امکان تحصیل در آلمان برای تمامی سنین وجود دارد. در حقیقت شرایط سنی تحصیل در آلمان برای تمامی متقاضیان یکسان است و شما در هر سن و سالی که قرار داشته باشید می‌تواند در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنید. البته، متاسفانه این موضوع فقط برای شهروندان آلمانی و اتحادیه اروپا است. این بدان معنی است که اگر شما (خارج از اتحادیه اروپا) قصد تحصیل در آلمان را داشته باشید، می‌بایست شرایط سنی تحصیل در این کشور را مورد بررسی قرار دهید. شرایط سنی تحصیل در آلمان با توجه به نوع مقطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) متفاوت است که در ادامه توضیح مختصری در این مورد خواهیم داد.

شرایط سنی در مقطع کارشناسی

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، تحصیل در آلمان برای تمامی سنین امکان‌پذیر است. بر اساس آخرین آمار، متوسط سن فارغ‌التحصیان در این مقطع ۲۸ سال است. با این وجود دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در این مقطع اقدام می‌کنند می‌بایست شرایط سنی را مورد ارزیابی قرار دهند. در حالت کلی بهتر است قبل از سن ۲۱ سالگی برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی اقدام کنید تا در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه با مشکلی خاصی از جهت دریافت ویزای تحصیلی آلمان مواجه نشوید.

بنابراین بهترین حالت برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، بلافاصله پس از اخذ مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی است. البته برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، پیش از ورود به دانشگاه، باید دوره یک‌ساله کالج را در این کشور بگذرانید. طی دوره کالج، آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه‌های آلمان را پیدا خواهید کرد. در این دوره زبان آلمانی نیز به دانشجویان تدریس می‌شود. البته اگر سال اول دانشگاه را در ایران (دانشگاه سراسری یا آزاد) گذرانده‌اید یا مدرک کاردانی دارید، می‌توانید مستقیماً (بدون گذراندن دوره کالج) برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان اقدام کنید. مدت دوره کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان ۳ تا ۴ سال است و دروس عموماً به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. بنابراین برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان جهت تحصیل در مقطع کارشناسی، باید از سطح قابل قبول زبان آلمانی برخوردار باشید. برای پذیرش در دوره کالجِ جهت آمادگی برای ورود به مقطع کارشناسی در آلمان، باید مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) داشته باشید. همچنین مدرک زبان آلمانی (حداقل در سطح B2) برای اخذ پذیرش از کالج و ویزای تحصیلی آلمان، لازم است.

شرایط سنی در مقطع کارشناسی ارشد

همانند تحصیل در مقطع کارشناسی، هیچ گونه شرایط سنی خاصی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان وجود ندارد. با این حال جهت اخذ ویزای تحصیلی بهتر است کمتر از ۳۲ سال سن داشته باشید. البته این بدان معنا نیست که اگر سن شما بیشتر از ۳۲ سال باشد حتما با رد درخواست ویزای تحصیلی مواجه خواهید شد، گاهی مواقع ممکن است به دلیل سوابق تحصیلی موفق یا حتی کار در زمینه تحصیلی و رشته مورد نظر موجب جلب رضایت کارمند سفارت در زمان مصاحبه شود و شما بتوانید ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید. اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد»

شرایط سنی در مقطع دکتری

خوشبختانه برای تحصیل در مقطع دکتری در این کشور هیچ گونه محدودیت سنی از طرف سفارت آلمان وجود ندارد و شما می‌توانید در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. تحصیل در مقطع دکتری در آلمان بسیار رقابتی است. بنابراین اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شوید، شانس دریافت ویزای تحصیلی آلمان بسیار بالا است.

جمع بندی

با توجه به مطالب بالا، شرایط سنی تحصیل در آلمان، یکی از نکات مهم و کلیدی برای اخذ ویزای تحصیلی است که می‌بایست آن را مد نظر داشته باشید. بهتر است با توجه به شرایط سنی خود بهترین مقطع برای تحصیل را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید، به دلیل رقابت زیاد برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان، گرفتن ویزای تحصیلی از این کشور همواره سخت است و حتی ممکن است با وجود نامه پذیرش دانشگاه با رد ویزای تحصیلی مواجه شوید. این موضوع برای دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شده‌اند، می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد. بنابراین بهتر است پیش از حضور در جلسه مصاحبه برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان خود را به طور کامل آماده کنید و از نحوه سؤالات و پاسخ‌های صحیح آگاهی کامل داشته باشید. تسلت شما در زمان مصاحبه یکی از فاکتور‌های اساسی و مهم است که نشان می‌دهد شما از نظر بلوغ فکری، استقلال و توانایی‌های اجتماعی واجد شرایط تحصیل در آلمان هستید.

بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است که شما در روز مصاحبه بهترین عملکرد را از خود نشان دهید و با اعتماد به نفس کامل به سؤالات پرسیده شده پاسخ دهید. با این حال احتمال رد درخواست ویزای تحصیلی شما وجود دارد. اگر این اتفاق ناراحت کننده رخ داد، دلسرد نشوید و از رؤیای خود دست نکشید. اعتراض دهید و اگر پاسخ مثبتی دریافت نکردید، دوباره تلاش کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منبع

https://www.study-in-germany.de/en