هر چند که تحصیل در کانادا در مقطع دکتری می‌تواند یک دستاورد عالی باشد، اما یکی از مشکلاتی که تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری به همراه دارد این است که تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری بیشتر از موقعیت‌های شغلی موجود برای این افراد است. در بسیاری از کشور‌های دنیا افرادی که مدرک دکتری دارند نمی‌توانند متناسب با مدرک خود کار پیدا کنند. یکی از راهکار‌های پیشنهادی از طرف متخصصان این است که باید تعداد ورودی دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها با مشاغلی که برای این دسته از افراد موجود است تناسب داشته باشد. یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های شغلی برای کسانی که مدرک دکتری دریافت می‌کنند، تحقیق و تدریس در دانشگاه‌ها است. در کشور کانادا به دلیل محدود بودن تعداد دانشگاه‌ها و منابع مالی که در اختیار اساتید قرار می‌گیرد، این نوع از موقعیت‌های شغلی نسبت به آمریکا کمتر است.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا سعی بر این دارند تا این مشکل را حل کنند. به عنوان مثال استان اونتاریو به دانشگاه‌ها دستور داده تا منابع مالی بر اساس تعداد شغلی که ایجاد خواهد کرد در دانشگاه‌ها توزیع شود. اما مشکل دیگری که برای اشتغال دانشجویان دکتری وجود دارد، نداشتن مهارت‌های اجتماعی کافی برای پیدا کردن کار است.

تعدادی از محققان دانشگاه کلگری سعی بر این دارند تا با انجام آزمایش‌های اجتماعی و آموزشی مختلف، از روند و عوامل مؤثر در پیدا کردن کار پس از تحصیل، اطلاعات بیشتری کسب کنند. در یکی از این تحقیقات برای ۲۰۰ نفر از دانشجویان دکتری یک مصاحبه کاری آزمایشی طراحی شده است.

در بخش اول این تحقیق، دانشجویان با یک فرد شناخته شده در زمینه تحصیلی خود، مصاحبه کاری انجام می‌دهند. این بخش از تحقیق نشان می‌دهد که داشتن روابط اجتماعی قوی و توانایی داشتن مکالمات سازنده تا حد زیادی در پیدا کردن کار و تأثیر گذاشتن بر روی کارفرما اهمیت دارد. این نوع از مصاحبه‌های کاری آموزشی باعث شد تا دانشجویان خود را در یک محیط کاری حرفه‌ای تصور کنند و برای شرکت در مصاحبه‌های کاری دیگر آمادگی بیشتری داشته باشند.

در مرحله بعدی اثرات اینگونه از مصاحبه‌های آزمایشی و تمرینی بر روی دانشجویان بررسی شد. انجام دادن اینگونه از مصاحبه‌های کاری در زمان دانشجویی می‌تواند به دانشجویان بسیار کمک کند تا بتوانند بهتر و دقیق‌تر زمینه کاری آینده خود را انتخاب کنند. به گفته محققان، اینگونه از فعالیت‌ها باید در دانشگاه‌ها برگزار شود و جزء آموزش‌های دوره تحصیلی دانشجویان باشد. یکی از مهم‌ترین نکات در پیدا کردن کار این است که دانشجویان بتوانند برای آموخته‌های علمی خود بازاریابی کنند تا بتوانند موقعیت شغلی که در نظر دارند را بدست بیاورند.

دانشجویان در طول تحصیل، علاوه بر مطالب علمی که می‌آموزند باید مهارت‌هایی مانند کار گروهی، مدیریت زمان و ارتباط با دیگران را یاد بگیرند چون در اغلب موارد داشتن این مهارت‌ها برای کارفرمایان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که از شرکت‌های بزرگ به دست آمده، اغلب دانشجویان دکتری که برای کار کردن در این شرکت‌ها رزومه ارسال می‌کنند و در مصاحبه‌های کاری شرکت می‌کنند، مهارت‌هایی چون مدیریت زمان و پروژه و توانایی کار گروهی ندارند. این دسته از مهارت‌ها جزء مهارت‌های اجتماعی هستند که در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شوند و اغلب افراد به صورت اکتسابی و تجربی این مهارت‌ها را کسب می‌کنند.

نتیجه تحقیقات بدست آمده این است که داشتن مهارت‌های اجتماعی در پیدا کردن کار در میان دانشجویان دکتری بسیار مهم است و دانشگاه‌ها می‌بایست برای اینکه نرخ اشتغال دانشجویان دکتری بالا برود، آموزش اینگونه مهارت‌ها را به دوره تحصیلی دکتری اضافه کنند.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در کانادا ،می توانید درباره شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت به این کشور از مشاوران ما کمک بگیرید.

منبع: