آخن یکی ازشهرهای مهم دانشجویی است که بسیاری از دانشجویان، آن را برای تحصیل و داشتن یک زندگی راحت برمی‌گزینند. این شهر همچنین در غربی‌ترین بخش کشور آلمان واقع شده و با بلژیک و هلند هم‌مرز است. همچنین دانشگاه‌های موجود در شهر آخن بسیار باکیفیت و مجهز بوده و یکی از برترین آنها دانشگاه آخن آلمان است. یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر این شهر نیز دانشگاه علوم کاربردی آخن است که گزینه‌ای بسیار مناسب برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل مهندسی است. به طور کلی زندگی در شهر آخن برای دانشجویان، مناسب است و علی‌رغم صنعتی بودن آن هزینه‌های زندگی در این شهر بسیار مقرون به صرفه است. برای اطلاعات بیشتر درباره این شهر، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

مساحت و جمعیت شهر آخن

شهر آخن در آلمان دارای مساحتی برابر ۱۶۰۸ کیلومتر مربع است. تعداد ساکنان این شهر نیز در سال ۲۰۲۰ برابر ۲۶۵۲۰۸ نفر است. همچنین فاصله شهر آخن از شهرهای کلن، دوسلدورف و فرانکفورت به ترتیب برابر ۷۸/۲ کیلومتر، ۸۷/۵۹ کیلومتر و ۲۶۰/۵۱ کیلومتر است.

کیفیت زندگی در شهر آخن

شاخص قدرت خرید مردم در شهر آخن، بسیار بالا، شاخص امنیت، بالا، شاخص مراقبت‌های درمانی، بسیار بالا و شاخص آلودگی هوا نیز پایین است. در حقیقت به طور کلی کیفیت زندگی در شهر آخن بسیار بالا است.

آب و هوای شهر آخن

آشنایی با شرایط آب و هوایی در شهر آخن برای آنهایی که این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، بسیار مهم است. به طور کلی شهر آخن دارای تابستان‌های با هوای معتدل و آسمان نیمه ابری و زمستان‌های بلند و بسیار سرد به همراه باد و آسمان نیمه ابری است. همچنین دمای هوا در این شهر از ۰ درجه سانتی‌گراد تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۷- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۲۹ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است.

همچنین زمان گرم سال در شهر آخن از ۵ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۸ ماه سپتامبر با متوسط دمای برابر ۱۹ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم ترین روز سال نیز در این شهر، سوم آگوست با حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد است.

زمان سرد سال هم در شهر آخن از ۱۷ ماه نوامبر تا ۹ ماه مارس ادامه دارد که متوسط دمای هوا در این مدت برابر ۸ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال نیز در این شهر، هشتم ماه فوریه با حداقل دمای ۰ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۵ درجه سانتی‌گراد است.

همچنین بهترین زمان برای بازدید از شهر آخن از اواخر ماه ژوئن تا اواخر ماه آگوست است که دمای هوا در این مدت، بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در شهر آخن

هزینه‌های مربوط زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است زیرا سبک زندگی افراد مختلف با یکدیگر تمایز دارد اما به طور کلی هزینه متوسط زندگی در شهر آخن برای یک نفر حدود ۷۱۸/۱۳ یورو در ماه است. در ادامه به برخی هزینه‌های مهم در شهر آخن نظیر مواد غذایی و رستوران، هزینه حمل و نقل، هزینه مسکن و هزینه قبوض و اینترنت و سایر هزینه‌ها نیز می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و مواد غذایی از جمله هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. برای مثال هزینه غذا در رستورانی ارزان برابر ۸ یورو و در رستورانی با قیمت متوسط برابر ۴۰ یورو برای ۲ نفر است. هزینه مواد غذایی پر مصرفی نظیر شیر (۱ لیتر)، نان سفید (۱ عدد)، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، تخم‌مرغ (۱۲ عدد) و پنیر محلی (۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۰/۶۹ یورو، ۱/۳۸ یورو، ۲/۲۱ یورو، ۱/۸۳ یورو و ۸/۲۹ یورو است. هزینه موادغذایی دیگری نظیر فیله مرغ و گوشت گاو به ترتیب برابر ۸/۲۸ و ۱۰/۹۸ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. هزینه میو‌ه‌های مانند سیب، موز و پرتقال به ترتیب برابر ۲/۲۶ یورو، ۱/۴۵ یورو و ۱/۸۳ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم است. گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز نیز به ترتیب حدود ۲/۳۳ یورو، ۱/۰۴ یورو و ۱/۳۴ یورو به ازای هر ۱ کیلوگرم قیمت دارند.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل در شهر آخن نیز یکی دیگر از هزینه‌های حیاتی است و بسته به نوع حمل و نقل افراد، متفاوت است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) و بلیط یک‌ماهه به ترتیب برابر ۲/۷۰ یورو و ۷۰/۶۰ یورو است. افرادی نیز که از تاکسی برای حمل و نقل استفاده می‌کنند، باید بدانند که کرایه تاکسی برابر ۲ یورو به ازای هر ۱ کیلومتر و ورودیه تاکسی حدود ۳/۸ یورو است. هزینه بنزین نیز برای آنهایی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، بسیار مهم است. هزینه بنزین در شهر آخن برابر ۱/۴۷ یورو به ازای هر ۱ لیتر است.

هزینه مسکن

در میان هزینه‌های مربوط به زندگی هزینه مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین هزینه در نظر گرفت. این هزینه بسته به محل زندگی و سایز مسکن، متغیر است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر آخن حدود ۵۵۰ یورو در ماه و برای آپارتمانی مشابه، خارج از مرکز شهر حدود ۴۱۵ یورو در ماه است. همچنین اجاره ماهیانه برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز شهر حدود ۱۰۳۰ یورو و برای همین آپارتمان خارج از مرکز شهر برابر ۸۱۷ یورو است. افرادی نیز که تمایل به خرید مسکن در شهر آخن را دارند، باید بدانند که هزینه خرید یک آپارتمان در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب حدود ۶۱۴۱ یورو و ۲۴۰۰ یورو به ازای هر ۱ متر مربع است.

هزینه قبوض و اینترنت

هزینه قبوض نیز بسیار مهم بوده و بسته به سبک زندگی فرد و همچنین سایز آپارتمان، متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض مربوط به آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۲۱۱ یورو در ماه است. هزینه اینترنت نیز (۶۰ Mbps یا بیشتر با دیتای نامحدود) حدود ۳۱ یورو است.

سایر هزینه ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه بر هزینه‌های فوق شامل هزینه‌های دیگری نیز است. هزینه‌هایی مانند هزینه لباس و هزینه‌های مربوط به ورزش و تفریح برای برخی از افراد بسیار مهم هستند. در ادامه نگاهی به برخی از این هزینه‌های میاندازیم.

هزینه لباس

هزینه‌های مربوط به لباس بسته به نوع لباس و فروشگاهی که فرد از آن خرید می‌کند، متفاوت است. برای مثال هزینه یک شلوار جین (با برند Levis 501 و یا برندی مشابه) برابر ۷۱/۰۹ یورو و یک لباس تابستانی از یک فروشگاه زنجیره‌ای (با برند Zara، H&M و…) برابر ۳۷ یورو است. هزینه یک جفت کتانی ورزشی با قیمت متوسط نیز برابر ۷۰ یورو و یک جفت کفش رسمی چرمی مردانه نیز برابر ۸۵/۶۲ یورو است.

هزینه ورزش و تفریح

هزینه‌های مربوط به ورزش و یا تفریح بسته به نوع ورزش و تفریح مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای مثال شهریه باشگاه ورزشی برای یک نفر بزرگسال حدود ۲۵ یورو در ماه و هزینه اجاره زمین تنیس به ازای ۱ ساعت در آخر هفته برابر ۲۱/۶۷ یورو است. هزینه تفریحاتی نظیر رفتن به سینما برابر ۹ یورو (به ازای ۱ بلیط) است.

منبع:

https://www.numbeo.com/quality-of-life/in/Aachen

https://weatherspark.com/y/54659/Average-Weather-in-Aachen-Germany-Year-Round

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Aachen