امروزه بسیاری از افراد به دلایل متعددی تمایل به مهاجرت به کشوری دیگر و زندگی یا تحصیل در کشور مربوطه را دارند. یکی از کشورهایی که از گذشته تاکنون مورد توجه تعداد کثیری از افراد در سراسر دنیا بوده فرانسه است. بنابراین اگر تحصیل در فرانسه یا مهاجرت به این کشور را در الویت برنامه‌های خود قرار داده‌اید، آشنایی با نحوه اقامت فرانسه می‌تواند کمک شایانی برای شما باشد. در حقیقت آشنایی با موضوع اقامت در کشوری خاص برای کسانی که قصد مهاجرت دارند بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم پس از پرداختن به برخی از مزایای زندگی در فرانسه توضیحاتی درباره شرایط اقامت فرانسه، مدارک موردنیاز برای اجازه اقامت فرانسه،  را نیز ارائه دهیم.

مزایای زندگی در فرانسه

همانطور که می‌دانید فرانسه دارای مزیت‌های زیادی برای زندگی بوده و افراد بسیاری در سراسر جهان تمایل به زندگی در این کشور زیبا را دارند. در این بخش قصد داریم به برخی از مزایای زندگی در فرانسه بپردازیم.

سیستم آموزشی

سیستم آموزشِ عالی در فرانسه یکی از پرکارآمد‌ترین سیستم‌های آموزشی در کل اروپا است. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی در جایگاه‌های بالایی قرار گرفته‌اند و بر اساس جدیدترین اخبار منتشر شده درباره میزان شهریه دریافتی توسط این دانشگاه‌ها، بسیاری از دانشگاه‌های دولتیِ این کشور، رایگان بوده و دانشجویان می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک در آنها به تحصیل بپردازند.

تعادل در کار و زندگی

یکی از موضوعاتی که فرانسوی‌ها به آن اهمیت بسیار زیادی می‌دهند کار در کنار زندگی کردن است. به عبارت دیگر آنها کار می‌کنند تا بتوانند زندگی راحتی داشته باشند نه اینکه با هدفِ کار کردن، زندگی کنند. فرانسوی‌ها می‌دانند که چگونه بین زندگی و کار خود تعادل ایجاد کرده و از زندگی کردن لذت ببرند. در حقیقت یکی از دلایلی که مغازه‌ها و دیگر اماکن خدمات‌رسانی در فرانسه ساعت ۷ عصر تعطیل می‌شوند این است که کارمندان باید علاوه بر کار کردن از بودن کنار خانواده و دوستان خود و گذراندن زمانِ شام کنار آنها لذت ببرند.

مراقبت‌های درمانی

مراقبت‌های درمانی در فرانسه علاوه بر داشتن کیفیت بالا، مقرون به صرفه نیز هستند. افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند می‌توانند از مزایایی نظیر آزمایش‌های ماهیانه رایگان و داروهای نسبتاً ارزان و یا رایگان بهره‌مند شوند. همچنین مقداری از درآمد افراد (هر ماه) به حساب بیمه سلامت واریز می‌شود و بنابراین افراد می‌توانند بدون پرداخت هزینه نزد دکتر مربوطه بروند. افرادی هم که در بیمارستان بستری می‌شوند بیشترین هزینه‌ای که باید پرداخت کنند ۱۸ یورو در روز است.

برای اطلاعات بیشتر درباره مزایای زندگی در فرانسه به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

شرایط اقامت فرانسه

پیش از پرداختن به شرایط اقامت فرانسه بهتر است ابتدا با مفهوم این واژه آشنا شویم. منظور از اقامت، این است که فردی بیش از ۳ ماه در این کشور بماند که البته افراد غیر اروپایی که می خواهند ساکن فرانسه شوند باید اجازه اقامت داشته باشند. اجازه اقامت برای افراد غیر اروپایی ضروری بوده ولی برای افراد اروپایی اجباری نیست اما دریافت این مجوز برای آنها نیز بسیار سودمند است زیرا در صورت عدم دریافت این اجازه نمی‌توانند از برخی خدمات دولتی مانند وام مسکن استفاده کنند. بر خلاف ویزا که در کشور مبدأ اخذ می‌شود، اجازه اقامت تنها در خود کشور فرانسه به ثبت می‌رسد. نکته‌ای که در خصوص اخذ اقامت فرانسه باید به آن توجه شود این است که تنها افرادی که دارای ویزای بلند مدت فرانسه هستند مشمول شرایط دریافت اجازه اقامت بوده و داشتن ویزای کوتاه مدت برای اخذ این مجوز، کافی نیست.

مدارک موردنیاز برای اجازه اقامت فرانسه

بعد از بررسی شرایط اولیه برای اخذ اجازه اقامت، خوب است بدانید که به منطور دریافت این مجوز باید مدارک زیادی را ارائه دهید. مدارک موردنیاز برای دریافت اجازه اقامت فرانسه بسته به نوع اقامت، متفاوت هستند اما در بیشتر موارد شامل مدارک زیر هستند.

  • اصل و کپی گذرنامه (پاسپورت) و ویزای بلند مدتِ معتبر
  • گواهی تولد یا همان گواهی ولادت به همراه ترجمه معتبر )به زبان فرانسوی( که باید در کشورِ مبدأ و یا سفارت کشورِ مبدأ در فرانسه توسط مترجم رسمی انجام شود
  • اصل و کپی مدرک سکونت (وضعیت اقامت، رسید اجاره‌بها و یا قبض برق و…)
  • وضعیت حقوق (کارمندان باید مدرکی بر اثبات اشتغال خود و مدرکی درباره آخرین حقوق دریافتی ارائه دهند. افرادی نیز که کارمند نیستند و یا از محل کار خود اخراج شده‌اند باید مدرکی گواه بر تمکن مالی مناسب برای زندگی در فرانسه ارائه دهند.)
  • بیمه درمانی (بیمه پزشکی)
  • دو قطعه عکس (هم سایز با عکس گذرنامه)

در فرآیند ارائه مدارک باید توجه شود که اگر مدرکی به زبان فرانسوی نیست حتماً باید ترجمه‌ای معتبر برای آن ارائه داده شود.

متقاضیان بعد از ارائه تمام مدارک موردنیاز جهت اخذ اقامت فرانسه، رسیدی دریافت خواهند کرد. این رسید به افراد این امکان را می‌دهد که تا زمان دریافت (و یا عدم دریافت) اجازه اقامت فرانسه در این کشور بمانند.

انواع اقامت فرانسه

انواع اقامت فرانسه

همانطور که می‌دانید اهداف افراد برای دریافت اجازه اقامت فرانسه، مشترک نیست و اجازه اقامت فرانسه دارای انواع مختلفی است. در این بخش می‌خواهیم به برخی از رایج‌ترین انواع اجازه اقامت فرانسه بپردازیم.

اجازه اقامت موقت

اجازه اقامت موقت (Carte de séjour temporaire, CST) به افراد این امکان را می‌دهد که دوره‌ای حداکثر به مدت یک سال در این کشور اقامت داشته باشند که البته این نوع از اجازه اقامت، قابل تمدید است. اجازه اقامت موقت دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها به شرح زیر هستند.

دانشجویی

دانشجویان غیر اروپایی که تمایل به تحصیل در فرانسه دارند باید ویزای دانشجویی را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این ویزا می‌توانند از طریق کنسولگری فرانسه و یا کامپوس فرانس اقدام کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این نوع ویزا به صفحه ویزای تحصیلی فرانسه مراجعه کنید.

خویش‌فرمایی

این نوع از ویزا به افراد حق انجام فعالیت‌هایی را که پیش‌تر توسط دولت فرانسه تأیید شده است را می‌دهد.

تجارت

این نوع ویزا به افراد امکان انجام تجارت و یا فعالیت‌های بازرگانی را می‌دهد که برای انجام تجارت نیز (مانند مورد پیشین) باید دولت فرانسه این امتیاز را به آنها اعطا کند.

علمی

این نوع ویزا برای بسیاری از محققان و دانشمندان و اساتید حائز اهمیت است زیرا به آنها این امکان را می‌دهد که برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و یا تدریس در سطح دانشگاهی، اقامت فرانسه را دریافت کنند. متقاضیان باید بدانند که برای دریافت این نوع ویزا باید از یک مؤسسه تحقیقاتی  یا یک دانشگاه، مدرکی گواه بر صلاحیت علمی و هدف اقامت فرانسه را ارائه دهند. این نامه همچنین باید مدت زمان اقامت فرانسه را نیز نشان دهد.

برای اطلاعات بیشتر درباره ویزای فرانسه به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

اجازه اقامت دائم

اجازه اقامت دائم نوع دیگری از اجازه اقامت فرانسه بوده و بسیاری از افراد به دنبال دریافت آن هستند. اجازه اقامت دائم (Carte de résident, CR) به افراد این امکان را می‌دهد که به صورت دائمی در این کشور زندگی کنند. این مجوز به اندازه ۱۰ سال معتبر بوده و قابل تمدید است. همچنین افراد اروپایی که به مدت ۵ سال و یا بیشتر در فرانسه زندگی کرده‌اند، حق دریافت اجازه اقامت دائم را دارند و غالباً برای اخذ این مجوز نیازی به ثابت کردن توان مالی و وضعیت اشتغال خود ندارند.

اجازه اقامت مشروط

اجازه اقامت مشروط (provisional stay permit) نوع دیگری از اجازه اقامت فرانسه است که مختص خارجیانی است که به طور قانونی اجازه ادامه زندگی در فرانسه را ندارند (برای مثال کسانی که ویزا و یا اجازه اقامت‌شان منقضی شده است) اما به دلایلی مانند مسائل پزشکی ویا دلایل دیگر نمی‌توانند این کشور را ترک کنند. این نوع از اجازه اقامت، حداقل به مدت ۱ ماه معتبر بوده و افراد با داشتن آن می‌توانند اجازه کار موقت دریافت کنند.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

منبع: