اگر به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستید، می‌بایست برای ورود به دانشگاه‌ مورد نظر، اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی کنید. پذیرش تحصیلی (Admission) در واقع یک نامه معتبر از طرف دانشگاه یا موسسات آموزشی در خارج از کشور است که ثابت می‌کند شما تمامی شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه مذکور را دارید و می‌توانید برای شرکت در کلاس‌های دانشگاه به کشور مورد نظر مهاجرت کنید. بنابراین یکی از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای تحویل به سفارت، نامه پذیرش تحصیلی است. البته دریافت پذیرش تحصیلی ممکن است با توجه به نوع دانشگاه، موسسه و کشوری که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، متفاوت باشد. بنابراین این موضوع بسیار مهم است که برای دریافت پذیرش تحصیلی تمامی شرایط و مدارک مورد نیاز را به دقت مورد بررسی قرار دهید و دانشگاه ‌ها و موسساتی را هدف قرار دهید که شانس دریافت پذیرش از آن‌ها بالاتر باشد. در این مطلب با این سوال مهم که چگونه پذیرش تحصیلی بگیریم پاسخ داده خواهد شد.

پذیرش تحصیلی

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، پذیرش تحصیلی یک نامه رسمی و معتبر از طرف دانشگاه است که شما می‌توانید با در اختیار داشتن آن برای ویزای تحصیلی و ورود به کشور مورد نظر اقدام کنید. اما برای دریافت پذیرش تحصیلی می‌بایست تمامی مراحل آن را به دقت انجام دهید تا فرآیند پذیرش شما با مشکل خاصی مواجه نشود. برای این کار می‌بایست با ورود به سایت دانشگاه مورد علاقه و جستجو در بین رشته‌های موجود، شرایط و مدارک لازم مربوط به رشته مورد نظر را بررسی کنید و در صورت ابهام در مورد هر یک از مدارک با دانشگاه مکاتبه کنید. البته دقت داشته باشید که سیستم آموزشی هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است و در نتیجه ممکن است شرایط پذیرش تحصیلی حتی در یک رشته یسکان متفاوت باشد. برای مثال، پذیرش تحصیلی از آلمان ممکن است نسبت به کشور‌های دیگر مانند ایتالیا یا فرانسه کمی پیچیده‌تر باشد و برای اعطا پذیرش دانشگاه مدرک یا مدارک بیشتری از شما در خواست کنند. در ادامه به توضیح مختصری در مورد دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌ های آلمان، ایتالیا و فرانسه خواهیم پرداخت.

پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان

دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان با توجه به نوع رشته و نوع مقطع تحصیلی متفاوت است. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، می‌بایست به سایت دانشگاه مراجعه کنید و در بخش الزامات پذیرش (Admission Requirements)، مدارک لازم برای پذیرش را آماده، جمع‌آوری و به کمیته پذیریش دانشگاه ارسال کنید.

برای پذیرش تحصیلی آلمان می‌بایست به سایت www.uni-assist.de مراجعه کنید که یک پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است. البته ممکن است برای برخی از دانشگاه ها مجبور باشید به صوررت مستقیم اپلای کنید و مدارک خود را را به صورت آنلاین به دانشگاه و بخش (international office) ارسال کنید. اطلاعات بیشتر در مورد پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان»

پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا

پذیرش تحصیلی از ایتالیا و ورود به دانشگا های آن به مراتب راحتر از کشورهای دیگر است. امکان دریافت پذیرش اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان، بدون شرط معدل، بدون گذراندن آزمون ورودی، بدون محدودیت سنی و حتی با داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجادشده پس از آخرین مدرک تحصیلی) وجود دارد. برای پذیرش تحصیلی ابتدا می‌بایست رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را پیدا کنید و پس آماده سازی مدارک مورد نیاز (ترجمه رسمی مدارک با توجه به نوع دروه تحصیلی و مقطع) آن‌ها را برای دانشگاه ارسال کنید. البته دقت داشته باشید،

با توجه به اینکه مهلت ارسال مدارک ممکن است بر اساس نوع رشته (Program) و نوع مقطع تحصیلی متفاوت باشد بهتر است برای ارسال مدارک و سوابق تحصیلی خود به تارخ تعیین شده از طرف دانشگاه توجه کنید تا مشکلی در فرآیند بررسی مدارک شما ایجاد نشود. تاخیر در ارسال مدارک ممکن است منجر به رد درخواست پذیرش تحصیلی شما باشد. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل در ایتالیا»

پذیرش تحصیلی از دانشگاه های فرانسه

دانشجویان بین‌المللی (خارج از اتحادیه اروپا) برای دریافت پذیرش تحصیلی از فرانسه می‌بایست از طریق اپلیکشن آنلاین اقدام کنند. اپلیکیشن CEF یا پروسه فرآیند تحصیل در فرانسه به طور خاص برای این موضوع طراحی شده است. از طریق همین سیستم شما می‌توایند به صورت آنلاین درخواست ویزای خود را ارائه دهید و مراحل پذیریش تحصیلی و ویزا را دنبال کنید. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل در فرانسه»