با ظهور بسترهای متعدد برای پخش فیلم و سریال و گردش مالی سرسام‌آور این صنعت در دنیا، دانشجویان بین‌المللی بیش‌از‌پیش مشتاق تحصیل در رشتۀ سینما و ورود به این دنیای چندصد‌میلیارد‌دلاری هستند. فارغ‌التحصیلان رشتۀ سینما می‌توانند در بخش‌های متفاوتی، از‌جمله فیلم‌نامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی، کارگردانی، مدیرتولید، طراح صدا و سرپرست جلوه‌های ویژه مشغول به کار شوند. دانشگاه‌های زیادی در کانادا در زمینۀ صنعت فیلم‌سازی فعالیت می‌کنند و گرایش‌های متنوعی در‌اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته سینما در کانادا را به انتخاب وبگاه QS معرفی خواهیم کرد.

مدرسۀ فیلم تورنتو

مدرسۀ فیلم تورنتو در سال ۲۰۰۹ در شهر تورنتو استان انتاریو تأسیس شد و هم‌اکنون، بهترین مؤسسۀ عالی برای تحصیل در رشته سینما در کانادا به‌شمار می‌آید. این مدرسه نُه دوره برگزار می‌کند که از‌این‌قرارند: دیپلم بازیگری برای سینما و تلویزیون و تئاتر، دیپلم طراحی فشن، دیپلم تولید فیلم، دیپلم طراحی گرافیک و رسانۀ تعاملی، دیپلم بازاریابی برای فشن، دیپلم طراحی بازی رایانه‌ای و انیمیشن، دیپلم طراحی و توسعۀ بازی رایانه‌ای، دیپلم فیلم‌نامه‌نویسی برای سینما و تلویزیون و دورۀ زبان انگلیسی (برای دانشجویان بی‌بهره از حدنصاب لازم برای شرکت در دوره‌های دیگر). شهریۀ تحصیل در دورۀ هجده‌ و دوازده‌ماهۀ تولید فیلم در این مدرسه به‌ترتیب ۳۵ و ۲۳هزار دلار کاناداست.

مدرسۀ فیلم ونکوور

مدرسۀ فیلم ونکوور در سال ۱۹۸۷ در شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا شروع به کار کرد. در سی سال گذشته، این مدرسه یکی از مؤسسه‌های برتر برای تحصیل در رشته سینما در کانادا محسوب می‌شود و در‌حال‌حاضر، بیش از هزار دانشجو در پانزده دورۀ آن مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های این مدرسه عبارت‌اند از: انیمیشن سه‌بُعدی و جلو‌ه‌های بصری، بازیگری برای سینما و تلویزیون، انیمیشن کلاسیک، طراحی دیجیتال، تولید فیلم، طراحی بازی، طراحی گریم برای سینما و تلویزیون، طراحی صدا و فیلم‌نامه‌نویسی برای سینما و تلویزیون و بازی. هزینۀ تحصیل در دورۀ یک‌سالۀ تولید فیلم این مدرسه برای دانشجویان بین‌المللی ۵۳هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور بنیان نهاده شد و امروزه، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ دانشگاه بریتیش کلمبیا، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته سینما در کانادا، سالانه چهل‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد. درحال‌حاضر، بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه سایمون فریزر، یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل در رشته سینما در کانادا، عبارت‌اند از: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. شهریۀ تحصیل رشتۀ سینما در این دانشگاه درحدود سی‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا در سال ۱۹۷۴ در شهر مونترال استان کبک آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، ازجمله دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته سینما در کانادا است. زبان تدریس در اکثر دانشگاه‌های استان کبک فرانسوی است؛ اما دانشگاه کنکوردیا یکی از سه دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک است. هم‌اکنون، بیش از ۴۶هزار نفر دانشجو در پنج دانشکدۀ دانشگاه کنکوردیا مشغول تحصیل هستند. پنج دانشکدۀ این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم، مهندسی، هنرهای زیبا، کسب‌وکار و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ سالانۀ تحصیل سینما در مقطع کارشناسی دانشگاه کنکوردیا تقریباً به ۲۲هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو بنیان نهاده شد و امروزه، سومین دانشگاه بزرگ کاناداست. این دانشگاه ازجمله دانشگاه‌های مطرح برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در رشته سینما در کانادا محسوب می‌شود و پذیرای بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه یورک از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل رشتۀ سینما در این دانشگاه ۳۲هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه کارلتون

دانشگاه کارلتون در سال ۱۹۴۲ در اتاوا استان اونتاریو شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، از بیش از سی‌هزار نفر دانشجو پاره‌وقت و تمام‌وقت میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند: دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ مهندسی و طراحی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ امور عمومی و دانشکدۀ علوم و مدرسۀ کسب‌وکار. دانشگاه کارلتون یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته سینما در کانادا است و شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته یادشده در آن حدوداً به ۲۸هزار دلار کانادا می‌رسد.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: