کانادا ازجمله کشورهایی است که بسیاری از افراد مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌کنند و به‌طورکلی، این کشور را می‌توان یکی از مقاصد مهاجرتی برتر برای دانشجویان دانست. همان‌طور‌که می‌دانید، کانادا دانشگاه‌های باکیفیت و معتبر بسیاری دارد که برخی از آن‌ها در میان دانشگاه‌های برتر جهان نیز جای دارند و برای تحصیل در آن‌ها، متقاضیان باید مدارک خاصی ارائه ‌دهند. یکی از این مدارک، مدرک مربوط به آزمون زبان است.

دانشجویانی که می‌خواهند در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند، ابتدا باید به وبگاه رسمی دانشگاه مدنظرشان مراجعه کنند و با مدارک موردنیاز و آزمون‌های زبان مورد ‌تأیید کانادا در دانشگاه آشنا شوند. دانشگاه‌های کانادا آزمون‌های متعددی را برای پذیرش دانشجویان تأیید می‌کنند. در این مقاله، برخی از آزمون های زبان مورد تأیید کانادا را معرفی خواهیم کرد.

آزمون آیلتس آکادمیک

آیلتس آکادمیک یکی از آزمون های زبان مورد تأیید کانادا

آیلتس (IELTS) مخفف International English Language Testing System و آزمونی بین‌المللی است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان موردتأیید کانادا محسوب می‌شود. آیلتس ازجمله آزمون‌های جهانی است که افراد با اهداف مختلفی مانند تحصیل و کار و مهاجرت در آن شرکت می‌کنند. این آزمون دانش افراد را در چهار مهارت شنیداری، خواندن و درک مطلب، نوشتاری و مکالمه می‌سنجد. آزمون بخش‌های شنیداری و خواندن و درک مطلب و نوشتاری (برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال) در یک روز برگزار می‌شود و بین بخش‌های مختلف استراحتی وجود ندارد؛ اما بخش مکالمه ممکن است یک هفته بعد یا قبل از بخش‌های دیگر برگزار شود. ساختار آزمون و زمان‌های درنظرگرفته‌شده برای هر بخش به‌شرح زیر است:

بخش شنیداری

در این بخش، ابتدا چهار فایل صوتی برای داوطلبان پخش می‌شود و با‌توجه‌به مطالب گفته‌شده، آنان باید به پرسش‌ها پاسخ دهند.

بخش خواندن و درک مطلب

این بخش از چهل پرسش تشکیل شده و هدف از طراحی آن، سنجش دانش درک مطلب متقاضیان است. در این بخش، این مهارت‌ها سنجیده می‌شوند:خلاصه‌کردن مطالب (Gist)، پیداکردن ایدۀ اصلی متن (Main Idea)، توجه به جزئیات (Details)، توجه به موضوع بحث‌شده (Argument)، خواندن سریع متن به‌منظور دریافت ایدۀ کلی (Skimming) و پیداکردن لحن و هدف و ایدۀ نویسنده (Writer’s attitude, opinion and intentions).

بخش نوشتاری

این بخش دو قسمت را شامل می‌شود که بهتر است به قسمت اول و دوم به‌ترتیب در بیست و چهل دقیقه پاسخ داده شود. داوطلبان به این نکته توجه کنند که برای قسمت اول حداقل ۱۵۰ واژه و برای قسمت دوم حداقل ۲۵۰ واژه باید بنویسند.

بخش مکالمه

در این بخش، مهارت گفتاری داوطلبان سنجیده می‌شود و زمان درنظرگرفته‌شده برای آن یازده تا چهارده دقیقه است. پرسش‌های این بخش به سه دسته تقسیم می‌شود:ممتحن ابتدا پرسش‌هایی کلی دربارۀ خودِ داوطلب، علایق، تحصیلات، خانواده، شغل و... از وی می‌کند. زمان درنظرگرفته‌شده برای این قسمت چهار تا پنج دقیقه است؛ در بخش دوم ، کارتی به داوطلب داده می‌شود که عنوانی (Topic) روی آن نوشته شده است. سپس، یک دقیقه به او زمان داده می‌شود که خود را برای موضوع آماده کند. درادامه، داوطلب باید دو دقیقه بدون وقفه دربارۀ آن موضوع صحبت کند؛ در مرحلۀ سوم، ممتحن چند پرسش دیگر دربارۀ موضوع مطرح‌شده در مرحلۀ قبل از داوطلب می‌کند. این مرحله به داوطلب کمک می‌کند که دربارۀ ایده‌ها و موضوع‌های مبهم بیشتر صحبت کند. ناگفته نماند زمان درنظرگرفته‌شده برای این مرحله بین چهار تا پنج دقیقه است.

حداقل نمرۀ کلی لازم این آزمون برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا ۶.۵ است.

آزمون CAEL

CAEL یکی از آزمون های زبان مورد تأیید کانادا

آزمون CAEL مخفف The Canadian Academic English Language Test و به‌معنای آزمون کانادایی آکادمیک زبان انگلیسی است. CAEL آزمونی استاندارد است که با هدف تعیین سطح زبان انگلیسی داوطلبانی طراحی شده است که به تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیسی‌زبان کانادا تمایل دارند. آزمون یادشده یکی از آزمون های زبان مورد تأیید کانادا به‌شمار می‌آید و آن را می‌توان به‌عنوان جایگزینی مناسب برای آزمون تافل آمریکایی و آیلتس آکادمیک بریتانیایی دانست.

آزمون CAEL ازجمله آزمون‌های معتبر برای شناسایی دانشجویان دارای مهارت‌های عالی در زبان انگلیسی است؛ زیرا داوطلبان در این آزمون با پرسش‌های متعددی مواجه می‌شوند. برای مثال، داوطلبان باید مقاله‌های بسیاری بخوانند، به سخنرانی‌های مختلف گوش کنند، به پرسش‌های مرتبط پاسخ دهند و انشاهای کوتاه بنویسند؛ دقیقاً مشابه فعالیت‌هایی که در سال اول کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادایی از آنان خواسته می‌شود.

درحال‌حاضر، آزمون CAEL به‌صورت کامپیوتری نیز در‌دسترس است که با نام CAEL CE شناخته می‌شود. در این آزمون، داوطلبان باید تمامی پرسش‌ها را در یک روز پاسخ دهند و مصاحبه یا ملاقات اضافه‌ای وجود ندارد. همچنین، داوطلبان با پرسش‌های مختلفی مواجه می‌شوند که در برخی از آن‌ها برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های بخش مکالمه یا نوشتاری، باید از آنچه خوانده یا شنیده‌اند، استفاده کنند. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ CAEL این است که برخی از پرسش‌هایش نمره ندارند و تنها به‌منظور پیشرفت آزمون میان پرسش‌ها طرح شده‌اند و ساختارشان مشابه پرسش‌های نمره‌دار است. درادامه، دربارۀ بخش‌های مختلف این آزمون اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهیم.

Speaking

در بخش مکالمه (‌(Speaking، از داوطلبان خواسته می‌شود به پرسش‌ها، شفاهی پاسخ دهند. این قسمت از سه پرسش تشکیل شده است که دو پرسش طبق پرسش‌های کوتاهی است که داوطلب باید به آن‌ها پاسخ دهد و دیگری براساس نمودار یا جدول است. ناگفته نماند زمان تعیین‌شده برای پاسخ به پرسش‌های این بخش ۷ تا ۱۰ دقیقه است.

Integrated Reading

بخش خواندن یکپارچه (Integrated Reading) یکی دیگر از بخش‌های آزمون CAEL است که در آن، داوطلبان باید متن‌هایی را بخوانند و سپس به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دهند. پرسش‌های این بخش خود به دو قسمت تقسیم می‌شود: یکی شامل ۱۴ تا ۲۵ پرسش و دیگری شامل ۱ پرسش است. پرسش‌های قسمت اول بدین‌ترتیب است: یک یا دو متن کوتاه به‌همراه پرسش‌های درک مطلب و یک یا دو متن بلند به‌همراه پرسش‌های درک مطلب. قسمت دیگر پرسش‌های این بخش نیز ازاین‌قرار است: یک پرسش مربوط به مکالمه که باید با استفاده از متنی بلند پاسخ داده شود. زمان درنظرگرفته‌شده برای این بخش ۳۰ تا ۳۵ دقیقه است.

Integrated Listening

در بخش شنیداری یکپارچه (Integrated Listening)، داوطلبان پس از گوش‌دادن به تعدادی فایل صوتی، باید به پرسش‌ها پاسخ دهند. ساختار پرسش‌های این بخش مانند بخش پیشین به دو دسته تقسیم می‌شود. پرسش‌های قسمت اول بدین‌شرح‌اند: یک یا دو متن شنیداری بلند به‌همراه پرسش‌های مرتبط و یک یا دو متن شنیداری کوتاه به‌همراه پرسش‌های مرتبط. بخش دیگر پرسش‌ها نیز بدین‌ترتیب است: یک پرسش مربوط به مکالمه که باید به‌کمک متن شنیداری بلند، پاسخ داده شود. زمان تعیین‌شده برای پاسخ به پرسش‌های این بخش ۲۵ تا ۳۵ دقیقه است.

Academic Unit A

در این بخش، داوطلبان باید به پرسش‌های درک مطلب پاسخ دهند و آن را بنویسند. پرسش‌های این بخش شامل سه قسمت است که دو قسمت آن هرکدام شامل ۱۱ تا ۱۵ پرسش و قسمت دیگر شامل ۱ پرسش است. ساختار پرسش‌های این بخش ازاین‌قرار است: یک متن خواندنی طولانی (Reading Passage) به‌همراه پرسش‌های درک مطلب و یک متن شنیداری طولانی (Listening Passage) به‌همراه پرسش‌های درک مطلب و یک پرسش نوشتاری که به پاسخی طولانی نیاز دارد. شایان ذکر است در این قسمت، داوطلبان هم از متن طولانی خواندنی و هم از متن طولانی شنیداری استفاده می‌کنند. زمان پاسخ‌گویی به پرسش‌های این بخش ۶۰ تا ۷۰ دقیقه اعلام شده است.

Academic Unit B

در آخرین بخش آزمون CAEL، داوطلبان با پرسش‌های درک مطلب مواجه می‌شوند و پاسخشان را می‌نویسند. زمان درنظرگرفته‌شده برای این بخش ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است. ساختار پرسش‌های این بخش به سه قسمت تقسیم می‌شود که دو قسمت آن هرکدام ۱۱ تا ۲۵ پرسش و قسمت دیگر ۱ پرسش دارد. ساختار قسمت‌های مختلف این بخش بدین‌ترتیب است: یک متن خواندنی طولانی به‌همراه پرسش‌های درک مطلب و یک متن شنیداری طولانی (با موضوعی مشابه) به‌همراه پرسش‌های درک مطلب و یک پرسش نوشتاری که به پاسخی کوتاه نیاز دارد. در پاسخ به پرسش این قسمت، داوطلبان هم از متن شنیداری و هم از متن خواندن استفاده می‌کنند. گفتنی است حداقل نمرۀ کلی مورد‌نیاز در آزمون CAEL آکادمیک ۷۰ یا بیشتر است.

آزمون تافل

تافل یکی از آزمون های زبان مورد تأیید کانادا

تافل (TOEFL) مخفف Test of English as a Foreign Language و به‌معنای «آزمون انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی» است. افرادی که قصد دارند در دانشگاه‌های خارج از کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند، باید دانش زبان انگلیسی خود را ‌اثبات کنند و برای شرکت در آزمون‌هایی نظیر تافل یا آیلتس آماده شوند. تافل یکی دیگر از آزمون های زبان مورد تأیید کانادا محسوب می‌شود و داشتن مدرک آن برای استخدام در بعضی از شرکت‌های بین‌المللی لازم است. پرسش‌های آزمون تافل از چهار بخش خواندن و درک مطلب (Reading)، شنیداری (Listening)، گفتاری (Speaking) و نوشتاری (Writing) تشکیل شده است که در‌ادامه، اطلاعات بیشتری دربارۀ آن‌ها ارائه می‌دهیم.

بخش خواندن و درک مطلب

در این بخش، متقاضیان سه تا پنج متن را می‌خوانند و برای هر متن به تعدادی پرسش پاسخ می‌دهند. نمرۀ این بخش براساس تعداد پاسخ‌های صحیح محاسبه می‌شود.

بخش شنیداری

پادکست‌هایی که در بخش شنیداری پخش می‌شوند، گفت‌وگوهای کوتاه و بلند را دربر می‌گیرند‌. پس از پخش پادکست مربوط به گفت‌وگوی کوتاه، از داوطلبان پرسشی چندگزینه‌ای می‌شود که پاسخ صحیح، تنها در یکی از گزینه‌ها قرار دارد. همچنین بعد از پخش پادکست مربوط به گفت‌وگوی بلند، چندین پرسش دربارۀ پادکست مربوط به آن از داوطلبان می‌شود. به‌طور‌کلی، پرسش‌های این بخش از سه تا چهار سخنرانی و دو تا سه گفت‌وگو تشکیل شده است.

بخش گفتاری

به‌منظور دریافت نمرۀ عالی در این بخش، داوطلبان باید با دقت بسیار و کمترین خطا به پرسش‌ها پاسخ دهند. پرسش‌های مربوط به این بخش از سه پرسش یکپارچه (مرتبط با بخش‌های خواندن و شنیداری) تشکیل می‌شود که داوطلبان سی ثانیه برای آمادگی و شصت ثانیه برای پاسخ‌دادن به آن‌ها زمان دارند. این بخش پرسش دیگری نیز دارد که مستقل از دو بخش خواندن و شنیداری است و داوطلبان یک دقیقه برای پاسخ به آن زمان دارند (۱۵ ثانیه برای آمادگی و ۴۵ ثانیه برای پاسخ‌دادن).

بخش نوشتاری

برای دریافت نمرۀ عالی در بخش نوشتاری، داوطلبان باید در انتخاب واژه‌ها دقت کنند و متن نهایی را با کمترین اشکال گرامری ارائه دهند. پرسش‌های این بخش از یک پرسش یکپارچه (مرتبط با بخش‌های خواندن و شنیداری) تشکیل شده که زمان درنظرگرفته‌شده برای پاسخ به آن بیست دقیقه است (سه دقیقه مربوط به بخش خواندن و دو دقیقه مربوط به بخش شنیداری و پانزده دقیقه مربوط به بخش نوشتاری). همچنین، این بخش پرسش دیگری دارد که مستقل از دو بخش مذکور محسوب می‌شود و سی دقیقه برای پاسخ به آن در نظر گرفته شده است. در بخش نوشتاری، حداقل نمرۀ کلی موردنیاز برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا نود یا بیشتر است.

آزمون PTE آکادمیک

PTE یکی از آزمون های زبان مورد تأیید کانادا

آزمون PTE مخفف Pearson Test English که آزمون های زبان مورد تأیید کانادا است و مرکز Pearson آن را برگزار می‌کند. آزمون PTE آکادمیک درحقیقت آزمونی کامپیوتری به‌شمار می‌آید و برای افراد غیرانگلیسی‌زبانی طراحی شده است که تمایل دارند در دانشگاه‌های خارجی تحصیل کنند. این آزمون نیز یکی از آزمون‌های زبان تأییدشده در کاناداست. در این آزمون، داوطلبان باید به پرسش‌های مختلفی در‌زمینۀ خواندن، نوشتن، شنیداری و مکالمه پاسخ دهند. در‌حقیقت، آنان برای گذراندن این آزمون باید به یکی از مراکز آزمون Pearson مراجعه کنند و با استفاده از کامپیوتر، به پرسش‌ها پاسخ دهند. شایان ذکر است داوطلبان برای بخش‌های شنیداری از هدفون استفاده خواهند کرد.

یکی از مزایای مهم آزمون PTE آکادمیک این است که نتایج، تنها پنج روز بعد از آزمون اعلام می‌شود و آن را کشورهایی نظیر بریتانیا، استرالیا، ایالت متحدۀ آمریکا، کانادا و نیوزلند می‌پذیرند. نکتۀ دیگر دربارۀ PTE این است که دامنۀ گسترده‌ای از زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند و حین آزمون، داوطلبان قطعات مختلفی از سخنرانی‌ها را می‌شنوند و با تعداد زیادی از نمودارها و جدول‌ها مواجه می‌شوند. در میان قطعات شنیداری آزمون PTE، داوطلبان با لهجه‌های مختلفی، از لهجۀ بریتانیایی گرفته تا لهجۀ آمریکایی افرادِ غیرانگلیسی‌زبان، مواجه می‌شوند که هدف از آن ارزیابی همه‌جانبۀ داوطلبان است. بخش‌های مختلف آزمون PTE عبارت‌اند از:

  • بخش اول: بخش مکالمه و نوشتاری
  • بخش دوم: بخش خواندن
  • بخش سوم: بخش شنیداری

درادامه، دربارۀ این بخش‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

بخش اول

در بخش مکالمه و شنیداری، داوطلبان با این قسمت‌ها مواجه می‌شوند: معرفی شخصی، خواندن بلند از روی نمونه‌ها، تکرارکردن جمله‌ها، توصیف‌کردن تصاویر، دوباره‌گویی سخنرانی، ارائۀ پاسخ کوتاه، خلاصه‌کردن متن نوشتاری و مقاله.

این بخش از آزمون علاوه‌بر ارزیابی مهارت نوشتاری، مهارت صحبت‌کردن داوطلبان را می‌سنجد. در این بخش، داوطلبان باید با استفاده از گرامر و دیکتۀ درست کلمه‌ها، به پرسش‌ها پاسخ دهند. زمان درنظرگرفته‌شده برای این بخش ۷۷ تا ۹۳ دقیقه و زمان بخش مقاله نیز ۲۰ دقیقه است.

بخش دوم

بخش دوم یا بخش خواندن از آزمون PTE آکادمیک قسمت‌های زیر را دربر دارد:

  • پرسش‌های چندگزینه‌ای (تنها یک پاسخ صحیح)
  • پرسش‌های چندگزینه‌ای (چند پاسخ صحیح)
  • دوباره مرتب‌کردن ترتیب پاراگراف‌ها
  • خواندن و پرکردن جاهای خالی
  • خواندن و نوشتن و پرکردن جاهای خالی

این بخش از آزمون مهارت خواندن داوطلبان را با طرح پرسش‌های مختلف ارزیابی می‌کند. زمان درنظرگرفته‌شده برای این بخش نیز ۳۲ تا ۴۱ دقیقه است.

بخش سوم

بخش شنیداری آزمون PTE از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که به‌اختصار آن‌ها را ذکر خواهیم کرد: خلاصه‌کردن متن گفتاری، پرسش‌های چندگزینه‌ای (چند پاسخ صحیح)، پرکردن جاهای خالی، هایلایت‌کردن خلاصۀ صحیح، پرسش‌های چندگزینه‌ای (تنها یک پاسخ صحیح)، انتخاب کلمه‌های جاافتاده و هایلایت‌کردن کلمه‌های نادرست.

بخش شنیداری آخرین بخش آزمون PTE است و به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌شود. پرسش‌های مطرح‌شده در این بخش بر‌پایۀ کلیپ‌های تصویری و شنیداری است که یک بار برای داوطلبان پخش می‌شود؛ بنابراین، آنان باید با دقت هرچه‌تمام‌تر به این کلیپ‌ها توجه و هنگام پخش یادداشت‌برداری کنند. به‌طور‌کلی، زمان پخش کلیپ‌های مذکور ۶۰ تا ۹۰ ثانیه است و داوطلبان دَه دقیقه فرصت دارند که پاسخ‌هایشان را در ۵۰ تا ۷۰ واژه بنویسند. ناگفته نماند برای پاسخ به پرسش‌های این بخش، ۴۵ تا ۵۷ دقیقه زمان در نظر گرفته‌اند. حداقل نمرۀ کلی PTE موردنیاز برای دانشگاه‌های کانادا ۶۰ تا ۶۵ است؛ البته نمرۀ تأییدشده بسته به مؤسسه‌های مختلف آموزشی متفاوت است.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع