در حال حاضر که دانشگاه‌های دنیا فعالیت‌های خود را به صورت مجازی انجام می‌دهند. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آلبرتا کانادا، درخواست دارند تا دانشگاه‌ آنان را از پرداخت شهریه بهار و تابستان معاف کند. بسیاری از این دانشجویان که به دور از کشور خود در کانادا تحصیل می‌کنند، برای پرداخت شهریه به انجام کار‌های نیمه وقت روی می‌آورند. بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز در تابستان به عنوان کارآموز و یا دستیار در مراکز آموزشی و تحقیقاتی مختلفی فعالیت می‌کنند تا مقداری درآمد داشته باشند.

با گسترش بیماری کرونا، بسیاری از شغل‌های نیمه وقت به عالت تعلیق درآمده است و موقعیت‌های کارآموزی تابستان نیز لغو شده‌اند. همین امر باعث شده تا درآمد دانشجویان بین‌المللی تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند. این کاهش درآمد بسیاری از دانشجویان را نگران کرده است و تعدادی زیادی از آنان قادر نخواهند بود تا شهریه دانشگاه را در ترم‌های آیند پرداخت کنند.

بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در آزمایشگاه‌های دانشگاه فعالیت داشته‌اند نیز قادر به ادامه دادن کار و پژوهش خود نیستند. در حالی که تا چند ماه این دانشجویان هیچ فعالیت تحصیلی نمی‌توانند داشته باشند و پروژه‌های عملی آنان به حالت تعلیق درآمده است، همچنان باید شهریه دانشگاه را پرداخت کنند.

دانشگاه آلبرتا در حدود ۸ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد که از این تعداد در حدود ۳ هزار نفر دانشجوی بین المللی هستند. به گفته این دانشجویان، با اینکه در این مدت از لحاظ تحصیلی هیچگونه پیشرفتی نکرده‌اند و بیشتر فعالیت‌های آنان به صورت معلق درآمده است، اما همچنان باید شهریه ۳ هزار دلاری دانشگاه را پرداخت کنند.

دانشگاه آلبرتا اعلام کرده است که برنامه‌ای برای معافیت از پرداخت شهریه برای دانشجویان بین‌المللی ندارد و تمام دانشجویان بومی و بین‌المللی باید شهریه دانشگاه را بپردازند. به گفته دانشگاه آلبرتا، شهریه بخش مهمی از درآمد دانشگاه است و پرداخت نکردن شهریه می‌تواند بر روی کیفیت آموزش و روند تحقیقات این دانشگاه تأثیر بسیار منفی بگذارد. مسئولان دانشگاه آلبرتا اعلام کرده‌اند که تا جایی که امکان داشته باشند سعی دارند تا به دانشجویان خود کمک کنند. به عنوان مثال در ترم آینده تنها شهریه و هزینه خدماتی که دانشجویان از آنها استفاده کرده‌اند را دریافت می‌کنند و هزینه خدمات جانبی مانند خدمات ورزشی و یا استفاده از سلف سرویس دانشگاه از دانشجویان گرفته نمی‌شود.

منبع: