آزمون MCAT یک آزمون استاندارد، چند گزینه‌ای و کامپیوتری است که توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) برگزار می‌شود و تقریباً برای همه کالج‌های پزشکی در کانادا و آمریکا مورد نیاز است. در حقیقت افرادی که تمایل به تحصیل در کانادا در رشته پزشکی را دارند باید برای این آزمون آماده شوند. هر ساله بیش از ۸۰۰۰۰ نفر برای دریافت پذیرش از کالج‌های پزشکی کانادایی و آمریکایی، نمرات خود را ارسال می‌کنند. آزمون MCAT درحقیقت علاوه بر سنجش دانش افراد در زمینه علوم طبیعی، اجتماعی و رفتاری، قدرت تفکر نقادانه و حل مشکلات را که برای کالج‌ها و مدارس پزشکی موردنیاز است مورد ارزیابی قرار می‌دهد. افرادی که می‌خواهند برای شرکت در آزمون MCAT آماده شوند باید با این آزمون آشنا شوند. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره آزمون MCAT خواهیم پرداخت.

ساختار آزمون MCAT

سؤالات آزمون MCAT به ۴ بخش جداگانه تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند.

  • اصول فیزک و شیمی مربوط به سیستم زیستی
  • بررسی نقادانه و مهارت‌های استدلالی (CARS)
  • اصول زیستی و بیوشیمی مربوط رفتار
  • اصول روانشناسی، اجتماعی و زیستی مربوط رفتار

آزمون MCAT موضوعات مختلفی (شیمی آلی و معدنی، فیزیک، زیست، بیوشیمی، اصول و روش تحقیق ابتدایی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و اخلاق و مطالعات فرهنگی، بهداشت عمومی و علوم اجتماعی و انسانی) را در ۴ بخش اصلی آزمون، مورد سنجش قرار می‌دهد. در ادامه ۴ بخش آزمون را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اصول فیزک و شیمی مربوط به سیستم زیستی

داوطلبین در این بخش از آزمون با ۵۹ سؤال مواجه می‌شوند. این بخش شامل ۱۰ متن و ۴۴ سؤالِ متن-محور است که علاوه بر این تعداد، داوطلبین باید به ۱۵ سؤال مجزای دیگر (Discrete) نیز پاسخ دهند. سؤالات این بخش شامل شیمی معدنی (۴۵ درصد)، فیزیک (۲۵ درصد)، بیوشیمی(۲۵ درصد)، زیست (۵ درصد)  و اصول و روش تحقیق است. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۹۵ دقیقه است.

بررسی نقادانه و مهارت‌های استدلالی (CARS)

این بخش از آزمون شامل ۵۳ سؤال است. داوطلبین در بخش CARS با ۹ متن مواجه می‌شوند و تمامی سؤالات نیز متن-محور هستند. سؤالات این بخش نیز شامل درک و بررسی، استدلال در موضوع اخلاق، فلسفه، مطالعات فرهنگی، بهداشت عمومی، علوم انسانی و اجتماعی است. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۹۰ دقیقه است.

اصول زیستی و بیوشیمی مربوط به سیستم‌های زنده

این بخش از آزمون شامل ۵۹ سؤال است. داوطلبین با ۱۰ متن و ۴۴ سؤالِ متن-محور مواجه می‌شوند که البته ۱۵ سؤالِ دیگر مجزا بوده و متن-محور نیست. سؤالات این بخش نیز شامل زیست (۶۵ درصد)، بیوشیمی (۲۵ درصد)، شیمی آلی و معدنی (۱۰ درصد) و اصول و روش تحقیق است. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۹۵ دقیقه است.

اصول روانشناسی، اجتماعی و زیستی مربوط رفتار

این بخش از آزمون نیز شامل ۵۹ سؤال است که شامل ۱۰ متن و ۴۴ سؤالِ متن-محور و ۱۵ سؤالِ مجزا است. سؤالات این بخش شامل مفاهیم روانشناسی (۶۰ درصد)، جامعه‌شناسی (۳۰ درصد)، زیست‌شناسی (۱۰ درصد) است. زمان اختصاص یافته به این بخش از آزمون نیز ۹۵ دقیقه است.

به طور کلی آزمون MCAT شامل ۲۳۰ سؤال است. در نمودار زیر با جزییات بیشتری تعداد سؤالات مربوط به بخش‌های مختلف را مشاهده می‌کنیم.

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌کنید بخش‌های فیزیک، بیوشیمی، زیست، بخش CARS و یا همان بررسی نقادانه و مهارت‌های استدلالی، شیمی عمومی، شیمی آلی، روانشناسی و جامعه‌شناسی به ترتیب دارای ۱۵، ۳۰، ۴۵، ۵۳، ۲۰، ۱۱، ۳۸ و ۱۸ سؤال است.

اصول روانشناسی اجتماعی و زیستی مربوط رفتار

زمان آزمون MCAT

به طور کلی آزمون MCAT هفت ساعت و سی و سه دقیقه به طول می‌انجامد که البته این زمان شامل زمان استراحت نیز می‌باشد. به بیانی دیگر زمان اختصاص یافته به سؤالات آزمون برابر شش شاعت و ۱۵ دقیقه است که داوطلبین باید هفت ساعت و سی و سه دقیقه در جلسه آزمون حضور داشته باشند. زمان استراحت های این آزمون نیز به ترتیب

  • بخش Examinee Agreement (موافقتِ آزمون دهنده): ۸ دقیقه
  • نحوه استفاده از برنامه آزمون (اختیاری): ۱۰ دقیقه
  • بخش اول سؤالات: ۹۵ دقیقه
  • استراحت (اختیاری): ۱۰ دقیقه
  • بخش دوم سؤالات (CARS): 90 دقیقه
  • استراحت (اختیاری): ۳۰ دقیقه
  • بخش سوم سؤالات: ۹۵ دقیقه
  • استراحت (اختیاری): ۱۰ دقیقه
  • بخش چهارم سؤالات: ۹۵ دقیقه
  • سؤالات بدون نمره: ۵ دقیقه
  • بخش نظرسنجی (اختیاری): ۵ دقیقه

نمره آزمون MCAT

به طور کلی نمره هر بخش از آزمون MCAT از ۱۱۸ تا ۱۳۲ متغیر است. دامنه مذکور نشان‌دهنده این است که حداقل نمره ۱۱۸ و حداکثر نمره دریافتی ۱۳۲ است که البته نمره ۱۲۵ نیز برای هر بخش نمره میانه خواهد بود. در نهایت نمرات بخش‌های مختلف آزمون با هم آمیخته شده و حداکثر نمره ۵۲۸ و یا نمره متوسط ۵۰۰ برای داوطلبین ثبت می‌شود. نکته‌ای دیگر درباره نمره آزمون MCAT این است که با وجود اینکه دریافت نمره ۵۲۸ بسیار نادر است اما غیرقابل دسترسی نیست. همچنین کالج‌ها و مدارس پزشکی تنها نمره نهایی (حاصل جمع نمرات بخش های مختلف) را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

همچنین نمرات رسمی آزمون MCAT 30 الی ۳۵ روز بعد از زمان برگزاری آزمون منتشر می‌شود که به منظور داوطلبین به منظور مشاهده نتایج خود باید بر روی گزینه Get MCAT Test Scores (در سایت AAMC) کلیک کنند.

کاربران آزمون MCAT

براساس آنچه انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) منتشر کرده است آزمون MCAT برای تمامی افرادی که تمایل به تحصیل برای یکی از رشته‌های مربوط به پزشکی دارند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

محل برگزاری آزمون MCAT

آزمون MCAT علاوه بر بسیاری از بخش‌های آمریکا و کانادا در نقاط دیگر جهان نیز برگزار می‌شود که عبارتند از:

  • اروپا
  • آسیا
  • خاورمیانه
  • آفریقا
  • استرالیا

ثبت نام در آزمون MCAT

داوطلبین برای ثبت نام در آزمون MCAT باید به وب سایت رسمی AAMC مراجعه کنند و پس از ساختن حساب کاربری خود چند مرحله را پشت سر بگذارند. در ادامه با جزییات دقیق‌تری به مراحل ثبت نام آزمون MCAT می‌پردازیم.

  1. همانطور که پیش‌تر ذکر شد اولین مرحله برای ثبت نام در آزمون مراجعه به سایت رسمی آزمون و ساخت حساب کابری است.
  2. پس از ساخت حساب کاربری (Account) داوطلبین باید به صفحه شخصی خود (Profile) وارد شده (Log in) و بر روی گزینه Start Exam Registration کلیک کنند.
  3. در این مرحله از داوطلبین خواسته می‌شود که اطلاعات شخصی مانند آدرس را در فرمی وارد کنند. داوطلبین باید دقت داشته باشند که اطلاعات خواسته شده را مطابق با آنچه در کارت شناسایی ثبت شده است وارد کنند.
  4. پس از تکمیل اطلاعات موردنیاز و دسترسی به صفحه Schedule بر روی گزینه Schedule an MCAT Exam کلیک کنید.
  5. در این مرحله نیز باید زمان و محل موردنظر برای آزمون را انتخاب کنید. در صورتیکه برای زمان و محل مربوطه جای خالی وجود نداشت می‌توانید درخواست بدهید که در صورت خالی شدن جا برای شما پیامی ارسال شود که البته هیچ تضمینی برای خالی شدن جا وجود ندارد.
  6. پس از انتخاب زمان و محل آزمون نیز باید بر روی گزینه Proceed to Checkout کلیک کرده و هزینه مربوطه را پرداخت کنید.

هزینه آزمون MCAT

هزینه اولیه آزمون MCAT در سال ۲۰۲۰ برابر ۳۲۰ دلار است. داوطلبین با پرداخت این هزینه علاوه بر اینکه مجاز به گذراندن آزمون MCAT خواهند شد، نمرات‌شان برای مدارس و کالج‌های پزشکی که در لیست داوطلبین باشد ارسال می‌شود. همچنین در صورت تمایل برای تغییر محل و یا زمان آزمون، داوطلبین باید هزینه مازاد پرداخت کنند.

منابع:

https://www.mcat-prep.com/what-is-the-mcat/

https://www.thoughtco.com/what-are-the-mcat-fees-3212020