برای افرادی که قصد تحصیل در کانادا در رشته معماری را دارند، اغلب پیدا کردن دانشگاه مناسب فرآیندی چالش برانگیز است. برترین دانشگاه‌های کانادا در رشته معماری از سمت هیأت معماران کانادا اعلام و تأیید می‌شوند. این هیأت تأیید می‌کند که دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته معماری، در سطوح بسیار بالای به دانشجویان خود آموزش داده و آنان را برای شرکت درآزمون گواهی معماری آماده می‌کنند. بعضی از این دانشگاه‌ها مقطع دکتری معماری را ندارند و همچنین تعدادی از رشته‌های معماری در کانادا وجود دارد که مخصوص افرادی هستند که تجربه کاری دارند. به همین دلیل، متقاضیان باید هنگام اپلای برای رشته معماری، به تمامی نکات توجه کرده تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. در ادامه تعدادی از برترین دانشگاه های معماری کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. دانشگاه بریتیش کلمبیا رشته‌ها و گرایش‌های متنوعی از معماری را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. بر اساس رتبه بندی‌های معتبر، دانشگاه بریتیش کلمبیا برترین دانشگاه رشته معماری در کانادا است.

این دانشگاه سه گرایش جدید به گرایش‌های رشته معماری خود اضافه کرده است. گرایش‌های طراحی در معماری، معماری منظره و شهرسازی سه گرایش جدید این دانشگاه در مقطع کارشناسی هستند که از سال۲۰۲۰ در این دانشگاه تدریس می‌شوند. دانشگاه بریتیش کلمبیا ۶ گرایش در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارد. همچنین این دانشگاه یک رشته دو منظوره دارد که علاوه بر پوشش جنبه معماری و طراحی، دانشجویان از لحاظ علمی و مهندسی نیز در آن آموزش می‌بینند.

مقطع کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه بریتیش کلمبیا ۳ ساله است که یکی از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه هم محسوب می‌شود. دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا این فرصت را دارند تا با شرکت در برنامه‌های فنی و حرفه‌ای این دانشگاه، در حین تحصیل برای شرکت‌های بزرگ معماری نیز کار کنند و درآمد داشته باشند. مقطع دکتری معماری در دانشگاه بریتیش کلمبیا تدریس نمی‌شود اما تحقیقات مرتبط با معماری در مقطع دکتری در رشته‌های دیگر این دانشگاه انجام می‌شود.

ezgif.com-jpg-to-webp-converter (6).webp

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی دیگر از برترین دانشگاه های معماری کانادا است که در شهر تورنتو استان اونتاریو قرار دارد. این دانشگاه مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی را در دانشکده معماری خود در اختیار متقاضیان قرار داده است. دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه در کانادا و دومین دانشگاه معماری در کانادا است. دانشگاه تورنتو یک رشته کارشناسی معماری و در حدود ۸ رشته کارشناسی ارشد معماری دارد. کارشناسی ارشد معماری، کارشناسی ارشد معماری منظره و کارشناسی ارشد طراحی شهری از جمله گرایش‌های مختلف معماری این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد هستند. در سال گذشته شهریه این دانشگاه برای دانشجویان غیر بومی برای مقطع کارشناسی ارشد معماری مبلغی در حدود ۱۲ هزار دلار در سال بوده است.

دانشگاه تورنتو با فراهم کردن ابزار و محیط‌های مناسب برای کار و اجرا، سعی بر این دارد تا دانشجویان در طراحی و اجرا آزاد باشند و از خلاقیت خود استفاده کنند. همچنین معماران بسیار زیادی در شهر تورنتو فعالیت دارند که دانشجویان می‌توانند با برقراری ارتباط با این معماران، علاوه بر کسب تجربه، موقعیت‌های شغلی مناسبی را بدست بیاورند.

ezgif.com-jpg-to-webp-converter (5).webp

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی از برترین دانشگاه های معماری کانادا است که در شهر مونترال استان کبک قرار دارد. این دانشگاه سومین دانشگاه کانادا در رشته معماری است. برنامه طراحی دانشگاه مک گیل یکی ازمعروف‌ترین برنامه‌های درسی این دانشگاه است که دانشجویان معماری را در زمینه طراحی، که یکی از اصول معماری است، آموزش داده و آنان را برای داشتن آینده کاری موفق تربیت می‌کند. مدت زمان این برنامه یک هفته است و در یکی از شهر‌های کوچک اطراف مونترال برگزار می‌شود.

دانشگاه مونترال یک رشته ۳ ترمی کارشناسی ارشد و یک رشته ۴ ترمی کارشناسی ارشد معماری دارد. همچنین دانشجویانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و تجربه کاری نیز دارند می‌توانند در برنامه‌های کارشناسی ارشد تخصصی معماری دانشگاه مک گیل تحصیل کنند. مدت تحصیل در این برنامه‌های تخصصی ۳ ترم است و دانشجویان می‌توانند یکی از دو موضوع تئوری و تاریخ معماری یا طراحی شهری را انتخاب کنند. دانشگاه مک گیل مقطع دکتری معماری نیز دارد. مقطع دکتری معماری در دانشگاه مک گیل تحقیقات محور است و مدت زمان تحصیل در این مقطع حداقل ۳ سال است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی معماری در دانشگاه مک گیل فرصت این را دارند تا به عنوان دستیار تحقیق و یا دستیار استاد فعالیت داشته باشند و در کنار آن مقداری درآمد نیز داشته باشند. به دلیل اینکه فرصت‌های دستیاری در دانشگاه مک گیل متقاضیان زیادی دارد، بسیاری از دانشجویان معماری این دانشگاه برای تأمین هزینه‌های خود از بورسیه‌های موجود استفاده می‌کنند.

ezgif.com-jpg-to-webp-converter (3).webp

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو در شهر واترلو استان اونتاریو قرار دارد. دانشگاه واترلو علاوه بر کارشناسی معماری، ۷ رشته کارشناسی ارشد دو ساله معماری نیز در اختیار دانشجویان قرار داده است. دانشگاه واترلو در مقطع کارشناسی درحدود ۵۰۰ دانشجو در سال پذیرش دارد. از جمله زمینه‌های اصلی رشته معماری در دانشگاه واترلو می‌توان، معماری و ساختمان، استفاده از داده و معماری سبز را نام برد.

دانشجویان دانشگاه واترلو می‌توانند با شرکت دربرنامه‌های فنی وحرفه‌ای این دانشگاه، علاوه بر تحصیل، برای شرکت‌های بزرگ معماری کار کنند تا در کنار کسب تجربه، مقداری درآمد هم داشته باشند.

ezgif.com-jpg-to-webp-converter (2).webp



شرایط تحصیل در دانشگاه‌ های معماری کانادا

به طور کلی دو سازمان بر رشته معماری در کانادا نظارت می‌کنند و واحدهای درسی این رشته را در دانشگاه‌ها ارزیابی می‌کنند. در نهایت این دو سازمان دانشگاه‌هایی که می‌خواهند رشته معماری را ارائه دهند تأیید یا رد می‌کنند. RAIC و CACB نام این دو سازمان است. CACB مخفف عبارت Canadian Architectural Certification Board است که یعنی سازمان انحصاری امور مربوط به معماری در کانادا. این سازمان وظیفه تأیید دانشگاه‌های هر استان برای ارائه واحدهای مربوط به معماری است. مدارک تحصیلی شما بعد از تحصیل در این رشته هم باید مورد تأیید این سازمان قرار گیرد تا اجازه کار داشته باشید. سازمانی دیگری که با محدودیت‌های بیشتر و سطح پایین‌تر بر رشته معماری نظارت می‌کند RAIC است. این واژه مخفف عبارت Royal Architectural Institute of Canada است که یعنی مؤسسه سالطنتی معماری کانادا. این موسسه، بر موسسات دیگری که دروس معماری را در کانادا ارائه می‌کنند نظارت می‌کند و به آن‌ها تأییدیه می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید بعد از تحصیل در رشته معماری در کانادا مشغول به کار شوید، حتما باید در یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید CACB تحصیل کنید.

لیست دانشگاه های معماری کانادا

در پاراگراف قبلی توضیح دادیم که دانشگاه‌هایی که واحدهای درسی رشته معماری را ارائه می‌دهند باید مورد تأیید سازمان انحصاری مربوط به امور معماری یا همان CACB باشند. در واقع اینکه دانشگاه شما در این لیست موجود باشد از رتبه علمی و جهانی آن مهم‌تر است چرا که اگر CACB مدرک شما را تأیید نکند شما اجازه کار در کانادا را نخواهید داشت. دانشگاه‌های مورد تأیید سازمان CACB عبارت است از:

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ی 20 ام در جهان در رشته ی معماری)
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه کارلتون
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه رایرسون

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش دانشگاه‌ های معماری کانادا

اینکه برای گرفتن پذیرش در رشته معماری و در دانشگاه‌های کانادا به چه مدارکی احتیاج دارید به مقطعی که قصد دارید در آن تحصیل کنید وابسته است. دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مدارک متفاوتی را درخواست می‌کنند. البته مدارکی هم بین عز سه مقطع مشترک است اما در این بخش به نقاط تفاوت مدارم در این مقاطع پرداخته‌ایم. در ادامه مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های کانادا را در سه مقطع متفاوت آورده‌ایم:

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش معماری کانادا، کارشناسی

  • ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با دست کم سه چهارم نمره کامل
  • ریز نمرات دیپلم با نمره‌های ریاضی، فیزیک و شیمی بالا
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 6 در هر مهارت

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش معماری کانادا، کارشناسی ارشد

  • ارائه مدرک کارشناسی مرتبط با معماری با حداقل معدل 16
  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 7 در هر مهارت

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش معماری کانادا، دکتری

  • ارائه مدرک کارشناسی ارشد معماری با حداقل 16
  • مدرک زبان انگلیسی با حداقل نمره 7.5 در هر مهارت

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ های معماری کانادا

به طور کلی بورسیه‌های تحصیلی در کانادا اغلب به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد. در واقع بهتر است برای مقطع کارشناسی به دنبال بورسیه تحصیلی معماری و حتی دیگر رشته‌ها هم نباشید چرا که شانس شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع نزدیک به صفر است. اما در مقطع تکمیلی مانند ارشد و دکتری به شرط آنکه پیشینه تحصیلی خوبی داشته باشید می‌توانید بورسیه تحصیلی بگیرید و بدون پرداخت شهریه در کانادا تحصیل کنید. برای دریافت این بورسیه‌ها باید سوابق تحصیلی خوبی داشته باشید. در واقع نمرات بالا در دروس مرتبط، معدل بالا در مقاطع قبلی و داشتن سابقه پژوهشی مانند ارائه مقاله مرتبط با این رشته شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی معماری در کانادا افزایش خواهد داد. ضمن اینکه مدرک زبان شما هم باید معتبر و با نمره بالا باشد. گرفتن بورسیه تحصیلی در مقاطع ارشد و دکتر با آیلتس زیر 7 تقریبا غیر ممکن است.

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های معماری کانادا

با آمار رو به رشد مهاجرت تحصیلی به کانادا و افزایش جمعیت در این کشور نیاز به رشته معماری برای زیباسازی و استفاده بهینه از فضای شهری هم بیشتر از قبل در این کشور حس شده است. رشته پرطرفدار معماری هم با تبعیت از این آمار متقاضیان بیشتری نسبت به گذشته در کانادا داشته است. این افزایش تقاضا بر هزینه‌ تحصیل در این رشته هم بی تاثیر نبوده است. هزینه تحصیل در رشته معماری در کانادا به سه عامل اصلی وابسته است؛ یکی شهری که در آن تحصیل می‌کنید، دیگری دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید و در نهایت مقطعی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید. با توجه به عوامل زیاد تأثیرگذار بر این مسئله نمی‌توانیم تخمین دقیقی از هزینه تحصیل معماری در این کشور برآورد کنیم اما هزینه‌های حدودی برای تحصیل در هر مقطع را در ادامه آورده‌ایم:

مقطع هزینه تقریبی سالانه (به دلار کانادا)
دیپلم 7000-10000
کارشناسی 94000-280000
کارشناسی ارشد 10000-50000
دکتری 20000-50000

کار پس از تحصیل در بهترین دانشگاه‌ های معماری کانادا

پیش‌تر گفتیم که با افزایش جمعیت در کانادا نیاز به معماران هم بیشتر از گذشته حس شده است تا فضای شهری در هر استان این کشور چشم‌نوازتر و بهینه باشد. با توجه به این مسئله، مسیر شغلی فارغ التحصیلان این رشته هم در کشور کانادا روشن خواهد بود؛ به شرطی از قوانین کانادا برای اشتغال معماران مطلع باشند. در بخش قبل درباره سازمان CACB نوشتیم و در این بخش هم تأکید می‌کنیم که پس از فارغ التحصیلی باید تأییدیه این سازمان را به دست آورید تا اجازه کار در کانادا را در مشاغل مرتبط با رشته معماری داشته باشید. در واقع شما باید یا مدرک دانشگاهی مورد تأیید این سازمان را داشته باشید یا دوره‌های خلاصه دروس RAIC را گذرانده باشید تا در مقاطع شغلی پایین‌تر مشغول به کار شوید. البته بعد از طی کردن این مراحل شما باید سه سال تحت نظارت معماری رسمی در کانادا کار کنید، آزمون دهید، در نظام استانی محل کارتان ثبت نام کنید تا در نهایت بتوانید به صورت مستقل معماری کنید.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

اطلاعات مهم دانشگاه های کانادا

دانشگاه‌های مشهور و با رتبه علمی بالا برای تحصیل در رشته معماری در کانادا را قبل از این معرفی کردیم اما اگر بخواهید در دانشگاهی غیر از این‌ها تحصیل کنید چه اطلاعات مهمی باید درباره‌شان کسب کنید؟ وقتی رشته معماری را برای تحصیل در کانادا انتخاب می‌کنید ابتدا باید مطمئن شوید که آن دانشگاه در لیست دانشگاه‌های مورد تأیید سازمان CACB هست. لیست دانشگاه‌های مورد تأیید این سازمان را در بخش‌های قبل آورده‌ایم .اگر دانشگاه محل تحصیل شما در آن لیست نباشد ما اجازه کار در رشته معماری را در کانادا نخواهید داشت. اطلاعات مهم بعدی که باید کسب کنید واحدهای ارائه شده در هر زیر رشته است. شما باید مطمئن شوید رشته‌ای را انتخاب می‌کنید که معادل درستی در ذهنتان دارد. بعد از آن درباره شهریه، هزینه‌های زندی در شهر محل دانشگاه رتبه علمی دانشگاه و سطح اساتید آن را بررسی کنید.

مقاطع و گرایش های رشته ی معماری در دانشگاه های کانادا

به طور کلی رشته معماری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود اما گرایش‌هایی که هر دانشگاه برای رشته معماری ارائه می‌کند از دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. برای اینکه بدانیم چه گرایش‌هایی از رشته معماری در چه مقاطعی ارائه می‌شود باید این مسئله دانشگاه به دانشگاه بررسی کنیم. در ادامه گرایشات و مقاطع ارائه شده رشته معماری در برخی دانشگاه‌های کانادا را اورده‌ایم:

نام دانشگاه مقطع / گرایش
دانشگاه کلگری: دانشکده ی طراحی محیط (EVDS) ارشد معماری (March)
  ارشد معماری منظر (MLA)
  ارشد برنامه ریزی (MPlan)
  گرایش های فرعی مطالعات معماری (ARST)
  MED ارشد طراحی محیط
  PHD (دکترای طراحی محیط)
دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)- دانشکده ی معماری و منظر (نما لیسانس طراحی در معماری
  معماری منظر
  شهری سازی
  ارشد معماری
  ارشد معماری منظر
  مدرک دو رشته ای (ارشد معماری و ارشد معماری منظر)
  ارشد مطالعات پیشرفته در معماری (MASA)
  ارشد مطالعات پیشرفته در معماری منظر (MASLA)
  ارشد طراحی شهری
دانشگاه مانیتوبا- دانشکده معماری لیسانس طراحی محیط (Env.D)
  معماری
  برنامه ریزی شهری
  طراحی داخلی
  معماری منظر
  دکترای طراحی و برنامه ریزی شهری

منبع

archareer.com