شهر آلیکانته یکی از شهرهای اسپانیا است که در بخش خودمختار والنسیا واقع  شده است. آلیکانته شهری بسیار زیبا و جذاب است که سواحل بسیار آرامش‌بخشی دارد. آلیکانته همچنین به شهر والنسیا نزدیک بوده و تنها حدود ۱۷۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. شهر آلیکانته دارای جمعیتی برابر ۳۷۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ است که نسب به سال گذشته حدود ۱.۰۹ درصد رشد جمعیت داشته است. مساحت شهر آلیکانته نیز حدود ۲۰۱ کیلومتر مربع است. در ادامه به اطلاعات بیشتری نظیر کیفیت زندگی در شهر آلیکانته، آب و هوای شهر آلیکانته و هزینه زندگی در شهر آلیکانته خواهیم پرداخت.

کیفیت زندگی در شهر آلیکانته

زندگی در شهر آلیکانته برای افرادی که در جستجوی کیفیت بالا برای زندگی هستند گزینه بسیار مناسبی است. به طور کلی کیفیت زندگی در شهر آلیکانته بسیار بالا است. همچنین شاخص قدرت خرید مردم در این شهر، متوسط و شاخص امنیت در شهر آلیکانته، بالا است. شاخص مراقبت‌های درمانی نیز بسیار بالا و شاخص آلودگی هوا پایین است.

کیفیت زندگی در شهر آلیکانته

آب و هوای شهر آلیکانته

افرادی که تمایل به زندگی و یا تفریح در شهر آلیکانته دارند بهتر است با اطلاعاتی درباره آب و هوا این شهر نیز آشنا شوند.

شهر آلیکانته به طور کلی دارای تابستان‌های بسیار گرم به همراه آسمان صاف و بدون ابر است. زمستان‌های این شهرنیز طولانی و خنک به همراه باد فراوان و آسمان نیمه ابری است. دمای هوا نیز در طول سال در شهر آلیکانته از ۷ درجه سانتی‌گراد تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از  ۳ درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۴ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است.

فصل گرم سال نیز در شهر آلیکانته از ۱۹ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۲۰ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر ۱۰ ماه آگوست با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۲۲ درجه سانتی‌گراد و ۳۱ درجه سانتی‌گراد است.

فصل سرد سال هم در شهر آلیکانته از ۲۰ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۲۱ ماه مارس با متوسط دمای ۱۹ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز در این شهر ۲۱ ماه ژانویه با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۷ درجه سانتی‌گراد و ۱۷ درجه سانتی‌گراد است.

همچنین براساس آنچه گردشگران منتشر کرده‌اند بهترین زمان برای بازدید از شهر آلیکانته، اواخر ماه آوریل آغاز شده و تا اوایل ماه جولای و اواخر ماه سپتامبر تا اواخر ماه اکتبر است. دمای هوا نیز در این مدت بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در شهر آلیکانته

هزینه زندگی در اسپانیا از فردی به فرد دیگر و از شهری به شهر دیگر، متفاوت است زیرا سبک زندگی افرادِ مختلف و هزینه‌ها در شهرهای مختلف با یکدیگر تمایز دارد اما به طور کلی هزینه متوسط زندگی در شهر آلیکانته برای یک نفر(صرف نظر از اجاره‌بها) حدود ۵۷۰ یورو در ماه است. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در شهر آلیکانته نظیر مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها نیز می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۱۲ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۳۶ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۰.۷۳ یورو، ۰.۸۸ یورو، ۰.۹۴ یورو، ۱.۷۷ یورو و ۸ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۵.۳۸ و ۱۰.۱۴ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب و موز و پرتقال به ترتیب برابر ۱.۸۵ یورو، ۱.۳۲ یورو و ۱.۳۶ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب حدود ۱.۲۰ یورو، ۰.۸۵ یورو و ۰.۹۲ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر آلیکانته نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب برابر ۱.۴۵ یورو و ۳۷.۵۰ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی برابر ۱.۳۲ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی برابر ۳.۷۰ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر آلیکانته برابر ۱.۳۴ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر آلیکانته حدود ۵۰۵ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۴۳۴ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۷۶۰ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر برابر ۶۹۱ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر آلیکانته را دارند باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب حدود ۲۵۷۵ یورو و ۱۹۷۱ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۸۷ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۵ یورو است.

هزینه مدرسه کودکان

هزینه مدرسه و مهدکودک غیرانتفاعی (برای یک روز کامل) به ازای هر یک کودک حدود ۳۲۶ یورو در ماه است. هزینه مدرسه بین‌المللی ابتدایی برای یک کودک نیز حدود ۱۰۲۰۰ یورو در سال است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های میاندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) حدود ۶۱ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) برابر ۱۸.۵۰ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز حدود ۵۸ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز حدود ۸۰ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۴۵ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته حدود ۱۵ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۸ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.

منابع:

https://www.numbeo.com/quality-of-life/in/Alicante

https://weatherspark.com/y/42586/Average-Weather-in-Alicante-Spain-Year-Round

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Alicante