انگشت نگاری یکی از مراحل ضروری برای اخذ انواع ویزای کاناداست و افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، در یکی از سفارت‌های کانادا در کشور‌های همسایۀ ایران مراحل تشخیص هویت (بیومتریک) را انجام می‌دهند. بیومتریک در فرایند ویزای کانادا شامل انگشت نگاری الکترونیکی و گرفتن عکس دیجیتال از فرد متقاضی می‌شود. افسران مهاجرتی کانادا با استفاده از این اطلاعات هویت افراد را تشخیص می‌دهند. انگشت نگاری باعث می‌شود هویت متقاضیان ویزای کانادا حفظ و از جعل هویت یا مشکل‌های سیستمی جلوگیری شود. شایان ذکر است تمامی اطلاعات هویتی ثبت‌شدۀ افراد حین انگشت نگاری ویزای کانادا در پایگاه داده دولتی این کشور محفوظ می‌ماند. در این مقاله، قصد داریم دربارۀ مراحل انگشت نگاری ویزای کانادا بیشتر صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

چه کسانی باید انگشت نگاری انجام دهند؟

متقاضیان ویزای گردشگری، متقاضیان اِستادی پرمیت، متقاضیان اجازۀ کار، متقاضیان اقامت دائم و پناهندگان برای دریافت ویزا باید انگشت نگاری انجام دهند. ناگفته نماند افراد کوچک‌تر از ۱۴ سال و بزرگ‌تر از ۷۹ سال به انجام انگشت‌ نگاری نیازی ندارند. دارندگان ویزای گردشگری نیز تا زمان تمدید ویزایشان نیازی نیست انگشت نگاری کنند. همچنین، افرادی که یک بار فرایند انگشت نگاری را برای ویزای تحصیلی یا کاری یا گردشگری انجام داده‌اند، تا دَه سال آینده مدارک بیومتریکشان معتبر است و به انجام دوبارۀ آن نیازی ندارند.

فرایند و مراحل انگشت نگاری ویزای کانادا

اولین مرحله در انجام انگشت نگاری ویزای کانادا پرداخت هزینۀ انگشت نگاری به مبلغ ۸۵ دلار کانادا برای هر نفر است. پس از پرداخت این مبلغ، نامه‌ای شامل راهنمایی‌های لازم و محل انجام انگشت نگاری برای متقاضیان ارسال می‌شود. زمانی‌که متقاضیان این نامه را دریافت کردند، برای انجام انگشت نگاری از محل تعیین‌شده باید وقت بگیرند. تا وقتی بیومتریک انجام نشود، پروندۀ افراد برای گرفتن ویزا بررسی نخواهد شد. گفتنی است متقاضیان حداکثر سی روز بعد از دریافت این نامه، برای انجام انگشت نگاری ویزای کانادا باید اقدام کنند.

توصیه‌ها و نکته‌های مهم دربارۀ عکس و انگشت نگاری

  • هنگام عکس‌گرفتن، تمام صورت فرد باید مشخص باشد و روی سر چیزی نباشد. افرادی که به‌دلایل مذهبی محجبه هستند، از عکاس خانم می‌توانند درخواست کنند تا عکسشان را بگیرد.
  • زمان عکس‌گرفتن، لباس سفید یا روشن نپوشید.
  • قبل از انجام انگشت نگاری ویزای کانادا، مطمئن شوید انگشتان دستتان زخم یا آسیب‌دیده نیست.
  • برای متقاضیان دریافت ویزای گردشگری و اِستادی پرمیت، مدت زمان انجام انگشت نگاری در زمان فرایند درخواست افراد محاسبه نمی‌شود.

نکته‌هایی دربارۀ کاهش زمان بررسی درخواست ویزا

زمانی‌که درخواست دریافت ویزای خود را ثبت کردید، بلافاصله هزینۀ انگشت نگاری را بپردازید تا هرچه سریع‌تر بیومتریک را انجام دهید. همچنین، برای سفر به کشور‌های همسایه و انجام انگشت نگاری در این کشورها از قبل برنامه‌ریزی کنید. اگر در دست یا صورت دچار آسیب‌دیدگی هستید، مدارک مربوط به آسیب‌دیدگی را هنگام انگشت نگاری به‌همراه داشته باشید. افرادی که پس از ثبت درخواست ویزایشان هزینۀ انگشت نگاری را می‌پردازند، حداکثر ۲۴ ساعت بعد‌از‌آن نامۀ راهنمایی بیومتریک را دریافت می‌کنند.

پرسش‌های متداول دربارۀ انگشت نگاری ویزای کانادا

پرسش‌های متداول دربارۀ انگشت نگاری ویزای کانادا

درادامۀ مقاله، برخی از پرسش‌های متداول مطرح‌شده دربارۀ انگشت نگاری ویزای تحصیلی کانادا در وبگاه دولت این کشور را با‌هم بررسی می‌کنیم.

اگر در کانادا حضور داشته باشم اطلاعات بیومتریک باید ارائه دهم؟

برای اقامت موقت احتیاجی نیست؛ اما به‌طورکلی برای دریافت اقامت دائم، ارائۀ بیومتریک الزامی است؛ حتی اگر در دَه سال گذشته برای ویزای دیگری اطلاعات بیومتریک داده باشید. شایان ذکر است این الزام در دوران کرونا موقتاً برداشته شده است و متقاضیان اقامت دائم به ارائۀ مجدد بیومتریک نیاز ندارند.

پس از دریافت اثرانگشت و عکس من چه اتقافی می‌افتد؟

پس از دریافت اطلاعات بیومتریک، این اطلاعات به‌صورت دیجیتال به پایگاه دادۀ دولت کانادا منتقل می‌شود و اثرانگشت شما با اثرانگشت مجرمان، پناهجویان، رانده‌‌شدگان و دیگر متقاضیان اقامت موقت در پایگاه داده مقایسه می‌شود. در‌صورتی‌که مطابقتی پیدا شود، به افسر ویزا اطلاع داده می‌شود و روی تصمیم نهایی مؤثر خواهد بود. هنگام ورود به کانادا نیز از اطلاعات بیومتریک برای تأیید هویت افرادی استفاده می‌شود که قصد دارند به این کشور وارد شوند.

اگر برای بیومتریک از من عکس گرفته شود، همچنان به ارائۀ عکس پرسنلی نیاز است؟

خیر، به ارائۀ عکس پرسنلی نیازی نیست؛ زیرا در محل تعیین‌شده برای دریافت اطلاعات بیومتریک از شما عکس گرفته می‌شود.

دریافت نامۀ درخواست اطلاعات بیومتریک به‌منزلۀ قبول درخواست ویزاست؟

خیر، ارائۀ اطلاعات بیومتریک یکی از مراحلی است که قبل از بررسی درخواست ویزا باید انجام دهید. وقتی این اطلاعات دریافت شد، تازه بررسی پرونده‌تان شروع می‌شود.

اگر درخواست ویزای من رد شود، برای درخواست بعدی‌ام مجددا اطلاعات بیومتریک باید ارائه دهم؟

خیر، اگر درخواست ویزای گردشگری یا اِستادی پرمیت شما رد شد، اطلاعات بیومتریکتان تا دَه سال معتبر است و به ارائۀ مجدد نیازی نیست.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.


منبع: