همانطور که می‌دانید آموزش عالی در فرانسه دارای کیفیتی بی‌نظیر و سابقه‌ای طولانی مدت است و قدمت آن به اولین دانشگاه‌های قرون وسطی بازمی‌گردد. از زمانی که ناپلئون سیستم دانشگاهی را آغاز کرد، تغییرات عظیمی در میان افراد ایجاد شد. دانشگاه رن ۱ یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در سراسر جهان و فرانسه است که در آکادمی رن در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. همچنین دانشگاه رن ۱، دانشگاهی دولتی با تعداد حدود ۲۶۰۰۰ دانشجو است که از نظر کیفیت تحقیقاتی نیز در جایگاه بالایی قرار گرفته است. و بسیاری از افرادی که تمایل به تحصیل در  فرانسه دارند این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره این دانشگاه خواهیم پرداخت.

رتبه دانشگاه رن ۱

همانطور که پیش‌تر ذکر شد دانشگاه رن ۱ از جمله دانشگاه‌های برتر در جهان و فرانسه است که وب‌سایت‌های مختلف، رتبه‌های مختلفی را به آن اعطا کرده‌اند. در ادامه به رتبه‌های مختلف دانشگاه رن ۱ می‌پردازیم.

رتبه‌بندی QS

همانطور که می‌دانید وب‌سایت QS یکی از برترین وب‌سایت‌های رتبه‌بندی در جهان است که دانشگاه‌های برتر را رتبه‌بندی می‌کند. رتبه جهانی این دانشگاه برای سال ۲۰۲۰ برابر ۱۰۰۰-۸۰۱ است.

رتبه‌بندی تایمز

براساس رتبه‌بندی تایمز نیز رتبه دانشگاه رن ۱ در سال ۲۰۲۰ برابر ۸۰۰-۶۰۱ جهانی است.

رتبه‌بندی Shanghai

رتبه دانشگاه رن ۱ نیز براساس رتبه‌بندی Shanghai برای سال ۲۰۱۹ برابر ۷۰۰-۶۰۱ است.

دانشکده های دانشگاه رن ۱

دانشگاه رن ۱ از ۴ مؤسسه فناوری، ۱۰ دانشکده، ۲ مدرسه مدیریت و ۲ مدرسه مهندسی تشکیل شده است. لیست دانشکده‌های دانشگاه رن ۱ به شرح زیر است.

  • دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده علوم و خواص مواد
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده علوم زیستی و محیط‌زیست
  • دانشکده ریاضیات
  • دانشکده فلسفه
  • دانشکده علوم کامپیوتری و الکترونیک

زمینه های تحصیلی

دانشگاه رن ۱ دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد که تمامی آنها در ۳ زمینه کلیِ علوم و فناوری، سلامت و بهداشت، علوم اجتماعی و علوم انسانی قرار گرفته‌اند. همچنین رشته‌ها و دانشکده‌های این دانشگاه در زمینه‌های مختلفی نیز فعالیت دارد که عبارتند از:

  • اقتصاد، حقوق و مدیریت
  • مهندسی، فیزیک و شیمی
  • علوم زیستی و سلامت
  • ریاضیات و علوم کامپیوتری
  • علوم زمین و محیط زیست
  • فلسفه
  • ارتباطات و روزنامه‌نگاری

سیستم آموزشی LMD

دانشجویانی که دانشگاه رن ۱ را برای تحصیل انتخاب می‌کنند می توانند به مدت ۸ سال در دانشکده‌های این دانشگاه تحصیل کنند. به بیانی دیگر آنها می‌توانند از دوره کارشناسی تا دوره دکتری را در دانشکده‌های این دانشگاه بگذرانند. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره سیستم آموزشی LMD می‌پردازیم.

سیستم آموزشی LMD در حقیقت مخفف سه کلمه Licence (کارشناسی)، Master (کارشناسی ارشد) و doctorate (دکتری) است که در دانشگاه رن ۱ نیز حکم‌فرما است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره سیستم آموزشی LMD می‌پردازیم.

Licence (کارشناسی)

Licence و یا همان Bachelor در فرانسه مدت زمانی برابر ۳ سال طول می‌کشد. دانشجویان در دوره لیسانس به یادگیری موضوعات مربوط به رشته موردنظر پرداخته و از این طریق برای شرکت در دوره بعدی (کارشناسی ارشد) آماده می‌شوند. دوره لیسانس نیز در این سیستم آموزشی دارای ۶ ترم است که هر ترم نیز شامل تعدادی واحد درسی است که با عنوان unités d’enseignement و یا همان UE’s شناخته شده و هنگامی که دانشجویان این واحدها را بگذرانند ECTS credits و یا همان European Credit Transfer System credits دریافت می‌کنند. همچنین هر ترم شامل ۳۰ واحد درسی است که هنگام رفتن از یک مؤسسه اروپایی به مؤسسه اروپایی دیگر درنظر گرفته می‌شود.

Master (کارشناسی ارشد)

دوره کارشناسی ارشد نیز در این سیستم آموزشی ۲ سال طول می‌کشد که شامل ۴ ترم و مطالعات عمیق‌تری درباره رشته موردتحصیل است.

Doctorate (دکتری)

دانشجویانی که دوره کارشناسی ارشد را با موفقیت گذرانده‌اند می‌توانند سومین دوره تحصیلی یعنی دکتری را آغاز کنند. مدرک دکتری بعد از پشت سر گذاشتن حداقل یک دوره ۳ ساله تحقیقاتی و ارائه رساله دکتری به دانشجویان اعطا خواهد شد. دانشجویان دکتری همچنین در تیم‌های تحقیقاتی و یا آزمایشگاه‌ها کار می‌کنند که به سازمان‌های ملی تحقیقاتی نیز مرتبط است.

اکنون که با سیستم آموزشی فوق آشنا شدید خوب است بدانید که دانشگاه رن ۱ علاوه بر برگزاری سیستم آموزشی LMD مدارکی ملی نظیر DUT (Diplôme universitaire de technologies) را ارائه می‌دهد. این دانشگاه همچنین مدارک دیگری نظیر DU (Diplômes universitaires) و DIU (Diplômes inter-universitaires) را که مختص خود دانشگاه هست برای دانشجویان فراهم می‌کند.

یادگیری فرانسه در دانشگاه رن ۱

یکی از موضوعاتی که بیشتر دانشجویانِ علاقه‌مندِ به تحصیل در فرانسه را می‌ترساند بلد نبودن زبان فرانسه است اما دانشگاه رن ۱ برای این افراد نیز برنامه‌ای ترتیب داده است. دانشجویان در دانشگاه رن ۱ (پیش از شروع اولین ترم تحصیلی و یا در طول سال) می‌توانند در دوره‌های زبان فرانسه را در CIREFE (مرکز بین‌المللی تحصیل فرانسه به عنوان زبان خارجی) شرکت کنند. همچنین آنها می‌توانند تمامی دوره‌های زبان فرانسه، از سطح A1 تا C2 را در این مرکز بگذرانند.

مدرسه زبان فرانسه تابستانی

یکی دیگر از مزایای دانشگاه رن ۱ برگزاری دوره‌های تابستانی زبان فرانسه است. این دانشگاه، هر تابستان دوره‌های مربوط به فرهنگ و زبان فرانسه را به صورت فشرده برگزار می‌کند که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در آنها شرکت کنند. این دوره‌ها درحقیقت به دانشجویان خارجی این این امکان را می‌دهد که در مدت زمان کوتاهی به اطلاعات جامعی درباره فرهنگ کشور فرانسه و زبان این کشور دسترسی پیدا کنند. همچنین همانطور که در بخش پیش ذکر کردیم، دانشجویان این دانشگاه می‌توانند در دوره‌های زبان فرانسه در طول سال تحصیلی نیز شرکت کنند. دوره‌های مذکور (در تابستان) تنها ۳ هفته به طول می‌انجامد (۲۱ ساعت در هفته) که همه افرادی که بیش از ۱۸ سال، سن داشته باشند می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

زندگی در شهر رن

افرادی که می‌خواهند دانشگاه رن ۱ را برای تحصیل انتخاب کنند باید با شرایط زندگی در شهر رن نیز آشنا شوند. این شهر در حقیقت این شهر در حقیقت به عنوان دومین شهرِ جذاب فرانسه برای دانشجویان شناخته می‌شود. دانشجویان به دلایل متعددی شهر رن فرانسه را دوست دارند. برای مثال دانشجویان با زندگی و تحصیل در این شهر می‌توانند تا مقادیر زیادی از هزینه‌های خود کم کنند و با تمرکز بیشتری به تحصیل و آموزش بپردازند. این شهر دارای محیطی بسیار پویا و رو به رشد بوده که نه تنها محلی بسیار مناسب برای دانشجویان است بلکه برای تحقیقات، سرمایه‌گذاری و تفریح نیز توصیه می‌شود. همچنین کیفیت سیستم آموزش عالی در این شهر بسیار بالا و نرخ بیکاری در آن بسیار پایین است. شهر رن فرانسه هر ساله شاهد حضور ۶۵۰۰۰ دانشجو (۶۰۰۰ دانشجوی خارجی) است که عواملی مانند دانشگاه و مراکز آموزشی برتر نظیر بیزینس اسکول رن، کیفیت سیستم آموزشی، امکان زندگی دانشجویی و شغل بعد از تحصیل، آنها را به این شهر میاورد. همچنین مردم در شهر رن فرانسه تمایل زیادی به بیرون رفتن و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی (اعم از فعالیت‌های مربوط به موسیقی، ورزش، تئاتر، هنر و…) دارند زیرا این شهر بستر را برای چنین فعالیت‌هایی فراهم کرده است. یکی دیگر از مزایای زندگی در شهر رن این است که علی‌رغم کوچک بودن، امکانات زیادی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. برای مثال این شهر در سال ۲۰۰۲ به عنوان کوچک‌ترین شهرِ دارای حمل و نقل زیر زمینی در جهان شناخته شد. این شهر همچنین دارای هزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به شهرهای بزرگی مانند پاریس است که همین موضوع کمک شایانی به شهروندان می‌کند. همچنین شاخص امنیت در شهر رن فرانسه، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بسیار بالا و شاخص آلودگی هوا نیز متوسط است. کیفیت زندگی در این شهر نیز بالا است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر رن فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: