اخذ اقامت فرانسه به دلایل مختلف و البته کیفیت بالای زندگی در این کشور یکی از راه‌های مهاجرت به اروپا است. اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید، باید با اطلاعاتی درباره اخذ اقامت فرانسه و شرایط زندگی در فرانسه بعد از اخد اقامت از این کشور آشنا شوید که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

اقامت فرانسه

پیش از پرداختن به انواع اقامت در فرانسه بهتر است با مفهوم واژه اقامت آشنا شویم. منظور از اقامت، این است که فردی بیش از ۳ ماه در کشور فرانسه بماند که البته افراد غیر اروپایی که می خواهند ساکن فرانسه شوند باید اجازه اقامت داشته باشند. اجازه اقامت برای افراد غیر اروپایی ضروری بوده ولی برای افراد اروپایی اجباری نیست اما اخذ اقامت فرانسه برای آنها نیز بسیار سودمند است زیرا در صورت عدم دریافت این اجازه (اجازه اقامت) نمی‌توانند از برخی خدمات دولتی مانند وام مسکن استفاده کنند. بر خلاف ویزا که در کشور مبدأ اخذ می‌شود، اجازه اقامت تنها در خود کشور فرانسه به ثبت می‌رسد. نکته‌ای که در خصوص اخذ اقامت فرانسه باید به آن توجه شود این است که تنها افرادی که دارای ویزای بلند مدت فرانسه هستند مشمول شرایط دریافت اجازه اقامت بوده و داشتن ویزای کوتاه مدت برای اخذ این مجوز، کافی نیست.

بی‌شک افرادی که فرانسه را به عنوان کشورِ مقصد برگزیده‌اند دارای اهداف مشترکی نیستند. برای مثال برخی از آنها تحصیل در فرانسه و برخی دیگر زندگی در این کشور را به عنوان هدف خود انتخاب کرده‌اند. درحقیقت رایج‌ترین انواع اجازه اقامت در فرانسه عبارتند از اجازه اقامت موقت، اجازه اقامت دائم و اجازه اقامت مشروط که برای اطلاع بیشتر درباره انواع اجازه اقامت فرانسه و همچنین مدارک موردنیاز برای اخذ اقامت فرانسه بهتر است به صفحه اقامت فرانسه مراجعه کنید.

شرایط زندگی در فرانسه

یکی از دغدغه‌های مهم افراد بعد از اخذ اقامت فرانسه، شرایط زندگی در این کشور است. درست است که بعد از مهاجرت به یک کشور، تطبیق دادن خود با شرایط جدید کمی زمان‌بر است اما باید بگوییم که فرانسه به دلیل داشتن مزایای بسیار برای زندگی شما را شیفته خود می‌کند.

برای مثال افراد با زندگی در محیط فرانسه می‌توانند هنر را در جای جای این کشور لمس کنند. در حقیقت فرانسه با هنر در آمیخته و آثار ارزشمندی نظیر عتیقه‌های مصری، هنر اسلامی، مجسمه‌های مربوط به یونان باستان و امپراطوری رم و همچنین جواهراتِ ارزشمندِ اشراف‌زاده‌های فرانسوی و یا بسیاری دیگر از اماکن هنری نظیر موزه اورسی، موزه لوور و موزه‌های ملی، همگی نشان‌دهنده تمرکز هنر در این کشور هستند. صرف نظر از هنر و زیبایی این کشور، تجهیزات موجود در فرانسه بسیار با کیفیت هستند. برای مثال مراقبت‌های درمانی در فرانسه علاوه بر داشتن کیفیت بالا، مقرون به صرفه نیز هستند. افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند می‌توانند از مزایایی نظیر چک‌آپ‌های ماهیانه رایگان و داروهای ارزان و یا رایگان بهره‌مند شوند. همچنین مقداری از درآمد افراد (هر ماه) به حساب بیمه سلامت واریز می‌شود و بنابراین افراد می‌توانند بدون پرداخت هزینه نزد دکتر مربوطه بروند. افرادی هم که در بیمارستان بستری می‌شوند بیشترین هزینه‌ای که باید پرداخت کنند ۱۸ یورو در روز است. سیستم آموزشی نیز علاوه بر داشتن کیفیتِ فراوان، مقرون به صرفه/ ارزان است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی در جایگاه‌های بالایی قرار گرفته‌اند و بر اساس جدیدترین اخبار منتشر شده درباره میزان شهریه دریافتی توسط این دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشگاه‌های دولتیِ این کشور، رایگان بوده و دانشجویان می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک در آنها به تحصیل بپردازند. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که فرانسوی‌ها به آن اهمیت بسیار زیادی می‌دهند کار در کنار زندگی کردن است. به عبارت دیگر آنها کار می‌کنند تا بتوانند زندگی راحتی داشته باشند نه اینکه با هدفِ کار کردن، زندگی کنند. فرانسوی‌ها می‌دانند که چگونه بین زندگی و کار خود تعادل ایجاد کرده و از زندگی کردن لذت ببرند. در حقیقت یکی از دلایلی که مغازه‌ها و دیگر اماکن خدمات‌رسانی در فرانسه ساعت ۷ عصر تعطیل می‌شوند این است که کارمندان باید علاوه بر کار کردن از بودن کنار خانواده و دوستان خود و گذراندن زمانِ شام کنار آنها لذت ببرند.

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم و نگران‌کننده بعد از اخذ اقامت فرانسه، هزینه‌های زندگی در این کشور است که البته این هزینه ها از شهری به شهر دیگر و همچنین بسته به سبک زندگی افراد، متفاوت است. در ادامه به متوسطِ برخی از هزینه‌های مهم زندگی در فرانسه می‌پردازیم.

هزینه رستوران و مواد غذایی در فرانسه

همانطور که می‌دانید هزینه اغذیه و رستوران بسته به سبک زندگی فرد و یا اینکه چه رستورانی و غذایی را انتخاب می‌کند، متفاوت است. برای مثال هزینه غذا در یک رستوران ارزان حدود ۱۳ یورو بوده که البته این هزینه برای دو نفر و در یک رستوران (با هزینه متوسط) برابر ۵۰ یورو است. هزینه مواد غذایی پرمصرف نظیر شیر (۱ لیتر) برابر ۹۸/۰ یورو، ۱عدد نان سفید (۵۰۰ گرم) برابر ۳۸/۱ یورو، ۱ کیلوگرم برنج سفید برابر ۷۸/۱ یورو، ۱۲ عدد تخم‌مرغ برابر ۹۳/۲ یورو، ۱ کیلوگرم پنیر محلی برابر ۰۴/۱۶ یورو، ۱ کیلوگرم فیله مرغ برابر ۸۶/۱۰ یورو و کیلوگرم گوشت گاو برابر ۹۷/۱۶ یورو است. هزینه مربوط به خرید میوه‌هایی نظیر سیب، موز و پرتقال (هر کدام ۱ کیلوگرم) برابر ۶۴/۲ یورو، ۰۲/۲ یورو و ۵۱/۲ یورو است. هزینه مربوط به گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز (۱ کیلوگرم) نیز به ترتیب برابر ۸۵/۲ یورو، ۸۶/۱ یورو و ۱۳/۲ یورو است.

هزینه حمل و نقل

افرادی که می‌خواهند فرانسه را برای زندگی انتخاب کنند باید بدانند که سیستم حمل و نقل عمومی در فرانسه بسیار باکیفیت است. آشنایی با هزینه مربوط به حمل و نقل نیز بسیار مهم است. برای مثال هزینه بلیط یک‌طرفه (حمل و نقل داخلی) برابر ۷۰/۱ یورو و هزینه بلیط یک ماهه برابر ۵۷ یورو است. کرایه تاکسی نیز به ازای هر کیلومتر برابر ۷۲/۱ یورو و ورودیه تاکسی برابر ۵۰/۳ یورو است. افرادی هم که می‌‌خواهند از وسیله حمل و نقل شخصی استفاده کنند باید بدانند که هزینه بنزین به ازای هر یک لیتر برابر ۴۹/۱ یورو است.

هزینه مسکن

هزینه مربوط به مسکن را می‌توان به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین هزینه مربوط به زندگی در فرانسه درنظر گرفت که البته با توجه به شهر محل زندگی و سایز آپارتمان و منطقه زندگی، متفاوت است. برای مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۶۹۰ یورو و ۵۷/۵۳۱ یورو در ماه و برای یک آپارتمان ۳ خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۴۴/۱۴۰۶ یورو و ۷۴/۱۰۳۵ یورو در ماه است. همچنین افرادی که می‌خواهند در فرانسه، خانه بخرند باید بدانند که هزینه مسکن در مرکز و خارج از مرکز شهر به ازای هر یک کیلومتر به ترتیب برابر ۰۹/۷۰۷۱ یورو و ۴۱/۴۵۵۵ یورو است.

هزینه قبوض و اینترنت

همانطور که می‌دانید هزینه قبوض بسته به سایز آپارتمان و نیز سبک زندگی فرد متفاوت است. برای مثال هزینه قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی در یک آپارتمان ۸۵ متری حدود ۱۴۳ یورو و هزینه اینترنت (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) برابر ۴۹/۲۷ یورو است.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع: