کشور کانادا به دلیل داشتن کیفیت بالای زندگی و تحصیل و مسیر همواری که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا دارد یکی از کشور‌های پرطرفدار برای تحصیل و مهاجرت است. به گزارش اداره مهاجرت کانادا، در سال ۲۰۱۹ در حدود ۶۴۰ هزار دانشجوی بین‌الملل در کانادا مشغول به تحصیل بوده‌اند.

با شیوع ویروس کرونا و برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت آنلاین، دانشجویان بسیاری دچار مشکلات متعددی شده‌اند. یکی از این مشکلات اجازه کار بعد از تحصیل و یا همان PGWP است. در ادامه بیشتر در مورد اجازه کار بعد از تحصیل و تغییرات آن به دلیل شیوع کرونا صحبت می‌کنیم.

اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا چیست؟

دانشجویانی که در موسسات آموزشی و دانشگاه‌های معتبر کانادا (DLI) تحصیل کرده‌اند می‌توانند پس از تحصیل خود برای دریافت اجازه کار بعد از تحصیل (PGWP) اقدام کنند. دریافت مجوز کار بعد از تحصیل به فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند تا بتوانند به صورت آزاد در کانادا مشغول به کار شوند و در ادامه اقامت دائم کانادا را کسب کنند. برای دریافت اجازه کار بعد از تحصیل تنها تحصیل کردن در دانشگاه‌های معتبر کانادا کافی نیست و فارغ‌التحصیلان باید شرایط دیگری را برای دریافت این اجازه کار داشته باشند.

برای دریافت اجازه کار بعد از تحصیل دانشجویان باید حداقل به مدت ۸ ماه در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا تحصیل کرده باشند و در پایان دوره تحصیلشان مدرک و یا دیپلم دریافت کرده باشند. همچنین دانشجویان باید به صورت تمام وقت در کانادا مشغول به تحصیل باشند. تا پیش از شیوع کرونا، دانشجویانی که به صورت غیر حضوری در کلاس‌های آنلاین دانشگاه‌های کانادا شرکت می‌کردند نمی‌توانستند از اجازه کار بعد از تحصیل استفاده کنند. در شرایط حاضر که تمامی کلاس‌های دانشگاه‌ها آنلاین برگزار می‌شود و بسیاری از دانشجویان بین‌الملل به کشور‌های خود بازگشته‌اند، آینده دانشجویان بین‌الملل برای دریافت اجازه کار بعد از تحصیل دچار ابهاماتی شده است.

در ماه گذشته، اداره مهاجرت کانادا اعلام کرد که دانشجویانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور شده‌اند دروس و ترم‌های دانشگاه خود را به صورت آنلاین بگذرانند واجد شرایط دریافت اجازه کار بعد از تحصیل خواهند بود. به گفته اداره مهاجرت کانادا: ” اگر که کلاس‌های حضوری شما به دلیل شیوع کرونا به شکل آنلاین برگزار می‌شود، باز هم واجد شرایط برای دریافت اجازه کار بعد از تحصیل هستید. دانشجویانی که استادی پرمیت کانادا را دارند و یا تحصیلشان در ماه‌های ژوئن و می شروع می‌شود و نمی‌توانند به کانادا وارد شوند هم واجد شرایط دریافت اجازه کار بعد از تحصیل هستند. بر اساس تغییرات جدید، دانشجویان بین‌الملل می‌توانند تا ۵۰ درصد از تحصیلشان را در خارج از کانادا و به صورت آنلاین بگذرانند و همچنین واجد شرایط برای دریافت اجازه کار بعد از تحصیل باشند.”

این تغییرات به این معنا است که مدت تحصیل آنلاین دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه‌های کانادا به عنوان تحصیل حضوری حساب می‌شود. این شرایط فقط برای دانشجویانی است که پذیرش حضوری از دانشگاه های کانادا دارند و به دلیل کرونا در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند. همچنین دانشجویانی که برای سال تحصیلی بعدی و ترم پائیز از دانشگاه‌های کانادا پذیرش دارند می‌توانند بدون حضور در کانادا و از کشور خودشان به صورت آنلاین تحصیل خود را شروع کنند.

این شرایط علاوه بر سختی‌ها و مشکلاتی که دارد می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان بین‌الملل مفید هم باشد. دانشجویان بین‌الملل می‌توانند بدون حضور در کانادا و از کشور خودشان در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند و همچنان واجد شرایط دریافت اجازه کار بعد از تحصیل باشند. این شرایط از لحاظ مالی می‌تواند به بسیاری از دانشجویان کمک کند. دانشجویان بین‌الملل می‌توانند بدون اینکه مخارج زندگی در کشور کانادا را پرداخت کنند، در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند.

ایجاد این تغییرات باعث شده است تا نگرانی بسیاری از دانشجویان برطرف شود و با خیال راحت بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع