هر ساله ایرانیان بسیاری برای تحصیل در کانادا اقدام می‌کنند و در میان دانشجویان بین‌المللی، دانشجویان ایرانی رتبۀ پنجم را در این کشور کسب کرده‌اند. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، تعداد ایرانیانی که برای تحصیل در کانادا اقدام کرده و موفق شده‌اند استادی پرمیت بگیرند، تقریباً دو برابر شده است. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ تحصیل ایرانیان در کانادا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تعداد درخواست

یکی از شاخصه‌های تحصیل ایرانیان در کانادا تعداد درخواست‌هایی است که دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور ارسال کرده‌اند. از سال ۲۰۱۷ تابه‌امروز، تعداد این درخواست‌ها درحدود ۸۲درصد افزایش یافته است. از ۸،۵۰۰ درخواستی که دانشجویان ایرانی در سال ۲۰۱۷ ارسال کردند، در‌حدود ۶،۰۰۰ نفر ویزای این کشور را گرفتند. این امر نشان می‌دهد ۷۰درصد دانشجویان ایرانی در این مسیر موفق بوده‌اند.

سال ۲۰۱۹، این روند صعودی همچنان ادامه یافت و تعداد درخواست‌های دانشجویان ایرانی به ۱۴،۳۰۰ درخواست رسید که در‌مقایسه‌با سال ۲۰۱۸، از رشد تقریباً ۶۰درصدی حکایت می‌کند. در آن سال، حدودا ۶،۰۰۰ نفر دانشجوی ایرانی ویزای تحصیلی کانادا را گرفتند و با‌این‌حساب، درصد پذیرش سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۴۳ درصد بود.

استادی پرمیت‌های اخذشده براساس استان

یکی دیگر از شاخصه‌های تحصیل ایرانیان در کانادا تعداد استادی پرمیت صادر شده است. اگر به تعداد استادی پرمیت‌های اخذشدۀ دانشجویان ایرانی در سال ۲۰۱۹ نگاه کنیم، متوجه می‌شویم استان‌های ساسکاچوان و آلبرتا و نیوبرانزویک با ۷۷درصد، بیشترین درصد پذیرش را در میان استان‌های کانادا ازآنِ خود کرده بودند. همچنین، استان کبک با ۵۳ درصد در میان استان‌های کانادا کمترین دانشجویان ایرانی را پذیرفته بود. تصویر زیر میزان استادی پرمیت‌هایی را به‌تفکیک استان نشان می‌دهد که دانشجویان ایرانی در سال ۲۰۱۹ اخذ کرده‌ بودند.

استادی پرمیت‌های اخذشده براساس استان

درصد پذیرش در مقاطع تحصیلی متفاوت

سومین شاخص تحصیل ایرانیان در کانادا درصد پذیرش در مقاطع تحصیلی مختلف است. سال ۲۰۱۹، تعداد متقاضیان ایرانی برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشد چشمگیری کرد. درمقابل، تعداد متقاضیان ایرانی برای تحصیل در مقاطع دبیرستان درمقایسه‌با سال ۲۰۱۸ درحدود ۴۳درصد کاهش یافت. درصد پذیرش دانشجویان ایرانی در کالج‌های کانادا نیز حدوداً ۱۸ تا ۲۳درصد بود که کمترین درصد پذیرش در مقاطع تحصیلی محسوب می‌شد. در‌ادامه، مقایسۀ پذیرش دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی مختلف در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را مشاهده می‌کنید.

درصد پذیرش در مقاطع تحصیلی متفاوت

جنسیت بیشتر متقاضیان ایرانی برای تحصیل در کانادا مرد بود؛ اما متقاضیان زن درمقایسه‌با متقاضیان مرد پذیرش بیشتری گرفتند.

با‌توجه‌به اینکه دانشجویان کمتری آمریکا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، در سال‌های اخیر، متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا افزایش چشمگیری یافته‌اند. براساس نظرسنجی‌ها و آمار رسمی، کانادا اولین مقصد برای تحصیل در خارج از کشور است و درحدود ۲درصد از دانشجویان بین‌المللی در کشور کانادا ایرانی هستند.



منبع: