شرایط تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم برای دانشجویان و علاقه‌مندانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند به مراتب راحتر است. همچنین با داشتن مدرک دیپلم این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید در دوره‌های زبان فرانسه شرکت کنید و در ادامه و پس از کسب مدرک زبان فرانسه، بدون بازگشت به ایران، اقدام به اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های فرانسه در رشته مورد علاقه خود کنید. در این مطلب کوتاه نگاهی به شرایط تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم خواهیم انداخت.

شرایط تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم در مقطع کارشناسی

در حالت کلی شرایط تحصیل در فرانسه نسبت به کشور‌های دیگر آلمان، اسپانیا و کانادا بسیار ساده‌تر است. سیاست‌های آموزشی فرانسه و عدم تبعیض آموزشی بین دانشجویان بومی و دانشجویان بین‌المللی و همچنین هزینه‌های بسیار پایین تحصیل موجب شده تا فرانسه یکی از اولین گزینه‌های دانشجویان بین‌المللی برای کسب یک تجربه ارزشمند باشد. در واقع دانشگاه های فرانسه جزء بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان هستند که به خوبی خود را با نیاز دانشجویان وفق داده‌اند و با ایجاد یک محیط آرام و شرایط ایده‌آل برای تحصیل موفق به جلب رضایت بیشتر دانشجویان بین‌المللی خود شده‌اند.

بر اساس جدید‌ترین رتبه‌بندی منتشر شده توسط وب‌سایت Times Higher Education یکی از معتبر‌ترین منابع دانشگاهی جهان است که هر ساله لیست نهایی بهترین دانشگاه های جهان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، دانشگاه های فرانسه در رتبه‌های بالای این رده‌بندی قرار دارند و پنج دانشگاه برتر این کشور جز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان است.  اطلاعات بیشتر در مورد  بهترین دانشگاه های جهان ۲۰۲۰»

شرایط و مدارک مورد نیاز

دوره کارشناسی در کشور فرانسه بر خلاف ایران سه سال به طول ‌می‌انجامد و دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می‌توانند مدرک لیسانس (Licence ) دریافت کنند. در واقع دوره کارشناسی اولین دوره دانشگاهی فرانسه است که به سه بخش (L1, L2, L3) تقسیم شده است و ۶ ترم/ نیم سال تحصیلی طول خواهد کشید. البته دانشجویان بین‌المللی ممکن است با توجه به نوع رشته یا نیاز دانشگاه مجبور به گذراندن یک دوره آموزشی اضافی پیش از شروع کلاس‌های دانشگاه باشند که عموماً یک سال طول خواهد کشید. تمرکز این دوره‌ها بیشتر بر روی زبان فرانسه است و این موضوع می‌تواند کمک خوبی برای دانشجویان و ارتقاء سطح اعتماد به نفس آن‌ها پیش از شروع کلاس‌های دانشگاه باشد.

اکثر دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های فرانسه به زبان فرانسه برگزار می شود و دانشجویان جهت ورود به این دوره ها نیازمند مدرک B2 زبان فرانسه می باشند. اما اخیراً، دانشگاه‌های این کشور برای رقابت با دانشگاه‌های دیگر کشورهای اروپایی برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی، در حال افزایش تعداد دوره‌های کارشناسی به زبان انگلیسی است که این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای آن دسته از دانش‌آموزانی باشد که یادگیری زبان فرانسه ممکن است برای آن‌ها کمی دشورا باشد.

مراحل پذیرش را دنبال کنید

دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در فرانسه بلافاصله بعد از کسب مدرک دیپلم را دارند، می‌بایست با مراجعه به سایت دانشگاه و بررسی تمامی مدارک مورد نیاز  (Admission Requirements)  اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر کنند. برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه، علاوه بر ثبت اطلاعات شخصی باید ریز نمرات مقاطع قبلی خود را نیز ارائه دهید، زیرا برخی از دانشگاه‌ها برای سنجش توانایی دانشجو برای تحصیل در رشته انتخابی به بررسی ریزنمرات دانشجو می‌پردازند. همچینن گاهی آزمون‌های استانداردی مانند GRE، GMAT یا LSAT برای پذیرش الزامی هستند. داوطلبان برای درخواست پذیرش برای سال تحصیلی ۲۰۲۰، باید  به صورت آنلاین پرونده‌ای تشکیل دهند و بر روی نرم‌افزار Etudes en France آپلود کنند. مدارک عمومی جهت تشکیل پرونده عبارتند از:

برای پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه می‌بایست زمان ارسال مدارک (ددلاین) را مد نظر داشته باشید تا درخواست شما با مشکل مواجه نشود. به طور معمول دانشگاه‌های فرانسه از ماه فوریه شروع به دریافت درخواست متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه‌های خود می‌کنند و تا آخر ماه ژوئیه نتایج به متقاضیان اعلائم خواهد شد. دانش‌آموزان می‌بایست در این بازه زمانی مدارک مورد نیاز را تهیه و برای دانشگاه ارسال کنند.

هزینه زندگی و تحصیل در مقطع کارشناسی

هزینه تحصیل در فرانسه از شروع پاییز ۲۰۱۹ دستخوش تغییرات اساسی شده است و دانشجویان بین‌المللی مجبور به پرداخت هزینه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. شهریه جدید دانشجویان بین المللی، از سپتامبر ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

البته مبالغ بالا فقط مشمول حال دانشگاه‌های دولتی فرانسه است، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و به طور معول بین ۳.۰۰۰ یورو تا ۲۰.۰۰۰ یورو در سال است. البته با توجه به اینکه این قانون به تازگی در این کشور تصویب شده بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه هنوز بر اساس سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و تنها مبلغی در حدود ۲۰۰ یورو بابت شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و ممکن است این قانون جدید مربوط به هزینه های تحصیل در فرانسه با توجه به اعتراضات گسترده دانشجویان و دانشگاه‌های این کشور به طور کامل منتفی شود. بنابراین با توجه به شرایط فعلی اگر قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارید بهتر است سریع تصمیم بگیرید، شرایط را بررسی کنید و در صورت لزوم از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید.   هزینه زندگی در فرانسه با توجه به شهری که برای تحصیل انتخاب می‌کنید و البته نوع و استایل زندگی شما متفاوت خواهد بود. ولی در حالت کلی می‌بایست مبلغی حدود ۸۰۰-۶۰۰ یورو در ماه برای هزینه‌های زندگی شامل (اجاره مسکن، خورد و خوراک، پوشاک و …) در نظر داشته باشید. اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌های زندگی در فرانسه»

شرایط تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم و شرکت در دوره‌های زبان

یکی دیگر از راه‌های سریع برای ورود به دانشگاه‌های فرانسه بعد از دریافت مدرک دیپلم، شرکت در دوره‌های زبان فرانسه (کالج زبان) است. با توجه به اینکه بیشتر دوره‌های کارشناسی در دانشگاه‌های فرانسه به زبان فرانسوی است، دانشجویان بین‌المللی می‌تواند با اخذ پذیرش در یکی از کالج‌های زبان و دریافت ویزای تحصیلی فرانسه به این کشور مهاجرت کنند و بعد از شرکت در دوره‌های زبان و کسب مدرک آن، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه در رشته مورد علاقه خود کنند که این موضوع می‌تواند شانس دریافت پذیرش (Admission) را به مراتب افزایش می‌دهد.

شرایط تحصیل در کالج زبان فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار ساده است. برای اخذ پذیرش باید بالای ۱۸ سال سن و مدرک دیلپم داشته باشید. جهت اخذ پذیرش و ویزا برای تحصیل در کالج های زبان در فرانسه نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. البته ارائه مدرک زبان فرانسه به سفارت نشان می‌دهد که شما به یادگیری زبان فرانسه علاقه دارید و این می‌تواند یک امتیاز مثبت در روز مصاحبه برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه باشد. هزینه ثبت نام و  شهریه کالج های زبان در فرانسه متفاوت است. به طور کلی هزینه گذراندن دوره های یک‌ساله (۲ ترم تحصیلی) زبان در فرانسه بالای ۲۰۰۰ یورو است. اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در کالج زبان فرانسه»

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، اگر به تازگی مدرک دیپلم خود را دریافت کرده‌اید و قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، انتخاب فرانسه به عنوان مقصد تحصیلی می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. با بررسی شرایط تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم و جستجوی رشته مورد علاقه خود در دانشگاه‌های فرانسه می‌توانید به راحتی برای پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید یا با شرکت در دوره‌های زبان فرانسه در خود این کشور شرایط ورود به دانشگاه‌ را هموارتر کنید.