دانشجویان مهندسی مکانیک با مطالعۀ نیرو‌های مختلف تلاش می‌کنند محصولی را به بهترین شکل طراحی و تولید کنند. تمرکز مهندسی مکانیک روی سیستم‌ها و اجزای متحرک است و همین امر باعث شده به یکی از مباحث بسیار گسترده و متنوع در زمینۀ مهندسی تبدیل شود. دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک در کانادا با مباحثی مانند مکانیک سیالات و انتقال حرارت و خواص مواد آشنا می‌شوند. بیشترِ دانشگاه‌های کانادا رشتۀ مهندسی مکانیک را تدریس می‌کنند؛ بنابراین، اگر به تحصیل در کانادا علاقه‌مندید، با مطلب معرفی بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک کانادا با ما همراه باشید.

۱. دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک کانادا به‌حساب می‌آید. دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه تورنتو علاوه‌بر یاد‌گیری اصول مهندسی مکانیک، دربارۀ موضوع‌های متنوعی، از خودرو گرفته تا تجهیزات پزشکی، اطلاعات کسب می‌کنند. ازجمله گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه تورنتو عبارت‌اند از:

  • مکاترونیک
  • تولید
  • مکانیک جامدات و طراحی
  • انرژی و محیط‌زیست
  • بیومهندسی

۲. دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی دیگر از بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک کانادا به‌شمار می‌رود که در شهر مونترال استان کبک قرار دارد. دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه مک گیل مهارت‌های بسیاری آموزش می‌بینند و فرصت کسب تجربه به‌عنوان کارآموز یا دستیار را درکنار محققان برجستۀ این دانشگاه پیدا می‌کنند. افزون‌براین، در گروه‌ها و فعالیت‌های خارج از برنامۀ درسی، مانند گروه رباتیک و گروه فرمول SAEو راکت تیم می‌توانند شرکت و براساس علایقشان روی موضوع‌هایی تمرکز کنند که بیشتر به آن‌ها علاقه دارند.

۳. دانشگاه بریتیش کلمبیا

نام دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در فهرست دانشگاه‌های برتر کانادا به‌چشم می‌خورد که در شهر ونکوور واقع شده است. ازآنجاکه رقابت شدیدی برای ورود به دانشگاه بریتیش کلمبیا وجود دارد، احتمال گرفتن پذیرش از این دانشگاه برای افرادی بیشتر است که نمره‌های عالی و رزومۀ قوی داشته باشند. دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه بریتیش کلمبیا با شرکت در دوره‌های MECH 2 به‌جای شش یا هفت درس در هر نیمسال، چهار درس متوالی را در طول یک سال می‌توانند بگذرانند. در این دوره، مباحث مهندسی مکانیک پیوسته و به‌ترتیب به دانشجویان تدریس می‌شود و نه جداگانه در هر درس. گفتنی است دانشجویان علاوه‌بر آشنایی با مباحث نظری، اردو‌های علمی و پروژه‌های عملی را نیز تجربه می‌کنند.

۴. دانشگاه آلبرتا

دیگر دانشگاه موجود در فهرست بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک کانادا دانشگاه آلبرتا نام دارد که در شهر ادمونتون استان آلبرتا قرار گرفته است. دانشکدۀ مهندسی دانشگاه آلبرتا رشته‌های مهندسی متنوعی ازجمله مهندسی مکانیک را به دانشجویان ارائه می‌کند. دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه آلبرتا با داشتن ۷۰۰ نفر دانشجوی کارشناسی و ۲۵۰ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی، بزرگ‌ترین دپارتمان مهندسی مکانیک در کانادا محسوب می‌شود. دانشجویان کارشناسی دانشگاه آلبرتا این فرصت را دارند که با شرکت در برنامه‌های تحقیقاتی و خارج از درس، با اصول پژوهش آشنا شوند و خود را برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مقاطع عالی‌تر آماده کنند. همچنین، دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در دور‌های کارآموزی هشت‌ماهه شرکت و علاوه‌بر کسب تجربه، حقوق دریافت می‌کنند.

۵. دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر در شهر همیلتون استان انتاریو قرار دارد و جزو بهترین دانشگاه های مهندسی کانادا محسوب می‌شود. ناگفته نماند دانشکدۀ مهندسی دانشگاه مک مستر یکی از دانشکده‌های مهندسی برتر دنیاست و رشتۀ مهندسی مکانیک نیز در همین دانشکده تدریس می‌شود. برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه مک مستر رقابت شدیدی وجود دارد و معدل بیشترِ پذیرفته‌شدگان این رشته بهتر از ۸۷درصد است. دانشجویان دانشگاه مک مستر با انتخاب دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای، بین نیمسال‌های تحصیلی می‌توانند کار و درآمد کسب کنند.

۶. دانشگاه واترلو

ششمین نام در این فهرست دانشگاه واترلو است که در شهر واترلو استان انتاریو قرار دارد. دانشجویان رشتۀ مهندسی مکانیک در دانشگاه واترلو اصول طراحی مکانیک و تولید را می‌آموزند. افزون‌براین، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه واترلو با استفاده از تجهیزات در‌اختیارشان، تحقیقات و پروژه‌های علمی‌شان را می‌توانند پیش ببرند.

۷. دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن در شهر لندن استان انتاریو قرار گرفته است و یکی دیگر از بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک کانادا به‌حساب می‌آید. دانشگاه وسترن دپارتمان مهندسی مکانیک بسیار پیشرفته و مطرحی دارد و حدود هفتاد نفر عضو هیئت‌علمی در آن به تدریس و تحقیق مشغول‌اند. علاقه‌مندان به تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک این دانشگاه ابتدا یک سال دورۀ مهندسی عمومی را می‌گذرانند و در سال‌های بعدی، با اصول و مفاهیم پایۀ مهندسی مکانیک آشنا می‌شوند. زمینه‌های فعالیت دانشجویان دانشگاه وسترن ازاین‌قرارند:

  • سیستم‌های سیالات و ترمودینامیکی
  • ساخت و تولید
  • رباتیک
  • مدیریت تولید

۸. دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری یکی دیگر از بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک کانادا به‌شمار می‌آید که در شهر کلگری استان آلبرتا قرار دارد. دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه کلگری از زیرمجموعه‌های دانشکدۀ مهندسی این دانشگاه است. علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک این دانشگاه ابتدا از دانشکدۀ مهندسی دانشگاه آلبرتا باید پذیرش بگیرند و پس از گذراندن یک سال تحصیلی وارد رشتۀ مهندسی مکانیک شوند. دانشجویان دانشگاه کلگری در سال اول مباحثی همچون محاسبات، اصول مهندسی، فیزیک و ریاضیات را می‌آموزند و سپس وارد مباحث تخصصی‌تر رشتۀ مهندسی مکانیک می‌شوند.

۹. دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر کانادا محسوب می‌شود که در شهر کینگستون استان انتاریو واقع است. دانشجویان دانشگاه دولتی کوئینز علاوه‌بر یاد‌گیری مباحث نظری، به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ دسترسی دارند. فعالیت‌های عملی به دانشجویان این دانشگاه کمک می‌کند فضای کاریِ این رشته را تجربه کنند. دانشجویان این دانشگاه در رشتۀ اصلی مهندسی مکانیک می‌توانند تحصیل یا در‌صورت تمایل، گرایش‌های دیگری مانند بیومکانیک را انتخاب کنند.

۱۰. دانشگاه دالهاوزی

آخرین دانشگاه موجود در این فهرست دانشگاه دالهاوزی نام دارد که در شهر هالیفکس استان نوا اسکوشیا قرار گرفته است. دانشگاه دالهاوزی حدوداً از ۲۵۰ نفر دانشجوی کارشناسی رشتۀ مهندسی میزبانی می‌کند. دانشجویان این دانشگاه با حضور در آزمایشگاه‌ها و استفاده از تجهیزات پیشرفته، تجربۀ بسیار مفیدی در طول تحصیل به‌دست می‌آورند. آنان مانند بیشتر دانشجویان دانشگاه‌های کانادا پس از گذراندن یک سال دورۀ مهندسی عمومی، وارد رشتۀ مهندسی مکانیک می‌شوند و با انتخاب دورۀ پنج‌سالۀ مهندسی مکانیک، حین تحصیل در این رشته به‌عنوان کار‌آموز نیز فعالیت می‌کنند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: