تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبت این کشور برای دانشجویان‌ بین‌المللی است. با بیش از ۳۷۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی، آلمان یکی از مهمترین مقاصد تحصیلی برای علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا است. در واقع این امکان برای دانشجویانی که یادگیری زبان آلمانی برای آن‌ها دشوار است وجود دارد که بتوانند با داشتن مدرک زبان انگیلسی (آیتلس یا تافل)، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان کنند. البته داشتن مدرک زبان آلمانی حتی در سطوح پایین می‌تواند شانس دریافت ویزای تحصیلی آلمان را به مراتب افزایش دهد. در مطلب نگاهی خواهیم کرد به شرایط تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف تحصیلی و معرفی برخی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی که دوره‌های متعددی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

چرا آلمان؟

تحصیل در آلمان یک فرصت عالی برای دانشجویان بین‌المللی است تا بتوانند با دنیای واقعی علم و دانش آشنا شوند. به لطف دانشگاه‌های مطرح و کیفیت بالای آموزش همراه با امکان تحقیق در سطح جهانی، آلمان یکی از بهترین‌ کشورهای اروپایی برای تحصیل است. به‌طور کلی در تمام رشته‌های تحصیلی و در همه مقاطع امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد. عموماً دانشگاه‌های دولتی آلمان (غیر از دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتنبرگ) شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی‌کنند. البته دانشگاه‌ها مبغلی (حدود ۶۰۰-۳۴۰ یورو در سال) را تحت عنوان هزینه ثبت نام از دانشجویان دریافت می‌کنند. همچنین دانشگاه‌های آلمان هم از نظر امکانات و تأسیسات و هم از نظر علمی سطح بالایی دارند. بهترین تسهیلات با  فناوری‌های روز و اساتید بین‌المللی طراز اول، باعث ایجاد فضای علمی سطح بالا شده که جایگاه علمی و کاری نسل آینده متخصصان را تضمین می‌کند. دانشگاه‌های آلمان، نوآوری، همکاری‌های بین‌المللی و مطالعات کاربردی را راه رسیدن به سطح بالای تحصیلات می‌دانند. در آخرین رتبه بندی QS World University Rankings، تعداد ۴۶ دانشگاه آلمان در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند. همچنین ۸ دانشگاه آلمان در میان ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی

یکی از مواردی که می‌بایست در همان ابتدا به آن اشاره کرد، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی بسیار محدود است. در واقع بیشتر دوره‌ها و برنامه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می‌شود و تنها تعداد کمی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی وجود دارند که دوره‌های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی برگزار می‌کنند. با این حال اگر به تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی هستید، می‌باست قبل از حضور در کلاس‌های دانشگاه، در کلاس‌های آماده سازی (کالج) شرکت کنید.  البته اگر سال اول دانشگاه را در ایران (دانشگاه سراسری یا آزاد) گذرانده‌اید یا مدرک کاردانی دارید، می‌توانید مستقیماً (بدون گذراندن دوره کالج) و داشتن مدرک زبان از دانشگاه‌های دولتی آلمان پذیرش تحصیلی بگیرید.

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی

همان طور که در بالا اشاره شده تنها تعداد محدودی از دانشگاه‌های آلمان شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی را فراهم کرده‌اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه فرایبورگ

دانشگاه فرایبورگ (Universität Freiburg) با ۱۷ پله صعود در رتبه‌بندی جهانی و یک پله صعود در رتبه‌بندی دانشگاه های آلمان نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۶۹ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گفته است. این دانشگاه همچنین با یک پله صعود در بین دانشگاه های آلمان، به طور مشترک با دانشگاه توبینگن، رتبه ۹ برترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰ را کسب کرده است. دانشگاه فرایبورگ که در سال ۱۴۵۷ تأسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های آلمان است. در این دانشگاه امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی Bachelor of Arts (BA) یا Bachelor of Science (BSc) وجود دارد.

  • دانشگاه گوتینگن

دانشگاه گوتینگن  (Georg-August-Universität Göttingen) که بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS در جایگاه ۱۹۷ واقع شده است، دانشگاهی دولتی بوده و در سال ۱۷۳۷ تأسیس شده است. این دانشگاه به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو و حدود ۴۰۰۰ کارمند است. دانشگاه گوتینگن همچنین دارای کیفیت بسیار بالایی در زمینه تحقیقات است که همین موضوع به به رشد هر چه بیشتر این دانشگاه کمک شایانی می‌کند. این دانشگاه رشته (Molecular Ecosystem Sciences) در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

  • دانشگاه لایپزیگ

دانشگاه لایپزیگ که در حال حاضر در رتبه ۵۳۱ تا ۵۴۰ برترین دانشگا‌های جهان قرار گرفته است یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های جهان و دومین دانشگاه قدیمی آلمان است که در شهر لایپزیگ در ایالت زاکسن جای‌دارد. از دانش‌آموختگان برجستهٔ این دانشگاه می‌توان از یوهان ولفگانگ گوته، فریدریش نیچه، ریشارد واگنر، آنگلا مرکل و بسیاری از برندگان جایزه‌های جهانی به ویژه جایزه نوبل در زمینه‌های شیمی، فیزیک و ادبیات را نام برد. این دانشگاه رشته (International Physics Studies)  در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

تمامی دوره‌ها و مقاطع تحصیلی در این دانشگاه به صورت انگلیسی تدریس می‌شود. اما برای تحصیل در این دانشگاه نیاز به پرداخت شهریه (مبلغی در حدود ۷۲۰۰ یورو) در سال هستید. دوره‌های مثل طراحی داخلی، معماری، طراحی تولید، مدیریت و … در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود.

  • دانشگاه علمی کاربردی راین وال

دانشگاه علمی کاربردی راین وال یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان است که بیشتر تمرکز آن بر روی دانشجویان بین‌المللی است. در این دانشگاه رشته‌های متعددی در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی تدریس می شود. رشته‌های مانند روابط بین‌الملل (International Relations)، گردشگری پایدار (Sustainable Tourism) و تنوع جنسیتی (Gender Diversity) از دوره‌های ارائه شده در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل در این دانشگاه رایگان است و تنها هزینه‌ای که دانشجویان پرداخت خواهند کرد مبلغ ۳۰۲ یورو جهت ثبت نام ترم دانشگاه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی علمی معتبر در آلمان که دوره‌های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند می‌بایست به سایت مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان مراجعه کنید یا مستقیماً با دانشگاه مکاتبه کنید.

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد

بر خلاف دوره کارشناسی که در اغلب دوره‌ها، دروس به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، دوره‌های بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند (بیش از ۱۳% کل دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند). بنابراین اگر قصد تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی را دارید، دوره‌ها و برنامه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد.

بهترین دانشگاه‌های آلمان برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد

با توجه به تعداد بالای رشته‌های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی، برای انتخاب رشته تحصیلی مورد علاقه و بهترین دانشگاه می‌بایست زمان زیادی صرف بررسی اطلاعات و مدارک مورد نیاز جهت اپلای از دانشگاه کنید. بنابراین پیشنهاد می‌شود به سایت مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان مراجعه کنید یا مستقیماً با دانشگاه مکاتبه کنید. در زیر به بعضی از این دانشگاه ها اشاره شده است.

  • دانشگاه هامبورگ

دانشگاه هامبورگ (Universität Hamburg)  دانشگاهی دولتی بوده و بر اساس رتبه‌بندی QS در جایگاه ۲۲۷ جهانی قرار گرفته است. این دانشگاه هچنین به طور کلی دارای ۳۰۰۰۰ دانشجو بوده و در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده است. دانشگاه هامبورگ همچنین دانشگاهی تحقیق-محور بوده که به عنوان بزرگترین مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی در بخش شمالی آلمان شناخته می‌شود. دانشگاه هامبورگ همچنین به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های آلمان در نظر گرفته می‌شود و دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های فراوان برای تحقیقات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.در حال حاضر ۴۲ برنامه تحصیلی در دانشگاه هامبورگ به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. زبان و فرهنگ آفریقایی، اقتصاد، حقوق بشر و دموکراتیک سازی‌، ریاضیات صنعتی، تجارت بین المللی و پایداری ، اکوسیستم دریایی و علوم شیلات، فیزیک ریاضی، ریاضی، مدل سازی ریاضی در مهندسی و زیست شناسی مولکولی از جمله رشته‌های ارائه شده  در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی است.

  • دانشگاه فنی برلین

انشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin)  که در پایتخت کشور آلمان قرار گرفته، جایگاه خود در رتبه ۱۴۷ برترین دانشگاه های جهان را حفظ کرده است. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های فنی آلمان است و بیش از ۳۴۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. فارغ‌التحصیلان این دانشگاه اعتبار بالایی در میان کارفرمایان دارند و دانشگاه رتبه ۸۱ را در این زمینه در بین دانشگاه های جهان دارد. در این دانشگاه رشته‌های فنی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

  • دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) با ۲ پله افت نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۶ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته اما جایگاه سوم خود را در بین برترین دانشگاه های آلمان حفظ کرده است. دانشگاه هایدلبرگ که قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است، در شاخص نسبت استاد به دانشجو، رتبه نخست را در بین ۱۰ دانشگاه برتر آلمان دارد. رشته‌هایی مانند علوم کامپیوترو تکنولوژی آب به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع دکتری

بیش از ۷۰% دوره‌های دکتری در دانشگاه‌های آلمان به‌طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان رایگان است. دانشگاه‌های آلمان به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: دانشگاه‌های تحقیق-محور، دانشگاه‌های فنی، دانشگاه‌های علوم کاربردی، مؤسسات تحقیق-محور و کالج‌های هنر، موسیقی و فیلم. افرادی که می‌خواهند در مقطع دکتری تحصیل کنند باید برای دانشگاه‌های تحقیق-محور و فنی و یا مؤسسات تحقیق-محور اقدام کنند. این دانشگاه‌ها به همراه رتبه‌بندی جهانی آن توسط  QS عبارتند از:

  1. دانشگاه فنی مونیخ (۵۵)
  2. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (۶۳)
  3. دانشگاه روپرشت کارلس هایدلبرگ (۶۶)
  4. دانشگاه هومبولت برلین (۱۲۰)
  5. دانشگاه فناوری کارلسروهه (۱۲۴)
  6. دانشگاه آزاد برلین (۱۳۰)
  7. دانشگاه آخن (۱۳۸)
  8. دانشگاه فنی برلین (۱۴۷)
  9. دانشگاه ابرهارد کارلس توبینگن (۱۶۹)
  10. دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (۱۶۹)
  11. دانشگاه فنی درسدن (۱۷۹)
  12. دانشگاه گوتینگن (۱۹۷)
  13. دانشگاه هامبورگ (۲۲۷)
  14. دانشگاه بن (۲۴۳)
  15. دانشگاه فنی دارمشتات (۲۶۰)
  16. دانشگاه اشتوتگارت (۲۷۹)
  17. دانشگاه فرانکفورت (۲۹۱)
  18. دانشگاه کلن (۳۰۸)
  19. دانشگاه مانهایم (۳۱۴)
  20. دانشگاه نورنبرگ (۳۱۹)
  21. دانشگاه ینا (۳۴۰)
  22. دانشگاه مونستر (۳۴۷)
  23. دانشگاه یوهانس گوتنبرگ مانیز (۴۱۰)
  24. دانشگاه کونستانز (۴۲۴)
  25. دانشگاه رور بوخوم (۴۳۲)
  26. دانشگاه وورزبرگ (۴۶۲)
  27. دانشگاه سارلند (۴۶۸)
  28. دانشگاه کیل (۴۷۸)
  29. دانشگاه هاله ویتنبرگ (۵۲۰-۵۱۱)
  30. دانشگاه گیسن (۵۳۰-۵۲۱)
  31. دانشگاه فنی براونشوایگ (۵۳۰-۵۲۱)
  32. دانشگاه برمن (۵۳۰-۵۲۱)
  33. دانشگاه لایپزیگ (۵۴۰-۵۲۱)
  34. دانشگاه بایروت (۵۵۰-۵۴۱)
  35. دانشگاه اسن (۶۵۰-۶۰۱)
  36. دانشگاه رگنسبورگ (۶۵۰-۶۰۱)
  37. دانشگاه هانوفر (۷۰۰-۶۵۱)
  38. دانشگاه فیلیپس ماربورگ (۷۰۰-۶۵۱)
  39. دانشگاه هوفنهایم (۷۰۰-۶۵۱)
  40. دانشگاه پوتسدام (۷۵۰-۷۰۱)
  41. دانشگاه دورتموند (۸۰۰-۷۵۱)
  42. دانشگاه بیلفلد (۸۰۰-۷۵۱)
  43. دانشگاه دوسلدورف (۸۰۰-۷۵۱)
  44. دانشگاه روستوک (۸۰۰-۷۵۱)
  45. دانشگاه سیگن (۱۰۰۰-۸۰۱)

جمع بندی

بر اساس رتبه بندی ارائه شده توسط سایت معتبر QS World University Rankings، بیش از ۳۷ دانشگاه مطرح آلمان در لیست ۵۰۰ دانشگاه‌های برتر جهان است که این تعداد دانشگاه از کشور‌های آمریکا و انگلیس بیشتر است. یکی از دلایل تعداد بالای دانشگاه‌های آلمان در لیست بهترین‌ دانشگاه‌های جهان، کیفیت آموزشی یکسان در نقاط مختلف این کشور است. در تمامی شهرهای مهم این کشور مثل فرانکفورت، برلین، مونیخ، هایدلبرگ، هامبورگ، کلن، اشتوتگارت و فرایبورگ حداقل یک دانشگاه مطرح وجود دارد که از نظر آموزشی و کیفیت تحصیل در رتبه‌های بالای لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. این استاندارد بالای آموزشی در کنار امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان و همچنین هزینه‌‌های پایین زندگی حین تحصیل نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته باعث افزایش حضور دانشجویان بین‌‌المللی جهت تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور شده است.

منبع:

https://www.studying-in-germany.org