اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید، می‌بایست اطلاعات کافی از شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را بدست آورید. در واقع یکی از موضوعات مهمی که هر دانشجو یا متقاضی تحصیل در  خارج از کشور می‌بایست به آن اهمیت دهد، بررسی کامل شرایط پذیرش از دانشگاه‌های آن کشور است. البته شرایط پذیرش با توجه به نوع رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر ممکن است متفاوت باشد. بنابراین بهترین و معتبر‌ترین مرجع برای کسب این اطلاعات، سایت دانشگاه مربوطه است. در این مطلب نگاهی کوتاه به شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد خواهیم انداخت.

چرا کانادا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مناسب است؟

کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است که دارای با کیفیت‌ترین سیستم آموزشی در سراسر جهان است. وجود دانشگاه‌های معتبر و سطح اول جهانی، هزینه تحصیل و زندگی پایین‌تر نسبت به یگر کشورهای مطرح انگلیسی‌زبان (آمریکا، انگلیس و استرالیا)، بالا بودن امنیت و کیفیت زندگی، امکان انجام کار دانشجویی و دریافت اقامت دائم بعد از اتمام تحصیل موجب شده تا کانادا جزو محبوب‌ترین کشورها در میان دانشجویان بین‌المللی باشد. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۷۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در کانادا مشغول تحصیل بوده‌اند که بیش‌ترین رشد نسبت به سال پیش از آن (۱۹%) را در بین ۱۰ مقصد نخست دانشجویان بین‌المللی نشان می‌دهد. مونترال، ونکوور، تورنتو، اتاوا و کبک نیز جزو بهترین شهرهای دانشجویی جهان هستند و بیشترین دانشجویان بین‌المللی مقیم کانادا را میزبانی می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰۰۰ ایرانی در کانادا مشغول به تحصیل بوده‌اند که رشدی ۴۸ درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

دانشگاه‌های کانادا از نظر تولیدات علمی، کیفیت آموزش و اشتغال فارغ‌التحصیلان جایگاه بسیار خوبی دارند. از ۱۰۳ دانشگاه کانادا، ۲۶ مورد در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ مؤسسه QS قرار دارند. در میان دانشگاه‌های معتبر کانادا، دانشگاه انتاریو و دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا بیشترین آمار جذب دانشجویان‌ بین‌المللی را دارند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

قبل از بررسی شرایط لازم برای پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد بهتر است با انواع مدارک کارشناسی ارشد در کانادا آشنا شویم. به طور کل در سیستم آموزشی این کشور دو نوع مدرک کارشناسی ارشد وجود دارد. MA یا کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی و هنر که مخصوص افرادی است که در رشته‌های حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی تحصیل کرده‌اند و همچنین MSc یا کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم و مهندسی که مربوط به رشته‌هایی است که تمرکز اصلی آنها بر موضوعات منطقی است که احساسات انسانی در آن دخیل نیستند. مانند ریاضیات، مهندسی، پزشکی، تکنولوژی و فناوری. البته کارشناسی ارشد در کانادا مانند انگلیس شامل مدارک تخصصی در حوزه‌های مختلف است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • MFA یا کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (Master of fine Arts)
  • MEng یا کارشناسی ارشد در مهندسی (بدون پایان‌نامه) (Master of Engineering)
  • MBA یا کارشناسی ارشد در مدیریت کسب و کار (Master of Business Administration)

دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا به مدت ۱ تا ۲ سال به طول می‌انجامد که ممکن است با احتساب مدت زمان مربوط به دوره کارآموزی و کاریابی بر این زمان اضافه شود. دوره کارشناسی ارشد علاوه بر کنفرانس و کلاس شامل مواردی مانند کارگروهی، پروژه و…  است. همچنین بیشتر مقاطع کارشناسی ارشد شامل پایان‌نامه نیز هستند. شروع سال تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در بیشتر دانشگاه‌های کانادا ماه سپتامبر است که البته بعضی از دانشگاه‌های این کشور، زمان‌های متفاوتی را برای شروع سال تحصیلی در نظر می‌گیرند.

بررسی شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر کانادا، می‌بایست شرایط لازم برای ورود به دانشگاه‌های کانادا به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرید. این شرایط می‌تواند شامل هزینه‌های تحصیل، نوشتن استادی پلان، مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و … باشد که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا، دانشجویان باید دارای حداقل معدل ۱۵ در مقطع کارشناسی باشند. همچنین ممکن است گذراندن آزمون GMAT و یا GRE با توجه به رشته تحصیلی فرد از جمله شرایط پذیرش دانشگاه موردنظر باشد. مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی (متناسب با زبان تدریس رشته مورد نظر) از جمله الزامات دریافت پذیرش در دانشگاه‌های کانادا است. دانشجویانی که برای رشته‌های دو زبانه (انگلیسی و فرانسه) اقدام می‌کنند، باید هر دو مدرک زبان را ارائه دهند. نمره زبان IELTS و TOEFL iBT بسته به نوع دانشگاه و نوع رشته تحصیلی متفاوت است.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

شهریه دانشگاه‌های این مقطع برای دانشجویان بین‌المللی نسبت به انگلیس و آمریکا کمتر بوده و حدوداً برابر با ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۵۰۰ دلار کانادا در سال است. رشته‌های هنر و انسانی نسبت به رشته‌های دیگر دارای هزینه کمتر و رشته‌های معماری و دندانپزشکی، بالاترین هزینه را دارند. شهریه پرداختی برای دانشجویان کانادایی تقریباً نصف این هزینه برای دانشجویان بین‌المللی است. دانشجویان در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند از بورسیه های تحصیلی کانادا استفاده کنند. با مراجعه به صفحه هزینه تحصیل در کانادا می‌توانید متوسط شهریه دانشگاه های کانادا برای رشته‌های تحصیلی مختلف در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را مشاهده کنید.

بورسیه های تحصیلی کانادا

هر چند که هزینه‌های تحصیل در این کشور نسبت به هزینه‌های تحصیل در انگلیس، آمریکا و استرلیا پایین‌تر است، دانشجویان‌ بین‌المللی برای به حداقل رساندن هزینه‌های خود در حین تحصیل در کانادا به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور هستند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که بیشتر بورسیه‌های تحصیلی در نظر گرفته شده برای دانشجویان بین‌المللی بر پایه شایستگی (merit scholarships) است. بورسیه‌های شایسته محور بورسیه‌هایی هستند که بر اساس عملکرد و شایستگی افراد به آنان تعلق می‌گیرد. افراد بدون درنظر گرفتن وضعیت مالی‌ای که دارند می‌توانند برای دریافت این بورسیه‌ها  اقدام کنند. دانشجویانی که در زمینه‌های علمی، ورزشی یا هنری دستاورد‌های قابل توجهی داشته باشند، برای دریافت این نوع از بورسیه واجد شرایط هستند.

برای اطلاع از شرایط دریافت بورسیه‌های تحصیلی می‌بایست به سایت دانشگاه مراجعه کنید و موارد مربوط به نوع بورسیه و شرایط لازم برای دریافت آن را به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهید. برای کسب الاعات بیشتر در مورد انواع بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی در نظر گرفته شده برای دانشجویان بین‌المللی، می‌توانید به صفحه بورسیه تحصیلی کانادا مراجعه کنید.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بع شرح زیر است.

شرط معدل جهت پذیرش برای کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد

به صورت کلی اکثر دانشگاه‌های کانادا شرط معدل ۳ از ۴ را مد نظر دارند. بعضی از دانشگاه ها شرط معدل ۳.۲ یا ۳.۴ در دو سال آخر را هم برای متقاضیان قرار داده‌اند. دانشگاه‌های آمریکا و کانادا بیشتر معدل افراد را از ۴ نمره حساب می‌کنند. به دلیل اینکه دانشگاه‌های ایران سیستم نمره‌دهی بر مبنای ۲۰ دارند، بسیاری از متقاضیان ایرانی امکان دارد که برای حساب کردن GPA  به مشکل بربخورند. به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها شرط معدل برای کشور‌های مختلف را به صورت جداگانه در سایت خود قرار می‌دهند. شرط معدل برای دانشجویان ایرانی اکثراً نمره ۱۵ از ۲۰ است. همچنین بعضی از دانشگاه‌ها برنامه‌ای تحت عنوان ماشین حساب GPA در سایت دانشگاه می‌گذارند تا دانشجویانی که معیار مدل آن‌ها متفاوت است، بتوانند به راحتی GPA  خود را محاسبه کنند. به عنوان مثال برای دریافت پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقطع کارشناسی ارشد، معدل دوره کارشناسی شما می‌بایست بالاتر از ۱۶ باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه شرط معدل برای کانادا مراجعه کنید.

استادی پرمیت کانادا (Study Permit)

دریافت اجازه تحصیل(Study Permit)   برای افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را دارند، ضروری است. Study Permit مهم‌ترین برگه‌ای است که در زمان ورود دانشجویان بین‌المللی به کانادا مورد نیاز است. در واقع اخذ این برگه به دانشجویان بین‌المللی اجازه تحصیل در این کشور را می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه استادی پرمیت کانادا مراجعه کنید.

مدارک موردنیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را دارند باید ابتدا دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را انتخاب و با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه، شرایط پذیرش مخصوص به رشته مورد نظر خود را پیدا کنند. با وجود اینکه شرایط پذیرش از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته‌ای به رشته دیگر متفاوت است اما تمامی دانشگاه‌ها علاوه بر شرایط خاص، مدارک ثابتی را برای پذیرش نیاز دارند که در بخش “مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا ” می‌توانید مدارک مورد نیاز را مشاده کنید. به طور کل مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است.

  • ترجمه ریزنمرات دوره دبیرستان (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • ترجمه مدرک دیپلم (و پیش‌دانشگاهی) و کارشناسی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی (SOP)
  • توصیه‌نامه تحصیلی (در صورت لزوم)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • مدرک زبان انگلیسی (TOEFL) و (IELTS) یا مدرک زبان فرانسوی بسته به استان و دانشگاه مورد نظر
  • نامه تمکن مالی برای کل مدت تحصیل در کانادا

بعد از آماده سازی مدارک بالا بعد و اطلاع از شرایط پذیرش در دانشگاه و رشته مورد نظر، متقاضی باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و پس از ثبت درخواست (Application)  در سایت دانشگاه، مدارک را آپلود کرده و منتظر پاسخ دانشگاه بماند. البته بعضی از دانشگاه‌ها برای بررسی درخواست پذیرش، مدارک را به صورت نسخه چاپی از متقاضی می‌خواهند که در این صورت متقاضی باید مدارک را در زمان ثبت درخواست به‌صورت پستی ارسال کند. آخرین مهلت ارسال مدارک ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه آموزشی متفاوت باشد. با این حال، اغلب آخرین مهلت برای ترم زمستان اول سپتامبر و برای ترم تابستان اول مارس است.

اگر شرایط فرد با شرایط مورد نیاز برای دانشگاه مطابقت داشته باشد، نامه‌ای تحت عنوان «نامه پذیرش» از دانشگاه برای فرد ارسال می‌شود. البته داشتن حداقل شرایط، تضمین‌کننده دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های کانادا نیست و با توجه به تعداد بالای متقاضیان و رقابت زیاد، کمیته پذیرش از بین دانشجویان بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. بعد از دریافت نامه پذیرش برای رشته و دانشگاه مورد نظر، باید به سایت سفارت کانادا رفته و برای دریافت ویزا و اجازه تحصیل (استادی پرمیت) اقدام شود. مدارک لازم برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا عبارتند از:

  • فرم IMM1294E – فرم درخواست استادی پرمیت کانادا (اجازه تحصیل در کانادا)
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • تصویر ویزاها و مهرهای پاسپورت فعلی و قبلی (در صورت وجود)
  • نامه بورسیه یا فاند یا هر نوع کمک مالی (در صورت وجود)
  • گواهی حساب بانکی (تمکن مالی برای ویزای دانشجویی کانادا) متقاضی و پشتیبان او
  • گردش حساب بانکی متقاضی و پشتیبان او (۴ الی ۶ ماه)
  • فیش حقوقی، بیمه، حکم کارگزینی، جواز کسب، اجاره‌نامه، مدرک سرمایه‌گذاری و یا هر نوع مدرکی دال بر درآمد جاری متقاضی و پشتیبان مالی، همراه با ترجمه آن
  • عکس دیجیتال با مشخصات مورد نیاز CIC
  • فرم IMM5645E فرم اطلاعات خانوادگی (Family Information)
  • فرم IMM5257b_1 فرم درخواست اقامت موقت کانادا (Temporary Residence)
  • مدرک CAQ برای متقاضیان تحصیل در استان کبک*
  • برنامه تحصیلی یا استادی پلن (Study Plan)
  • شناسنامه و ترجمه آن (کارت ملی و ترجمه آن لازم نیست)
  • رزومه تحصیلی (CV)
  • ترجمه مدارک تحصیلی تمام مقاطع پیشین، ریزنمرات آنها (در صورت در اختیار نداشتن دانشنامه، مدرکی به زبان انگلیسی یا فرانسوی که فارغ‌التحصیلی شما را نشان دهد)
  • ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک زبان انگلیسی (تافل، آیلتس یا GRE) یا فرانسوی
  • ترجمه اسناد ملکی متقاضی و پشتیبان مالی (در صورت امکان)
  • ترجمه گواهی تعهدات محضری پشتیبان مالی (در صورت امکان)
  • نامه سابقه کار به انگلیسی یا ترجمه گواهی سابقه کار فارسی یا مدارک رسمی خوداشتغالی (در صورت امکان)
  • نامه پیشنهاد کار بعد از تحصیل (به زبان انگلیسی یا فرانسوی) یا ترجمه گواهی پیشنهاد کار فارسی (در صورت امکان)
  • سایر مدارک وابستگی جهت ارائه به عنوان تای (در صورت امکان) مانند گواهی دوره‌های آموزشی و یا کارهای داوطلبانه، گواهی پزشکی وضعیت جسمانی والدین (در صورت بیماری) و… .

*مدرک CAQ در واقع اجازه تحصیل در استان کبک (چیزی مشابه اجازه تحصیل در کانادا) است و متقاضیان تحصیل در استان کبک باید علاوه بر استادی پرمیت کانادا، گواهی CAQ را نیز به سفارت کانادا ارائه دهند.

استادی پلن کانادا (STUDY PLAN)

یکی از مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا و اجازه تحصیل در کانادا، که باید در اختیار سفارت این کشور قرار داد، برنامه تحصیلی یا Study Plan  است. استادی پلن به آفیسر ویزا توضیح می‌دهد که شما چرا می‌خواهید در کشور کانادا تحصیل کنید و دوره تحصیلی مورد نظر چه کمکی در راستای اهداف تحصیلی و کاری به شما می‌کند. با توجه به اهمیت بالای استادی پلن در اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید در نوشتن استادی پلن بسیار دقت کرد. استادی پلن ضعیف یکی از دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا است. برای کسب اطلاعات بیشتری به صفحه Study Plan مراجعه کنید.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

همانطور که ذکر کردیم، بسیاری از دانشگاه‌های کانادا در رنکینگ جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. در ادامه ۱۰ دانشگاه برتر کانادا براساس رنکینگ جهانی QS در سال ۲۰۲۰ را مشاهده می‌کنیم:

  1. دانشگاه تورنتو (رتبه ۲۹ جهانی)
  2. دانشگاه مک‌گیل (رتبه ۳۵ جهان)
  3. دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه ۵۱ جهانی)
  4. دانشگاه آلبرتا (رتبه ۱۱۳ جهانی)
  5. دانشگاه مونترال (رتبه ۱۳۷ جهانی)
  6. دانشگاه مک‌مستر (رتبه ۱۴۰ جهانی)
  7. دانشگاه واترلو (رتبه ۱۷۳ جهانی)
  8. دانشگاه وسترن اونتاریو (رتبه ۲۱۱ جهانی)
  9. دانشگاه کلگری (رتبه ۲۳۳ جهانی)
  10. دانشگاه کویین (رتبه ۲۳۹ جهانی)

در میان دانشگاه‌های برتر کانادا، دانشگاه‌های دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا جزء برترین دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

منبع:

www.mastersportal.com