مدارس کانادا زیر نظر یکی از نظام‌های آموزشی برتر دنیا فعالیت می‌کنند. در پنج سال گذشته، تعداد متقاضیان تحصیل در دبیرستان های کانادا حدود ۵۵درصد افزایش یافته ‌است و در سال گذشته، بیش از چهل‌هزار نفر دانش‌آموز بین‌المللی در مدارس این کشور مشغول تحصیل بوده‌اند. در همۀ استان‌های کانادا به‌جز کبک، دبیرستان کلاس نهم تا دوازدهم را شامل می‌شود. در استان کبک، دبیرستان از کلاس هفتم تا یازدهم است. ‌پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در هفده یا هجده‌سالگی، دانش‌آموزان برای شرکت در کالج یا دانشگاه می‌توانند اقدام کنند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ تحصیل در مدارس این کشور بیشتر صحبت می‌کنیم.

مزایای تحصیل در دبیرستان های کانادا

در سال گذشته، تقریباً هفتصدهزار دانشجو و دانش‌آموز بین‌المللی در مراکز آموزشی مختلف کانادا مشغول تحصیل بوده‌اند و این تعداد برای دولت کانادا بسیار مهم است. در سال‌های اخیر، دولت کانادا تلاش کرده است تا با افزایش کیفیت آموزش و خدمات آموزشی، دانشجویان و دانش‌آموزان بیشتری برای تحصیل در کانادا ترغیب کند. درادامه، به برخی از مزایای تحصیل در دبیرستان های کانادا اشاره خواهیم کرد.

کلاس‌های درسی مدرن

سیستم آموزشی کانادا به منابع مالی زیادی دسترسی دارد و همین امر باعث شده است تا بسیار باکیفیت باشد. با پیشرفت فناوری، مدارس کانادا نیز خود را با جدیدترین تغییرات روز دنیا هماهنگ کرده و با استفاده از فناوری، روند آموزش و یادگیری را بهبود بخشیده‌اند. استفاده از تبلت و تخته‌های آموزشی هوشمند و آزمایشگاه‌های مختلف در مدارس کانادا بسیار رایج است.

فرصت‌ها و تجربه‌های متنوع

دانش‌آموزان مدارس کانادا این فرصت را دارند تا حین تحصیل، تجربه‌های کاری و تحصیلی زیادی کسب کنند. این فرصت‌ها موجب می‌شوند دانش‌آموزان علایقشان را بهتر پیدا کنند و مهارت‌های بسیار مفیدی بیاموزند. با استفاده از این تجربه‌هاست که دانش‌آموزان برای تحصیل در دانشگاه‌ها آماده یا مستقیم وارد بازار کار می‌شوند.

کادر مجرب

کادر مجرب

معلمان کانادایی افرادی با‌تجربه و تحصیل‌کرده و دارای صلاحیت برای تدریس هستند. به‌کارگیری معلمان باتجربه موجب شده است سیستم آموزشی مدارس کانادا کیفیت چشمگیری داشته باشد. معلمان دبیرستان های کانادا در زمینۀ تدریس خود حداقل تا مقطع کارشناسی و بسیاری از آنان تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌اند. همچنین، مدارس کانادا از مشاوران با‌تجربه‌ای بهره می‌برند که به بهبود تحصیل و زندگی دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

مدت زمان تحصیل در مدارس کانادا

دورۀ دبیرستان در همۀ استان‌های کانادا چهارساله است. در کبک، دانش‌آموزان برای تحصیل در دانشگاه‌ها پس از اتمام دورۀ دبیرستان، یک سال در کالج باید درس بخوانند. سال تحصیلی در دبیرستان های کانادا به تصمیم هر استان بستگی دارد؛ اما معمولا به دو نیمسال تقسیم می‌شود: نیمسال اول از سپتامبر تا ژانویه و نیمسال دوم از فوریه تا ژوئن. دانش‌آموزان از دوشنبه تا جمعه از ساعت هشت تا پانزده در کلاس‌ها حاضر می‌شوند.

مدرسۀ دولتی و خصوصی

بسیاری از مدارس دولتی دانش‌آموزان بین‌المللی را می‌پذیرند و مدیریت آن‌ها هیئت‌امنایی است. کلاس‌های این مدارس روزانه است و دانشجویان به زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌توانند تحصیل کنند. در این مدارس، دانش‌آموزان در‌کنار دریافت آموزش باکیفیت با خانواده‌های کانادایی و فرهنگ و تاریخ این کشور آشنا می‌شوند.

مدارس خصوصی نیز در کانادا فعالیت می‌کنند که برای ثبت‌نام در آن‌ها شهریه باید پرداخت کرد. این مدارس مانند مدارس دولتی، از برنامۀ درسی مصوب استان پیروی می‌کنند؛ اما کلاس‌هایشان در‌مقایسه‌با مدارس دولتی کوچک‌تر است و در بعضی مواقع، امکانات آموزشی بهتری دارند.

هزینۀ تحصیل در دبیرستان های کانادا

تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان کانادا رایگان است. بیشتر مدارس و دبیرستان‌های خصوصی و دولتی در این کشور بین هشت تا پانزده‌هزار دلار کانادا در سال از دانش‌آموزان بین‌المللی شهریه می‌گیرند. ناگفته نماند کتاب‌های درسی و دیگر وسایل کمک‌آموزشی را مدرسه تأمین می‌کند. برخی از مدارس ممکن است هزینۀ بیشتری برای فعالیت‌های فوق‌برنامه، مانند تیم‌های ورزشی یا اردوهای کلاسی درخواست کنند. ناگفته نماند امکان تهیۀ وعدۀ نهار از بوفۀ مدرسه نیز وجود دارد.

فرایند پذیرش در مدارس کانادا

فرایند پذیرش در مدارس کانادا

پذیرش از دبیرستان های کانادا در‌مقایسه‌با پذیرش از دانشگاه‌های این کشور آسان‌تر است. دانش‌آموزان متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا مدارک مختلفی از‌جمله گذرنامه و مدارک تحصیلی سه سال گذشتۀ خود را برای اخذ پذیرش باید ارائه دهند. افزون‌براین، متقاضیان به‌منظور تحصیل در دبیرستان‌های این کشور زبان انگلیسی را به‌خوبی باید یاد گرفته باشند و به این زبان بتوانند ارتباط برقرار کنند و دروس را بفهمند. مدارس کانادا بر‌خلاف دانشگاه‌ها، از دانش‌آموزان مدرک زبان درخواست نمی‌کنند؛ اما اغلب پس از دریافت پذیرش، دانش‌آموزان در آزمون آنلاین زبان انگلیسی شرکت می‌کنند. دانش‌آموزانی که دانش زبان انگلیسی‌شان برای برقراری ارتباط در سطح تأییدشده نباشد، در کلاس‌های زبان ELS باید شرکت ‌کنند.

شرایط کار و محل زندگی دانش‌آموزان بین‌المللی در کانادا

طبق قوانین کار در کانادا، افراد از چهارده یا پانزده‌سالگی به‌شرط لطمه‌نخوردن به درسشان می‌توانند کار کنند؛ اما دانش‌آموزان بین‌المللی که در دبیرستان های کانادا تحصیل می‌کنند و سنشان کمتر از هفده سال است، اجازه ندارند در این کشور کار کنند.

شرایط زندگی دانش‌آموزان بین‌المللی در کانادا نیز بدین‌ترتیب است که با خانوادۀ میزبان کانادایی یا یکی از اقوام نزدیکشان می‌توانند زندگی کنند. در‌صورتی‌که کسی از اقوام یا دوستان دانش‌آموز در شهر محل تحصیلش نباشد، زندگی با خانوادۀ کانادایی باعث می‌شود دانش‌آموز با فرهنگ کانادایی بهتر آشنا شود و والدینش از امنیت و آسایش فرزند خود در کانادا مطمئن باشند.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منبع: