با همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان، بسیاری از فعالیت‌های علمی و آموزشی دچار تغییرات اساسی شده و در بیشتر کشور‌های دنیا، دانشگاه‌ها به صورت آنلاین فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند. کانادا نیز یکی از کشور‌هایی است که تلاش دارد تا با فراهم کردن شرایط مناسب، از حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌ها جلوگیری کرده و از سلامت آنان حفاظت کند. در حال حاضر تمامی کلاس‌های درسی در کانادا به صورت آنلاین برگزار شده و طبق گفته مسئولان دانشگاه‌ها، امتحانات پایان ترم نیز به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

طبق اعلام دانشگاه‌های کانادا، تاریخ ددلاین اپلیکیشن و پذیرش این دانشگاه‌ها تا امروز تغییری نکرده است. افرادی که قصد تحصیل در کانادا و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های این کشور را دارند باید همان روال قبلی را ادامه دهند. دانشگاه‌های کانادا اعلام کرده‌اند که در این شرایط سعی می‌کنند تا انعطاف بیشتری در اجرای قوانین داشته باشند و تا حدی که امکان دارد با دانشجویان همکاری کنند. افرادی که از دانشگاه‌های کانادا پذیرش می‌گیرند در صورتی که نتوانند برای شروع ترم تحصیلی به کانادا بیایند می‌توانند تاریخ شروع تحصیل خود را با هماهنگی با دانشگاه یک ترم به عقب بیاندازند.

دانشگاه‌های کانادا در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، تمهیداتی برای کمک به دانشجویان آسیب‌پذیر اندیشیده‌اند. بسیاری از دانشگاه‌ها برای افرادی که در مقابل ویروس کرونا آسیب‌پذیر هستند مکانی برای سکونت موقت تدارک دیده‌اند تا افرادی که توانایی سکونت در محلی ایزوله و بهداشتی را ندارند از آسیب‌های این بیماری در امان باشند. همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها این گزینه را پیش روی دانشجویان قرار داده‌اند تا در صورت تمایل بتوانند دروسی را که می‌خواهند حذف کرده و تمام مبلغ شهریه مربوط به درس حذف شده  نیز به دانشجو برگردانده می‌شود.

در حال حاضر، بسیاری از دانشجویان سال آخر و افرادی که در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها مشغول به تحقیق بوده‌اند دچار مشکلات اساسی شده‌اند. افرادی که در این شرایط می‌خواهند به آزمایشگاه‌ها دسترسی داشته باشند باید درخواست خود را به دانشگاه ارسال کنند و در صورتی که با درخواست آنها موافقت شد، این دانشجویان می‌توانند به صورت محدود به آزمایشگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

شرایط پیش آمده برنامه‌ریزی و تاریخ فارغ‌التحصیلی بسیاری از دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از دانشجویان سیستم دانشگاهی کبک درخواست این را دارند تا ترم تحصیلی جاری بدون احتساب سنوات حذف شود تا دانشجویان از لحاظ تحصیلی دچار مشکلات بیشتر از این نشوند. دانشگاه‌های کانادا سامانه‌ها و سیستم‌هایی برای پشتیبانی و مشاوره روانشناسی برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند. بسیاری از دانشجویان دور ازخانواده خود در کانادا تحصیل می‌کنند و این شرایط از لحاظ روحی برای آنان بسیار مشکل آفرین است. دانشجویانی که نیاز به مشاوره روانشناسی دارند می‌توانند به صورت رایگان از این خدمات استفاده کنند.

همچنین دانشگاه‌های کانادا با دریافت کمک‌های مردمی در پی کمک‌رسانی به دیگر افراد جامعه مانند سالمندان و نیازمندان هستند. دانشگاه‌های کانادا سعی دارند با استفاده از پتانسیل و توانایی‌های خود، به جامعه کمک کرده و از گسترش بیشتر این ویروس در کانادا جلوگیری کنند.

بسیاری از مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های کانادا در حال حاضر مشغول کار کردن بر روی روش‌های درمانی برای بیماری کرونا هستند. این مراکز با استفاده از دانش و تجهیزاتی که دارند در حال مطالعه و آزمایش دارو‌ها و واکسن‌های مختلفی هستند که در آینده بتوان از آنها برای پیشگیری و درمان این بیماری استفاده کرد. مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها با استفاده از تجربیاتی که در زمینه‌های تحقیقاتی دارند در حال آزمایش دارو‌های مختلفی هستند و با توجه به فعالیت گسترده علمی در زمینه ویروس کرونا، پیش‌بینی می‌شود که تعداد زیادی مقالات علمی پس از پایان یافتن همه‌گیری این ویروس، در دنیا منتشر شود.

دانشجویانی که استادی پرمیت کانادا را دارند ولی در حال حاضر در خارج کانادا قرار دارند برای برگشتن به کانادا باید قبل از سوار شدن به هواپیما از نظر پزشکی مورد ارزیابی قرار بگیرند و پس از ورود به خاک کانادا به مدت ۱۴ روز در قرنطینه باشند.



منبع: