در میان کشورهای جهان، فرانسه را می‌توان به عنوان یکی از بهترین کشورها برای یادگیری هنر در نظر گرفت. این کشور در حقیقت محیطی بسیار مناسب برای هنرمندان و یا برای کسانی است که تمایل به تحصیل هنر در این کشور دارند. افراد با گشت و گذار در این کشور می‌توانند به اطلاعات جامعی درباره تاریخ هنر دسترسی پیدا کرده و با دیدن شاهکارهای هنریِ هنرمندان بزرگ به دیدگاهی وسیع درباره هنر برسند. افرادی که تمایل به تحصیل در فرانسه در رشته هنر را دارند خوب است بدانند که فرانسه دارای دانشگاه‌ها و مدارس هنر بسیاری است که می‌توانند در آنها تحصیل کنند.

در حقیقت فرانسه زادگاه هنرمندان مشهوری نظیر کلود مونه، پل گوگن، ادگار دگا، پل سزان، ادوار مانه، پیر آگوست رنوآر و… بوده است که روح هنری خود را بر این کشور گسترده‌اند. همچنین هنرمندان دیگری نیز نظیر ونگوگ برای تحصیل به فرانسه آمده‌اند. هنگامی که فردی فرانسه را برای یادگیری هنر برمی‌گزیند بی‌شک خود را برای مشارکت در تاریخ و سنت قدیمی هنر این کشور آماده می‌کند. این افراد همچنین می‌توانند در گالری‌های مختلف هنری و موزه‌های بی‌نظیر فرانسه حضور به هم برسانند و از دیدن شاهکارهای زیبای هنری لذت برده و یا حتی از آنها الهام بگیرند. این افراد می‌توانند در کالج‌های هنر فرانسه ثبت‌نام کنند و یا تنها یک یا چند دوره کوتاه در زمینه هنر، معماری و یا تاریخ هنر بگذرانند. این افراد می‌توانند در دوره‌های هنری مربوط به سبکی خاص مانند استایل هنری قرن ۱۹ (سبک هنری امپرسیونیسم و پَسا امپرسیونیسم) در فرانسه نیز شرکت کنند.

افراد همچنین ممکن است که رشته هنری موردعلاقه خود نظیر فشن، عکاسی، مجسمه سازی، نقاشی و… را در دانشگاه‌های هنر فرانسه یافته و در آنها تحصیل کنند. آنها می‌توانند در رشته‌های دیگری نظیر نقد، تئوری و یا تاریخ هنر به جای رشته‌های عملی نیز ثبت‌نام کنند. همانطور که پیش‌تر ذکر شذ افرادِ علاقه‌مند به هنر و یا دانشجویان رشته‌های مربوط به هنر می‌توانند در موزه‌های مختلف هنری نظیر موزه لوور و یا اماکن دیدنی مانند برج ایفل حضور پیدا کرده و از زیبایی‌های موجود در آن الهام بگیرند.

به عنوان سخن پایانی نیز بهتر است بگوییم که فرانسه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل هنر است زیرا علاوه بر اینکه مدارس و دانشگاه‌های هنر باکیفیتی دارد روحی هنری در این کشور سایه گسترده است و به همین دلیل است که لقب رمانتیک‌ترین کشور جهان را گرفته است.

افرادی که تمایل به تحصیل هنر در فرانسه دارند بهتر است در بهترین دانشگاه های هنر فرانسه درس بخوانند. وب سایت معتبر QS که دانشگاه‌های برتر جهان را رتبه بندی می‌کند اخیراً (سال ۲۰۲۰) بهترین دانشگاه های هنر فرانسه را نیز رتبه‌بندی کرده است که در بهترین دانشگاه های هنر فرانسه (در زمینه هنر و علوم انسانی و هنر و طراحی) را مشاهده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

بهترین دانشگاه های هنر و علوم انسانی فرانسه

براساس آنچه وب سایت QS در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است، بهترین دانشگاه های هنر فرانسه (هنر و علوم انسانی) به شرح زیر هستند.

نام دانشگاه رتبه جهانی (هنر و علوم انسانی) نام دانشگاه رتبه جهانی (هنر و علوم انسانی)
دانشگاه پاریس ۱ (پانتئون سوربن) 32 دانشگاه استراسبورگ 306
دانشگاه سوربن 52 دانشگاه پاریس 306
دانشگاه سوربن نوول پاریس ۳ 71 دانشگاه تولوز 2 لومیر 385
دانشگاه PSL 76 دانشگاه گرونوبل آلپ 397
مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی 150 دانشگاه لیون 2 لومیر 450-401
دانشگاه ساینس پو 170 اکول نرمال سوپریور لیون 500-451
دانشگاه اکس مارسی 256 دانشگاه پل والری مونپولیه 500-451
دانشگاه نانتر پاریس 262 - -

بهترین دانشگاه های هنر و طراحی فرانسه

بهترین دانشگاه های هنر فرانسه (هنر و طراحی) در سال ۲۰۲۰ نیز به شرح زیر هستند.

نام دانشگاه رتبه جهانی (هنر و معماری)
مدرسه ملی عالی خلاقیت صنعتی ENSCI 22
مدرسه عالی ملی هنرهای تزیینی ENSAD 27
مدرسه ملی عالی هنرهای زیبا پاریس 100-51
دانشگاه پاریس 1 پانتئون سوربن 150-101
دانشگاه سوربن 200-151
دانشگاه لیموژ 200-151