دوسلدورف یکی از شهر های مشهور در بخش شمال غربی کشور آلمان است. این شهر به عنوان پایتخت مد آلمان شناخته می‌ شود و از نظر هنر و موسیقی بسیار مشهور است؛ به طوی که می توان آن را محل زندگی و تولد بسیاری از هنرمندان دانست. در کنار این ها دوسلدورف به عنوان یکی از شهر های بین‌ المللی‌ این کشور هم شناخته می‌شود؛ زیرا افرادِ خارجی بسیار زیادی در آن زندگی می ‌کنند. این شهر برای افرادی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند بسیار مناسب است؛ زیرا دانشگاه اصلی آن یعنی دانشگاه هاینریش هاینه از دانشگاه های برتر و باکیفیت کشور آلمان به شمار می آید. افرادی که تمایل به زندگی و یا تحصیل در شهر دوسلدورف را دارند، باید اطلاعاتی درباره این شهر کسب کنند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: تحصیل در آلمان

شهر دوسلدورف-1.jpg

مساحت و جمعیت شهر دوسلدورف

طبق آمار سال 2023 شهر دوسلدورف دارای مساحتی حدود ۲۱۷.۴ کیلومتر مربع و جمعیتی برابر 667431 نفر است. این شهر همچنین در نزدیکی شهر هایی مثل بن و کلن قرار دارد و فاصله آن با این دو شهر به ترتیب حدود ۷۳ و ۴۵ کیلومتر است.

شهر دوسلدورف-2.jpg

کیفیت زندگی در شهر دوسلدورف

به طور کلی شهر های کشور آلمان کیفیت بالایی برای زندگی دارند. دوسلدورف هم یکی از این شهر ها است. شاخص قدرت خرید مردم، شاخص امنیت و شاخص مراقبت ‌های درمانی در این شهر بسیار بالا هستند و شاخص آلودگی هوا در آن پایین است و به همین دلیل یکی از شهر های مناسب برای زندگی محسوب می شود.

شهر دوسلدورف-3.jpg

شرایط آب و هوایی در شهر دوسلدورف

شهر دوسلدورف به طور کلی دارای تابستان‌ های معتدل به همراه آسمان نیمه ‌ابری و زمستان ‌های بسیار سرد به همراه باد فراوان و آسمان ابری است. دمای هوا هم در طول سال در این شهر از ۰ درجه سانتی ‌گراد تا ۲۴ درجه سانتی ‌گراد متغیر است و می توان گفت دمای کمتر از ۶- درجه سانتی ‌گراد و یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌ گراد در این شهر بسیار کم دیده می شود.

فصل گرم سال در شهر دوسلدورف از دوم ماه ژوئن آغاز می شود و در ماه سپتامبر با متوسط دمای حدود ۲۰ درجه سانتی ‌گراد در روز ادامه می ‌یابد. گرم ‌ترین روز سال هم در این شهر، سوم ماه آگوست با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۱۵ درجه سانتی‌ گراد و ۲۴ درجه سانتی ‌گراد است.

فصل سرد سال در شهر دوسلدورف از ۱۷ام ماه نوامبر شروع می شود و در ماه مارس با متوسط دمای ۹ درجه سانتی ‌گراد در روز ادامه پیدا می کند. سرد ترین روز سال هم در این شهر هفتم ماه فوریه با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۰ و ۶ درجه سانتی ‌گراد است.

در مجموع بهترین زمان سال برای بازدید از شهر دوسلدورف از اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر با دمای بین ۱۸ درجه سانتی ‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌ گراد است که در طول این مدت هم هفته اول ماه آگوست مناسب ‌ترین زمان برای بازدید از این شهر است.

شهر دوسلدورف-4.jpg

هزینه زندگی در دوسلدورف

هزینه ‌های مربوط به زندگی از فردی به فرد دیگر و از شهری به شهر دیگر، متفاوت است؛ زیرا سبک زندگی افرادِ مختلف و هزینه ‌ها در شهر های متفاوت با هم فرق دارد؛ اما هزینه زندگی در شهر دوسلدورف به طور متوسط حدود 997.7 یورو در ماه (صرف نظر از اجاره ‌بها) است. در ادامه به هزینه ‌های مختلف زندگی در شهر دوسلدورف، مثل هزینه مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت می ‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کشور آلمان

  • هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌ های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌ های بسیار مهم برای زندگی هر فرد است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر 15 یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر 60 یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی مثل شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) به ترتیب برابر 4.80 یورو، 2.02 یورو، 2.46 یورو، 3.47 یورو است. هزینه مواد غذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو هم به ترتیب برابر 11.8 و 14.74 یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است.

  • هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر دوسلدورف یکی دیگر از مواردی است که باید درباره آن اطلاع داشته باشید. این هزینه بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک ‌طرفه (حمل و نقل داخلی) برابر 3.10 یورو و هزینه بلیط یک‌ ماهه 70.00 یورو است. افرادی هم که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می ‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی در این شهر از 5.00 یورو شروع می شود. هزینه بنزین هم در شهر دوسلدورف برابر 7.52 یورو به ازای هر لیتر است.

  • هزینه مسکن

در میان هزینه‌ های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می ‌توان به عنوان یکی از مهم‌ ترین هزینه ها در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و اندازه و متراژ مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌ بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر دوسلدورف حدود 956.59 یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود 713.06 یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود 1,779.41 یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر برابر 1,401.25 یورو است. افرادی که تمایل به خرید مسکن در شهر دوسلدورف دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب حدود 622.45 یورو و 531.87 یورو به ازای هر متر مربع است.

  • هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض بستگی به سبک زندگی فرد و متراژ و اندازه آپارتمان دارد. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود 263.26 یورو در ماه است. هزینه اینترنت هم با دیتای نامحدود حدود 41.38 یورو است.

  • هزینه مدرسه و تحصیل

هزینه مدرسه و مهدکودک غیرانتفاعی (برای یک روز کامل) به ازای هر یک کودک حدود 466.67یورو در ماه است. هزینه مدرسه بین‌ المللی ابتدایی برای یک کودک هم به حدود 20,150.00 یورو در سال می رسد.

بیشتر بخوانید: تحصیل خارج از کشور

  • هزینه لباس

هزینه ‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می ‌کند متغیر است. برای مثال هزینه یک شلوار جین با برند Levis 501و یا برندی مشابه حدود 93.33یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره ‌ای با برند Zara، H&M و ... حدود 37.00 یورو است.

  • هزینه ورزش

هزینه ‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال در شهر دوسلدورف حدود 38.31 یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته حدود 21.00 یورو است.

شهر دوسلدورف-5.jpg

شهر دوسلدورف برای مهاجرت

شهرهایی هستند که برای علاقه‌مندان به هنر ساخته شده‌اند، شهرهای دیگری هم هستند که علاقه مندان به صنعت را مجذوب خود می‌کنند. دوسلدورف اما ترکیبی دلنشین از هر دو این‌ها است. شهر بزرگ، پرجمعیت و پر از مهاجری که همچنان خود را دهکده می‌نامد. شهری که بعد از تخریب در جریان جنگ جهانی مانند ققنوس از خاکستر های خودش دوباره متولد شد و حالا مملو از جمعیتی است که با شوق زندگی کردن آن را زنده نگه داشته‌اند. مهندس باشید یا پزشک، هنرمند باشید یا ورزشکار، کارمند باشید یا علاقه‌مند به شغل‌های آزاد، دوسلدورف برای مهاجرت کردن آرمان‌شهر شما خواهد بود.

دوسلدورف کجای آلمان است

دوسلدورف محلی در غرب آلمان برای کشاورزان و ماهیگیران بود. ساکنین شهر کلن هم که فاصله چندانی با دوسلدورف نداشتند گاهی برای همان کارها که گفتیم به این دهکده دوسل می‌رفتند. بعدها کنت آدولف پنجم این روستا را به شهر تبدیل کرد اما پسوند دورف که معنی دهکده است بعد از گذشت قرن‌ها بر نام این شهر مانده است. دوسلدورف در محل تلاقی دو رود راین و دوسل به شهری بندری تبدیل شده و این بندر حالا مرکز ایالت نوردراین وستفالن است.

شهرهای اطراف دوسلدورف آلمان

روی هم رفته سه شهر با دوسلدورف مرز مشترک دارند. شهر دویسبورگ در شمال، منطقه متمان در شرق و منطقه نویس در جنوب و غرب دوسلدورف قرار دارند. البته هر کدام از این مناطق شمال شهرهای دیگری می‌شوند. مثلا شهرهای راتینگن، ارکرات، متمان، هیلدن، لانگن فلد و منهیم جزئی از منطقه متمان محسوب می‌شوند و شهرهای دورماگن، نویس و میربوش در منطقه نویس واقع شده‌اند.

دانشگاه دوسلدورف

دانشگاه دوسلدورف با نام کامل دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف دانشگاهی با حدود 30 هزار دانشجو و 2000 استاد است. دانشجویان از سراسر جهان برای تحصیل در این دانشگاه به دوسلدورف می‌روند و در رشته مورد علاقه‌شان تحصیل می‌کنند. دانشگاه دوسلدورف برای تحصیل در رشته‌های حقوق، ریاضی و علوم طبیعی، پزشکی، هنرو علوم انسانی و مدیریت کسب و کار و اقتصاد واحدهای درسی ارائه می‌دهد. این دانشگاه در همه رشته از سطح علمی قابل قبولی برخوردار است اما بیشتر به خاطر رشته پزشکی شناخته می‌شود. رشته پزشکی دانشگاه دوسلدورف در سیستم رتبه‌بندی QS در سال 2017 رتبه 228 جهان را به خود اختصاص داد.

عکس‌هایی از زیبایی شهر دوسلدورف

شهر بندری دوسلدورف با قرار گرفتن بین دو رود راین و دوسل زیبایی شهری منحصر به فردی را به نمایش گذاشته است. تقریبا همه شهرهایی که در مسیر رودخانه راین قرار دارند زیبا هستند، این ادعا درباره شهرهای در مسیر رودخانه دوسل هم صادق است. حالا تصور کنید موهبت قرار گرفتن در محل برخورد این دو رود نصیب شهری شود. نام آن شهر خوشبخت دوسلدورف است! تصاویری زیبا از شهر دوسلدورف آلمان را در ادامه برایتان آورده‌ایم:

چرا باید شهر دوسلدورف را انتخاب کنیم؟

برای اینکه تصمیمی مهم مثل مهاجرت تحصیلی به آلمان بگیرید جدای از طبیعت و بافت شهری زیبا حتما معیارهای مهم دیگری را باید در نظر بگیرید. برای مثال وضعیت اقتصادی، هزینه‌ها و نرخ بیکاری در شهر و کشور مقصدتان. درباره هزینه‌های زندگی در دوسلدورف پیش‌تر سخن گفتیم. در این بخش نرخ بیکاری و وضعیت اقتصادی دوسلدورف را بررسی می‌کنیم. همانطور که احتمالا می‌دانید نرخ بیکاری در آلمان بین کشورهای اروپایی جزو کمترین‌ها محسوب می‌شد و این نرخ حدود 4 درصد در کل کشور آلمان است. جالب است بدانید که نرخ بیکاری در شهر دوسلدورف حدود 3 درصد است. یعنی نرخ بیکاری در دوسلدورف از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور آلمان کمتر است. به جز اقتصاد حجیمی که به خاطر دانشگاه‌های بزرگ این شهر بر مبنای آموزش و پرورش بنا نهاده شده، حدود 5000 شرکت خارجی در دوسلدورف مشغول به کار هستند و برای بخش مختلف تجارتشان به نیروی کار نیاز دارند. در خود آلمان هم شهروندان آلمانی از شهرهای اطراف برای کار به دوسلدورف می‌روند و این یعنی در دوسلدورف زندگی با کیفیت دانشجویی، کارمندی و شهروندی انتظارتان را می‌کشد.

شهر دوسلدورف در رتبه‌بندی جهانی در کجا قرار دارد؟

پیش از این از رتبه جهانی دانشگاه دوسلدورف گفتیم و در این بخش می‌خواهیم رتبه جهانی شهر دوسلدورف آلمان را بر مبنای کیفیت زندگی بررسی کنیم. دوسلدورف بر اساس نظر متخصصان اقتصادی رتبه 6 جهان را در کیفیت زندگی به دست آورده است. همچنین وبسایت www.internations.org نظرسنجی‌ای برگزار کرد و از پرسش‌شوندگان درباره میزان رضایت‌شان از شهرهایی که به آن مهاجرت کرده‌اند پرسید. دوسلدورف رتبه 33 شهرهای محبوب مهاجران در جهان و رتبه 2 شهر محبوب مهاجران آلمانی را از آن خود کرد.

بازار کار شهر دوسلدورف چگونه است؟

همانطور که در بخش‌های قبلی این مطلب به آن اشاره کردیم، حضور بیش از 5 هزار شرکت تجاری خارجی در شهر دوسلدورف و اقتصادی حجیم بر مبنای آموزش و پرورش با وجود دانشگاه‌های بزرگ و با رتبه علمی بالا در شهر دوسلدورف بازار کار این شهر را به قدری پررونق کرده که حتی شهروندان آلمانی را از دیگر شهرهای این کشور برای کار کردن به این شهر کشانده است.

حمل و نقل در شهر دوسلدورف به چه شکلی است؟

دوسلدورف هم از دسته شهرهایی مثل نیویورک است که برای زندگی در آن به اتومبیل شخصی نیاز ندارید. سیستم حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی در دوسلدورف شما را به هر مقصدی که بخواهید می‌رساند. ضمن اینکه وسایل حمل و نقل عمومی در دوسلدورف برای افراد زیر 6 سال رایگان است و افراد بین 6 تا 15 ساله هم از تخفیف‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند. اگر در دوسلدورف ساکن شدید، بهتر است دردسر پیدا کردن جای پارک، رعایت کردن قوانینی سفت و سخت رانندگی و ترافیک شهری را به جان نخرید و از سیستم حمل و نقل عمومی مشهور به VRR دوسلدورف استفاده کنید.

وضعیت شهر دوسلدورف از نظر امنیت

مشکل اصلی کشورهای اروپایی یکی جیب‌بری است و دیگری مواجهه با افراد مستی که در ساعات بعد از نیمه شب در خیابان پرسه می‌زنند. اما در دوسلدورف برای مورد اول که اصلا نگران نباشید و برای مورد دوم هم نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر نگران باشید. آمار جرم و جنایت در دوسلدورف پایین است و این احتمالا به خاطر فضای فرهنگی و هنری ویژه‌ای است که بر این شهر حاکم است. در دوسلدورف بیشتر مردم یا دانشجو هستند یا کسب و کاری مربوط به آموزش و فرهنگ دارند به همین خاطر امنیت دوسلدورف نسبت به دیگر شهرهای آلمان و حتی اروپا بیشتر است.

جاهای دیدنی شهر دوسلدورف

اهل خرید هستید یا قدم زدن در طبیعت را به قدم زدن در فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهید؟ مکان‌های باستانی را دوست دارید یا جذب فضاهای فرهنگی می‌شوید؟ جزء هرکدام از این افراد باشید فرقی نمی‌کند، شما از اقامت کوتاه یا بلندمدت در دوسلدورف لذت خواهید برد. در ادامه چند محل دیدنی در دوسلدورف را برایتان آورده و توصیف کرده‌‌ایم.

کنیزالی

کنیزالی خیابانی زیبا با درختان انبوه در اطراف است که مملو از مراکز خرید، فروشگاه‌ها، گالری‌های هنری و رستوران است. یک بعدازظهر دلنشین را با قدم زدن در این خیابان بگذرانید. عصرانه‌ای مختصر بخورید و با دیدن ویترین‌ها و خرید کردن روز خود را به شب برسانید.

503753-stadtmitte-duesseldorf.webp

کونست پلست

کونست پلست موزه‌ای هنری است که با عکس‌ها و مجسمه‌هایی از قرن 3 میلادی تا به امروز تزیین شده است. از ساختمان موزه کونست پلست لذت ببرید و با هر قدم چشمان خود را میهمان زیبایی‌های هنری کنید.

kunstpalast-duesseldorf-springbrunnen.webp

هوف گارتن

دوسلدورف از مرکز شهر با باغ هوف گارتن به شمال و رود راین وصل می‌شود. این باغ اثری هنری از معماری است حالا محل اقامت معمار آن به موزه تئاتر تبدیل شده. هوف گارتن در سال 1763 طراحی و ساخته شد.

mainImage.webp

اختلاف ساعت ایران با دوسلدورف

دانستن اختلاف ساعت ایران با دوسلدورف آلمان از این نظر مهم است که می تواند در برنامه ریزی های شما نقشی بسیار مهم ایفا کند. این شهر از نظر زمانی از ساعت رسمی ایران یک ساعت و سی دقیقه عقب تر است.

شهر دوسلدورف-6.jpg

زبان و فرهنگ شهر دوسلدورف آلمان

زبان رسمی و رایج شهر دوسلدورف زبان آلمانی است؛ اما به دلیل جمعیت خارجی زیادی که در این شهر زندگی می کنند، زبان هایی مثل انگلیسی، ترکی، ایتالیایی، یونانی و ژاپنی نیز در برخی از نقاط شهر شنیده می شوند.

همان طور که پیش تر اشاره شد، شهر دوسلدورف پایتخت مد آلمان است و موزه ها و رویداد های هنری پر رونقی در آن دایر هستند و به همین دلیل از نظر هنری و فرهنگی اهمیت ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید: پایتخت مد آلمان

شهر دوسلدورف-7.jpg

محله های دوسلدورف

اگر تصمیم دارید به شهر دوسلدورف مهاجرت کنید، باید با محله های آن آشنا باشید. از مهم ترین محله های دوسلدورف می توان به این موارد اشاره کرد:

  • شهر قدیمی (Altstadt): این منطقه بهترین انتخاب برای کسانی است به تاریخ علاقه دارند و می خواهند در مرکز شهر زندگی کنند.
  • فردریششتات (Friedrichstadt): فردریششتات محله ای جوان پسند با جنب و جوش بالا است که می تواند محله ای عالی برای زندگی جوانان باشد.
  • اوبربیلک (Oberbilk): این محله خانه های اجاره ای ارزان قیمتی دارد و دسترسی های حمل و نقل آن باعث شده است که به عنوان یکی از محله های مهاجر پسند شناخته شود.
  • یوتربیلک (Unterbilk): یوتربیلک برای هنر دوستان و افراد مشتاق رویداد های هنری محل مناسبی برای زندگی است.
  • اوبرکاسل (Oberkassel): این محله تقریبا از نواحی حومه ای شهر دوسلدورف است و برای زندگی خانواده هایی با کودکان خردسال مناسب است.

بیشتر بخوانید: چیز هایی که درباره فردریششتات نمی دانید

شهر دوسلدورف-8.jpg

اقتصاد شهر دوسلدورف آلمان

دوسلدورف یک مرکز تجاری موفق در قلب اروپا است که زیر ساخت های آن دسترسی عالی و موقعیتی خاص برای آن ایجاد کرده اند. فرودگاه بین المللی، چهار بندر، چندین بزرگراه و ایستگاه راه آهن همگی بخشی از زیر ساخت های این شهر هستند.

با توجه به این موضوع که تقریبا 31 درصد از کل جمعیت اتحادیه اروپا در شعاع 500 کیلومتری دوسلدورف زندگی می کنند و این جمعیت چیزی نزدیک به 50 درصد از قدرت خرید کل این اتحادیه را تشکیل می دهند، می توان گفت بازار مصرف دوسلدورف بسیار قوی است. این شهر میزبان تعداد زیادی از شرکت های بین المللی به ویژه در بخش های صنعتی و اقتصادی است. با توجه به آمار سال های اخیر بیش از 100000 شرکت در این منطقه اقتصادی مستقر هستند که بیش از 39000 شرکت از این تعداد به تنهایی در خود شهر دوسلدورف واقع شده اند. همه این ها نشانه ای از اقتصاد فعال و پویای این شهر است.

شهر دوسلدورف-9.jpg

مزایا و معایب زندگی در دوسلدورف آلمان

زندگی در شهر دوسلدورف مزایا و معایب خاص خودش را دارد. از مزایای زندگی در این شهر می توان به این موارد اشاره کرد:

  • امنیت بالا
  • اینترنت پر سرعت
  • کیفیت هوای مناسب
  • اقتصاد فعال و امکان تجارت آسان
  • کیفیت آموزشی بالا
  • خدمات درمانی و بیمارستان های عالی
  • جاده های بی خطر
  • مناسب برای زندگی خانواده ها
  • مناسب برای اقلیت ها

البته در کنار این مزایا معایبی هم وجود دارند. مثلا:

  • هزینه های نسبتا بالا
  • سردی هوا در زمستان
  • دوست یابی دشوار
  • مصرف دخانیات بالا
  • دشوار بودن کاریابی

شهر دوسلدورف-10.jpg

دانشگاه های دوسلدورف

دوسلدورف 7 دانشگاه دارد که هر کدام از آن ها رشته های متنوعی را پوشش می دهند. این دانشگاه ها عبارت اند از:

  • دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف
  • آکادمی هنر دوسلدورف
  • دانشگاه علوم کاربردی دوسلدورف
  • دانشگاه موسیقی رابرت شومان دوسلدورف
  • کالج مدیریت IST
  • موسسه طراحی مد
  • دانشگاه علوم کاربردی فلیدنر دوسلدورف

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی آلمان

جمع بندی

شهر دوسلدورف که در شمال غربی کشور آلمان واقع شده است، یکی از شهر های مهاجر پذیر و پرطرفدار این کشور است. دوسلدورف دارای 7 دانشگاه است که در میان آن ها دانشگاه هاینریش هاینه بهترین رتبه را در رتبه بندی جهانی دارد. اقتصاد این شهر فعال است و امنیت خوبی دارد. در این مقاله به معرفی شهر دوسلدورف آلمان و مزایا و معایب زندگی در آن پرداختیم تا به شما در شناخت این شهر کمک کنیم.