بدون شک هزینه‌های تحصیل (شهریه دانشگاه و هزینه زندگی)، یکی از مهمترین مسائلی است که دانشجویان جهت تحصیل در خارج از کشور می‌بایست مورد بررسی قرار دهند. در واقع این موضوع بسیار مهم است که دانشگاه یا موسساتی را در الویت انتخاب خود قرار دهید که تحصیل در آن‌ها رایگان است. تحصیل رایگان می‌تواند به میزان قابل توجه‌ای از هزینه‌های شما را کاهش دهد و شما راحتر می‌توانید هزینه‌های خود را در حین تحصیل مدیریت کنید. یکی از کشور‌هایی که شما می‌توانید در حال حاضر بدون پرداخت شهریه در دانشگاه‌های آن تحصیل کنید، فرانسه است. به لطف سیستم آموزشی قوی و امکان تحصیل رایگان در بیشتر دانشگاه‌های مطرح این کشور، تحصیل در فرانسه به یک گزینه ایده‌آل برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. در این مطلب نگاهی کوتاه به تحصیل رایگان در فرانسه و شرایط زندگی در این کشور خواهیم انداخت.

تحصیل رایگان در فرانسه

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، فرانسه یکی از کشور‌های محبوب بین دانشجویان بین‌المللی است. دانشگاه های فرانسه جزء بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که به خوبی خود را با نیاز دانشجویان وفق داده‌اند و با ایجاد یک محیط آرام و شرایط ایده‌آل برای تحصیل موفق به جلب رضایت بیشتر دانشجویان بین‌المللی خود شده‌اند. بر اساس جدید‌ترین رتبه‌بندی صورت گرفته توسط وب‌سایت Times Higher Education یکی از معتبر‌ترین منابع دانشگاهی جهان است، دانشگاه های فرانسه در جایگاه‌های بالای این رده‌بندی قرار دارند و پنج دانشگاه برتر این کشور جز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است. اطلاعات بیشتر در مورد بهترین دانشگاه های فرانسه ۲۰۲۰»

تحصیل رایگان

هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی برای دانشجویان بین‌المللی شده است. در واقع دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه‌ تحصیل بیشتری از این تاریخ به بعد هستند. این موضوع یک تغییر چشمگیر از یک سیستم شهریه رایگان است، جایی که دانشجویان فقط باید سالیانه حدود ۲۰۰ یورو پرداخت می‌کردند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

البته مبالغ بالا فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود. با این وجود اگر قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارید بهتر است سریع تصمیم بگیرید و با بررسی شرایط، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه کنید.

هزینه‌های زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه با توجه به شهری که برای تحصیل انتخاب می‌کنید و البته نوع و استایل زندگی شما متفاوت خواهد بود. ولی در حالت کلی می‌بایست مبلغی حدود ۸۰۰-۶۰۰ یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی شامل (اجاره مسکن، خورد و خوراک، پوشاک و …) در نظر داشته باشید. اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های زندگی در فرانسه»

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.