امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا می‌تواند یک فرصت مناسب برای کسب یک تجربه بین‌المللی باشد. دانشگاه های ایتالیا از شهرت و قدمت بسیار بالایی برخوردارند که این موضوع موجب شده تا هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر جهان برای تحصیل در ایتالیا و ورود به یکی از دانشگاه های تاریخی آن باهم رقابت داشته باشند. برای مثال دانشگاه بولونیا قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است که تحصیل در آن به معنای تحصیل در یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی در دنیا است. البته علاوه‌بر امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی فاکتورهای دیگری وجود دارد که باعث شده ایتالیا یکی از مقاصد تحصیلی مهم و محبوب برای این دانشجویان باشد. این دلایل عبارتند از:

  • هزینه پایین تحصیل و زندگی
  • امکان استفاده از بورسیه‌های استانی و جهان سوم
  • شرایط ساده برای دریافت پذیرش از دانشگاه
  • امکان انجام کار دانشجویی
  • امکان تحصیل به زبان انگیلسی به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد

تمامی این عوامل در کنار کسب مدرک معتبر از دانشگاه های ایتالیا که در کل دنیا دارای ارزش و اعتبار است، موجب شده تا تحصیل در این کشور در کنار تحصیل در آلمان و فرانسه به یک گزینه عالی برای دانشجویان تبدیل شود. در این مطلب نگاهی کوتاه به بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل خواهیم انداخت.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا

قبل از وارد شدن به بحث تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا، بهتر است کمی با شرایط تحصیل در این کشور آشنا شویم.

  • شرایط سنی

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا در مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

  • هزینه تحصیل

شهریه دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا براساس رشته و مقطع تحصیلی متفاوت و به طور متوسط برابر ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در هر سال تحصیلی است. البته شهریه‌ دانشگاه‌های مشهورتر معمولاً بالای ۱۰۰۰ یورو در سال است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا از دانشگاه‌های دولتی این کشور بالاتر بوده و به طور متوسط از ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال تحصیلی، متغیر است.

  • هزینه زندگی

دانشجویان به طور متوسط در ماه باید ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو را برای هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، کتاب و … در نظر بگیرند.

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل

بر اساس آخرین رتبه بندی صورت گرفته توسط سایت معتبر  QS World University Rankings  جایگاه دانشگاه‌های ایتالیا و آموزش عالی در این کشور ارتقا یافته است؛ به طوری که ۴ دانشگاه دیگر ایتالیا به رتبه‌بندی (۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان) راه یافته‌اند. بر اساس این رتبه بندی ۳۴ دانشگاه ایتالیا در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند که این می‌تواند نشان‌دهنده کارآمد بودن سیستم آموزشی ایتالیا باشد. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل خواهیم پرداخت.

شگاه بولونیا ایتالیا

دانشگاه بولونیا (Università di Bologna) که در سال ۱۰۸۸ در شهر بولونیا ایتالیا تأسیس شده، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه با بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجو یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا به شمار می‌رود. دانشگاه بولونیا ۱۰۵ دوره کارشناسی (سه ساله – ۱۸۰ واحد درسی در سیستم ECTS)، ۱۱۰ دوره کارشناسی ارشد (دوساله – ۱۲۰ واحد درسی)، ۱۲ دوره کارشناسی ارشد پیوسته (۵ یا ۶ ساله – ۳۰۰ یا ۳۶۰ واحد درسی)، ۴۷ دوره دکتری و ۶۶ دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای (۱۶ دوره بین‌المللی) ارائه می‌دهد. دانشگاه بولونیا دارای واحدهای متعددی در شهرهای مختلف ایتالیا بولونیا (Bologna)، چزنا (Cesena)، فورلی (Forlì)، راونا (Ravenna) و ریمینی (Rimini)  و نیز خارج از ایتالیا در شهرهای بوینوس آیرس آرژانتین، بروکسل بلژیک، نیویورک آمریکا و شانگهای چین است. دانشگاه بولونیا در مقاطع مختلف (به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) تعداد زیادی دوره را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند. این دانشگاه همچنین دوره‌های کارآموزی متعددی را در رشته‌های تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه بولونیا ایتالیا»

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان با ۷ پله صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۴۹ برترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته و نیز در زمینه مهندسی دارای رتبه ۶ دانشگاه‌های اروپا و رتبه ۱۶ دانشگاه‌های جهان است. این دانشگاه رتبه نخست را در بین دانشگاه های ایتالیا دارد. اساتید طراز اول، بودجه‌های آموزشی و تحقیقاتی خوب و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته، از امتیازات این دانشگاه معتبر شهر میلان ایتالیا است. همچنین آمار استخدام بعد از فارغ التحصیلی این دانشگاه در رشته های مختلف، حدود ۹۰ درصد است. دانشگاه پلی تکنیک میلان بزرگ‌ترین دانشگاه فنی و مهندسی ایتالیا است و هم‌اکنون نزدیک به ۴۵۰۰۰ دانشجو (حدود ۶۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی) در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه پلی تکنیک میلان»

دانشگاه میلان ایتالیا

دانشگاه میلان یکی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا است که بر اساس رتبه‌بندی مؤسسه QS (سال ۲۰۲۰) در رتبه ۳۰۲ دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۲۴ تأسیس شده و دانشگاهی تحقیق-محور است. دانشگاه میلان در شهر میلان ایتالیا واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اروپا است. این دانشگاه همچنین رشته‌های بسیار متنوعی را در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ارائه می‌کند. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه میلان ایتالیا»

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه دولتی ساپینزا رم در سال ۱۳۰۳ توسط پاپ بونیفیس هشتم تأسیس شد و از جمله قدیمی‌ترین دانشگاه های ایتالیا و جهان است. رتبه این دانشگاه در رنکینگ جهانی سال ۲۰۲۰ برابر ۲۰۳ است و بیش از ۷۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه ساپینزا رم همواره در تاریخ ایتالیا نقش مهمی داشته و در تغییرات عمده و پیشرفت‌های مربوط به زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سهیم بوده است. همچنین این دانشگاه فرصت‌‌های آموزشی و تحقیقاتی با کیفیتی برای دانشجویان فراهم می‌کند. ساختمان اصلی دانشگاه ساپینزا در قلب شهر رم واقع شده و محلی فوق‌العاده برای اساتید و دانشجویان سراسر جهان به منظور تبادل نظرات و بهبود سطح ایده‌ها و فلسفه‌هایشان است. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه ساپینزا رم»

دانشگاه باری ایتالیا

دانشگاه باری (The University of Bari Aldo Moro) یکی از ۵۲ دانشگاه دولتی کشور ایتالیا است که در سال ۱۹۲۵ تأسیس شد. نام دانشگاه باری ایتالیا به افتخار آلدو مورو، رئیس حزب دموکرات مسیحی ایتالیا و ۵ دوره نخست‌وزیر ایتالیا، به باری آلدو مورو تغییر یافت. این دانشگاه دوره‌های مختلفی را برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد. دانشگاه باری ایتالیا علاوه بر آموزش، بر روی تحقیقات علمی در سطح دکتری متمرکز است. مراکز تحقیقاتی دانشگاه باری بسیار تعاملی هستند و دارای ارتباط بین بخش های مختلف، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز تحقیقاتی معتبر در سطح ملی و بین‌المللی است. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه باری ایتالیا»

دانشگاه‌ ناپل ایتالیا

دانشگاه ناپل ایتالیا که به دانشگاه فردریکو دوم ناپل (Università degli Studi di Napoli – Federico II) معروف است، یکی از دانشگاه‌های مدرن و مشهور کشور ایتالیا است. این دانشگاه در سال ۱۲۲۴ توسط فردریک دوم، امپراطور مقدس روم و پادشاه سیسیل، تأسیس شد. دانشگاه ناپل یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است و بعد از دانشگاه بولونیا و دانشگاه پادوآ در رتبه سوم قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا و رتبه هفتم قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. موقعیت خوب این دانشگاه در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان و دستاورد‌های علمی این دانشگاه موجب شده است تا هر ساله هزاران دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان برای تحصیل اقدام به اخذ پذیرش از این دانشگاه کنند. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه ناپل ایتالیا»

دانشگاه پادوا ایتالیا

دانشگاه پادوا (Università di Padova یا University of Padua) که در سال ۱۲۲۲ میلادی در شهر پادوا ایتالیا تأسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین دانشگاه های ایتالیا و اروپا است.  این دانشگاه دولتی، رتبه ۲۴۹ دانشگاه‌های جهان و رتبه ۶ دانشگاه‌های ایتالیا را دارد. هم‌اکنون بیش از ۴۴۰۰۰ دانشجو در دانشگاه پادوا در حال تحصیل هستند و هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه پادوا ایتالیا»

دانشگاه هنر فلورانس

دانشگاه هنر فلورانس یکی از دانشگاه های ایتالیا است که ۷ ساختمان مجزا در مرکز شهر فلورانس دارد. این دانشگاه دارای تجهیزات حرفه‌ای و به روز برای هرکدام از رشته‌ها است که نه تنها جنبه آموزشی دارند، بلکه به افزایش خلاقیت و انگیزه دانشجویان کمک می‌کنند. دانشجویان این دانشگاه علاوه بر تحصیل در خود دانشگاه، با گشت و گذار در خیابان‌های این شهر از آثاری نظیر شاهکارهای داوینچی الهام می‌گیرند. این دانشگاه رشته‌هایی مانند هنرهای لیبرال (آزاد)، هنرهای زیبا، تصویرپردازی و هنرهای تجسمی، طراحی داخلی و معماری، تاریخ هنر، رقص، زبان و فرهنگ ایتالیایی، ادبیات، طراحی وب و… را برگزار می‌کند. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه هنر فلورانس»

دانشگاه جنوا ایتالیا

دانشگاه جنوا (university of Genoa) یکی از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا است که بر اساس رنکینگ جهانی QS (سال ۲۰۲۰) در جایگاه ۷۰۰-۶۵۱ قرار گرفته است. دانشگاه جنوا یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا بوده که در سال ۱۴۸۱ تأسیس و در شهر جنوا واقع شده است. این دانشگاه دارای چندین پردیس در شهرهای مختلف و تعدادی پردیس منطقه‌ای در ساونا، ایمپریا، سانتا مارگریتا لیجوره، ونتیمیگلیا و لا اسپتزیا است. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه جنوا ایتالیا»

دانشگاه تورین ایتالیا

دانشگاه دولتی تورین در شهر تورین در شمال‌غربی ایتالیا واقع شده است. دیگر دانشگاه برجسته این شهر، دانشگاه پلی‌تکنیک تورین نام دارد. بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS، دانشگاه تورین ایتالیا در جایگاه ۵۴۱ تا ۵۵۰ قرار گرفته و دارای تعداد زیادی دانشجو است. دانشگاه تورین همچنین یکی از قدیمی‌ترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا است که امروزه دارای ۱۵۰ دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد است. تعداد زیادی از واحدهای درسی نیز در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که این موضوع برای افرادی که به زبان ایتالیایی تسلط کامل ندارند، گزینه بسیار مناسبی است. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه تورین ایتالیا»

دانشگاه پلی تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین که در سال ۱۸۵۹ تأسیس شده است. این دانشگاه به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه فنی ایتالیا در نظر گرفته می‌شود. بیش از ۱۵۰ سال است که دانشگاه پلی تکنیک تورین به عنوان یکی از برجسته‌ترین مؤسسات دولتی شناخته می‌شود که علاوه بر ایتالیا در سطح جهانی نیز دارای شهرت است. این دانشگاه با در نظر گرفتن موضوعات آموزشی، تحقیقاتی و فنی در بخش‌های مختلفی نظیر معماری و مهندسی فعالیت می‌کند. دانشگاه پلی تکنیک تورین در بخش شمال غربی ایتالیا و در شهری بسیار پویا و زنده واقع شده است. دانشگاه پلی تکنیک تورین دارای ۵ پردیس دانشگاه مختلف است و رشته‌های تحصیلی بسیاری (در تمامی مقاطع تحصیلی) را به زبان انگلیسی و در رشته‌های مختلفی نظیر مهندسی، معماری، طراحی و برنامه‌ریزی شهری ارائه می‌دهد. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه پلی تکنیک تورین»

دانشگاه پیزا ایتالیا

دانشگاه پیزا دانشگاهی دولتی در ایتالیا است که دارای ۲۰ دپارتمان آموزشی، ۱۷ کتابخانه و ۱۳ موزه است. این دانشگاه دارای مراکز تحقیقاتی گسترده و باکیفیتی در زمینه علوم کشاورزی، اخترفیزیک، علوم کامپیوتری، مهندسی و علوم مربوط به پزشکی و دامپزشکی است. دانشگاه پیزا به طور رسمی در سال ۱۳۴۳ تأسیس شده که البته تعداد زیادی از محققان معتقدند ریشه اصلیِ تأسیس این دانشگاه به قرن ۱۱ بازمی‌گردد. اولین رشته‌های تحصیلی که در دانشگاه پیزا تدریس می‌شدند عبارتند از؛ الهیات (خداشناسی)، حقوق مدنی، پزشکی و قانون شرع (قانون کلیسایی). اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه پیزا ایتالیا»

دانشگاه سیه‌ نا ایتالیا

دانشگاه سیه‌ نا ایتالیا (University of Siena ) در سال ۱۲۴۰ تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور و اروپا به شمار می‌رود.  دانشگاه سیه‌ نا در قلب توسکانی، ناحیه‌ای در ایتالیا با مساحت ۲۲.۹۹۰ کیلومتر مربع و جمعیت ۳.۶ میلیون با مرکزیت فلورانس، واقع است. تحصیل در ایتالیا و در این شهر زیبا که با تپه‌های شگفت انگیز احاطه شده است، می‌تواند افق روشنی برای دانشجویان بین‌المللی به همراه داشته باشد. در حال حاضر دانشگاه سیه‌ نا بیشتر به خاطر دانشکده‌های حقوق، پزشکی، اقتصاد و مدیریت مشهور است. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه سیه نا ایتالیا»

دانشگاه تورورگاتا رم

دانشگاه تورورگاتا رم (به ایتالیایی: Università degli Studi di Roma Tor Vergata) که در سال ۱۹۸۲ تاسیس شده است دومین دانشگاه برتر شهر رم بعد از دانشگاه ساپینزا رم است. با وجود قدمت کم، دانشگاه دولتی تورورگاتا توانسته کیفیت آموزشی بالایی برای دانشجویان از سراسر جهان ارائه دهد. دانشگاه تورورگاتا بیش از ۶۰۰ هکتار وسعت دارد و بر اساس الگوی آنگلوساکسون طراحی شده است که میزبان موسسات مهم تحقیقاتی مانند CNR و آژانس فضایی ایتالیا – ASI است. همچنین بسیاری از مراکز آموزشی و تحقیقاتی درست در کنار دانشگاه واقع شده اند که می‌توان به مراکز ENEA ، ESA-ESRIN ، انستیتوی ملی اخترفیزیک ، رصدخانه مونت پورزیو کاتون و انستیتوی ملی فیزیک هسته ای اشاره کرد. این دانشگاه از همان بدو تاسیس به یک قطب تحقیق پویا در ایتالیا بدل شد. این دانشگاه همچنین دارای یکی از مجهزترین بیمارستان‌های ایتالیا (بیمارستان تورورگاتا) است که یک مرکز مراقبت و تحقیقاتی در کل منطقه محسوب می‌شود. این دانشگاه پس گذراندن سال‌های اولیه تاسیس، به دنبال تبدیل شدن به یک دانشگاه بین‌المللی بود که در نتیجه شروع به سازماندهی رشته‌های مختلف و جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف نمود. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه تورورگاتا رم»

دانشگاه ترنتو ایتالیا

دانشگاه ترنتو، دانشگاهی دولتی در ایتالیا است که در سال ۱۹۶۲ در این کشور تأسیس شد. ترنتو دانشگاهی جوان و پویا است که دارای حدود ۱۶۰۰۰ دانشجو و ۱۲۰۰ کادر اجرایی است. کیفیت زمینه تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه ترنتو بسیار بالا بوده و تبدیل این دانشگاه به فضایی بین‌المللی در اولویت آن است. خدماتی که دانشگاه ترنتو ایتالیا ارائه می‌دهد در سطحی عالی و در جهت رفع نیاز داشجویان است. زمینه‌های آموزشی که این دانشگاه به داشجویان ارائه می‌دهد از علومی نظیر مهندسی، فناوری و ارتباطات بین‌المللی، ریاضیات و فیزیک و فناوری تا علوم انسانی و از موضوعات اجتماعی-اقتصادی و حقوق (جامعه‌شناسی، اقتصاد، حقوق و…) تا علوم شناختی و بیومولکولی متغیر است. همچنین مراکز تحقیقاتی این دانشگاه در سال‌های اخیر در زمینه‌هایی نظیر زیست‌شناسی یکپارچه، علوم ذهنی، فناوری زیست‌پزشکی، زیست‌شناسی دستگاه‌ها و… فعالیت کرده‌اند. به طور کلی آموزش در این دانشگاه توسط تحقیقات علمی بسیار پیشرفته پشتیبانی می‌شود که از همین طریق به رشد روز افزون این دانشگاه کمک می‌کند. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه ترنتو ایتالیا»

دانشگاه تریسته ایتالیا

دانشگاه تریسته  (Università degli Studi di Trieste)، در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های قدیمی و تاریخی ایتالیا یک دانشگاه نسبتاً جوان است (۸۰ سال)، این دانشگاه جزء دانشگاه‌های متوسط ایتالیا از نظر وسعت بشمار می‌رود که در منطقه فریولی ونتزیا جولیا، واقع در شمال شرقی ایتالیا واقع شده است. دانشگاه تریسته در سال ۱۹۲۴ تأسیس شده است و شامل ۱۰ دانشکده در زمینه‌های مختلف است که دارای طیف گسترده و تقریباً کامل رشته‌های دانشگاهی (در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و دیگر دوره‌های آموزشی (کارشناسی ارشد کوتاه حرفه‌ای، کارشناسی ارشد پیشرفته و دوره‌های تخصصی) است و در حال حاضر حدود ۲۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در این دانشگاه همچنین در برخی از رشته‌ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه تریسته ایتالیا»