اشتوتگارت یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است که برای دوست‌داران خودرو، شهر ویژه‌ای است زیرا برخی از بزرگترین کارخانه‌های تولید اتومبیل خودرو، مانند مرسدس بنز و پورشه، در این شهر اشتوتگارت قرار دارند. علاوه بر تولیدات گسترده اتومبیل، شرکت‌های مشهور دیگری مانند بوش و باکنش نیز در اشتوتگارت فعالیت می‌کنند. کیفیت زندگی در این شهر نیز از سطح بالایی برخودار است. همچنین بسیاری از افرادی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند این شهر را برای زندگی انتخاب می‌کنند. افرادی که شهر اشتوتگارت را برای زندگی و یا تحصیل انتخاب کرده‌اند بهتر است با اطلاعاتی درباره این شهر نظیر مساحت و جمعیت شهر اشتوتگارت، کیفیت زندگی در شهر اشتوتگارت، آب و هوای شهر اشتوتگارت و هزینه زندگی در شهر اشتوتگارت آشنا شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مساحت و جمعیت شهر اشتوتگارت

اشتتوتگارت شهری محبوب در آلمان است که دارای مساحتی حدود ۲۰۷ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۶۳۳۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ است. شهر اشتوتگارت همچنین تا شهرهای محبوب دیگری نظیر توبینگن، کارلسروهه، مانهایم، دارمشتات و هایدلبرگ تقریباً نزدیک است. فاصله شهر اشتوتگارت با شهرهای مذکور به ترتیب ۴۴.۸۰ کیلومتر، ۸۲.۳۲ کیلومتر، ۱۳۱.۷۰ کیلومتر، ۱۷۶.۲۵ کیلومتر و ۱۱۸.۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

کیفیت زندگی در شهر اشتوتگارت

براساس اطلاعات گزارش شده در سایت معتبر numbeo کیفیت زندگی در شهر اشتوتگارت بسیار بالا است. همچنین شاخص قدرت خرید مردم، بالا، شاخص امنیت، بالا، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا و شاخص آلودگی هوا نیز پایین است.

آب و هوای شهر اشتوتگارت

شهر اشتوتگارت دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد به همراه باد و آسمان نیمه ابری است. دمای هوا نیز در طول سال از ۲- درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۹- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است.

فصل گرم سال نیز از ۴ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۹ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال نیز در این شهر، ۳ ماه آگوست است که حداکثر و حداقل دمای هوا در آن به ترتیب ۲۵ درجه سانتی‌گراد و ۱۴ درجه سانتی‌گراد است.

فصل سرد سال هم در شهر اشتوتگارت از ۱۵ ماه نوامبر تا ۴ ماه مارس است که متوسط دمای هوا در این مدت حدود ۸ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال هم در این شهر ۲۱ ماه ژانویه با حداقل و حداکثر دمای ۲- درجه سانتی‌گراد و ۴ درجه سانتی‌گراد است.

همچنین بهترین زمان سال برای بازدید از شهر اشتوتگارت که دمای هوا بین ۱۸ و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است از اواخر ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر است.

osterurlaub-ausflugsziele-stuttgart-delicioustravel-36-4.webp

هزینه زندگی در شهر اشتوتگارت

هزینه زندگی در آلمان از فردی به فرد دیگر و از شهری به شهر دیگر، متفاوت است زیرا سبک زندگی افرادِ مختلف و هزینه‌ها در شهرهای مختلف با یکدیگر تمایز دارد. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در شهر اشتوتگارت نظیر مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها نیز می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر۱۲ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۵۵ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۰.۸۲ یورو، ۱.۸۱ یورو، ۲.۲۳ یورو، ۱.۹۲ یورو و ۸.۱۹ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۸.۴۳ و ۱۱.۴۷ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب و موز و پرتقال به ترتیب برابر ۲.۳۴ یورو، ۱.۵۰ یورو و ۲.۱۰ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب حدود ۱.۱۸ یورو، ۱.۲۹ یورو و ۰.۸۷ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر اشتوتگارت نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب برابر ۲.۵۰ یورو و ۷۵ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند باید بدانند که کرایه تاکسی برابر ۲.۰۵ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی حدود ۳.۰۵ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر اشتوتگارت برابر ۱.۴۳ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۲۱۰ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۰ یورو است.

هزینه مدرسه کودکان

هزینه مدرسه و مهدکودک غیرانتفاعی (برای یک روز کامل) به ازای هر یک کودک حدود ۳۰۰ یورو در ماه است. هزینه مدرسه بین‌المللی ابتدایی برای یک کودک نیز حدود ۱۸۱۱۷ یورو در سال است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های میاندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) برابر ۸۰  یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) حدود ۳۳ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز حدود ۸۰ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز برابر ۱۰۳ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۳۳ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته برابر ۲۲ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۱۰ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.

هزینه مسکن در اشتوتگارت

زندگی در اشتوتگارت نسبت به زندگی در دیگر کشورهای اروپایی و البته زندگی در آمریکا پرهزینه محسوب نمی‌شود. برای زندگی در این شهر بیشترین هزینه را برای اجاره خانه پرداخت خواهید کرد که این مبلغ از 700 تا 1000 یورو بسته به اینکه در کجای شهر خانه اجاره می‌کنید متفاوت است. قسمت‌های حومه شهر ارزان‌تر از قسمت‌های درون شهری است. این نکته بدیهی به نظر می‌رسد اما در حقیقت اینطور نیست. برای مثال خانه‌های حومه شهر در قسمت نزدیک پاریس در فرانسه بسیار گران‌تر از خانه‌های درون شهر پاریس است. روی هم رفته بخش عمده هزینه ماهانه شما در اشتوتگارت به خانه اختصاص می‌یابد و 25 درصد هزینه‌های دیگر هم مربوط به خورد و خوراک است. اگر از رستوران‌های اقتصادی غذا بخرید، برای هر وعده باید حدود 15 یورو بپردازید. در رستوران‌های معمولی اما هزینه هر وعده غذای شما در حدود 50 یورو خواهد شد. حدود 3 یورو هم برای کرایه تاکسی و حمل نقل روزانه‌تان در نظر بگیرید. هزینه انرژی، شامل آب و برق و گاز شما هم ماهانه حدود 250 یورو خواهد بود.

اجاره خانه در اشتوتگارت

همانطور که در بخش قبل گفته شد برای اجاره خانه در اشتوتگارت باید ماهانه از 700 تا 1000 یورو کنار بگذارید؛ کنار گذاشتن هزینه انرژی‌های مصرفی خود را که حدود 250 یورو می‌شود هم فراموش نکنید. حالا اگر می‌خواهید بدانید چطور باید در اشتوتگارت خانه اجاره کنید تا انتهای این بخش همراه ما باشید. برای اجاره خانه در اشتوتگارت دو راه کلی وجود دارد. یکی اینکه پیاده در محله مورد نظرتان قدم بزنید و به آگهی‌های اجاره خانه توجه کنید و دیگری اینکه در وبسایت‌های آنلاین جستجو کنید و خانه مورد نظر خود را بیابید. در ادامه فهرستی از سایت‌هایی که می‌توانید در آن خانه‌های اجاره‌ای در اشتوتگارت را بیابید برایتان آورده‌ایم:

www.yelp.com

www.von-poll.com

www.immobilienscout24.de

ایرانیان اشتوتگارت

دنبال چه مب‌گردید؟ کار؟ دانشگاه خوب؟ آب و هوای دلچسب؟ صنعت؟ تاریخ؟ همه این‌ها را در اشتوتگارت خواهید یافت! هر ایرانی به هر دلیلی که مهاجرت کرده باشد حتما چند دلیل دارد که با دیگر ایرانیانی که اشتوتگارت را انتخاب کرده‌اند همپوشانی دارد. اشتوتگارت به خاطر ویژگی‌های صنعتی، تاریخی، آب و هوایی و دانشگاهی که دارد انتخاب مشترک خیلی از ایرانیان بوده و هست. حتی ایرانیان ساکن اشتوتگارت در پلتفرم‌های مختلف صفحه‌های اجتماعی مخصوص دارند و از این طریق با هم در ارتباطند. اگر اشتوتگارت را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اید خیالتان از بابت تطبیق‌پذیری راحت باشد.

شهرهای نزدیک اشتوتگارت

شاید به این فکر کرده باشید که آیا ممکن است در اشتوتگارت تحصیل کنید و در شهر دیگری زندگی کنید؟ بله این کار ممکن است. اشتوتگارت با 3 شهر اطراف خود فاصله کمی دارد و شما می‌توانید در هر کدام از این شهرها زندگی کنید و هر روز با وسایل حمل و نقل عمومی به اشتوتگارت سفر کنید. البته اینکه آیا هزینه زندگی در آن شهرهای اطراف از زندگی در اشتوتگارت کمتر است یا خیر سوالی است که پاسخ دادن به آن نیازمند مطلبی دیگر و مفصل است اما شهرهای سیندلفینگن، فو رژیم، بوبلینگن در فاصله کمی با اشتوتگارت قرار دارند و چنانچه به هر دلیلی نمی‌خواهید در شهر اشتوتگارت اقامت کنید می‌توانید یکی از این سه شهر را انتخاب کنید.

شهر اشتوتگارت در کدام کشور است

اشتوتگارت مرکز ایالت بادن وورتمبرگ در آلمان است. در بخش قبل از همسایه‌های دیگر این شهر گفتیم که همگی در همین ایالت هستند و فاصله چندانی با این شهر ندارند. اشتوتگارت از نظر مساحت ششمین شهر بزرگ آلمان محسوب می‌شود و دفاتر مرکزی شرکت‌های مشهوری مثل مرسدس بنز و پورشه در این شهر قرار دارند که سندی بر صنعتی بودن اشتوتگارت محسوب می‌شود.

شهر اشتوتگارت برای زندگی

همانطور که پیش‌تر خواندید اشتوتگارت به خاطر حضور کارخانه‌های اتومبیل سازی شهری صنعتی محسوب می‌شود اما این تنها جاذبه اشتوتگارت آلمان نیست. این شهر از آب و هوایی دلچسب برخوردار است که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند و دانشگاه‌های معتبر آن دانشجویان را از سراسر دنیا به این سمت سوق می‌دهد. نرخ پایین بیکاری در این شهر هم اشتوتگارت را به مکانی ایده‌آل برای زندگی بدل کرده است. علاوه بر همه این‌ها اشتوتگارت جاذبه‌های تاریخی و سازه‌ای و طبیعت‌گردی هم دارد. مکان‌های مثل موزه مرسدس بنز، باغ وحش ویلهلم، باغ‌های گیاه‌شناسی، کتابخانه اشتوتگارت، کاخ سلطنتی اشتوتگارت و ده‌های جاذبه دیگر که زندگی در این شهر را برای شما لذت‌بخش خواهد کرد.

تصاویر شهر اشتوتگارت آلمان

در بخش قبل از جاذبه‌های شهر اشتوتگارت گفتیم برخی مکان‌های تاریخی، صنعتی، طبیعی و فرهنگی را نام بردیم. برای آنکه تصویر ذهنی روشن‌تری از این شهر داشته باشید در ادامه تصاویری از این شهر برگزیده‌ و برایتان آورده‌ایم:

نقشه شهر اشتوتگارت آلمان

شهر اشتوتگارت در جنوب غربی آلمان است. تمدن‌ها معمولا در کنار آب شکل می‌گیرند و اشتوتگارت هم از این قاعده مستثنی نیست. رودخانه نکا اشتوتگارت را به شهری زیبا و پرجمعیت تبدیل کرده است. وجود دانشگاه‌ها و کارخانه‌های تولید اتومبیل اشتوتگارت را به یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت آلمان بدل کرده. در ادامه تصویری از نقشه شهر اشتوتگارت را آورده‌ایم:

Stuttgart_location_map.webp

بهترین زمان برای سفر به اشتوتگارت

اگر می‌خواهید سفری کوتاه و تفریحی به اشتوتگارت داشته باشید یا می‌خواهید پیش از تصمیم گیری برای مهاجرت به این شهر بیشتر شهر را بشناسید بهتر است برای انتخاب بهترین زمان سفر به اشتوتگارت نکاتی را در نظر بگیرید. اولین مسئله مهم برای این انتخاب، آب و هوا است. بهترین ماه برای سفر به اشتوتگارت از ماه می تا جولای است. چرا که در این مدت دمای هوای اشتوتگارت حدود 15 درجه سانتی‌گراد است که بسیار مطبوع محسوب می‌شود. و مسئله بعدی حمل و نقل است. اشتوتگارت هم مثل دیگر شهرهای بزرگ جهان با مشکل ترافیک شهری مواجه است. بهتر است برای بازدید از اشتوتگارت روزهای کاری را انتخاب نکنید تا زمان زیادی را در راه نباشید.

جاذبه‌ های دیدنی اشتوتگارت

هرچند پیش‌تر چند جاذبه دیدنی شهر اشتوتگارت را نام بردیم اما در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم و پنج جاذبه مشهور گردشگری در اشتوتگارت به صورت مختصر توصیف کرده‌ایم:

موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان

همانطور که گفتیم دفتر مرکز کارخانه بنز در اشتوتگارت قرار دارد. همچنین از این کارخانه موزه‌ای در اشتوتگارت هست که می‌توانید بیش از 150 اتومبیل ساخته شده توسط این کارخانه از سال 1886 را مشاهده کنید. این موزه در سال 2006 و در محل یکی از کارخانه‌های مرسدس بنز افتتاح شد.

mercedes_benz_museum_stuttgart009_pr_r_mob.webp

موزه پورشه در اشتوتگارت آلمان

اگر طرفدار ماشین‌های مسابقه‌ای هستید موزه پورشه را از دست ندهید. به طور کلی هم موزه مرسدس بنز و هم موزه پورشه برای علاقه‌مندان به ماشین جذاب است اما با وجود این دو موزه در اشتوتگارت می‌توانید علایق خود را به صورت تخصصی‌تری دنبال کنید!

Porsche-Museum_reference.webp

کاخ لودویگزبورگ در اشتوتگارت آلمان

برای علاقه‌مندان به معماری کاخ لودویگزبورگ محلی ستودنی است. دوک کارل یوگن بخش بسیار زیادی از سرمایه خود را برای طراحی و ساخت این کاخ هزینه کرد تا این اثر هنری بعد از سال‌ها همچنان مردم را سر ذوق آورد.

ludwigsburg-palace-stuttgart_1_orig.webp

باغ جانورشناسی و گیاه شناسی ویلهلما در اشتوتگارت آلمان

این باغ در واقع یک خلوتگاه سلطنتی بوده استو مکانی برای تفریح و استراحت پادشاه ویلهلم اول. حالا شما می‌توانید بعدازظهری را در این باغ زیبا قدم بزنید و از دیدن بیشتر از 8500 گونه گیاهی لذت ببرید.

wilhelma-zoo-and-botanical-garden-stuttgart-6.webp

کاخ تنهایی یا خلوت شلوس در اشتوتگارت آلمان

این کاخ نزدیک مرکز شهر اشتوتگارت است و در واقع شکارگاه دوک کارل یوگن بوده است. این کاخ به معنای واقعی سلطنتی است و بخش‌های زیادی از آن طلاکاری شده است.

39_stuttgart_solitude_aussen_kuppel_lmz973151_foto-ssg-joachim-feist.webp

نرخ بیکاری در شهر اشتوتگارت آلمان

آلمان بین کشورهای اروپایی نرخ بیکاری بسیار کمی دارد. این کشور به خاطر وجود کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ همواره به نیروی کار بیشتری نیاز داشته است و اگر در آلمان زندگی کنید به احتمال خیلی زیاد با مشکل نبود کار مواجه نخواهید شد. اشتوتگارت هم با حضور شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگی مثل بنز و پورشه نرخ بیکاری کمتر از چهار درصدی دارد و این ویژگی اشتوتگارت را به شهری ایده‎آل برای زندگی تبدیل کرده است.

منابع:

https://weatherspark.com/y/63788/Average-Weather-in-Stuttgart-Germany-Year-Round

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Stuttgart