رشته حقوق در کانادا یکی از رشته‌های پرطرفدار است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های حقوق در کانادا نیز بسیار شناخته شده و معتبر هستند. تحصیل در رشته حقوق در کانادا مسیری مشخص دارد. اغلب افرادی که در رشته حقوق تحصیل می‌کنند قصد این را دارند تا وکیل شوند. در ادامه بیشتر در مورد تحصیل در کانادا در رشته حقوق و مسیر وکیل شدن در این کشور صحبت می‌کنیم.

دوره‌های کارشناسی بعد از دبیرستان

افرادی که می‌خواهند وارد دانشکده‌ها و یا مدارس حقوق در کانادا شوند نمی‌توانند به صورت مستقیم از دبیرستان وارد دانشکده‌های حقوق شوند. پس از اتمام دوره دبیرستان، افراد باید در یک دوره کارشناسی تحصیل کرده و مدرک کارشناسی خود را دریافت کنند و سپس برای تحصیل در دانشکده‌های حقوق اقدام کنند. تفاوتی نمی‌کند که متقاضیان چه مدرک کارشناسی دارند و دانشجویان با هر مدرک کارشناسی، از مهندسی گرفته تا موسیقی، می‌توانند برای ورود به دانشکده‌های حقوق اقدام کنند. همچنین برای قبولی در دانشکده‌های حقوق افراد باید دوره کارشناسی خود را به پایان رسانده باشند.

آزمون ورودی دانشکده حقوق

آزمون ورودی دانشکده‌های حقوق (LSAT) یک آزمون ورودی همگانی است که متقاضیان تحصیل در دانشکده‌های حقوق در آمریکا و کانادا باید در آن شرکت کنند. این آزمون تا ۹ بار در سال برگزار می‌شود. محتوای این آزمون ارتباطی با سطح علمی افراد در مورد حقوق ندارد. قسمتی از این آزمون سوال‌های چند گزینه‌ای است که در این قسمت مهارت خواندن، تحلیل و منطق متقاضیان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در قسمت دیگر هم متقاضیان باید یک متن مانند قسمت رایتینگ آزمون‌های زبان بنویسند. افراد می‌توانند چندین بار در این آزمون شرکت کنند.

اپلای برای دانشکده حقوق

مرحله بعدی انتخاب دانشکده حقوق مناسب است. در حدود ۱۸ دانشکده حقوق در کانادا وجود دارد که ۸ دانشکده حقوق در استان اونتاریو قرار دارد. هنگام انتخاب دانشکده باید به مواردی چون، اندازه دانشکده، نوع تحصیلات و رشته‌های تحصیلی آن، تعداد اساتید و دیگر موارد مهم توجه کرد. از همه‌ی این موارد مهم‌تر این است که باید با توجه به نمره LSAT خود، دانشکده‌ای را انتخاب کنید که احتمال پذیرش شما در آن بالا باشد.

دانشکده‌های حقوق در کانادا مدارک متفاوتی را برای اپلای از متقاضیان می‌خواهند اما مدارکی چون کارنامه مقطع قبلی، نمره LSAT و انگیزه‌نامه از جمله مدارکی هستند که برای اپلای در تمامی دانشکده‌های حقوق در کانادا لازم است.

تحصیل در دانشکده‌های حقوق کانادا

در کانادا، اولین و پایه‌ای ترین دوره تحصیلی در دانشکده‌های حقوق، دوره‌ای سه ساله تحت عنوان JD است. دوره JD دوره کارشناسی حقوق محسوب می‌شود. در سال اول این دوره دانشجویان با مباحث پایه آشنا می‌شوند مانند حقوق جنایی، قانون اساسی و قوانین ملکی. دانشجویان سال اول می‌توانند در فعالیت‌های فوق برنامه نیز شرکت کنند. این فعالیت‌های فوق برنامه و خارج از دانشگاه باعث می‌شود تا دانشجویان تجربه بیشتری کسب کنند.

در سال دوم دانشجویان اختیار بیشتری در انتخاب واحد‌های درسی خود دارند. در سال دوم دانشجویان فرصت این را دارند تا در دادگاه‌های تمرینی شرکت کنند. دادگاه‌های تمرینی به این صورت است که دانشجویان نقش وکیل را در یک پرونده خیالی و تمرینی ایفا می‌کنند. در تابستان سال دوم تحصیل بسیاری از دانشجویان می‌توانند شغل‌های پاره وقت در شرکت‌های حقوقی پیدا کنند. شغل‌های تابستانی به دانشجویان کمک می‌کنند تا زمینه‌های مختلف حقوقی را بهتر بشناسند و علایق خود را در زمینه‌های حقوقی پیدا کنند. در سال سوم و آخر، دانشجویان مباحث تخصصی تری را می‌آموزند و بر روی مقاله‌های تحقیقاتی کار می‌کنند.

پس از پایان تحصیل در دانشکده حقوق، فارغ‌التحصیلان باید در یک آزمون شرکت کنند تا بتوانند گواهی فعالیت به عنوان وکیل را دریافت کنند. علاوه بر این آزمون، فارغ‌التحصیلان باید چند ماه به عنوان کارآموز تحت نظر یک وکیل کار کنند. پس از اتمام تمامی این مراحل، فرد متقاضی می‌تواند گواهی وکالت خود را دریافت کرده و به عنوان وکیل مشغول به کار شود.

موقعیت‌های شغلی در زمینه وکالت

به صورت کلی، فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های حقوق در کانادا که قصد دارند به عنوان وکیل فعالیت داشته باشند می‌توانند در ۳ زمینه زیر مشغول به کار شوند:

۱. حقوق عمومی

حقوق عمومی به فعالیت‌هایی می‌گویند که برای جامعه و عموم مردم انجام می‌شود. به عنوان مثال کار کردن برای کلینیک حقوقی آفریقایی- کانادایی‌ها. کمک‌های حقوق به افراد مستحق و سازمان‌های و نهاد‌های اجتماعی نیز از انواع دیگر فعالیت در زمینه حقوق عمومی و اجتماعی است.

۲. وکالت خصوصی

وکالت خصوصی به این معنا است که مشتریان شما افراد حقیقی و یا شرکت‌ها هستند. برای کار کردن در زمینه وکالت خصوصی اغلب افراد باید در شرکت‌های حقوقی استخدام شوند. وکلا می‌توانند در زمینه‌های تخصصی مانند حقوق خانوده، حقوق جزایی و حقوق محیط زیست در شرکت‌های حقوقی فعالیت داشته باشند.

۳. دولت

وکلا می‌توانند برای دولت کار کنند. در واقع دولت مشتری این نوع از وکلا است. وکلا می‌توانند در وزارتخانه‌ها و قسمت‌های مختلف دولت به عنوان وکیل فعالیت داشته باشند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع