به دلیل شیوع ویروس کرونا در کانادا و تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها، بیشتر کلاس‌های درسی به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. بسیاری از دانشجویان بر این عقیده هستند که کلاس‌های آنلاین از کیفیت لازم برخوردار نیستند و عده زیادی از دانشجویان تصمیم گرفته اند تا دروس اصلی خود را حذف کنند تا بتوانند در آینده، این دروس را به صورت حضوری بگذرانند.

در این میان، بسیاری از دانشجویان و اساتید اظهار داشتند که نمرات گرفته شده از کلاس‌های آنلاین به صورت کامل نشان‌دهنده عملکرد افراد نیست. دانشجویان عقیده دارند که زمانی که کلاس‌های آنلاین کیفیت لازم را ندارند پس مسلماً نمرات افراد نیز پائین خواهد آمد. به همین علت، دانشجویان سال آخر مشکلات بسیاری پیدا کرده‌اند. دانشجویان سال آخری که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، از طرفی باید هرچه زودتر دوره تحصیلی خود را به اتمام برسانند و از طرفی نمی‌خواهند تا نمرات کلاس‌های آنلاین بر روی معدل و پذیرش آنان تأثیر بگذارد.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برای برطرف کردن این مشکل راه حلی را ارائه داده‌اند. بر اساس این راه حل، دانشجویان می‌توانند پس از گرفتن نمرات خود تصمیم بگیرند که نمره کلاس‌های آنلاین وارد کارنامه‌شان شود یا خیر. در صورتی که دانشجو تصمیم بگیرد که نمره وارد کارنامه نشود، فقط آن درس را پاس می‌کند و معدل دانشجو تغییری نمی‌کند. یکی دیگر از راه‌های پیشنهادی برای ارزیابی عملکرد درسی دانشجویان این است که دانشجویان با یکدیگر مقایسه شوند. در این روش فردی که بهترین عملکرد را داشته باشد بالاترین نمره را دریافت خواهد کرد و بقیه دانشجویان بر اساس آن نمره دهی می‌شوند. بسیاری از افراد این روش را عادلانه نمی‌دانند و بر این عقیده هستند که در شرایط حاضر، تمامی دانشجویان از امکانات و شرایط یکسانی برخوردار نیستند و نمی‌توان عملکرد دانشجویان را با هم مقایسه کرد.

از آنجایی که نمره معدل دو سال آخر تأثیر زیادی بر روی فرآیند پذیرش دانشجویان دارد، بسیاری از افراد بر روی معدل ترم آخر خود حساب ویژه‌ای باز کرده بودند و تصمیم داشتند تا با گرفتن نمرات بالا در ترم آخر، معدل خود را افزایش دهند. شرایط پیش آمده باعث شده است تا دانشجویان بسیاری معترض شوند. در این میان دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که تا حد ممکن در فرآیند پذیرش با دانشجویان همکاری خواهند کرد.

پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی برای سال آینده پیچیدگی‌های زیادی را برای دانشگاه‌های کانادا ایجاد کرده است. بسیاری از دانشگاه‌های کانادا مانند دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل و اوتاوا به دانشکده‌های خود اختیارداده‌اند تا بر اساس پارامتر‌های مد نظر خود، دانشجویان متقاضی را ارزیابی کنند.

منبع: