فرایند اپلای و انجام درست آن اولین و مهم‌ترین گام برای تحصیل در خارج از کشور است. بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا باتوجه‌به تنوع دانشگاه‌های این کشور و شرایط لازم برای تحصیل در هرکدام از آن‌ها، احساس می‌کنند گزینه‌های متعدد موجود گیج‌کننده هستند و به‌راحتی نمی‌توانند دانشگاه‌های مناسب را انتخاب کنند. دراین‌میان، توجه به چند نکته در انتخاب دانشگاه و فرایند اپلای می‌تواند کار را برای دانشجویان بین‌المللی بسیار آسان‌تر کند. در این مقاله، نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا را با هم مرور می‌کنیم. پس اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

جست‌وجوی دانشگاه و رشته

انتخاب رشته و دانشگاه مناسب بسیار مهم است. این انتخاب نه‌تنها آیندۀ شغلی‌تان را پس از فارغ‌التحصیلی تعیین می‌کند؛ بلکه حداقل سه سال از زندگی‌تان در محیط دانشگاه انتخابی می‌گذرد. پس رضایت از کیفیت آموزش و فضای دانشگاه اهمیت دارد. یکی از نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا اطلاع از شرایط دانشگاه و رشته موردنظر است. بهترین راه کسب اطلاع دربارۀ دانشگاه وبگاه آن است. بسیاری از دانشگاه‌ها خلاصه‌ای از هر رشته و واحدهای اجباری و اختیاری و موقعیت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی از آن رشته را در وبگاه خود دردسترس مراجعان قرار داده‌اند. در این وبگاه‌ها، اطلاعاتی نیز دربارۀ زندگی دانشجویی در پردیس دانشگاه یا شهر نزدیک به آن ذکر شده است. ناگفته نماند با مراجعه به وبگاه‌هایی که سالانه دانشگاه‌های دنیا را رتبه‌بندی‌ می‎کنند، رتبۀ علمی چند دانشگاه را می‌توانید در یک رشته یا به‌طور‌کلی با‌هم مقایسه کنید.

مکاتبه با دانشگاه

مکاتبه با دانشگاه

یکی دیگر از نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا این است که اگر رشته‌ای در دانشگاهی انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید بیشتر دربارۀ آن بدانید، می‌توانید با مسئولان بخش بین‌الملل دانشگاه مدنظر مکاتبه کنید تا با انتظارات آنان از دانشجویان بیشتر آشنا شوید. همچنین، پرسش‌های خود دربارۀ دانشگاه یا فرایند اپلای را با مسئولان یادشده در میان بگذارید. برای پیدا‌کردن اطلاعات تماس کافی است در بخش جست‌وجوی وبگاه دانشگاه، نام بخش را جست‌وجو یا گزینۀ «تماس با ما» را در منو انتخاب کنید. معمولاً یک یا دو آدرس ایمیل برای مکاتبه و مطرح‌کردن پرسش معرفی شده است.

نقشۀ جایگزین

طبیعی است که دوست داشته باشید از بهترین دانشگاه رشتۀ خودتان پذیرش بگیرید؛ اما بهتر است چند دانشگاه را نیز به‌عنوان نقشۀ جایگزین مدنظر داشته باشید. یکی از نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا اپلای برای طیف گسترده‌ای از دانشگاه‌هاست. اپلای برای چند دانشگاه با شرایط پذیرش مختلف بدون درنظرگرفتن معدل، احتمال قبولی‌تان را افزایش و به شما اجازه می‌دهد بین چند دانشگاه دست به انتخاب بزنید‌. ناگفته نماند به همۀ دانشگاه‌های انتخابی باید علاقه‌مند باشید و به‌اجبار یا برخلاف میل باطنی برای دانشگاهی اپلای نکنید.

توصیه‌نامه

توصیه‌نامه

اگر یکی از مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه دلخواهتان ارائۀ توصیه‌نامه است، ابتدا به‌دقت فردی را برای نوشتنش انتخاب کنید. برای این کار سراغ استادانی بروید که شما را به‌خوبی می‌شناسند و دربارۀ ویژگی‌های مثبت کار و شخصیتتان مفصل و با ذکر مثال می‌توانند توضیح دهند. از نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا این است که توصیه‌نامه بیشتر از وجۀ علمی شخصیت شما را به خواننده باید بشناساند. با ارائۀ توصیه‌نامه مسئول پذیرش دانشگاه متوجه می‌شود شما چه شخصیتی دارید و حضورتان در دانشگاه چه تأثیری خواهد گذاشت.

انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه فرصتی است تا به مسئول پذیرش توضیح دهید چرا در این رشته می‌خواهید تحصیل کنید و پیش‌از‌این چه تجاربی اندوخته‌اید که نشان می‌دهد به این زمینه علاقه‌مند‌ید. افزون‌براین در انگیزه‌نامه، باید نشان دهید برای تحصیل در این رشته مناسب هستید. از جمله نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا این که از کارهایی که تا‌به‌حال انجام داده‌اید، مثال‌هایی بیاورید که مهارت‌ها و دستاوردهایتان را نشان دهد و مسئول پذیرش را متقاعد کند در این رشته موفق خواهید بود.

دریافت اسکالرشیپ

دریافت اسکالرشیپ

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان بین‌المللی تازه‌وارد اسکالرشیپی به‌عنوان اسکالرشیپ ورودی (Entrance Scholarship) اعطا می‌کنند که معمولاً به درخواست جداگانه نیاز ندارد و اگر معدلتان بهتر از شانزده باشد، با ارائۀ ریزنمرات تحصیلی هنگام اپلای، به‌صورت خودکار نامزد دریافت این نوع اسکالرشیپ می‌شوید. همچنین، دانشجویان بین‌المللی هنگام تحصیل می‌توانند از اسکالرشیپ‌های متعددی برخوردار شوند که بسته به عملکرد علمی و فرهنگی‌شان، ارزشش متفاوت است. یکی از نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا این است که با مراجعه به وبگاه دانشگاه مدنظر، قبل از اپلای می‌توانید از انواع و ارزش و شرایط اسکالرشیپ‌های ارائه‌شده در آن مطلع شوید و در‌صورتی‌که اسکالرشیپ ورودی به اپلای جداگانه نیاز داشته باشد، در زمان مناسب مدارک لازم را تهیه کنید.

نظم و وقت‌شناسی

آخرین نکته در فهرست نکات مهم اپلای برای دانشگاه های کانادا این است که منظم باشید. ارائۀ مدارک ناقص به دانشگاه فرایند پذیرش را به‌تأخیر می‌اندازد و ممکن است بخت شما را برای قبولی کاهش دهد. تاریخ دقیق مهلت‌های هر بخش از فرایند اپلای را به‌دقت یادداشت کنید تا قبل از به‌پایان‌رسیدن زمان، مدارکتان تکمیل شود و پروندۀ شما کامل باشد. یکی از راه‌های مناسب برای یادداشت‌کردن مهلت‌های دانشگاه‌های مختلف استفاده از سررسید یا تقویم است. با نوشتن نام مرحله یا دانشگاه در هر روز از سررسید، احتمال فراموش‌کردن مهلت ارسال را به‌حداقل می‌رسانید.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: