تقریباً همه دانشجویانی که فرانسه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، تمایل به تحصیل در پاریس دارند زیرا زیبایی این شهر و وجود اماکن زیبایی نظیر برج ایفل در شهر پاریس برای دانشجویان بسیار چشم‌گیر است اما فرانسه علاوه بر پاریس دارای شهرهای دیگری است که برای تحصیل و زندگی بسیار مناسب هستند. در حقیقت ممکن است هنگام پاسخ به این سؤال که ببهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل ۲۰۲۰، کدام است با جواب‌های متعددی مواجه شویم اما آنچه باید به آن دقت شود، این است که هر شهری از فرانسه امکانات مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند.

همانظور که پیش‌تر ذکر شد به طور کلی فرانسه برای تحصیل و زندگی بسیار مناسب است اما براساس آمار گزارش شده برای سال ۲۰۲۰، ۵ شهر فرانسه به عنوان بهترین شهرهای این کشور برای تحصیل محسوب می‌شوند. پاریس، لیون، گرونوبل، نیس و تولوز بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل در سال ۲۰۲۰ هستند که در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره آنها خواهیم پرداخت. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

پاریس

بدون شک یکی از بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل ۲۰۲۰، پاریس است. پاریس همچنین علاوه بر اینکه به عنوان شهر عشق و مرکز فشن و مد جهان شناخته می‌شود، یکی از بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل محسوب می‌شود. این شهر درحقیقت علاوه بر داشتن موزه، پارک، مرکز مد، کافه و اماکن دیدنی دیگر جمعیتی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی را در خود جای داده است. همچنین برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان در پاریس هستند که همین موضوع باعث جذب دانشجویان زیادی به این شهر می‌شود. برخی از این دانشگاه‌های برتر عبارتند از اکول پلی‌تکنیک، دانشگاه پیر و ماری کوری، دانشگاه HEC پاریس و دانشگاه سوربن فرانسه. درست است که در میان شهرهای فرانسه، پاریس دارای بیشترین هزینه زندگی (حدود ۱۵۸۰ یورو در ماه) است اما بی‌شک دانشجویان با انتخاب این شهر برای تحصیل از بهترین تجربه‌های دانشجویی بهره‌مند می‌شوند و علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌های برتر و محیط آموزشی مجهز از زیبایی شهر و فرهنگ پاریسی لذت خواهند برد. زندگی در پاریس دارای مزایای بسیار زیادی برای زندگی است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

حمل و نقل در پاریس

سیستم حمل و نقل عمومی در پاریس بسیار باکیفیت است و در نتیجه افراد می‌توانند به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی و مصرف بنزین از اتوبوس و مترو استفاده کنند. همچنین افراد با استفاده از وسایل نقلیه عمومی در پاریس، می‌توانند به شهرهای نزدیک در کشورهای همسایه، مانند بروکسل (پایتخت بلژیک) نیز سفر کنند.

خرید در پاریس

پاریس را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز مد جهان در نظر گرفت. برندهای مشهوری نظیر شنل (Chanel)، ایوسن‌لورن (Yves Saint Laurent) و… در پاریس شکل گرفته‌اند. همچنین این شهر بوتیک و فروشگاه‌های بسیاری دارد که به افراد امکان خرید از مرکز مد دنیا را می‌دهد.

خوراک خوشمزه

ممکن است تاکنون از شهرت آشپزی در پاریس و به طور کلی فرانسه شنیده باشید. در حقیقت عشق مردم پاریس به غذا، دسر، میان‌وعده و به طورکلی انواع مختلف خوراکی در جای جای این شهر، مشهود است و از نظر افرادی که به این شهر سفر کرده‌اند، امکان تجربه خوراک بد در پاریس بسیار اندک است. افراد با رفتن به پاریس می‌توانند کوکی‌های خوشمزه، کرم بروله، صدف‌های خوش‌طعم، کوک او ون (Coq Au Vin)، جگر چرب (Foie Gras) و بسیاری از خوراکی‌های دیگر را امتحان کنند.

تفریح در پاریس

همانطور که ذکر شد، پاریس شهر بسیار زیبایی بوده و دارای اماکن تفریحی بسیاری است. اپرا، گالری‌های هنری، تئاتر، سینما، کتابفروشی، رستوران و… می‌توانند خاطره‌های بسیار خوشی را برای افراد به ارمغان آورند.

لیون

از جمله بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل ۲۰۲۰، شهر لیون است که به عنوان شهر نور نیز شناخته می‌شود، سومین شهر بزرگ فرانسه است. این شهر همچنین علاوه بر شهرت به عنوان مرکز آشپزی به عنوان یکی از بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل شناخته می‌شود. دانشجویان با انتخاب این شهر علاوه بر تحصیل در دانشگاه‌های برتری نظیر دانشگاه کلود برنارد لیون، دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون، مؤسسه ملی علوم کاربردی لیون می‌توانند در خیابان‌های سنگفرش شده این شهر قدم زده و در زیبایی کوه‌های آلپ که در نزدیکی این شهر واقع شده است، لذت ببرند. در حقیقت دانشجویان با انتخاب شهر لیون علاوه بر محقق کردن آرزوی خود برای تحصیل در محلی زیبا زندگی خواهند کرد.

به طور کلی می‌توان گفت که لیون یکی از بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل بوده که دارای مزایای بسیاری برای زندگی است. این شهر به دلیل داشتن معماری غنی و مراکز فرهنگی متعدد دارای شهرت بسیاری است و به عنوان شهری خلاق و صنعتی شناخته می‌شود. همچنین هرساله حدود ۵۰۰۰۰ نفر نفر از سراسر جهان به این شهر آمده و از بازدید آن لذت می‌برند. افراد با سفر یا زندگی در شهر لیون می‌توانند به راحتی به دیگر شهرهای اروپایی بروند زیرا لیون به کوه‌ها، دریا و شهر پاریس بسیار نزدیک است. لیون همچنین به عنوان شهری جوان، سرزنده، بین‌المللی و صنعتی بوده که دارای تعداد زیادی فستیوال در سال است. شرایط آب و هوایی موجود در این شهر نیز از جمله مزیت‌های دیگر زندگی یا سفر به این شهر است. در حقیقت آب و هوای شهر لیون به دلیل اینکه تحت تأثیر اقلیم مدیترانه‌ای، قاره‌ای و اقیانوسی قرار گرفته است، بسیار مساعد است (به خصوص در ماه‌های بهار و پاییز). یکی دیگر از مزیت‌های لیون وجود فستیوال‌های متعدد در این شهر است. برای مثال فستیوال Fête des Lumières وNuits de Fourvière از جمله جشنواره‌های بسیار مشهور لیون هستند و هر ساله تعداد زیادی از افراد را به خود جذب می‌کنند. نکته‌ای دیگر درباره لیون این است که این شهر دارای کیفیت بالایی برای زندگی است و از این جهت افراد بسیاری را به خود جذب می‌کند. شهر لیون دارای دو رودخانه، پارکی بزرگ (بزرگ‌ترین پارک شهری فرانسه) و اماکن بسیار زیبایی نظیر دریاچه‌های Annecy، Aix les Bains، Aigebuelette و… است. کیفیت سیستم حمل و نقل نیز در این شهر به گونه‌ای است که بسیاری از افراد در این شهر، اتومبیل‌های شخصی خود را رها کرده و از اتوبوس و مترو برای دسترسی راحت‌تر به مناطق پایین شهر استفاده می‌کنند.

گرونوبل

گرونوبل که به عنوان شهر آلپی نیز شناخته می‌شود، دارای هوایی سرد و برفی است که علی‌رغم هوای سرد، برای دانشجویان بسیار قابل توجه است. این شهر همچنین دارای دانشگاه‌های بسیار باکیفیتی بوده که تحصیل در آنها آرزوی بسیاری از دانشجویان است. شهر گرونوبل درحقیقت دارای بهترین دانشگاه‌ها در زمینه مهندسی و علوم پایه و همچنین بهترین بیزینس اسکول‌های جهان است و از جمله بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل به حساب می‌آید. شهر گرونوبل علاوه بر داشتن دانشگاه‌های با کیفیت دارای مزایای دیگری برای زندگی نیز است که برخی از آنها عبارتند از داشتن محیط دانشجویی و مناظر زیبا، مراقبت‌های درمانی و سیستم حمل و نقل باکیفیت. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره آنها می‌پردازیم.

محیط دانشجویی

بر اساس اخبار منتشر شده درباره بهترین شهرهای دانشجویی، شهر گرونوبل تمام آنچه که یک دانشجو را جذب می‌کند دارد و در ۱۰ سال اخیر همواره به عنوان شهری عالی برای دانشجویان شناخته شده است. شهر گرونوبل دارای حدود ۶۰۰۰۰ دانشجو بوده که در محیطی کاملاً آموزشی به تحصیل می‌پردازند.

مناظر زیبا

گرونوبل مناظر بسیار هیجان‌انگیز و زیبایی دارد که آن را به محلی مناسب برای تفریح و انجام فعالیت‌های بیرون از خانه تبدیل کرده است. گرونوبل همچنین مانند تمامی شهرهای فرانسه دارای تاریخی بسیار غنی بوده که البته این موضوع از سرزنده بودن این شهر، کم نکرده است.

مراقبت های درمانی

یکی دیگر از موضوعاتی که شهر گرونوبل را بسیار جذاب می‌کند، تجهیزات و مراقبت‌های درمانی در این شهر است. بیمارستان اصلی این شهر که  Centre Hospitalier Universitaire de Grenoble نام دارد، دارای ظرفیتی حدود ۲۰۰۰ تخت است. شهر گرونوبل علاوه بر بیمارستان مذکور دارای مراکز درمانی تخصصی دیگری نیز است.

حمل و نقل

آشنایی با سیستم حمل و نقل در تمامی شهرها یکی از موضوعات بسیار حیاتی برای تمامی افرادی است که آن را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. خوشبختانه شهر گرونوبل دارای سیستم حمل و نقل بسیار گسترده و فوق‌العاده‌ای است. شبکه حمل و نقل در این شهر شامل تراموا و اتوبوس‌هایی است که رفت و آمد را برای ساکنین این شهر بسیار آسان کرده‌اند. شهر گرونوبل به طور کلی دارای ۲۶ مسیر اتوبوس و ۵ مسیر برای تراموا است که البته افرادی که تمایل به استفاده از آنها نداشته باشند، می‌توانند از دوچرخه برای عبور و مرور استفاده کنند.

نیس

نیس یکی دیگر بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل ۲۰۲۰ است که دانشجویان با انتخاب آن و تحصیل در دانشگاه‌های این شهر می‌توانند از امکانات بالای آموزشی بهره ببرند. شهر نیس همچنین علاوه بر داشتن دانشگاه‌های برتری نظیر مؤسسه مدیریت کسب و کار نیس و دانشگاه نیس سوفیا آنتی پولیس، اماکن قدیمی بسیاری دارد که تداعی کننده معماری باستان هستند و دانشجویان می‌توانند در اوقات بیکاری خود از آنها دیدن کنند.

شهر نیس درحقیقت دارای تعداد زیادی محل دیدنی است که علاوه بر گردشگران، شهروندان نیس را نیز جذب می‌کنند. برای مثال پرومناد دز آنگله (Promenade des Anglais)، موزه ماتیس (Musée Matisse)، موزه هنرهای مدرن و معاصر (Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain)، پارک جاردین آلبرت اول (Jardin Albert I)، موزه ملی مارس چاگل و اماکن دیگری که می‌توان آنها را به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهر نیس به حساب آورد.

تولوز

تولوز یکی دیگر از بهترین شهرهای فرانسه برای تحصیل ۲۰۲۰ بوده و دارای دانشگاه‌های باکیفیتی است.  تولوز نیز دارای هنر، تاریخ و فرهنگ غنی بوده و به عنوان چهارمین شهر بزرگ فرانسه در نظر گرفته می‌شود. تولوز در حقیقت شهری قدیمی با قدمتی ۲۰۰۰ ساله بوده و یکی از دلایل شهرت آن، معماری بی‌نظیرش که افراد می‌توانند با گردش در شهر از آن لذت ببرند. درست است که این شهر نسبت به پاریس از شهرت کم‌تری برخوردار است اما می‌توان آن را به عنوان مقصدی بسیار مناسب برای تحصیل به شمار آورد. تولوز به دلیل داشتن صنعت هوایی گسترده و کارخانه ایرباس در میان دانشجویان بین‌المللی، محبوبیت زیادی دارد. همانطور که پیش‌تر ذکر شد شهر تولوز دارای دانشگاه‌های برتری است که برخی از آنها عبارتند از: دانشگاه تولوز ۱ و دانشگاه تولوز ۲. دانشجویان همچنین با تحصیل در این شهر امکان یافتن خوابگاه‌های مقرون به صرفه را دارند.

دانشجویان با انتخاب تولوز، علاوه بر بهره بردن از کیفیت بالای آموزشی می‌توانند در اوقات بیکاری از جاذبه‌های گردشگری شهر تولوز دیدن کنند. تولوز دارای اماکن دیدنی بسیاری است که برخی از آنها عبارتند از: باسیلیکای سنت سرین، کاپیتول دو تولوز، موزه آگوستین، تئاتر دو کاپیتول، پون نف و موزه سنت ریموند که در ادامه به توضیحات بیشتری درباره آنها می‌پردازیم.

باسیلیکای سنت سرنین

باسیلیکای سنت سرنین یا Basilique Saint-Sernin یکی از باشکوه‌ترین کلیساهایی است که در فرانسه وجود دارد. این کلیسا را می‌توان نمونه‌ای از هنر و تاریخ در نظر گرفت. باسیلیکای سنت سرنین در حقیقت در قرن ۱۱ تا ۱۳ ساخته شد و امروزه به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود.

کاپیتول دو تولوز

کاپیتول دو تولوز یا Capitole de Toulouse یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تولوز بوده و در حقیقت میدانی در مرکز شهر است. افرادی که در تولوز زندگی کرده یا به این شهر سفر کرده‌اند، خوب می‌دانند که کاپیتول دو تولوز، محلی است که افراد می‌توانند در آن احساس راحتی کنند. اماکن مختلفی مانند فروشگاه، کافه، رستوران، سالن اپرا و… در اطراف این میدان وجود دارند که افراد می‌توانند با بازدید از آنها اوقات خوشی را پشت سر بگذارند.

موزه آگوستین

موزه آگوستین (Musée des Augustins) که موزه هنرهای زیبا است یکی از بهترین اماکن برای هنردوستان است. این موزه تمام آنچه را که باید داشته باشد (نظیر مجسمه، نقاشی و ….) را دارد. افرادی که به این موزه مراجعه می‌کنند، می‌توانند سبک‌های مختلفی از هنر نظیر هنر رومی، گوتیک، هنر مربوط به دوره رنسانس و حتی هنرِ مدرنِ قرن ۲۰ را مشاهده کنند.

تئاتر دو کاپیتول

تئاتر دو کاپیتول یا Theatre du Capitole یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر تولوز است. تئاتر دو کاپیتول در حقیقت برگزارکننده تعداد زیادی مراسم باله و اپرا است که همین موضوع توجه بسیاری از هنردوستان را به خود جذب کرده است. البته خوب است بدانید که این مکان دوست‌داشتنی زیاد بزرگ نیست ولی بسیار باشکوه بوده و دارای صندلی‌های راحتی است.

پون نف

پون نف (Pont Neuf) قدیمی‌ترین پل شهر تولوز بوده و یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر است. این پل در طول رود گارون که حدود ۳۷۵ مایل است، کشیده شده و شهرهای متعددی را به هم پیوند می‌زند. افرادی که تمایل به زندگی در تولوز یا سفر به این شهر دارند، بهتر است بازدید از این پل زیبا را برنامه‌های خود قرار دهند.

موزه سنت ریموند

موزه سنت ریموند (Musée Saint Raymond) که در سال ۱۸۹۱ تأسیس شده است، مکانی بسیار مناسب برای افرادی است که به هنر رومی، علاقه دارند. در حقیقت موزه سنت ریموند در تولوز را می‌توان به عنوان یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب آورد که بازدید از آن برای هنر دوستان بسیار لذت‌بخش است.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منبع:

https://www.edarabia.com/best-student-cities-france/#1