آلمان یکی از کشور‌های محبوب برای تحصیل هنر است و به‌لطف وجود دانشگاه‌های معتبر جهان، امکان تحصیل رایگان، هزینۀ مقرون‌به‌صرفۀ زندگی و استقبال گرم از دانشجویان بین‌المللی در میان دانشجویان از شهرت فراوانی برخوردار است. تحصیل در آلمان چشم‌انداز شغلی مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشتۀ هنر می‌تواند ایجاد کند. اگر قصد دارید در رشتۀ هنر در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنید، در‌ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید تا با دانشگاه‌های برتر هنر آلمان مانند دانشگاه هنر برلین بیشتر آشنا شوید.

دانشگاه هنربرلین آلمان

دانشگاه هنر برلین (The Universität der Künste Berlin) یکی از دانشگاه‌های هنر بزرگ و برتر اروپاست و همان‌طورکه از نام این دانشگاه برمی‌آید، در شهر برلین قرار دارد. دانشجویان با انتخاب این دانشگاه و تحصیل در آن، مباحث هنری را به بهترین شکل ممکن از استادان برجسته خواهند آموخت. در‌حال‌حاضر، دانشگاه هنر برلین چهار دانشکده دارد: دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشکدۀ طراحی، دانشکدۀ موسیقی و دانشکدۀ هنرهای نمایشی. در این دانشگاه، دانشجویان طیف گسترده‌ای از رشته‌های هنر و طراحی را می‌توانند انتخاب کنند.

افزون‌براین، دانشگاه یادشده مدرسه‌ای دولتی در زمینۀ هنر و کوچک‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در میان دانشگاه‌های موجود در برلین به‌شمار می‌آید و چهار کالج تخصصی در حوزه‌های هنرهای زیبا، معماری و رسانه و طراحی دارد. این دانشگاه حدوداً از ۳۶هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند و یکی از سه دانشگاه موجود در آلمان به‌حساب می‌آید که دانشکده‌های موسیقی را در یک مؤسسه گنجانده است. نکتۀ مهم دیگر اینکه شیوۀ تدریس استادان به‌گونه‌ای است که تمامی مطالب موردنیاز دانشجو در زمینۀ هنر را به آنان آموزش می‌دهد. ناگفته نماند دانشگاه هنر برلین ازجمله معدود دانشگاه‌های هنری است که دانشجویان در مقاطع دکتری و فوق‌دکتری هنر در آن می‌توانند تحصیل کنند.

دانشگاه هنر برلین آلمان

دانشگاه باوهاوس وایمار

دانشگاه باوهاوس وایمار (Bauhaus University, Weimar) یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح آلمان در زمینۀ هنر و طراحی است که علاقه‌مندان به تحصیل هنر دوره‌های مختلفی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند بگذرانند. این دانشگاه فراتر از دانشگاهی تحقیق‌محور محسوب می‌شود و به‌دنبال تلفیق هنر و فناوری است. دانشکده‌های دانشگاه باوهاوس وایمار عبارت‌اند از: دانشکدۀ معماری و شهرسازی و دانشکدۀ هنر و طراحی و دانشکدۀ رسانه. شایان ذکر است تحصیل در مقطع کارشناسی ‌ارشد رشته‌های علوم ارتباطات و رسانه‌های جمعی این دانشگاه به‌صورت مجزا یا ترکیبی با رشتۀ معماری امکان‌پذیر است. علاوه‌براین، رشته‌های مطالعات فیلم و رسانۀ اروپایی و کارشناسی ارشد طراحی به زبان انگلیسی در دانشگاه باوهاوس وایمار ارائه می‌شود.

دانشگاه باوهاوس وایمار

دانشگاه هنر برمن

از دیگر دانشگاه‌های هنر آلمان دانشگاه هنر برمن (Hochschule für Künste Bremen) و جزو دانشگاه‌های طرازِاول این کشور در زمینۀ هنر و طراحی است. دانشکدۀ هنر و طراحی این دانشگاه دوره‌های مختلفی مانند هنرهای زیبا (نقاشی و مجسمه‌سازی و موسیقی) و طراحی یکپارچه و رسانۀ دیجیتال را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌دهد. این دانشگاه از کادر علمی بسیار ماهر و مجرب بهره می‌برد و با ارائۀ فرصت‌های متنوع، به دانشجویان کمک می‌کند استعداد‌هایشان را کشف کنند و در این زمینه از آنان حمایت می‌کند. گفتنی است امکان تحصیل به زبان انگلیسی در رشتۀ مطالعات فرهنگی دانشگاه هنر برمن فراهم است.

Hochschule für Künste Bremen

مدرسه عالی هنر براونشوایگ

مدرسۀ عالی هنر براونشوایگ یکی از مراکز آموزشی جدید هنر در آلمان است که در لیست دانشگاه های هنر آلمان، جزو دانشگاه‌های نوپای هنر شناخته می‌شود. مدرسۀ عالی هنر براونشوایگ دانشگاهی بین‌المللی با تمرکز بر زمینۀ هنر و علم است که در‌حال‌حاضر، بیش از هزار نفر دانشجو در دوره‌های مختلف آن ثبت‌نام کرده‌اند و دوره‌هایی نظیر هنرهای زیبا، آموزش، طراحی، هنر و مطالعات رسانه‌ای را برگزار می‌کند. ناگفته نماند شرکت در کارگاه‌ها و استفاده از آزمایشگاه‌های مجهز و داشتن تجربه و تخصص نظری استادان در زمینۀ هنر و طراحی به تسهیل فرایند یادگیری دانشجویان در این دانشگاه کمک می‌کند.

دانشگاه هنر و جامعه آلانوس

دانشجویان با تحصیل در دانشگاه هنر و جامعۀ آلانوس (Alanus University of Arts and Social Sciences) خود را در محیطی پر از افکار و ایده‌های هنری قرار می‌دهند. درحقیقت، هدف این دانشگاه تلفیق علم و هنر است و به دانشجویان می‌آموزد چگونه تفکرشان را فراتر از محدویت‌های موجود شکل دهند. همچنین در این دانشگاه، دوره‌های متعددی نظیر هنرهای تجسمی و نمایشی، روش‌های درمانی هنری، معماری، فلسفه، آموزش‌و‌پرورش و اقتصاد ارائه می‌شوند که دانشجویان از آن‌ها می‌توانند بهره ببرند.

Alanus University of Arts and Social Sciences

آکادمی هنری مونستر

سال ۱۹۷۱، آکادمی هنر مونستر (The Münster Art Academy) به‌عنوان مؤسسۀ معلمان هنر تأسیس و سال ۱۹۸۷، مستقل شد. این دانشگاه دوره‌های متنوع‌ هنر‌های زیبا را برگزار می‌کند‌. علاوه‌براین در این آکادمی، دورۀ هنرهای خلق‌شده به‌دلایل زیبایی‌شناسی و بدون توجه به حوزۀ پایداری‌، موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی، شعر، رقص و نمایش تدریس می‌شوند.

آکادمی دولتی هنر اشتوتگارت

نام آکادمی دولتی هنر اشتوتگارت (Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart) نیز در لیست دانشگاه های هنر آلمان به‌چشم می‌خورد. این آکادمی بیش از ۲۵۰ سال در زمینۀ آموزش هنر قدمت دارد و در‌حال‌حاضر، بیست دوره در زمینۀ هنر و طراحی و معماری برگزار می‌کند.

آکدمی هنرهای زیبا لایپزیگ

در لیست دانشگاه های هنر آلمان، آکادمی هنرهای زیبا لایپزیگ  (Hochschule für Grafik und Buchkunst / Academy of Fine Arts Leipzig) نیز وجود دارد. قدمت این دانشگاه نیز حدوداً ۲۵۰ سال است و یکی از دانشگاه‌های قدیمی اروپا شناخته می‌شود. هنرهای تجسمی و طراحی گرافیکی، از‌جمله دوره‌های معروف این دانشگاه هستند.

علاوه‌بر دانشگاه‌های یادشده، نام مؤسسه‌ها و آکادمی‌های دیگری در لیست دانشگاه های هنر آلمان دیده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: دانشگاه یولیوس ماکسیمیلیانس وورتسبورگ، دانشگاه علوم کاربردی ماکرومدیا، دانشگاه علوم کاربردی لودویگشافن و دانشگاه کلن. دانشجویان با انتخاب دانشگاه کلن در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی می‌توانند تحصیل کنند.

تحصیل در رشته‌های هنر به زبان انگلیسی

امکان تحصیل در رشته‌های هنر به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان وجود دارد و تعدادی از دانشگاه‌ها برخی از این رشته‌ها را ارائه می‌کنند که تحصیل در آن‌ها رایگان است؛ ازجمله دانشگاه‌ باوهاوس وایمار و دانشگاه آزاد برلین. در‌انتها، ذکر این نکته لازم است که دانشجویان برای تحصیل رشته‌های هنر در آلمان در آزمون ورودی باید شرکت کنند.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع:

https://www.studying-in-germany.org