از قدیم، تمامی جلسات علمی مهم و کنفرانس‌های علمی به صورت حضوری برگزار شده است. بسیاری از دانشگاه‌ها و شرکت‌ها اصرار بر برگزاری حضوری کنفرانس‌ها و جلسات خود را دارند. در حال حاضر و با توجه به شرایط پیش آمده به خاطر ویروس کرونا، بسیاری از جلسات و کنفرانس‌ها به صورت اینترنتی برگزار می‌شوند. همین امر باعث شده تا بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی از فواید اینگونه جلسات اطلاع پیدا کنند.

یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تصمیم گرفت که برای مقایسه و جمع‌آوری اطلاعات در مورد فواید کنفرانس‌های اینترنتی، یکی از سخنرانی‌های سالانه خود را به صورت مجازی برگزار کند. طبقه گفته این استاد، هر سال در حدود ۵۰ نفر در این کنفرانس شرکت می‌کردند اما زمانی که این کنفرانس به صورت اینترنتی برگزار شد بیشتر از ۱۰۰۰ نفر از اقصی نقاط دنیا در این کنفرانس اینترنتی شرکت کردند.

پیش از شیوع ویروس کرونا هم بسیاری از افراد بر این عقیده بودند که اینگونه جلسات و کنفرانس‌ها باید به صورت آنلاین برگزار شود تا از رفت و آمد‌های بیهوده جلوگیری شود. اکثر کسانی که قصد شرکت در جلسات و کنفرانس‌ها را دارند با استفاده از هواپیما به مقصد خود سفر می‌کنند که همین امر باعث می‌شود تا در سال میزان زیادی دی اکسید کربن از این پرواز‌ها به جو زمین وارد شود. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده نشان می‌دهد که میزان گاز دی اکسید کربن که افراد برای شرکت در کنفرانس‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا تولید کرده اند تقریباً برابر کل دی اکسید کربنی است که مجوعه دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال تولید می‌کند.

بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها اعتقاد دارند که تغییرات لازم برای حفاظت محیط زیست باید از دانشگاه‌ها شروع شود و تا جایی که امکان دارد باید از انتشار بی‌مورد دی اکسید کربن جلوگیری شود. بسیاری از افراد زمانی که به کنفرانسی دعوت می‌شوند، اگر این کنفرانس آنلاین نباشد در آن شرکت نمی‌کنند. در دنیای مدرن لزوم برگزاری کنفرانس‌ها و مجامع علمی به صورت فیزیکی و حضوری کم کم رو به کاهش است.

علاوه بر فواید محیط زیستی که جلسات و کنفرانس‌های اینترنتی دارند، برگزاری مجازی این گردهمایی‌ها باعث می‌شود تا افراد بیشتری به مطالب مطرح شده در آنها دسترسی داشته باشند. بسیاری از افرادی که توانایی حضور در کشوری دیگر را ندارند به راحتی می‌توانند با استفاده از اینترنت در کنفرانس علمی مورد نظر خود شرکت کنند.

بسیاری از شرکت‌ها نیز می‌توانند درصد زیادی از فعالیت‌های خود را بدون نیاز به حضور افراد و به صورت اینترنتی انجام دهند. انجام دادن کار‌ها و برگزاری جلسات به صورت مجازی علاوه بر اینکه در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند، باعث می‌شود تا بیشتر کار‌ها و فعالیت‌ها با سرعت بالاتری پیش گرفته شود. بسیاری از متخصصان امید دارند که پس از پایان ویروس کرونا، روند برگزاری اینترنتی جلسات و کنفرانس‌ها ادامه پیدا کند.



منبع: