اخذ پذیرش از دانشگاههای آلمان یکی از راه‌های مهاجرت به این کشور است. اقتصاد قدرتمند، تحصیل رایگان در دانشگاه‌های معتبر، هزینه زندگی پایین و آینده شغلی روشن، تحصیل در آلمان را به یکی از روش‌های آسان، کم‌هرینه و البته سودمند برای مهاجرت به این کشور صنعتی تبدیل کرده است. با این وجود، اخذ پذیرش از دانشگاههای آلمان نیازمند مطالعه دقیق و بررسی کامل مدارک مورد نیاز جهت ارسال به دانشگاه است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر دانشگاه ممکن است مدرک یا مدارک خاصی را بر اساس نوع رشته انتخابی و کشور شما درخواست کند. بنابراین بهترین مرجع جهت اخذ پذیرش از دانشگاههای آلمان، سایت رسمی دانشگاه‌ است. اگر به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان هستید، می‌بایست هفت مرحله زیر را مد نظر بگیرید.

1. انتخاب درست دانشگاه

بدون شک انتخاب درست دانشگاه یکی از مهمترین موارد و شاید اصلی‌ترین فاکتور جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان است. بیش از ۴۰۰ موسسه آموزش عالی در این کشور وجود دارد. بنابراین انتخاب درست دانشگاه بر اساس هدف و نوع رشته تحصیلی مورد علاقه بسیار مهم است. حدود ۹۵% از دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی دولتی و ۵% در مؤسسات خصوصی مشغول به تحصیل هستند. نظام آموزش عالی در آلمان از ۳ نوع مؤسسه تشکیل شده است:

  • دانشگاه‌ها (Universitäten)
  • دانشگاه‌های علمی-کاربردی (Fachhochschulen)
  • دانشگاه‌ها فنی، هنر، فیلم و موسیقی (Kunst- und Musikhochschulen)

هر نوع موسسه آموزش عالی حوزه های تخصصی خاصی دارد. برای مثال دانشگاه‌ها عمدتاً دانش نظری را آموزش می‌دهند و بر تحقیقات تأکید می‌کنند. دانشگاه‌ها معمولاً طیف گسترده‌ای از دوره‌های مختلف را ارائه می دهند، اما برخی از آنها تخصصی هستند، به همین دلیل به دانشگاه‌های فنی (Technische Universität) معروف هستند. دانشگاه‌های علمی-کاربردی بیشتر بر روی مهارت‌های عملی تمرکز دارند. در واقع تمرکز اصلی این نوع دانشگاه‌ها بیشتر بر روی مهارت‌های کاربردی دانشجویان در زمینه‌های مختلف کاری است. دانشکده‌های هنر و موسیقی به هنرمندان جوانی همچون نوازندگان، معماران، طراحان و … آموزش می‌دهند. شرایط اخذ پذیرش از این نوع موسسات آموزش عالی آلمان شامل یک استعداد خاص است که متقاضیان باید در آزمون ورودی نشان دهند. به خصوص دانشجویان با استعداد ممکن است گاهی اوقات بدون داشتن مدرک تحصیلی برای پذیرش در آموزش عالی پذیرش شوند.

بهترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۰

برای انتخاب درست دانشگاه‌، شناخت موسسات آموزش عالی معتبر و مطرح می‌تواند کمک خوبی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان باشد. بر اساس رتبه بندی ارائه شده توسط سایت معتبر QS World University Rankings، بیش از ۳۷ دانشگاه مطرح آلمان در لیست ۵۰۰ دانشگاه‌های برتر جهان است که این تعداد دانشگاه از کشور‌های آمریکا و انگلیس بیشتر است. یکی از دلایل تعداد بالای دانشگاه‌های آلمان در لیست بهترین‌ دانشگاه‌های جهان، کیفیت آموزشی یکسان در نقاط مختلف این کشور است. در تمامی شهرهای مهم این کشور مثل فرانکفورت، برلین، مونیخ، هایدلبرگ، هامبورگ، کلن، اشتوتگارت و فرایبورگ حداقل یک دانشگاه مطرح وجود دارد که از نظر آموزشی و کیفیت تحصیل در رتبه‌های بالای لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. در ادامه به معرفی برخی از دانشگاه‌های آلمان از نظر نوع موضوع تحصیل خواهیم پرداخت.

بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه مهندسی و فناوری

در فهرست زیر می‌توانید نام بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه مهندسی و فناوری را (همراه با رتبه هر دانشگاه در این زمینه) مشاهده کنید:

  • دانشگاه فنی مونیخ (۲۲)
  • دانشگاه فنی آخن (۴۴)
  • دانشگاه فنی برلین (۴۷)
  • مؤسسه فناوری کارلسروهه (۵۹)
  • دانشگاه فنی دارمشتات (۱۰۹)

بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه پزشکی و علوم زیستی

در فهرست زیر می‌توانید نام برخی بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه پزشکی و علوم زیستی را (همراه با رتبه هر دانشگاه در این زمینه) مشاهده کنید:

  • دانشگاه لودویگ ماکسمیلیان مونیخ (۳۸)
  • دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (۳۹)
  • دانشگاه فنی مونیخ (۷۳)
  • دانشگاه فرانکفورت (۱۰۱)
  • دانشگاه ابرهارد کارلز توبینگن (۱۱۰)
  • دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ (۱۱۲)
  • دانشگاه گوتینگن (۱۲۰)
  • دانشگاه هامبورگ (۱۳۰)
  • دانشگاه بن (۱۳۸)
  • دانشگاه هانوفر (۱۴۱)
  • دانشگاه فنی درسدن (۱۵۵)
  • دانشگاه کلن (۱۷۲)
  • دانشگاه فنی آخن (۱۷۲)
  • دانشگاه وورتسبورگ (۱۸۷)
  • دانشگاه مونستر (۱۹۳)
  • دانشگاه دوسلدورف (۱۹۹)
  • دانشگاه هومبولت برلین (۲۱۴)

بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه علوم اجتماعی و مدیریت

در فهرست زیر می‌توانید نام بهترین دانشگاه های آلمان در زمینه علوم اجتماعی و مدیریت را (همراه با رتبه هر دانشگاه در این زمینه) مشاهده کنید:

  • دانشگاه مانهایم (۵۵)
  • دانشگاه هومبولت برلین (۶۵)
  • دانشگاه آزاد برلین (۷۸)
  • دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (۸۰)
  • دانشگاه فرانکفورت (۱۵۲)
  • دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (۱۷۵)
  • دانشگاه دانشگاه فنی مونیخ (۱۸۵)

برای مشاهده لیست تفکیک شده دانشگاه‌های آلمان در زمینه‌های مختلف تحصیلی به صفحه دانشگاه های آلمان مراجعه کنید.

۲. انتخاب درست دوره تحصیلی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

دامنه دوره‌ها و مدارک تحصیلی موجود در آلمان گسترده است. بنابراین انتخاب دوره تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری …) می‌بایست از طرف متقاضی مورد بررسی قرار گیرد.

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان، پیش از ورود به دانشگاه، باید دوره یک‌ساله کالج را در این کشور بگذرانید. طی دوره کالج، آمادگی لازم برای ورود به دانشگاه‌های آلمان را پیدا خواهید کرد. در این دوره زبان آلمانی نیز به دانشجویان تدریس می‌شود. البته اگر سال اول دانشگاه را در ایران (دانشگاه سراسری یا آزاد) گذرانده‌اید یا مدرک کاردانی دارید، می‌توانید مستقیماً (بدون گذراندن دوره کالج) برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان اقدام کنید. مدت دوره کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان ۳ تا ۴ سال است و دروس عموماً به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. بنابراین برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان جهت تحصیل در مقطع کارشناسی، باید از سطح قابل قبول زبان آلمانی برخوردار باشید.

برای پذیرش در دوره کالجِ جهت آمادگی برای ورود به مقطع کارشناسی در آلمان، باید مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) داشته باشید. همچنین مدرک زبان آلمانی (حداقل در سطح B2) برای اخذ پذیرش از کالج و ویزای تحصیلی آلمان، لازم است.

انواع مختلف کالج های آلمان

با توجه به نوع رشته انتخابی مورد علاقه در دانشگاه، شما می توانید از لیست کالج های آلمان یکی را تعیین کنید. کالج های آلمان به پنج دسته زیر تقسیم می شوند.

  • Kurs (کالج های گروه پزشکی)

این نوع کالج‌‌‌‌ها برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های گروه تجربی و پزشکی را دارند. این افراد، باید قبل از ورود به دانشگاه در کالج‌های پزشکی (Medicine) شرکت کنند. با شرکت در این کلاس‌های آماده‌سازی که تمرکز اصلی آنها بر روی زبان انگلیسی و دروس پایه مثل زیست‌شناسی، شیمی، زمین‌شناسی، ریاضی، فیزیک و علوم کامپیوتر است، می‌توانید در گرایش‌های مختلف رشته پزشکی مثل زیست‌شناسی، تغذیه، دندان‌پزشکی، میکروبیولوژی، زراعت، دامپزشکی، بیوشیمی، روان‌شناسی و صنعت داروسازی اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان کنید. توجه داشته باشید که مفاد امتحان ورودی برای شرکت در کالج‌های M-Kurs ممکن است بر اساس نوع کالج متفاوت باشد. بنابراین بهتر است برای آشنایی با محتویات آزمون ورودی به سایت کالج مربوطه مراجعه کنید و از مفاد امتحان آگاهی یابید. اما معمولاً در بیشتر آزمون‌های ورودی مباحثی مانند زبان آلمانی و ریاضی مورد سنجش قرار می‌گیرند.

  • T-Kurs (کالج های گروه مهندسی)

نوع دوم از کالج‌های آلمان مربوط به رشته‌های مهندسی است. متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های گروه ریاضیات و مهندسی را دارند، باید پیش از ورود به دانشگاه در کالج‌های مهندسی (Technology) شرکت کنند. در این کلاس‌های آماده‌سازی فرد متقاضی قبل از ورود به دانشگاه مباحثی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم کامپوتر را فرامی‌گیرد و همچنین به تقویت زبان آلمانی می‌پردازد. منابع آزمون ورودی برای شرکت در این دوره‌های آماده‌سازی بسته به نوع کالج ممکن است متفاوت باشد. اما با توجه به نوع کالج (گروه مهندسی) مفاد آزمون ورودی ریاضی، فیزک و زبان آلمانی است. بعد از پایان این نوع کالج و موفقیت در آزمون پایانی می‌توانید در یکی از گرایش‌های مهندسی (فیزیک، معماری، علوم کامپیوتر در اقتصاد، علم شیمی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، فناوری تولید مواد غذایی، فناوری تولید، ریاضیات، متالورژی، مهندسی برق، آمار، زمین‌شناسی، مهندسی مکانیک ، فناوری کشتی، هیدروگرافی، جغرافیا، مدیریت زمین، فناوری صدا) اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان کنید.

  • W-Kurs (کالج های گروه مدیریت)

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در گرایش‌های مختلف رشته مدیریت و اقتصاد را دارند، باید پیش از ورود به دانشگاه در دوره‌های آماده‌سازی این رشته تحصیلی شرکت کنند. در کالج‌های گروه مدیریت بیشتر بر روی یادگیری مباحثی مانند اقتصاد، ریاضی، تجارت و جامعه و همچنین زبان آلمانی تمرکز می‌شود. همانطور که در بالا گفته شد، امتحان ورودی کالج‌های دوره مدیریت همانند کالج‌های M-Kurs و T-Kurs بسته به نوع کالج متفاوت است. اما معمولاً در این آزمون زبان آلمانی، ریاضی و اقتصاد مورد سنجش قرار می‌گیرند. بعد از پایان دوره W-Kurs و موفقیت در آزمون نهایی آن می‌توانید در گرایش متعدد مدیریت از دانشگاه‌های دولتی آلمان اقدام به اخذ پذیرش کنید. حرف اول این دوره‌های آموزشی (W) برگرفته از کلمه اقتصاد است که معادل آلمانی آن Wirtschaft است.

  • G-Kurs (کالج های گروه انسانی)

Geisteswissenschaft-Kurs یا به اصطلاح (G-Kurs) یکی دیگر از دوره‌‌های آماده‌سازی است که به طور خاص برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های گروه انسانی و هنر طراحی شده است. این افراد، باید قبل از ورود به دانشگاه با حضور در این دوره مباحثی مانند تاریخ، ادبیات، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و همچنین زبان آلمانی را فرا بگیریند. برای امتحان ورودی به این نوع کالج‌ها بهتر است بیشتر بر بروی زبان آلمانی تمرکز کنید. با پایان این دوره و شرکت در آزمون نهایی و کسب موفقیت در آن می‌توانید برای رشته‌های انسانی مثل مطالعات آلمانی، مطالعات حقوقی، الهیات، نقد ادبی، هنر، طراحی، باستان‌شناسی، تاریخ، مرمت، علوم سیاسی، تاریخ هنر، مردم‌شناسی، آموزش، روزنامه‌نگاری، فلسفه و … اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان کنید.

  • S-Kurs (کالج گروه زبان)

این دوره از کلاس‌های آماده‌سازی مناسب برای متقاضیانی است که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های گروه زبان را دارند. با شرکت در دوره‌های (S-Kurs Sprachwissenschaft) متقاضیان، مباحثی مانند تاریخ، ادبیات، علوم اجتماعی و زبان آلمانی را فرا می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه لیست کالج های آلمان مراجعه کنید.

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره کارشناسی ارشد در آلمان اغلب ۳ یا ۴ ترم (معمولاً ۴ ترم) است. بر خلاف دوره کارشناسی که در اغلب دوره‌ها، دروس به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، دوره‌های بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند (بیش از ۱۳% کل دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند). سطح زبان مورد نیاز برای دانشگاه‌های آلمان بسته به دانشگاه موردنظر و دوره انتخابی متفاوت است. برای مثال دانشجویانی که قصد تحصیل در حوزه علوم اجتماعی را دارند، باید به زبان تدریس دوره مورد نظر تسلط کامل داشته باشند، اما دانشجویانی که حوزه علوم طبیعی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، نیازی به دانش کامل زبان تدریس ندارند زیرا بیشتر فعالیت‌های این رشته مربوط به عملیات ریاضی و فعالیت‌های آزمایشگاهی است. همچنین رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به دو دسته تقسیم می‌شوند و هزینه تحصیل با توجه به نوع رشته انتخابی، متفاوت است. این دو دسته عبارتند از:

  • رشته‌های Consecutive: این دسته از رشته‌ها مرتبط با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی بوده و تحصیل در آنها رایگان است.
  • رشته‌های Non-consecutive: این دسته از رشته‌ها لزوماً با رشته تحصیلی فرد در مقطع کارشناسی مرتبط نیستند. در حقیقت این دسته از رشته‌ها برای افرادی مناسب است که به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید هستند. به طور متوسط هزینه تحصیل در رشته‌های Non-consecutive برابر ۵۰۰ یورو در هر ترم (نیم‌سال تحصیلی) بوده که این هزینه در بعضی دانشگاه‌ها بیشتر است. برای تحصیل در این دسته از رشته‌ها علاوه بر مدرک کارشناسی، سابقه کار عملی و حرفه‌ای نیز مورد نیاز است.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

دوره دکتری در دانشگاه‌های آلمان ۳-۵ سال به طول می‌انجامد اما بسته به رشته انتخابی و زمینه تحقیق متفاوت است. برای مثال دوره دکتری برای حوزه‌هایی مانند علوم طبیعی معمولاً ۴ سال و هنر و انسانی ۴ تا ۶ سال است. بیش از ۷۰% دوره‌های دکتری در دانشگاه‌های آلمان به‌طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. تحصیل در مقطع دکتری در آلمان رایگان است. دوره دکتری در آلمان به طور کلی به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • دوره انفرادی (The traditional PhD): دانشجویان در این دوره باید با راهنمایی فردی متخصص (استاد راهنما) بر روی پروژه تحقیقاتی خود کار کنند. داوطلبان در این دوره، مؤسسه‌ای را برای انجام تحقیقات خود انتخاب می‌کنند که می‌تواند دانشگاه، سازمانی غیر دانشگاهی و یا یک کمپانی آلمانی باشد.
  • دوره ساختاریافته (Structured doctoral programs): دانشجویان در این دوره علاوه بر گذراندن واحدهای درسی باید پایان‌نامه نیز ارائه دهند.

۳.    مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

بعد از پیدا کردن دانشگاه مورد نظر و دوره تحصیلی، نوبت ارسال مدارک برای کمیته پذیرش دانشگاه است. برای اینکار باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و در بخش الزامات پذیرش اقدام به فراهم کردن مدارک لازم کنید. توجه داشته باشید شرایط ورود به هر دانشگاه بسته به دانشگاه و نوع دوره انتخابی ممکن است متفاوت باشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود بخش (admission requirements ) را چندین بار مطالعه کنید. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، بهتر است تمامی مدارک را پیش از باز شدن پنجره اپلای آماده داشته باشید. هرگونه مشکل در مدارک ارسالی و عدم زمانبدی مناسب جهت ارسال مدارک به رد درخواست شما منجر می‌شود.

مدارک مورد نیاز در مقطع کارشناسی

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی مدارک زیر مورد نیاز است:

  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی) به همراه ریزنمرات
  • قبولی در دانشگاه سراسری (قبلولی در مقطع کارشناسی روزانه و یا شبانه)
  • مدرک دوره زبان آلمانی و یا انگلیسی (با توجه به زبان رشته تحصیلی)
  • قبولی در امتحان ورودی دانشگاه و گذراندن یک دوره یک ساله در کالج

مدارک مورد نیاز در مقطع کارشناسی ارشد

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد مدارک زیر مورد نیاز است:

  • گواهی دیپلم به همراه ریزنمرات (ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی به همراه ریزنمرات (ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • مدرک دوره کارشناسی به همراه ریزنمرات (ترجمه رسمی با مهر وزارت علوم و دادگستری)
  • مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی (با توجه به رشته مورد نظر)
  • روزمه تحصیلی
  • توصیه نامه تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • تمکن مالی (در صورت درخواست دانشگاه)
  • کپی پاسپورت امضا شده (صفحه اول)

مدارک مورد نیاز در مقطع دکتری

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان در مقطع دکتری مدارک زیر مورد نیاز است:

  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان، پیش‌دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ترجمه مدرک دیپلم، پیش‌دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ارائه مقاله یا تألیفاتی در زمینه رشته مورد‌نظر
  • انگیزه‌نامه تحصیلی(SOP)
  • توصیه‌نامه تحصیلی
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • ارائه پروپوزال
  • مدرک زبان (مدرک زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی‌زبان و مدرک زبان آلمانی برای دوره‌های آلمانی‌زبان)

۴. یادگیری زبان آلمانی جهت اخذ پذیرش از دانشگا‌های آلمان

همان طور که در بالا اشاره شد، مدرک زبان آلمانی یکی از مدارک مهم و تاثیر گذار جهت اخذ پذیرش از دانشگا‌های آلمان است. در هنگام ارائه مدارک به دانشگاه این موضوع بسیار مهم است که زبان آلمانی شما در چه سطحی است و کدام یک از مدارک زبانی آلمانی را ارائه می‌دهید. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان باید مدارک زبان شما مورد تایید دانشگاه و سفارت آلمان باشد. برخی از آزمون‌های مورد تایید زبان آلمانی به شرح زیر است.

مدرک زبان آلمانی TestDaF

یکی از معتبرترین مدارک زبان آلمانی برای پذیرش و تحصیل در آلمان، مدرک آزمون TestDaF یا Test Deutsch als Fremdsprache به معنی «آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی» است که یک آزمون استاندارد شده زبان آلمانی برای داوطلبان غیرآلمانی است و جهت ارزیابی دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند یا اساتید و پژوهشگرانی که می‌خواهند در دانشگاه‌های آلمان مشغول به کار شوند، طراحی شده است. این آزمون به صورت متمرکز در مؤسسه TestDaF واقع در شهر هاگن آلمان طراحی و تصحیح می‌شود و در ۸۰ کشور جهان به‌طور هم‌زمان در مراکز رسمی و مجاز، برگزار می‌گردد. تمامی شرکت‌کنندگان در این آزمون به سؤالات یکسانی پاسخ می‌دهند که این پاسخ‌ها توسط افراد دوره‌دیده مورد ارزشیابی و تصحیح قرار می‌گیرند.

مدرک زبان آلمانی DSH

مدرک زبان آلمانی DSH یکی دیگر از معتبرترین مدارک زبان آلمانی است. آزمون زبان آلمانی DSH یا Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang به معنی «آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه» است که توسط دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود و مشخص می‌کند آیا شرکت‌کننده توانایی تحصیل به زبان آلمانی را دارد یا نه. آزمون دارای دو بخش کتبی و شفاهی است. بخش کتبی پیش‌ شرطی برای بخش شفاهی است. دانشجویان می‌توانند در آزمون کتبی از یک واژه‌نامه آلمانی-آلمانی استفاده کنند و در صورت عدم موفقیت در آن، می‌توانند یک بار دیگر برای گذراندن آزمون تلاش کنند. مقیاس نمره DSH بین ۳-۱ است که ۳ بالاترین نمره ممکن می‌باشد. جزئیات درصد کسب ‌شده در هر بخش در گواهی‌نامه آورده می‌شود.

مدرک زبان آلمانی Goethe

مدرک زبان آلمانی گوته یا Goethe یکی از شناخته‌شده‌ترین مدارک زبان آلمانی است. این آزمون‌ها با سطوح مرجع مشترک اروپایی (GER) تطابق دارند و در ۶ سطح از A1 برای فراگیران مبتدی تا C2 برای افرادی با سطح پیشرفته برگزار می‌شوند. آزمون سطوح A1، A2 و B1 در دو بخش برای بزرگسالان و کودکان ارائه می‌گردد.

GOETHE-TEST PRO

این آزمون نیز یکی از آزمون‌های زبان آلمانی است که توسط Goethe برگزار می‌شود و از روش‌های شناخته‌شده BULATS یا Business Language Testing Service استفاده می‌کند و بر مبنای CEFR است. مدت زمان آزمون ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.از یک فناوری پیشرفته استفاده می‌کند و هوشمند است. تمام شرکت‌کنندگان آزمون را در یک سطح آغاز می‌کنند. با گذشت زمان و پیشرفت آزمون، برنامه سؤال بعدی را بر مبنای پاسخ قبلی انتخاب می‌کند و سطح دشواری به طور خودکار با مهارت زبان شرکت‌کننده تنظیم می‌شود. به این ترتیب امکان رد شدن در آزمون وجود ندارد.

نتایج آزمون و گزارشی از سطح زبان شرکت‌کننده بلافاصله پس از پایان آزمون در اختیار او قرار می‌گیرد. همچنین در صورت لزوم مبنایی برای تصمیم‌گیری، مثلاً در مورد نیاز به آموزش‌های تکمیلی ارائه می‌دهد.

آزمون Telc

آزمون‌ Telc که مخفف The European Language Certificates است، بر پایه CEFR مربوط به شورای اروپا می‌باشد و برای سنجش ۱۰ زبان رایج در اروپا از جمله زبان آلمانی، برگزار می‌شود. از دیگر آزمون های زبان آلمانی  ÖSD یا  Österreichisches Sprachdiplom و KDS یا Kleines Deutsches Sprachdiplom و ZOP یا Zentrale Oberstufenprüfung و GDS یا Großes Deutsches Sprachdiplom اشاره کرد.

در مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در برخی دانشگاه‌های آلمان، نام آزمون TestAS به چشم می‌خورد و ممکن است با آزمون‌های زبان آلمانی اشتباه گرفته شود. TestAS یک آزمون علمی است که برای تشخیص صلاحیت داوطلبان بین‌المللی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، برگزار می‌شود. این آزمون به دو زبان آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود و در بعضی موارد برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، ارائه کارنامه آن لازم است.

با مراجعه به صفحه مدرک زبان آلمانی برای پذیرش دانشگاه های آلمان می‌تواند از نحوه نمره‌دهی این آزمون‌ها مطلع شوید.

۵. بررسی هزینه‌های زندگی و تحصیل در آلمان

یکی از مواردی که می‌بایست در هنگام اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان به آن توجه کرد بررسی کامل هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور است.

هزینه تحصیل در آلمان

به‌طور کلی دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه‌ای از دانشجویان (آلمانی و غیرآلمانی) دریافت نمی‌کنند. این موضوع باعث شده بیش از ۱۳درصد از جمعیت دانشجویان دانشگاه‌‌های آلمان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل دهند. یکی از دلایلی که دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان هستند، سیاست دولت است. کشور آلمان معتقد است که «آموزش» از «تجارت» کاملاً جدا است و همچنین بر این باور است که دسترسی رایگان به آموزش، رشد اقتصادی و رفاه را برای جمعیت گسترده‌ای از افراد تضمین خواهد کرد. یکی دیگر از دلایل وجود دانشگاه های رایگان در آلمان این است که دولت این کشور قصد دارد افراد بسیار باهوش و با استعداد را جذب کرده و از این طریق به اهدافی که مد نظر دارد دست پیدا کند. به‌طور کلی در تمام رشته‌های تحصیلی و در همه مقاطع امکان تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد. البته دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان نیاز به پرداخت شهریه دارند. همچنین دانشگاه‌های ایالت بادن-وورتنبرگ، شهریه‌ای برابر با ۳۰۰۰ یورو در سال (۱۵۰۰ یورو برای هر نیم‌سال) دریافت می‌کنند. علاوه بر این، دانشجویان برای تحصیل در برخی رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد (رشته‌های non-cosecutive) در دانشگاه‌های دولتی نیز باید شهریه بپردازند. ضمناً دانشگاه‌ها مبغلی (حدود ۶۰۰-۳۴۰ یورو در سال) را تحت عنوان هزینه ثبت نام از دانشجویان دریافت می‌کنند. پرداخت این هزینه، مزایایی نیز برای دانشجویان به‌همراه دارد؛ ازجمله تخفیف در بلیط‌های حمل‌ونقل عمومی یا دریافت یک ID  کارت برای استفاده از تخفیفات دانشجویی.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

آلمان برای دانشجویان بین‌المللی کشور گرانی نیست. هزینه زندگی دانشجویی در آلمان به طور متوسط ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه است که در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر اروپایی، مقرون به صرفه است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، هزینه‌ زندگی در آلمان به سبک زندگی، شهر و محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. بنابراین قبل از انتخاب شهر مورد نظر، باید درباره هزینه‌های زندگی در آن شهر تحقیق کنید. برای مثال هزینه اجاره مسکن، خوراک و پوشاک در شهرهای صنعتی بزرگ، بیشتر از شهرهای کم‌جمعیت است. در صورت مدیریت هزینه مسکن، خوراک و رفت‌وآمد، پرداخت هزینه‌های دیگر تا حد زیادی آسان خواهد شد. برای کم کردن هزینه زندگی در آلمان، دانشجویان می‌توانند شهرهای ارزان‌تر را برای تحصیل انتخاب کنند. همچنین با کم کردن هزینه‌های اضافه (مانند چند بار در هفته رستوران رفتن)، می‌توان هزینه زندگی در آلمان را بسیار کاهش داد. علاوه بر این استفاده از مسکن اشتراکی (زندگی با هم‌خانه)، زندگی در خوابگاه و یا زندگی با یک خانواده میزبان (host family) از مهم‌ترین راهکارهای مؤثر برای کاهش هزینه زندگی در آلمان است. ترتیب نواحی بر اساس هزینه مورد نیاز برای زندگی به شرح زیر است: ۱- جنوب  ۲- غرب  ۳- شمال  ۴- شرق

بر اساس ترتیب فوق، جنوب آلمان گران‌ترین منطقه این کشور بوده و دو شهر بزرگ این ناحیه (مونیخ و اشتوتگارت) گران‌ترین شهرها برای زندگی هستند. این در حالی است که شرق آلمان ارزان‌ترین منطقه برای زندگی است.

هزینه‌ها وابستگی زیادی به محل و سبک زندگی دانشجو دارد. به‌طور خاص در مورد مسکن، گزینه‌های مختلفی وجود دارد: آپارتمان اختصاصی، آپارتمان اشتراکی، اتاق اشتراکی، خوابگاه و زندگی با خانواده میزبان (Host Family). هریک از این موارد نیز می‌تواند شرایط متفاوتی داشته باشد؛ برای مثال خوابگاه دانشجویی می‌تواند به‌صورت اتاق اختصاصی، آپارتمان اشتراکی، آپارتمان اختصاصی و… باشد.

البته اگر دانشجوی ممتازی باشید یا بتوانید شایستگی تحصیلی خود را ثابت کنید، می‌توانید از انواع مختلف بورسیه‌های تحصیلی آلمان استفاده کنید. یکی از بورسیه های تحصیلی در آلمان بورسیه DAAD است. سرویس تبادل دانشگاهی آلمان یا DAAD، بورسیه‌های زیادی را برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌کند.

۶. اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

برای اخذ پذیرش در بیشتر دوره‌های تحصیلی می‌بایست به صورت مستقیم (از طریق دانشگاه) اقدام کنید. یعنی باید مدارک خود را به صورت آنلاین به دانشگاه و بخش (international office) ارسال کنید. همچنین می‌توانید به سایت www.uni-assist.de مراجعه کنید که یک پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان است. البته نباید از بیان این نکته غافل شد که این پورتال برای تمامی دانشگاه های آلمان قابل استفاده نیست.

برای افزایش شانس اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان، بهتر است برای چنیدن دانشگاه مختلف اپلای کنید. اما نباید در این کار افراط کنید چون ممکن است در هنگام ارسال مدارک با مشکل مواجه شوید. اگر برای دوره کارشناسی اقدام می‌کنید، می‌توانید ۱۰ الی ۱۵ دانشگاه را هدف قرار دهید و اگر برای دوره کارشناسی ارشد اقدام می‌کنید بهتر است ۵ الی ۱۰ دانشگاه را مدنظر بگیرید. می‌توانید برای دانشگاه‌هایی اپلای کنید که دارای بالاترین رتبه در اعطای پذیرش به دانشجویان بین‌المللی باشند. برای مثال دانشگاه آزاد برلین (Free University of Berlin) که یکی از دانشگاه‌های مطرح آلمان است، هر ساله بیش از ۳۰۰۰۰ درخواست پذیرش دریافت می‌کند که از این تعداد بالای درخواست، تنها حدود ۴۰۰۰ دانشجو اجازه تحصیل در این دانشگاه را دریافت می‌کنند. در میان دانشگاه های آلمان، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های آلمان، دارای رتبه بالایی در اعطای پذیرش به دانشجویان بین‌المللی (۵۵%) است. البته باید به این موضوع توجه داشت که شانس پذیرش شما عمدتاً به دوره‌ای که انتخاب می‌کنید و میزان تقاضا برای آن رشته بستگی دارد. در این دانشگاه، رشته‌هایی مثل داروسازی و روانشناسی دارای کمترین میزان شانس پذیرش هستند زیرا تعداد متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها بسیار زیاد است. اما در رشته‌هایی مثل ریاضی و فیزک شانس دریافت پذیرش از این دانشگاه به مراتب بالاتر است. از دیگر دانشگاه‌های معتبر آلمان که دارای رتبه بالایی در اعطای پذیرش هستند، می‌توان به دانشگاه فنی برلین (۶۰%) و دانشگاه فرایبورگ (۳۳%) اشاره کرد.

در بسیاری از دانشگاه های آلمان، امکان درخواست پذیرش دو بار در سال وجود دارد. شما می‌توانید هم در ترم تابستان و هم در ترم زمستان جهت اپلای اقدام کنید. در حالت کلی زمان درخواست پذیرش برای ترم زمستان تا ۱۵ جولای و زمان اخذ پذیرش برای ترم تابستان تا ۱۵ ژانویه است. با این وجود بازه زمانی درخواست پذیرش از دانشگاه های آلمان با هم متفاوت است و حتی ممکن است در یک دانشگاه مشخص، زمان اپلای برای دوره‌های آموزشی مختلف یکسان نباشد. بنابراین این نکته بسیار حائز اهمیت است که مدارک تحصیلی خود را در زمان مشخص شده توسط دانشگاه بر اساس رشته انتخابی ارسال کنید.

پیشنهاد می‌شود مدارک مورد نیاز را حداقل شش هفته پیش از پایان مهلت مورد نظر به دانشگاه ارسال کنید. این کار به شما این اطمینان را می‌دهد در صورت ناقص بودن مدارک و یا درخواست مدرک اضافی، شما زمان کافی برای تصحیح و یا ارسال دیگر مدارک را داشته باشید.

منتظر جواب درخواست پذیرش باشید!!

به محض ارسال کامل مدارک برای دانشگاه، ایمیلی دریافت خواهید کرد که در آن دانشگاه تأیید می‌کند مدارک شما را دریافت کرده است. فرآیند بررسی مدارک توسط دانشگاه ممکن است یک الی دو ماه طول بکشد. ممکن است دانشگاه بعد از بررسی مدارک شما، احتیاج به مدرک دیگری برای اثبات ادعای شما مثلاً در رزومه تحصیلی یا کاری داشته باشد. بنابراین بهتر است در این مدت هوشیار باشید و مدرک درخواستی را سریع ارسال کنید.

۷. ویزای تحصیلی آلمان

بعد از انجام مراحل بالا و کسب موفقیت در اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان، می‌بایست برای درخواست ویزای دانشجویی اقدام کنید. به دلیل رقابت زیاد برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان، گرفتن ویزای تحصیلی از این کشور همواره سخت است و حتی ممکن است با وجود نامه پذیرش دانشگاه با رد ویزای تحصیلی مواجه شوید. این موضوع برای دانشجویانی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شده‌اند، می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد. بنابراین بهتر است پیش از حضور در جلسه مصاحبه برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان خود را به طور کامل آماده کنید و از نحوه سؤالات و پاسخ‌های صحیح آگاهی کامل داشته باشید. تسلت شما در زمان مصاحبه یکی از فاکتور‌های اساسی و مهم است که نشان می‌دهد شما از نظر بلوغ فکری، استقلال و توانایی‌های اجتماعی واجد شرایط تحصیل در آلمان هستید.

برخی از سؤالاتی که ممکن است از شما در زمانه مصاحبه پرسیده شود، به شرح زیر است:

  • چرا می‌خواهید در آلمان ادامه تحصیل دهید؟
  • برای چه رشته‌ای و در چه مقطعی درخواست پذیرش تحصیلی دادید؟
  • چرا این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • تحصیل در این رشته چه منافعی برای شما دارد؟
  • چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟
  • ترجیح می‌دهید پس از پایان تحصیل در آلمان، در این کشور بمانید یا به کشور خود بازگردید؟

بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است که شما در روز مصاحبه بهترین عملکرد را از خود نشان دهید و با اعتماد به نفس کامل به سؤالات پرسیده شده پاسخ دهید. با این حال احتمال رد درخواست ویزای تحصیلی شما وجود دارد. اگر این اتفاق ناراحت کننده رخ داد، دلسرد نشوید و از رؤیای خود دست نکشید. اعتراض دهید و اگر پاسخ مثبتی دریافت نکردید، دوباره تلاش کنید. تلاش دوباره نشان‌دهنده علاقه و میل زیاد متقاضی برای تحصیل در دانشگاه های آلمان است. این می‌تواند نکته مثبت و متقاعدکننده‌ای برای سفارت باشد. در هنگام مصاحبه، باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • فرم درخواست (خوانا، تکمیل و امضا شده)
  • عکس گذرنامه‌ای (سیاه و سفید یا رنگی که طی ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد)
  • گذرنامه معتبر (امضا شده به همراه دو کپی بر روی کاغذ A4 از صفحات ۲ و ۳)
  • شناسنامه
  • نامه پذیرش از دانشگاه و یا کالج موردنظر (یا دعوت‌نامه آزمون ورودی)
  • نامه تمکن مالی (حداقل مبلغی معادل ۱۰۲۳۶ یورو در حساب بانکی به نام خودتان در ایران و یا نامه تمکن مالی فرد حامی در آلمان)
  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان (حداقل B2 آلمانی برای دوره‌های آلمانی‌زبان و حداقل آیلتس ۶ برای دوره‌های انگلیسی‌زبان)
  • ارائه مدارک شغلی و فعالیت‌های دیگر در ایران (در صورت وجود)
  • رزومه (امضا شده و به صورت جدول، با ذکر آدرس کامل، شماره تلفن و آدرس ایمیلی که مرتب چک می‌کنید)
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (امضا شده)
  • مدرک بیمه درمان مسافرتی معتبر برای مدت مورد نظر (مدت اعتبار این مدرک ۹۰ روز است) (نیازی به ارائه این مدرک در زمان مصاحبه سفارت نیست و در زمان صدور ویزا لازم خواهد بود)

هزینه اخذ ویزای تحصیلی آلمان برابر ۷۵ یورو است که در روز تحویل مدارک باید همراهتان باشد. ویزای تحصیلی آلمان در ابتدا به مدت ۳ ماه معتبر بوده که افراد بعد از ورود به این کشور باید با مراجعه به اداره امور اتباع خارجه، نسبت به تمدید ۱ الی ۲ ساله ویزای خود اقدام کنند.

منبع:

www.studying-in-germany

https://www.daad-iran.org/en