یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای تحصیل در کانادا باید به آن توجه کرد، بحث زمان‌بندی و داشتن اطلاعات کافی در مورد تاریخ شروع ترم دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های کانادا بر اساس تاریخ شروع ترم، ددلاین‌هایی را مشخص می‌کنند که افراد باید تا قبل از این ددلاین‌ها، فرآیند اپلای خود را کامل انجام داده باشند. به دلیل اینکه گرفتن ویزای تحصیلی کانادا نیز خود زمان‌بر است، افرادی که برای دانشگاه‌های کانادا اپلای می‌کنند، حتماً باید مدت زمان لازم برای اخذ ویزا را هم در زمان‌بندی خود لحاظ کنند. در ادامه بیشتر در مورد تاریخ شروع ترم دانشگاه‌های کانادا صحبت می‌کنیم.

تاریخ شروع ترم و ددلاین دانشگاه‌های کانادا

تاریخ شروع ترم پاییز اکثر دانشگاه‌های کانادا در ماه سپتامبر یا اواخر شهریور است. ترم پاییز تا ماه دسامبر (اوایل دی ماه) ادامه دارد و پس از آن برای تعطیلات کریسمس، دانشگاه‌ها به مدت یک یا دو هفته تعطیل هستند. پس از تعطیلات کریسمس، ترم جدید از ماه ژانویه یا همان بهمن شروع می‌شود و تا اواخر آپریل (اوایل اردیبهشت) ادامه دارد. در ترم زمستان دانشگاه‌ها در حدود یک هفته در اواسط مارچ تحت عنوان اسپرینگ بریک یا تعطیلات بهاری، تعطیل هستند.

ددلاین دانشگاه‌های کانادا جهت اپلای برای ترم پاییز عموماً ۱۵ ژانویه (اواخر دی ماه) است. همچنین ددلاین اپلای برای ترم زمستان دانشگاه‌های کانادا اول سپتامبر (اوایل شهریور) است. ددلاین دانشگاه‌های کانادا با یکدیگر متفاوت هستند و در برخی از دانشگاه‌ها ددلاین برای متقاضیان خارجی با ددلاین برای متقاضیان کانادایی تفاوت دارد. به همین منظور برای اطلاع پیدا کردن از تاریخ‌های مهم و ددلاین دانشگاه‌ها حتماً باید به سایت دانشگاه‌های مورد نظر خود مراجعه کنید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

زمان‌بندی جهت اپلای برای دانشگاه‌های کانادا

همانطور که پیش‌تر گفتیم، یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام اپلای برای دانشگاه‌های کانادا باید در نظر داشته باشیم، بحث زمان‌بندی است. افرادی که برای اپلای کردن زمان‌بندی و برنامه‌ریزی درستی ندارند، اغلب برای گرفتن پذیرش یا ویزای کانادا دچار مشکل می‌شوند.

اولین موضوعی که در زمان‌بندی برای اپلای باید به آن توجه کرد، تاریخ آزمون زبان است. از آنجایی که شرکت در آزمون زبان نیاز به چند ماه آمادگی دارد، افرادی که قصد اپلای برای دانشگاه‌های کانادا را دارند، باید به دقت تاریخی که می‌خواهند آزمون زبان بدهند را انتخاب کنند. اغلب به متقاضیان توصیه می‌شود که تا شهریور ماه آزمون زبان خود را بدهند تا هنگامی که می‌خواهند برای دانشگاه‌های مختلف اپلای کنند، نمره زبان‌شان مشخص شده باشد. همچنین در صورتی که نمره زبان مورد نظر خود را در اولین آزمونی که می‌دهند، کسب نکردند، فرصت داشته باشند تا دوباره در آزمون زبان شرکت کنند. از آنجایی که ثبت‌نام برای آزمون‌های زبان باید مدتی قبل از برگزاری آزمون انجام شود، متقاضیان باید حتماً به این مسئله توجه داشته باشند تا فرصت ثبت‌نام در تاریخ مد نظر را از دست ندهند.

دانشجویانی که قصد دارند از استاد پوزیشن یا جایگاه بگیرند نیز باید به زمان‌بندی‌ها بسیار توجه کنند. بسیاری از متقاضیان به این مسئله توجه نمی‌کنند و زمانی به اساتید ایمیل می‌زنند که تمامی پوزیشن‌های آنها پر شده است. پس بهتر است از اواخر تابستان شروع به زدن ایمیل به اساتید مختلف کنید تا هرچه زودتر بتوانید پوزیشن مورد نظر خود را به‌دست بیاورید.

انجام دادن امور مربوط به ترجمه مدارک نیز امکان دارد که زمان‌بر باشد پس بهتر است از قبل، تمامی مدارکی که باید برای تکمیل فرم اپلیکیشن ترجمه شود را جمع‌آوری کرده و ترجمه کنید. همچنین گرفتن توصیه‌نامه از اساتید دوره قبلی نیز زمان‌بر است. متقاضیان باید از قبل با اساتید خود برای گرفتن توصیه‌نامه صحبت کنند و با اساتید مورد نظر خود هماهنگ باشند تا هنگام گرفتن توصیه‌نامه دچار مشکل نشوند. اساتیدی که مشغله کاری زیادی دارند، عموماً نمی‌توانند توصیه‌نامه‌های خود را به سرعت برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند، به همین منظور انتخاب استادی که می‌خواهید از آن توصیه‌نامه بگیرید، بسیار مهم است. در کل متقاضیان اپلای برای دانشگاه‌های خارج از کشور باید چند هفته قبل از ددلاین تمامی کار‌های مربوط به اپلای را تمام کنند و تکمیل فرم اپلیکیشن را به لحظه آخر موکول نکنند.

یکی از سوالات مهم در زمینه اپلای این است که اپلای کردن برای ترم پاییز بهتر است یا ترم زمستان؟ بر اساس گفته دانشگاه‌ها، تعداد دانشجویانی که در ترم پاییز پذیرش می‌گیرند، بیشتر از دانشجویانی است که برای گرفتن پذیرش ترم زمستان اقدام می‌کنند. پس شانس گرفتن فاند و پذیرش از دانشگاه‌ها برای کسانی که برای ترم پاییز اپلای می‌کنند، بیشتر است.

همانظور که قبل‌تر توضیح دادیم، بهترین منبع برای کسب اطلاعات در مورد زمان شروع ترم و ددلاین دانشگاه‌ها، سایت رسمی دانشگاه است. به همین منظور توصیه می‌شود، افرادی که قصد اپلای دارند، از مدتی قبل‌تر به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنند و از تمامی تاریخ‌های مهم برای اپلای کردن اطلاع پیدا کنند. همچنین اطلاعات مربوط به مدارک لازم برای اپلای نیز در سایت دانشگاه‌ها موجود است و متقاضیان باید با مطالعه قسمت مربوط به مدارک، تمامی مدارک لازم را جمع‌آوری کنند.



منبع: