آزمون CAEL که مخفف عبارت The Canadian Academic English Language Test به معنای آزمون کانادایی آکادمیک زبان انگلیسی است، در حقیقت آزمونی استاندارد است که با هدف تعیین کردن سطح زبان انگلیسی داوطلبینی که تمایل به تحصیل در  کانادا (دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی انگلیسی زبان) دارند، طراحی شده است. این آزمون را همچنین می‌توان به عنوان جاگزینی مناسب برای آزمون تافل آمریکایی و آیلتس آکادمیک بریتانیایی به شمار آورد.

آزمون CAEL در حقیقت یکی از بهترین آزمون‌ها برای شناسایی دانشجویان با مهارت‌های زبانی (انگلیسی) بالا است زیرا داوطلبین در این آزمون با سؤالات متعددی مواجه می‌شوند. داوطلبین در این آزمون باید مقالاتی را بخوانند، به سخنرانی‌های مختلف گوش کنند، به سؤالات مربوطه پاسخ دهند و انشاهای کوتاه بنویسند (مشابه فعالیت‌هایی که در سال اول کالج/ دانشگاه‌های کانادایی از آنها خواسته می‌شود). آزمون CAEL نیز اکنون به صورت کامپیوتری در دسترس است که به عنوان CAEL CE شناخته می‌شود. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره آزمون CAEL خواهیم پرداخت.

ساختار آزمون CAEL

همانطور که پیش‌تر ذکر شد آزمون CAEL آزمونی کامپیوتری است و داوطلبین باید تمامی سؤالات را در یک روز پاسخ دهند و هیچ مصاحبه یا ملاقات اضافه‌ای وجود ندارد. داوطلبین همچنین درخلال این آزمون با سؤالات مختلفی مواجه می‌شوند که در برخی آنها باید برای پاسخگویی به سؤالات بخش مکالمه و یا نوشتاری از آنچه خوانده یا شنیده‌اند، استفاده کنند. نکته‌ای دیگر درباره CAEL این است که برخی از آیتم‌ها در این آزمون، نمره ندارند و تنها به منظور پیشرفت آزمون، میان سؤالات وجود دارند. ساختار این آیتم‌ها نیز درست مشابه آیتم‌های نمره‌دار است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره بخش‌های مختلف این آزمون می‌پردازیم.

Speaking

همانطور که ممکن است بدانید از داوطلبین خواسته می‌شود که در بخش Speaking یا همان مکالمه به نمونه‌هایی که بر روی صفحه کامپیوتر است، به صورت شفاهی پاسخ دهند. تعداد سؤالات این قسمت نیز سه تا است که دو تا از آنها طبق سؤالات کوتاهی است که از داوطلب پرسیده می‌شود و یکی از آنها براساس نمودار یا جدول است. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۷ الی ۱۰ دقیقه است.

Integrated Reading

بخش Integrated Reading یا همان بخش خواندن یکپارچه یکی دیگر از بخش‌های آزمون CAEL است که داوطلبین در آن باید متن‌هایی را خوانده سپس به سؤالات مربوطه پاسخ دهند. ساختار سؤالات این بخش نیز به دو قسمت تقسیم می‌شود که یکی از این قسمت‌ها شامل ۱۴ تا ۲۵ سؤال و قسمت دیگر شامل ۱ سؤال است. سؤالات قسمت اول نیز به این ترتیب است: یک یا دو متن کوتاه به همراه سؤالات درک مطلب و یک یا دو متن بلند به همراه سؤالات درک مطلب. قسمت دیگر سؤالات این بخش نیز به این ترتیب است: یک سؤال مربوط به مکالمه که باید با استفاده از یک متن بلند پاسخ داده شود. زمان ختصاص یافته به این بخش نیز ۳۰ الی ۳۵ دقیقه است.

Integrated Listening

داوطلبین در بخش Integrated Listening یا همان بخش شنیداری یکپارچه باید پس از گوش دادن به تعدادی متن به سؤالات پاسخ دهند. ساختار سؤالات این بخش نیز مانند بخش پیشین به دو دسته تقسیم می‌شوند. سؤالات قسمت اول به این ترتیب است: یک یا دو متن شنیداری بلند به همراه سؤالات مربوطه و یک یا دو متن شنیداری کوتاه به همراه سؤالات مربوطه. قسمت دیگر سؤالات نیز به این ترتیب است: یک سؤال مربوط به مکالمه که باید به کمک یک متن شنیداری بلند پاسخ داده شود. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۲۵ الی ۳۵ دقیقه است.

Academic Unit A

داوطلبین در این بخش باید به سؤالات درک مطلب جواب دهند و پاسخ خود را بنویسند. سؤالات این بخش نیز شامل سه قسمت است که دو قسمت هرکدام شامل ۱۱ الی ۱۵ سؤال و قسمت دیگر شامل ۱ سؤال است. ساختار سؤالات این بخش نیز به شرح زیر است: یک متن خواندن (Reading Passage) طولانی به همراه سؤالات درک مطلب، به متن شنیداری (Listening Passage) طولانی به همراه سؤالات درک مطلب و یک سؤال نوشتاری که به پاسخی طولانی نیاز دارد (داوطلبین در این قسمت هم از متن طولانی خواندن و هم از متن طولانی شنیداری استفاده می‌کنند.) زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۶۰ الی ۷۰ دقیقه است.

Academic Unit B

داوطلبین در آخرین بخش آزمون CAEL نیز با سؤالات درک مطلب مواجه می‌شوند و پاسخ خود را می‌نویسند. زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۴۰ الی ۴۵ دقیقه است. ساختار سؤالات این بخش به سه قسمت تقسیم می‌شود که دو قسمت هرکدام دارای ۱۱ الی ۲۵ سؤال و قسمت دیگر دارای ۱ سؤال است. ساختار قسمت‌های مختلف این بخش به ترتیب روبرو است: یک متن خواندن طولانی به همراه سؤالات درک مطلب، یک متن طولانی شنیداری (با موضوعی مشابه) به همراه سؤالات درک مطلب و یک سؤال نوشتاری که به پاسخی کوتاه نیاز دارد (داوطلبین در پاسخ به سؤال این قسمت هم از متن شنیداری و هم از متن خواندن استفاده می‌کنند).

زمان آزمون CAEL

به طور کلی زمان موردنیاز برای آزمون CAEL 3 ساعت و ۳۰ دقیقه است.

هزینه آزمون CAEL

هزینه موردنیاز برای برگزاری آزمون CAEL برابر ۲۸۰ دلار است که البته هزینه مذکور، قیمت کانادایی این آزمون است و هزینه بین‌المللی آزمون CAEL بسته به محل برگزاری آن متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌های مختلف بین‌المللی این آزمون به صفحه where-do-we-test/ مراجعه کنید.

نمرات آزمون CAEL

نمره کلی آزمون CAEL که به صورت میانگین از نمره‌های بخش‌های مختلف به دست می‌آید، دامنه‌ای از ۱۰ (پایین‌ترین نمره) تا ۹۰ (بالاترین نمره) را پوشش می‌دهد. همچینن حداقل نمره کلی موردنیاز برای دانشگاه‌های کانادا ۷۰ یا بیشتر است و داوطلبین در هیچ بخشی از آزمون نباید نمره‌ای کمتر از ۶۰ دریافت کرده باشند.

اعلام نتایج آزمون CAEL

نمرات آزمون CAEL طی ۸ روز کاری (بعد از برگزاری آزمون) به صورت آنلاین در حساب کاربری داوطلبین موجود است و بعد از قرار گرفتن نمره‌ها در حساب داوطلبین، ایمیلی برای آنها فرستاده می‌شود. نتایج این آزمون همچنین به ۵ مؤسسه منتخب (با انتخاب داوطلبین) بدون دریافت هزینه اضافی فرستاده می‌شود. داوطلبین در احتساب تعداد روزهای کاری باید توجه داشه باشند که آخرهفته‌ها به در شمارش روزهای کاری به حساب نمی‌آید.

داوطلبین همچنین می‌توانند طی ۶ ماه از برگزاری آزمون برای تصحیح مجدد یک بخش و یا تمامی بخش‌ها درخواست دهند. هزینه موردنیاز برای تصحیح مجدد هر بخش برابر ۶۵ دلار است.

اعتبار نتایج آزمون CAEL

براساس آنچه سایت رسمی CAEL اعلام کرده است، نتایج آزمون CAEL برای داوطلبین و مؤسسات به مدت ۲ سال دارای اعتبار است که البته مدت زمان اعتبار این نتایج بسته به سیاست کاری مؤسسات مختلف، متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به سایت مؤسسه مربوطه مراجعه کنید.

آمادگی برای آزمون CAEL

داوطلبینی که تمایل به گذراندن این آزمون دارند، می‌توانند به منظور آمادگی هرچه بیشتر برای CAEL CE (CAEL کامپیوتری) از نمونه آزمون آنلاین و رایگانی که در صفحه آزمون آنلاین وجود دارد استفاده کنند که البته باید توجه شود که داوطلبین در این آزمون می‌توانند بعد از پاسخ دادن دوباره به سؤال قبل بازگشته و جواب خود را اصلاح کنند. این در حالی است که در آزمون اصلی چنین امکانی وجود ندارد.

منبع:

https://www.cael.ca/take-cael/test-format

https://www.paragontesting.ca/about-our-tests/cael