در میان شهرهای مختلف دانشجویی در فرانسه، شهر رن نیز یکی از گزینه‌های مناسب به شمار می‌آید. شهر رن در حقیقت به دلیل فرهنگ غنی، روح جوان و خلاقانه حاکم بر آن و داشتن دانشگاه‌های باکیفیت در میان دانشجویان بسیار محبوب است. این شهر همچنین نه تنها برای دانشجویان بلکه برای سرمایه‌گذاران، محققان و هر کسی که فضای سرزنده رن را دوست داشته باشد مناسب است. شهر رن نیز ارتباطی تنگاتنگ بین آموزش عالی و تحقیقات و کسب‌وکار فراهم می‌کند که همین موضوع باعث منحصر به فرد شدن هرچه بیشتر این شهر شده است. بسیاری افرادی که تمایل به تحصیل در فرانسه دارند شهر رن را انتخاب می‌کنند که البته آنهایی که این شهر را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند باید با اطلاعاتی درباره شهر رن و تحصیل در آن آشنا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مزایای تحصیل در شهر رن

تحصیل در رن فرانسه دارای مزایای بسیاری است که در این بخش به برخی از آنها می‌پردازیم.

  • یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در شهر رن وجود فضایی بسیار فعال و سرزنده در این شهر است که البته هیاهوی خود دانشجویان باعث ایجاد چنین فضایی شده است.
  • نکته‌ای دیگر درباره مزیت شهر رن این است که حدود ۶۰ درصد از جمعیت این شهر، جوان بوده و سنی کم‌تر از ۴۰ سال دارند. هرساله حدود ۶۵۰۰۰ دانشجو که ۶۰۰۰ نفر از آنها خارجی هستند به این شهر آمده و در دانشگاه‌های باکیفیت این شهر تحصیل می‌کنند. شهر رن همچنین به عنوان دومین شهر جذاب فرانسه برای دانشجویان محسوب می‌شود که آموزش عالی، زندگی دانشجویی راحت، محیط و مشاغل در دسترس از جمله دلایل این جذابیت هستند. دانشجویان و افراد مختلف این شهر نیز در مراسم‌های مختلفی مانند مراسم‌های مربوط به موسیقی، ورزش، تئاتر، هنر و… شرکت می‌کنند که همین موضوع باعث رفع خستگی‌های دانشجویان می‌شود.
  • شهر رن همچنین از نظر هزینه‌های مربوط به زندگی نسبتاً مناسب است و از آنجاییکه دانشجویان باید تا حدود زیادی مراقبت خرج خود باشند، شهر رن را می‌توان از جمله شهرهای مناسب دانشجویی در نظر گرفت.

شرایط زندگی در شهر رن

دانشجویانی که شهر رن را برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه انتخاب کرده‌اند باید با اطلاعاتی درباره شرایط زندگی در این شهر نیز آشنا شوند. برای مثال کیفیت زندگی در شهر رن بسیار بالا است که همین موضوع باعث محبوبیت هرچه بیشتر این شهر شده است. شاخص امنیت در شهر رن فرانسه نیز متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بسیار بالا و شاخص آلودگی هوا نیز متوسط است. کیفیت زندگی در این شهر نیز بالا است. همچنین شهر رن فرانسه دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد به همراه باد فراوان است. متوسط دمای هوا نیز از ۲ درجه سانتی‌گراد تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد در طول سال در این شهر متغیر بوده و دمای کم‌تر از ۳- درجه سانتی‌گراد و بیشتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد در شهر رن فرانسه بسیار نادر است. فصل گرم سال در این شهر از ۱۱ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۱۵ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. فصل سرد سال نیز از ۱۷ ماه نوامبر تا ۹ ماه مارس با متوسط دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد در روز طول می‌کشد. همچنین گرم‌ترین و سرد‌ترین روز سال در شهر رن فرانسه به ترتیب ۲ آگوست و ۷ فوریه است. حداکثر دمای هوا در این دو روز به ترتیب ۲۴ درجه سانتی‌گراد و ۹ درجه سانتی‌گراد و حداقل دما نیز به ترتیب ۱۴ درجه سانتی‌گراد و ۲ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان بازدید از این شهر نیز اواسط ماه ژوئن و اواسط ماه سپتامبر است. دمای هوا در این ایام در شهر رن بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

دانشجویان بعد از آشنایی با شهر رن باید بدانند که پیش از رفتن و پس از رسیدن به این شهر باید چه کنند. در حقیقت دانشجویان باید پیش از رفتن به شهر رن با سیستم آموزش عالی این کشور و خودِ شهر رن آشنا شوند. پس از اطلاع از شرایط دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی نیز باید برای دریافت پذیرش از یکی از این مؤسسات آموزشی اقدام کنند. دانشجویان غیر اروپایی همچنین باید برای دریافت ویزای فرانسه اقدام کنند. درصورتیکه جواب پذیرش از دانشگاه مربوطه و کارهای مربوط به ویزای تحصیلی فرانسه با موفقیت انجام شود و دانشجویان بخواهند به شهر رن بروند خوب است بدانند که پس از رسیدن به این شهر باید به دنبال محلی برای زندگی و بیمه باشند. همچنین توصیه ما به دانشجویانی که در این شهر تحصیل می‌کنند این است که به دنبال کار دانشجویی باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر رن بهتر است به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

دانشگاه های شهر رن

همانطور که پیش‌تر ذکر شد شهر رن به عنوان یکی از شهرهای دانشجویی مهم در فرانسه به شمار می‌آید که یکی از دلایل آن وجود دانشگا‌ه‌های برتر است. برای شرایط تحصیل در رن فرانسه باید با دانشگاه‌های این شهر نیز آشنا شد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های رن فرانسه می‌پردازیم.

دانشگاه رن ۱

دانشگاه رن ۱ یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در سراسر جهان و فرانسه است که در آکادمی رن در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. همچنین بسیاری از افرادی که تمایل به تحصیل در رن فرانسه دارند دانشگاه رن ۱ را انتخاب می‌کنند. رن ۱ دانشگاهی دولتی با تعداد حدود ۲۶۰۰۰ دانشجو است که از نظر کیفیت تحقیقاتی نیز در جایگاه بالایی قرار گرفته است. این دانشگاه همچنین از ۴ مؤسسه فناوری، ۱۰ دانشکده، ۲ مدرسه مدیریت و ۲ مدرسه مهندسی تشکیل شده است. لیست دانشکده‌های دانشگاه رن ۱ به شرح زیر است.

  • دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده علوم و خواص مواد
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده علوم زیستی و محیط‌زیست
  • دانشکده ریاضیات
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده علوم کامپیوتری و الکترونیک

زمینه‌های تحصیلی نیز در دانشگاه رن ۱ نیز دامنه گسترده‌ای دارد که تمامی آنها در ۳ زمینه کلیِ علوم و فناوری، سلامت و بهداشت، علوم اجتماعی و علوم انسانی قرار گرفته‌اند. همچنین رشته‌ها و دانشکده‌های این دانشگاه در زمینه‌های مختلفی نیز فعالیت دارد که عبارتند از:

  • اقتصاد، حقوق و مدیریت
  • مهندسی، فیزیک و شیمی
  • علوم زیستی و سلامت
  • ریاضیات و علوم کامپیوتری
  • علوم زمین و محیط زیست
  • فلسفه
  • ارتباطات و روزنامه‌نگاری

دانشگاه رن ۲

دانشگاه رن ۲ نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در فرانسه و شهر رن است که دارای حدود ۲۰۰۰۰ دانشجو در زمینه هنر، علوم انسانی، زبان‌ها، علوم اجتماعی، ورزش و تربیت بدنی است. دانشگاه رن ۲ همچنین دارای ۲ ساختمان مجزا در رن است. از آنجاییکه دانشگاه رن یکی از مشهورترین دانشگاه‌های فرانسه است تعداد زیادی از دانشجویان را به خود جذب می‌کند که همین موضوع باعث محبوبیت بیش از پیش این دانشگاه شده است. همچنین رشته روانشناسی در این دانشگاه از جمله رشته‌های اصلی است. نکته‌ای دیگر درباره دانشگاه رن ۲ این است که رشته جر‌م‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه با دانشگاه لیسبون در پرتقال و لوون-ل-نوو در بلژیک همکاری دارد.

اکول نرمال سوپریور (ENS)

ENS و یا همان اکول نرمال سوپریور یکی از مؤسسات آموزشی بسیار باکیفیت است که هدف آن آماده کردن دانشجویان برای مشاغل مرتبط با تحصیلات و بهبود سطح تحقیقات است. این مؤسسه همچنین دارای تعداد زیادی دپارتمان آموزشی است که برخی از آنها عبارتند از:

  • حقوق اقتصادی
  • علوم کامپیوتری
  • ریاضیات
  • ورزش
  • مهندسی مکاترونیک

دانشگاه ساینس پو

دانشگاه ساینس پو فرانسه یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه در زمینه علوم اجتماعی بوده و دارای ۷ پردیس جداگانه در این کشور است. ساینس پو در حقیقت، دانشگاهی تحقیق-محور بوده که با تنظیم کردن بالاترین استاندارندهای ممکن برای دانشکده و دانشجویان، همواره بر تعالی، پیشرفت و رشد دانشجویان و دانشگاه تمرکز دارد. مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه ساینس پو یکی از موضوعات مهم بوده و همواره در تلاش است که نقش پیشتازی در موضوع آموزشی و تحصیلات عالی داشته باشد. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، دانشگاه ساینس پو دارای ۷ پردیس دانشگاهی بوده که این پردیس‌ها در حقیقت، مکانی را برای جوامع چندفرهنگی دانشجویان ایجاد کرده‌اند. پردیس‌های دانشگاه ساینس پو عبارتند از: پردیس رنس، پردیس دیژون، پردیس لو آور، پردیس مانتون، پردیس نانسی، پردیس پاریس و پردیس پواتیه. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه ساینس پو می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: