دانشگاه کبک کانادا یک سیستم دانشگاهی است که از ۱۰ دانشگاه تشکیل شده است. مرکز اصلی دانشگاه کبک در شهر کبک سیتی قرار دارد. این دانشگاه در ۵۴ شهر استان کبک مرکز آموزشی دارد و در حدود ۸۷ هزار دانشجو دارد. اگر به دنبال تحصیل در کانادا به زبان فرانسوی هستید، دانشگاه کبک کانادا ۳۰۰ رشته مختلف در مقاطع تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در اختیار دانشجویان از سراسر جهان قرار می‌دهد. دانشگاه کبک و تمامی زیر مجموعه‌های آن دولتی هستند و زبان تدریس در این دانشگاه‌ها فرانسوی است. در ادامه بیشتر در مورد دانشگاه کبک کانادا و دانشگاه‌های زیر مجموعه آن صحبت می‌کنیم.

تاریخچه دانشگاه کبک کانادا

در سال ۱۹۶۸ دانشجویان کالج‌های کبک به دلیل کمبود دانشگاه‌های فرانسوی زبان در استان کبک دست به تظاهرات زدند. تا سال ۱۹۶۸ تنها ۴۰ درصد از فارغ‌التحصیلان کالج برای ادامه تحصیل می‌توانستند به دانشگاه‌ها وارد شوند. در پی گسترده شدن اعتراضات، مسئولان استان کبک تصمیم گرفتند تا سیستم دانشگاهی را تأسیس کنند تا دانشگاه‌های بیشتری در اختیار متقاضیان فرانسوی زبان قرار بگیرد.

پس از اتفاقات سال ۱۹۶۸، تعداد ۱۰ دانشگاه در قالب سیستم دانشگاهی کبک برای ارائه خدمات تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار گرفت، سیستم آموزشی در دانشگاه کبک بر اساس سیستم آموزشی دانشگاه‌های آمریکا تأسیس شد و تا به امروز از همین سیستم در دانشگاه کبک استفاده می‌شود.

دانشگاه‌های زیر مجموعه دانشگاه کبک عبارتند از:

  • دانشگاه عالی تکنولوژی
  • دانشگاه ملی حقوق
  • مؤسسه ملی تحقیقات علمی
  • دانشگاه کبک در شیکوتیمی
  • دانشگاه کبک در مونترال
  • دانشگاه کبک در ریموسکی
  • دانشگاه کبک در تواریویر
  • دانشگاه کبک در آبیتیبی تمیسکامانگ
  • دانشگاه کبک در اوتاوه
  • دانشگاه تلوک

دانشگاه عالی تکنولوژی

دانشگاه عالی تکنولوژی در شهر مونترال قرار دارد و یکی از دانشگاه‌های زیر مجموعه دانشگاه کبک است که مباحث مربوط به مهندسی و فناوری در آن تدریس می‌شود. در حدود ۲۵ درصد از کسانی که در استان کبک مدرک مهندسی دریافت می‌کنند در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه عالی تکنولوژی رشته‌های مهندسی مختلفی مثل مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و مهندسی صنایع دارد. این دانشگاه در زمینه‌های تحقیقاتی فعالیت گسترده دارد و در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز به دانشجویان خدمات ارائه می‌کند. این دانشگاه هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین‌الملل از کشور‌هایی چون فرانسه، برزیل، مکزیک، هند و ایران می‌پذیرد.

دانشگاه ملی حقوق

دانشگاه ملی حقوق تنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجو می‌پذیرد و در سال ۱۹۶۹ تأسیس شده است. این دانشگاه دارای ۵ پردیس دانشگاهی است که دو پردیس اصلی آن در شهر‌های کبک سیتی و مونترال قرار دارد.

از جمله رشته‌های که برای تحصیل در این دانشگاه وجود دارد می‌توان رشته‌های حقوق بین‌الملل، مدیریت منابع انسانی و مدیریت شهری را نام برد.

مؤسسه ملی تحقیقات علمی

مؤسسه ملی تحقیقات علمی دانشگاهی تحقیقات محور است که در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجو می‌پذیرد. مؤسسه ملی تحقیقات علمی در چهار زمینه محیط زیست و منابع آبی، انرژی و مواد، تحقیقات جانوری و تحقیقات اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارد.

این دانشگاه در ۴ شهر مونترال، کبک سیتی، لاوال و ورنز دارای مراکز تحقیقاتی است. از جمله رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شود می‌توان رشته‌های زیر را نام برد:

  • کارشناسی ارشد و دکتری منابع آب
  • کارشناسی ارشد و دکتری علوم زمین‌شناسی
  • کارشناسی ارشد و دکتری انرژی و علوم مواد
  • کارشناسی ارشد و دکتری مخابرات

دانشگاه کبک در شیکوتیمی

دانشگاه کبک در شیکوتیمی در شهر ساگنی قرار دارد و سومین دانشگاه بزرگ از مجموعه دانشگاه‌های کبک است. این دانشگاه در حدود ۴۰ رشته در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دارد. تحقیقات این دانشگاه در زمینه‌های تاریخ و جغرافیا در کانادا بسیار شناخته شده است.

دانشگاه کبک در شیکوتیمی در سال ۲۰۰۶ با مشارکت با دانشگاه شربروک، این فرصت را برای دانشجویان خود فراهم کرد تا در رشته بیولوژی نیز بتوانند تحصیل کنند. رشته‌های مهندسی این دانشگاه عبارتند ازمهندسی کامپیوتر، مهندسی زمین‌شناسی و مهندسی ژنتیک. همچنین دانشکده‌ هنر و انیمیشن دانشگاه کبک در شیکوتیمی در شهر مونترال دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه کبک در مونترال

دانشگاه کبک در مونترال دانشگاهی فرانسوی زبان و بزرگترین دانشگاه از مجموعه دانشگاه‌های کبک است. دانشگاه کبک در مونترال در سال گذشته در حدود ۴۰ هزار دانشجو پذیرفته است که ۴‌هزار دانشجوی بین‌الملل از کشور‌های مختلف جزء پذیرفته شدگان این دانشگاه بودند.

این دانشگاه ۳۱۰ رشته در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دارد. دانشگاه کبک در مونترال از دانشکده‌های هنر، ارتباطات، علوم سیاسی و حقوق، مدیریت و علوم تشکیل شده که هر کدام رشته‌های متنوعی را برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

این دانشگاه یکی از ۲ دانشگاه فرانسوی زبان شهر مونترال است که تنها ۱ درصد از دانشجویان آن زبان مادری انگلیسی دارند.

دانشگاه کبک در ریموسکی

دانشگاه کبک در ریموسکی یکی از دانشگاه‌های سیستم دانشگاهی کبک است که در حدود ۱۰۰ هزار دانشجو دارد. دانشگاه کبک در ریموسکی ۷ هزار دانشجو در سال می‌پذیرد که از این تعداد ۵۵۰ نفر دانشجوی بین‌الملل هستند.

دانشگاه کبک در ریموسکی در حدود ۱۶۰ رشته در مقاطع تحصیلی کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در اختیار متقاضیان قرار داده است. رشته‌های مهندسی، بیولوژی، بیوشیمی، محیط زیست، تاریخ، جغرافیا، علوم کامپیوتر، ادبیات و پرستاری از جمله رشته‌هایی هستند که در این دانشگاه تدریس می‌شوند.

شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کبک برای رشته‌های مختلف متفاوت است و اکثر رشته‌های تحصیلی این دانشگاه‌ها به زبان فرانسوی است. افرادی که تمایل به مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در دانشگاه کبک دارند می‌بایست در ابتدا به مکان دانشگاه مورد نظر خود توجه داشته باشند. به این دلیل که تعدادی از دانشگاه‌های کبک در شهر‌های سردسیر و کوچک کبک قرار دارند. پس از کسب اطلاعات از مکان دانشگاه‌ها، متقاضیان می‌باسیت با مراجعه به سایت دانشگاه‌ها از شرایط پذیرش و اپلای مطلع شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: