کشور کانادا کشوری مهاجرپذیر است که هر ساله، تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد. کانادا به دلیل داشتن کیفیت بالای زندگی، سیستم آموزشی معتبر و بازار کار خوبی که دارد، به یکی از مقاصد اصلی ادامه تحصیل برای دانشجویان تبدیل شده است. همچنین یکی از مزیت‌های دیگر تحصیل در کانادا این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا به راحتی می‌توانند اقامت دائم این کشور را کسب کنند. زندگی در کانادا به عنوان دانشجو جذابیت‌های بسیاری دارد. در ادامه سعی داریم تا بیشتر در مورد جنبه‌های مختلف زندگی دانشجویی در کانادا صحبت کنیم.

زندگی روزمره دانشجویان در کانادا

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی و یا در کالج‌های کانادا در حال تحصیل هستند بیشتر وقت خود را در کلاس‌های درسی و یا عملی می‌گذرانند. دانشجویان کالج و یا دوره‌های فنی، علاوه بر کلاس‌های درسی، کلاس‌های عملی و تجربی بیشتری دارند و برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند. دانشجویان دانشگاه‌ها و دوره‌های آکادمیک نیز در روز‌هایی که در دانشگاه هستند اغلب در کلاس‌های درسی، کنفرانس‌ها و یا آزمایشگاه‌ها حضور دارند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخش کمی از وقت خود را در کلاس‌های درسی حضور دارند و بیشتر اوقات مشغول به انجام تحقیقات هستند.

فرهنگ و سبک زندگی

فرهنگ کانادایی بیشترین تأثیر را از فرهنگ‌های انگلیسی و فرانسوی گرفته است. اما به دلیل اینکه از گذشته، کشور کانادا همیشه میزبان مهاجران و فرهنگ‌های متنوع بوده است، می‌توان گفت که فرهنگ کانادایی از فرهنگ مهاجرانی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند هم تأثیر گرفته است. اغلب کانادایی‌ها افرادی آرام و مودب هستند و رفتار مناسب و خوبی با مهاجران دارند. همین امر باعث شده تا مهاجران و دانشجویانی که برای زندگی و تحصیل به کانادا می‌آیند راحت‌تر با شرایط جدید وفق پیدا کنند.

خوابگاه‌های دانشجویی در کانادا

اکثر دانشگاه‌های کانادا، امکان سکونت دانشجویان در داخل دانشگاه را فراهم کرده‌اند. اولویت گرفتن خوابگاه‌های دانشجویی در کانادا با دانشجویان ورودی جدید است. در بعضی از این خوابگاه‌های دانشجویی، امکاناتی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی به صورت مشترک در اختیار دانشجویان قرار داده شده‌ است. همچنین خوابگاه‌ها و آپارتمان‌های وابسته به دانشگاه‌ها هم وجود دارند که در خارج از محوطه دانشگاه قرار دارند و اغلب هزینه اجاره بیشتری نیز دارند.

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در کانادا

دانشجویان اغلب مبلغی بین ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار دلار در سال برای زندگی در کانادا نیاز دارند. این مبلغ شامل شهریه دانشگاه، هزینه مسکن و دیگر مخارج زندگی دانشجویان می‌شود. به عنوان مثال هر وعده غذا در رستوران‌های کانادا در حدود ۱۵ دلار هزینه دارد و هزینه رفت آمد در حدود ۹۰ دلار در ماه است. همچنین هزینه اجاره مسکن با توجه به شهر و استان محل زندگی، می‌تواند بین ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه باشد.

کار در حین تحصیل در کانادا

یکی از مزایای زندگی دانشجویی در کانادا امکان کار در حین تحصیل است. دانشجویانی که در استادی پرمیت آنها اجازه کار داده شده باشد می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته در خارج از دانشگاه مشغول به کار باشند. کار کردن در حین تحصیل علاوه بر اینکه بخشی از مخارج دانشجویان را تأمین می‌کند باعث می‌شود که دانشجویان با محیط کار آشنا شده و برای فعالیت در موقعیت شغلی مورد نظر خود پس از اتمام تحصیل، آماده شوند.

زندگی دانشجویی در کانادا می‌تواند تا حد زیادی جذاب و هیجان‌انگیز باشد. دانشجویان در کنار درس می‌توانند در گروه‌های غیر درسی و متنوعی که در دانشگاه‌ها وجود دارند عضو شده و فعالیت‌های مختلفی داشته باشند. علاوه بر دانشگاه، دانشجویان می‌توانند از زندگی در شهر‌های مدرن کانادا لذت ببرند و در ایام تعطیلات نیز از طبیعت زیبای این کشور استفاده کنند.



منابع