فرانسه دارای دانشگاه‌های متعددی در رشته‌های مختلف علمی است. در رتبه‌بندی جدید منتشرشده توسط مؤسسه QS (برای سال ۲۰۲۰)، ۳۱ دانشگاه فرانسه در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. شرایط پذیرش دانشگاه های فرانسه بسته به نوع دوره تحصیلی (Program)، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی (دوره زبان، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) متفاوت است. بنابراین علاقه‌مندانی که قصد مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارند، می‌بایست شرایط پذیرش دانشگاه های این کشور را به طور جدی مورد بررسی قرار دهند تا در هنگام اپلای برای دانشگاه با مشکل مواجه نشوند. بدون شک برای بررسی دقیق فرآیند پذیرش می‌بایست به سایت دانشگاه مراجعه و در بخش الزامات پذیرش، مدارک و شرایط لازم مربوط به هر رشته را چندین بار مطالعه کنید. در این مطلب نگاهی کوتاه به شرایط لازم برای اخذ پذیرش از داشگاه های فرانسه خواهیم انداخت.

شرایط پذیرش از در دوره‌های یادگیری زبان فرانسه

شرایط تحصیل در کالج زبان فرانسه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار ساده است. برای اخذ پذیرش باید بالای ۱۸ سال سن و مدرک دیلپم داشته باشید. جهت اخذ پذیرش و ویزا برای تحصیل در کالج های زبان در فرانسه نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. البته ارائه مدرک زبان فرانسه به سفارت نشان می‌دهد که شما به یادگیری زبان فرانسه علاقه دارید و این می‌تواند یک امتیاز مثبت در روز مصاحبه برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه باشد.

زبان‌آموزان پس از پایان دوره زبان در فرانسه می‌توانند برای تحصیل وارد دانشگاه های این کشور شوند. در این صورت، برای تمدید ویزا نیازی به بازگشت به ایران نیست و می‌توان در خود کشور فرانسه اقدام کرد.

شرایط پذیرش دانشگاه های فرانسه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر، علاوه بر ثبت اطلاعات شخصی باید ریز نمرات مقاطع قبلی خود را نیز ارائه دهید، زیرا برخی از دانشگاه‌ها برای سنجش توانایی دانشجو برای تحصیل در رشته انتخابی به بررسی ریزنمرات دانشجو می‌پردازند. همچینن گاهی آزمون‌های استانداردی مانند GRE، GMAT یا LSAT برای پذیرش الزامی هستند. داوطلبان برای درخواست پذیرش برای سال تحصیلی ۲۰۲۰، باید  به صورت آنلاین پرونده‌ای تشکیل دهند و بر روی نرم‌افزار Etudes en France آپلود کنند. برای تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، باید پس از درخواست پذیرش از دانشگاه مورد نظر، در سایت کامپوس فرانس پرونده تشکیل دهید. مدارک عمومی جهت تشکیل پرونده عبارتند از:

  • یک قطعه عکس
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی
  • مدارک دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • مدرک زبان فرانسه (برای دوره‌های فرانسوی‌زبان) یا مدرک زبان انگلیسی (برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)
  • توصیه‌نامه تحصیلی (در صورت وجود)
  • گواهی اشتغال به کار (در صورت وجود)

برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی متقاضیان می‌بایست گواهی تسلط به زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL ) را ارائه دهند. حداقل نمره زبان برای ورود به دانشگاه با توجه به نوع دانشگاه و نوع دوره انتخابی برای تحصیل متفاوت است. بنابراین این موضوع بسیار مهم است که برای آماده سازی مدارک جهت تحصیل در این کشور، می‌بایست به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و از شرایط تحصیل و حداقل نمره زبان مطلع شوید. البته دانشجویانی که جهت تحصیل اقدام می‌‌کنند به هیچ عنوان نباید از تحصیل دوره‌های آموزشی زبان فرانسه غافل شوند. برای ارتباط گرفتن با جامعه فرانسه در هنگام تحصیل در این کشور تسلط به زبان فرانسوی اهمیت ویژه‌ای دارد. مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در فرانسه در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

  • سال اول کارشناسی و تحصیل معماری در مدارس معماری (سطح B2 آزمون TCF DAP یا DELF)
  • سال دوم و سوم کارشناسی و سال اول و دوم کارشناسی ارشد (حداقل سطح B2 زبان فرانسه برای دوره‌های فرانسوی‌زبان و حداقل آیلتس ۶/۵ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)

شرایط پذیرش دانشگاه های فرانسه در مقطع دکتری

متقاضیان مقطع دکتری توجه داشته باشند که برای درخواست پذیرش، ابتدا باید با استاد مربوطه از دانشگاه مورد نظر مکاتبات را انجام دهند و در صورت دریافت پذیرش، برای تشکیل پرونده به سایت کامپوس فرانس مراجعه کنند. همچنین اگر بتوانید از استاد قرارداد کاری دریافت کنید، می‌توانید برای اخذ ویزای علمی درخواست دهید و نیازی به تشکیل پرونده در سایت نخواهید داشت. همچنین برای دوره دکتری طبق درخواست استاد راهنما (ممکن است نیازی به ارائه مدرک زبان نباشد).

شرایط پذیرش در رشته پزشکی

متقاضیان تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی و معتبر فرانسه، حتماً باید زبان فرانسوی را بلد باشند و همین مسأله باعث شده که تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های فرانسه در رشته پزشکی کم باشد. حدود ۸% دانشجویان پزشکی در فرانسه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. متقاضیان تحصیل پزشکی در فرانسه باید مدرک زبان فرانسه در سطح B2  داشته باشند. مدارک بین‌المللی DELF و DALF که همان دیپلم زبان فرانسوی هستند اعتبار مادام‌العمر دارند و برای پیدا کردن کار پس از اتمام تحصیل هم برای افراد بسیار مفید هستند. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را دارند باید برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی اقدام کنند. دانشگاه سوربون، دانشگاه پاریس-ساد، دانشگاه لیون، دانشگاه لورین و دانشگاه ساکلای پاریس از بهترین دانشگاه‌های فرانسه در رشته پزشکی هستند.