رشته حسابداری از جمله رشته‌های پرطرفدار در جهان است که مخاطبینِ مخصوص به خود را دارد. این رشته برای افرادی که ذهن خوبی برای حل مسائل مربوط به اعداد و ارقام دارند بسیار مناسب است. در میان افرادی که حسابداری را انتخاب می‌کنند برخی از آنها تحصیل در آلمان انتخاب می‌کنند زیرا به طور کلی آلمان دارای مزایای بسیار زیادی برای تحصیل و یا زندگی است و در زمینه رشته حسابداری نیز دانشگاه‌های باکیفیتی دارد. در این مقاله قصد داریم پس از پرداختن به مزایای بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان ۲۰۲۰ را معرفی خواهیم کرد.

  • آلمان نسبت به کشورهای اروپایی دیگر دارای تعداد بیشتری دانشگاه است که در رنکینگ جهانی از رتبه‌های خوبی برخوردارند.
  • صرف‌نظر از بعضی دانشگاه‌های غیر رایگان آلمان مانند دانشگاه‌های خصوصی و دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتمبرگ (اخذ شهریه از دانشجویان غیر اروپایی)، بیشتر دانشگاه‌های این کشور رایگان است و دانشجویان با صرف هزینه بسیار اندک می‌توانند به تحصیل در این کشور بپردازند. همچینن دانشگاه‌های غیر‌ رایگان این کشور در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر کشورهای اروپایی هزینه کمتری دارد.
  • ۱۳ درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه‌‌های آلمان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل میدهند که این موضوع، شرایط تحصیل را برای دانشجویان خارجی راحت‌تر می‌کند. همچنین این دانشگاه‌ها برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی فرصت شغلی بعد از تحصیل را نیز فراهم می‌کنند.
  • دانشگاه‌های آلمان توسط انجمن دولتی و صنعتی و اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شوند. با وجود حامیان مالی مذکور دانشگاه‌های آلمان توانایی انجام تحقیقات بدون محدودیت را دارند که همین موضوع باعث پرورش دادن خلاقیت دانشجویان می‌شود.
  • با وجود اینکه بسیاری از واحدهای درسی در دانشگاه‌های این کشور به زبان آلمانی است اما تقاضای بالای دانشجویان بین‌المللی باعث شده است تا بعضی از دانشگاه‌های این کشور رشته‌ها و واحدهایی به زبان انگلیسی نیز ارائه دهند. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، رشته‌های کارشناسی ارشد را (مخصوصاً در زمینه مهندسی) به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.
  • هزینه ترمی که دانشجویان پرداخت می‌کنند، معمولاً هزینه مربوط به حمل و نقل عمومی را شامل می‌شود. (با وجود اینکه دانشگاه‌های رایگان این کشور هزینه‌ای بابت شهریه دریافت نمی‌کنند اما دانشجویان باید مبلغی تحت عنوان هزینه ترم بپردازند.)
  • از آنجاییکه یکی از دلایل شهرت آلمان نظم و قانون بسیار سختگیرانه آن است، دانشجویان با تحصیل در آلمان علاوه بر بهبود سطح دانش خود در آن زمینه تحصیلی، به شخصیتی منظم و قانون‌مند دست پیدا می‌کنند که این موضوع باعث پیشرف آنان در زمینه‌های غیرتحصیلی زندگی نیز می‌شود.
  • از آنجاییکه زندگی دانشجویی و هزینه‌های بالای مربوط به آن یکی از مسائل دغدغه‌ساز برای بسیاری از دانشجویان است، انتخاب آلمان بسیار مناسب است چرا که هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به کشورهای هممرز خود مانند فرانسه ویا هلند پایین‌تر است.
  • دانشجویان بعد از تکمیل تحصیلات خود در آلمان به مدت ۱۸ ماه زمان دارند تا به جستجوی شغل بپردازند. دانشجویان همچنین می‌توانند در این مدت به دنبال فرصت‌های تحصیلی بیشتری باشند. این مورد یکی از مزیت‌های قابل توجه تحصیل در آلمان است.
  • یکی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان ایجاد فرصت یادگیری زبان آلمانی است. بسیاری از افراد در ابتدا متوجه اهمیت زبان آلمانی نمی‌شوند اما برای روشن‌تر شدن موضوع، بهتر است ذکر کنیم که تعداد گویشوران زبان آلمانی در اروپا نسبت به زبان‌های فرانسه و یا اسپانیایی بیشتر هستند.
  • دانشجویان بین‌المللی در صورت دارا بودن شرایط مربوط به دریافت بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند از بورسیه های تحصیلی در آلمان بهره ببرند.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد کشور آلمان دارای دانشگاه‌های برتری در زمینه رشته حسابداری است که وبسایت معتبر QS اخیراً (سال ۲۰۲۰) آنها را معرفی کرده است. در ادامه بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان را مشاهده می‌کنیم.

دانشگاه هومبولت برلین

طبق رتبه‌بندی جهانی QS (سال ۲۰۲۰)، دانشگاه هومبولت برلین به طور کلی در جایگاه ۱۲۰ جهانی قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۱۰ در مرکز شهر برلین تأسیس شده و دارای بیش از ۹ دانشکده است. دانشگاه هومبولت نیز یکی از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان است که در این زمینه در جایگاه ۱۰۰-۵۱ جهانی واقع شده است. جالب است بدانید که شهر برلین نیز پنجمین شهر برتر دانشجویی در جهان است.

دانشگاه فنی مونیخ

این دانشگاه‌ با رتبه کلی ۵۵ دانشگاه‌های جهان برای سال ۲۰۲۰ (طبق رتبه‌بندی مؤسسه QS)، برترین دانشگاه آلمان محسوب می‌شود. دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاهی تحقیق محور در شهر مونیخ بوده و دارای دانشکده‌های متعددی در شهرهایی مانند گراشینگ است. دانشکده اصلی این دانشگاه دارای تجهیزات مربوط رشته‌هایی مانند مهندسی، اقتصاد، تکنولوژی (فنی)، علوم اجتماعی و ورزشی بوده و دانشکده واقع در شهر گارشینگ شامل دپارتمان‌های‌ مربوط به رشته‌هایی مانند فناوری اطلاعات، ریاضیات و علوم طبیعی است. شهر مونیخ چهارمین شهر برتر دانشجویی در جهان است. این دانشگاه همچنین یکی از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان است که براساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۱۰۰-۵۱ جهانی در زمینه حسابداری قرار گرفته است.

دانشگاه مانهایم

دانشگاه مانهایم نیز یکی دیگر از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان است که به دلیل داشتن روشی بین‌المللی و بیزینس-محور بسیار شهرت دارد. این دانشگاه علاوه بر اینکه در زمینه حسابداری محبوب است در زمینه‌های دیگری نظیر علوم انسانی، حقوق، ریاضیات و علوم کامپیوتری از جمله دانشگاه‌های باکیفیت محسوب می‌شود. همچنین رتبه این دانشگاه در زمینه حسابداری ۱۰۰-۵۱ است.

دانشگاه گوته

دانشگاه گوته در سال ۱۹۱۴ در شهر فرانکفورت تأسیس شده و دارای رتبه کلی ۲۹۱ است. این دانشگاه به افتخار فیلسوف و نویسنده بزرگ آلمانی، گوته، نامیده شده است. این دانشگاه دارای ۱۶ دانشکده اصلی بوده و یکی از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان است و در زمینه حسابداری نیز در جایگاه ۱۵۰-۱۰۱ جهانی واقع شده است. همچنین این دانشگاه رایگان با مؤسسات تحقیقاتی مانند ماکس پلانک همکاری دارد.

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین دانشگاهی تحقیق محور بوده و در برلین واقع شده است. رتبه کلی این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS (سال ۲۰۲۰)، ۱۳۰ است. این دانشگاه در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم طبیعی و علوم انسانی شهرت داشته و در حال حاضر بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه رایگان مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه آزاد برلین نیز یکی دیگر از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان است که در زمینه حسابداری در جایگاه ۲۰۰-۱۵۱ جهانی واقع شده است.

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه دولتی هایدلبرگ که در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده است به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان شناخته می‌شود. این دانشگاه همچنین یکی از مشهورترین دانشگاه‌های تحقیق-محور اروپا است که در زمینه حسابداری نیز از جمله دانشگاه‌های باکیفیت به شمار می‌آید. در حقیقت دانشگاه هایدلبرگ را می‌توان به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان در نظر گرفت که در جایگاه ۲۵۰-۲۰۱ جهانی در زمینه حسابداری واقع شده است.

دانشگاه کلن

دانشگاه دولتی کلن یکی از دانشگاه‌های پیشتاز آلمان در زمینه تحقیقات است. این دانشگاه دارای حدود پنجاه هزار دانشجو و بیش از ۲۶۰ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. دانشگاه کلن همچنین به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان شناخته می‌شود و براساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۵۰-۲۰۱ جهانی در زمینه حسابداری قرار گرفته است. دانشگاه کلن نیز به طور کلی دارای ۶ دانشکده است که عبارتند از: دانشکده مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشکده ریاضیات و دانشکده علوم انسانی.

مؤسسه فناوری کارلسروهه

دانشگاه کارلسروهه با رتبه ۱۲۴ دانشگاه‌های جهان، دانشگاهی دولتی و تحقیق محور بوده که در شهر کارلسروهه در جنوب آلمان قرار گرفته است. این دانشگاه از مؤسسات شناخته‌شده در زمینه مهندسی و علوم طبیعی در آلمان بوده و از جمله بزرگترین مراکز آموزش عالی در آلمان است. بیشترین شهرت این دانشگاه در زمینه علوم کامپیوتر است. این دانشگاه همچنین یکی از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان اتست که در زمینه حسابداری در جایگاه ۳۰۰-۲۵۱ جهانی است.

دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین یکی دیگر از دانشگاه های رایگان آلمان در برلین است که در سال ۱۸۷۹ تأسیس شده و دانشگاهی تحقیق محور است. رتبه این دانشگاه در جهان بر اساس رتبه‌بندی جدید QS، برابر ۱۴۷ بوده و در حوزه‌های مهندسی، اقتصاد و علوم کامپیوتر شهرت دارد. این دانشگاه همچنین یکی از بهترین دانشگاه های حسابداری آلمان است که براساس رتبه بندی QS در جایگاه ۳۰۰-۲۵۱ جهانی در زمینه حسابداری قرار گرفته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رشته حسابداری در این کشور به صفحه تحصیل در رشته حسابداری در آلمان مراجعه کنید.

منبع: