کشور کانادا از جمله کشور‌های مهاجر پذیری است که همیشه در پی جذب نیروی کار ماهر و متخصص بوده است. در همین راستا، دانشگاه‌های کانادا تمرکز بسیار زیادی بر روی پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارند. همچنین دولت کانادا با در نظر گرفتن شرایطی مخصوص، مسیر گرفتن اقامت برای دانشجویانی که در کانادا تحصیل می‌کنند را هموار کرده است. به همین دلایل، بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، تحصیل در کانادا را انتخاب می‌کنند. اما آیا می‌شود که پذیرش تحصیلی کانادا را بدون مدرک زبان گرفت؟ در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

اهمیت مدرک زبان برای تحصیل در کانادا

همانطور که می‌دانید بیشتر استان‌های کشور کانادا انگلیسی زبان و قسمت‌هایی از این کشور مثل استان کبک، فرانسوی زبان هستند. در حالت کلی، پذیرش تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان امکان پذیر نیست. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا حتماً مدرک زبان لازم است و حتی برای گرفتن پذیرش از بعضی از دانشگاه‌های برتر کانادا، داشتن مدرک زبان با نمره بالا جز یکی از الزامات پذیرش است.

تعدادی از کالج‌های کانادا هستند که بدون مدرک زبان به افراد پذیرش می‌دهند اما مشکل اینجاست که این کالج‌ها جزء لیست دانشگاه‌های برتر کانادا یا همان DLI نیستند.

دانشگاه‌های DLI دانشگاه‌هایی هستند که اجازه دارند دانشجویان بین‌المللی پذیرش کنند و اداره مهاجرت کانادا تنها به افرادی که از این دانشگاه‌ها پذیرش دارند ویزا و استادی پرمیت می‌دهد. پس حتی اگر افراد بتوانند بدون مدرک زبان از یکی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کانادا مدرک زبان دریافت کنند، در صورت نداشتن مدرک زبان معتبر، برای گرفتن ویزا و استادی پرمیت دچار مشکل خواهند شد.

اهمیت مدرک زبان در حین تحصیل در کانادا

در بسیاری از موارد افرادی که حتی مدرک زبان داشته‌اند ولی به صورت عملی نمی‌توانستند از دانش زبان خود استفاده کنند نیز دچار مشکل شده‌اند. فهمیدن مطالب به زبان انگلیسی و توانایی خواندن متون علمی به زبان انگلیسی مهم‌ترین مهارت‌هایی است که برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان کانادا لازم است.

همچنین افرادی که به دنبال بورسیه‌های تحصیلی هستند نیاز به مدرک زبان با نمره بالا دارند. بیشتر بورسیه‌های دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های شایسته محور هستند. این بورسیه‌ها به افرادی که رزومه تحصیلی قوی و عملکرد مناسبی در حین تحصیل داشته باشند تعلق می‌گیرد. داشتن مدرک زبان با نمره بالا یکی از فاکتور‌های مهم برای گرفتن بورسیه‌های شایسته محور است.

یکی از راه‌هایی که می‌توان بدون مدرک زبان در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کرد این است که فرد متقاضی در مقطع قبلی در یک دانشگاه انگلیسی زبان تحصیل کرده باشد. به عنوان مصال فردی که به مدت ۲ سال در یک کشور خارجی و به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده باشد، برای تحصیل در کانادا نیازی به مدرک زبان ندارد. لازم به ذکر است که این شرایط برای تمامی دانشگاه‌های کانادا صدق نمی‌کند و امکان دارد تعدادی از دانشگاه‌های کانادا در این شرایط هم از متقاضی مدرک زبان بخواهند. پس بهترین کار برای کسب اطلاعات در زمینه مدارک مورد نیاز برای اپلای، سایت دانشگاه‌ها است. افراد باید با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود از مدارکی که برای گرفتن پذیرش لازم است اطلاع پیدا کنند.

پس به صورت کلی می‌توان گفت که در بیشتر موارد، تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نیست و افرادی که مدرک زبان ندارند، به احتمال بسیار زیاد، برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا و استادی پرمیت دچار مشکل خواهند شد.



منبع: