یکی از سختی‌های تحصیل در خارج از کشور انجام کار‌های اداری است که دانشجویان با آن‌ها آشنایی ندارند. از بدو ورود به کانادا تا زمان شروع کلاس‌ها، دانشجویان باید کار‌های اداری مهمی انجام دهند. یکی از این کار‌ها افتتاح حساب بانکی است. داشتن حساب بانکی برای دانشجویان ضروری است و به آنان کمک می‌کند امور مالی خود را راحت‌تر مدیریت کنند. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ افتتاح حساب بانکی دانشجویی در کانادا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

جمع‌آوری مدارک لازم

با اینکه امکان افتتاح حساب بانکی دانشجویی در کانادا به‌صورت آنلاین یا تلفنی وجود دارد، شاید برای دانشجویان بین‌المللی بهتر باشد که حضوری برای افتتاح حساب اقدام کنند. برای افتتاح حساب، دانشجویان به دو مدرک شناسایی نیاز دارند. برخی از مدارک شناسایی پذیرفتنی از‌این‌قرارند: گذرنامه، نامۀ پذیرش، استادی پرمیت، گواهینامه کانادایی، کارت شناسایی کانادایی و چک مسافرتی. برخی از بانک‌ها کارت دانشجویی را نیز به‌عنوان مدرک شناسایی قبول می‌کنند. پس از انتخاب بانک، حتماً مدارک لازم برای افتتاح حساب را بررسی کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

انتخاب بانک

بانک‌های بسیاری در کانادا فعالیت می‌کنند؛ اما پنج بانک اصلی و بزرگ که در بیشتر شهر‌های این کشور شعبه دارند، عبارت‌اند از: بانک مونترال (BMO)، بانک سلطنتی تجارت کانادا (CIBC)، بانک سلطنتی کانادا (RBC)، اسکوشیا بانک و بانک تورنتو. البته از بانک‌های کوچک‌تر غافل نشوید و خدمات آن‌ها را نیز بررسی کنید؛ چراکه هرکدام از این بانک‌ها خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند. توصیه می‌کنیم برای افتتاح حساب بانکی دانشجویی در کانادا بانکی را انتخاب کنید که کارمزد خدمات دریافت نکند. برای مثال، بانک تجارت کانادا حساب مخصوصی برای دانشجویان دارد که کارمزد ماهانه دریافت نمی‌کند و میزان تراکنش مجاز آن بدون محدودیت است. دانشجویان بین‌المللی تا پایان تحصیل می‌توانند از این حساب استفاده کنند.

انتخاب نوع حساب

بانک‌های کانادا دو نوع حساب دارند: حساب جاری و حساب پس‌انداز. حساب جاری به شما اجازه می‌دهد هر زمان که می‌خواهید، برداشت یا واریز کنید. معمولاً با افتتاح حساب جاری دسته‌چک و کارت بانکی نیز دریافت می‌کنید. حساب بانکی دانشجویی در کانادا در اکثر مواقع از نوع حساب جاری است؛ چرا که با حساب جاری می‌توانید هزینه‌های روزمرۀ زندگی دانشجویی را پرداخت کنید. اگر می‌خواهید فقط یک حساب بانکی باز کنید، حتماً توجه کنید که حساب جاری باشد. علاوه‌بر حساب جاری، داشتن حساب پس‌انداز هم برای دانشجویان مفید است. حساب پس‌انداز کمک می‌کند آنان بتوانند سرمایۀ خود را بهتر مدیریت و ماهانه از حساب پس‌انداز برداشت کنند.

چگونه از حساب دانشجویی خود استفاده کنیم؟

پس از افتتاح حساب بانکی دانشجویی در کانادا، کارت بانکی دریافت می‌کنید. به‌همراه کارت بانکی، شمارۀ PIN برای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز به شما داده می‌شود. حتماً از شمارۀ PIN خود به‌خوبی محافظت کنید تا دیگران به حساب شما دسترسی نداشته باشند. زمانی‌که کارت بانکی‌تان فعال ‌شود، از فروشگاه‌ها می‌توانید خرید یا از دستگاه‌های خودپرداز وجه نقد دریافت کنید. بانک‌ها خدمات اینترنتی و آنلاین نیز ارائه می‌کنند که با استفاده از این خدمات، به‌آسانی می‌توانید به حساب خود دسترسی داشته باشید. جابه‌جایی پول و خرید و بررسی مانده‌حساب از‌جمله خدمات اینترنتی است. بانک‌ها از دوشنبه تا جمعه در ساعات اداری باز هستند و در دیگر اوقات تمامی کار‌های بانکی آنلاین انجام می‌شود.

گرفتن کارت اعتباری

پس از افتتاح حساب جاری، می‌توانید برای گرفتن کارت اعتباری اقدام کنید. در کانادا، کارت‌های اعتباری ویزا و مسترکارت و آمریکن اکسپرس رایج هستند؛ اما تمامی فروشگاه‌ها کارت اعتباری آمریکن اکسپرس را قبول نمی‌کنند. درصورت تمایل به دریافت کارت اعتباری، بهتر است از کارت‌های اعتباری ویزا یا مسترکارت استفاده کنید.

در استفاده از کارت‌های اعتباری حتماً به این نکته توجه کنید که با استفاده از این کارت، مبلغی پول قرض گرفته‌اید که سود زیادی هم هنگام بازپرداخت به آن تعلق می‌گیرد. میزان استفاده از کارت اعتباری خود را مدیریت کنید تا بدهی‌تان زیاد نشود.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در کانادا ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا از مشاوران ما کمک بگیرید.

منبع: