فرآیند اپلای و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا به صورت آنلاین و اینترنتی است.به صورت کلی افراد باید به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنند و یک حساب کاربری در آن ایجاد کنند. پس از ایجاد حساب کاربردی، متقاضیان می‌بایست تمامی مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه ارسال کنند. هر دانشگاه و رشته‌ای ددلاین متخص به خود را دارد. ددلاین تاریخی است که تنها تا آن تاریخ می‌توان برای اپلای اقدام کرد. یکی از نکات مهم در اپلای کردن و گرفتن پذیرش این است که از قبل تمامی مدارک مورد نیاز برای اپلای را جمع‌آوری کرده باشیم. مدارکی که اکثر دانشگاه‌ها از متقاضیان می‌خواهند عبارتند از:

  • کارنامه و ریز نمرات
  • انگیزه‌نامه (SOP)
  • رزومه
  • مدرک زبان
  • توصیه‌نامه

گرفتن و آماده کردن تعدادی از این مدارک امکان دارد که زمانبر باشد. به عنوان مثال برای گرفتن مدرک زبان افراد در ابتدا باید چند ماه برای آزمون زبان آماده شوند و پس از شرکت در آزمون، تا آمدن نتیجه آزمون چند هفته طول خواهد کشید. به همین دلیل باید برنامه ریزی و زمانبدی مناسبی برای جمع‌آوری مدارک لازم برای اپلای داشته بشیم.

شروع ترم در دانشگاه‌های کانادا اغلب در ماه سپتامبر (ترم پائیز) و ماه ژانویه (ترم زمستان) است. اما امکان دارد تعدادی از دانشگاه‌ها در ماه‌های می، جولای و اکتبر هم ورودی داشته باشند. بیشترین تعداد پذیرش در دانشگاه‌های کانادا مربوط به ترم پائیز و ماه سپتامبر است. بیشتر رشته‌های برتر و پرطرفدار کانادا برای ترم پائیز دانشجو می‌پذیرند. تعداد دانشجویان پذیرفته شده برای ترم زمستان و ماه ژانویه نسبتاً کمتر است و بسیاری از رشته‌ها در این ترم دانشجوی نمی‌پذیرند.

متقاضیان باید ۶ ماه قبل از تاریخ ددلاین تعیین شده، فرآیند اپلای خود را شروع کنند. اگثر دانشگاه‌های کانادا چند تاریخ ددلاین دارند و متقاضیان با توجه به شرایط خود یکی از این تاریخ‌ها را انتخاب می‌کنند. اغلب ددلاین‌ها برای گرفتن پذیرش برای ترم پائیز، بین ماه‌های دسامبر تا فبریه هستند. اغلب به متقاضیان توصیه می‌شود که ۲ تا ۳ ماه قبل از تاریخ ددلاین در آزمون‌های زبان و یا آزمون‌های مورد نیاز دیگر شرکت کنند تا در صورت کسب نکردن نمره مطلوب، فرصت داشته باشند تا بار دیگر در این آزمون‌ها شرکت کنند. برای تحصیل در کانادا در ترم پائیز، تمامی فرآیند اپلای و اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید تا ماه‌های ژوئن یا جولای تمام شده باشد.

پس همانطور که توضیح دادیم، دانشگاه‌های کانادا دانشجویان بیشتری را برای تحصیل در ترم پائیز می‌پذیرند. به همین دلیل افرادی که برای ترم پائیز اپلای می‌کنند شناس بیشتری برای گرفتن پذیرش دارند. با توجه به اینکه اغلب ددلاین‌ها برای اپلای برای ترم پائیز، در ماه‌های آذر و دی است، متقاضیان می‌بایست از اوایل تابستان فرآیند اپلای خود را شروع کرده و مدارک لازم را جمع‌آوری کنند.

لازم به ذکر است که تمامی اطلاعات مرتبط با اپلای و تاریخ‌های مهم، در سایت دانشگاه‌ها موجود است. متقاضیان می‌بایست تنها با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، تمامی این اطلاعات را کسب کنند.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منابع