تحصیل رایگان در کانادا برای دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در این کشور هستند امکان‌پذیر است. کانادا به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر و پیشرفته‌، یکی از مقاصد محبوب دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل است. همچنین اقتصاد قوی، کیفیت بالای زندگی و شرایط خوب دیگری که کشور کانادا دارد، بسیاری از افراد را برای تحصیل و زندگی در این کشور ترغیب می‌کند. فرآیند گرفتن اقامت دائم برای افرادی که در کانادا تحصیل می‌کنند از بسیاری دیگر از کشور‌ها سریعتر و آسان‌تر است و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان و افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، کانادا را برای تحصیل و مهاجرت انتخاب می‌کنند.

تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌الملل مانند بسیاری دیگر از خدمات، هزینه دارد. با اینکه هزینه تحصیل در کانادا نسبت به دیگر کشور‌های انگلیسی زبان نسبتاً پائین است اما بسیاری از افراد توانایی مالی برای تحصیل در کانادا را ندارند. اما راه‌هایی برای تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد که در ادامه درباره آنها بیشتر صحبت می‌کنیم.

تحصیل رایگان در کانادا برای دانشجویان بین‌الملل

در بیشتر کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا، مبلغ شهریه دانشجویان بین‌الملل از مبلغ شهریه دانشجویان بومی بسیار بیشتر است. به همین دلیل، بیشتر دانشجویان بین‌الملل در پی راه‌هایی هستند که می‌توان با استفاده از آنها به صورت رایگان در کانادا تحصیل کرد.

به صورت کلی برای تحصیل رایگان در کانادا باید چند نکته مهم زیر را به یاد داشته باشید:

  • انتخاب درست دانشگاه
  • انتخاب درست مقطع تحصیلی (کارشناسی ارشد، دکتری)
  • فرستادن اپلیکیشن به موقع و پیدا کردن استاد راهنما
  • پیدا کردن بورسیه‌ تحصیلی مناسب

نکاتی که در بالا گفته شد هر کدام از اهمیت بسیار بالایی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در کانادا برخوردار هستند. در بیشتر موارد، برای اینکه فرد متقاضی موفق شود تا با کمترین هزینه در کانادا تحصیل کند باید تمامی موارد بالا را به درستی و دقت انجام دهد.

انتخاب دانشگاه برای تحصیل رایگان در کانادا

اولین و مهم‌ترین گام در اپلای کردن برای هر کشوری، انتخاب دانشگاه است. کشور کانادا دانشگاه‌های متعددی دارد که هر کدام از این دانشگاه‌ها سطح علمی متفاوت و همچنین شهریه متفاوت با یکدیگر دارند. حتماً باید توجه داشته باشید که دانشگاهی که انتخاب می‌کنید با شرایط و پیشینه تحصیلی شما مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال دانشجویی که معدل متوسط دارد و نمره معدل بالایی ندارد شانس کمتری برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های رتبه بالای کانادا دارد. پس در مرحله اول حتماً به سطح علمی دانشگاهی که انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید.

در مرحله بعدی، دانشگاهی را انتخاب کنید که از نظر مالی شرایط خوبی داشته باشد. دانشگاه‌های کانادا هر ساله تعداد دانشجویانی که می‌پذیرند و تعداد دانشجویانی که بورسیه دریافت می‌کنند را اعلام می‌کنند. بعضی از دانشگاه‌هایی که شرایط مالی قوی ندارند تعداد کمتری بورسیه به دانشجویان می‌دهند. همچنین به تعداد و تنوع بورسیه‌هایی که دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد توجه کنید. شانس تحصیل رایگان در دانشگاه‌هایی که شرایط مالی خوبی دارند و بورسیه‌های متنوعی دارند بیشتر است.

پس علاوه بر سطح علمی و آکادمیک دانشگاه، باید به وضعیت مالی دانشگاهی که انتخاب می‌کنید نیز توجه داشته باشید.

انتخاب مقطع تحصیلی

پس از انتخاب دانشگاه، باید رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در دانشگاه‌های کانادا امکان دارد بسیاری از رشته‌های کارشناسی ارشد شامل دریافت بورسیه نشوند و یا بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد بسیار رقابتی باشد. پس حتماً توجه داشته باشید که رشته و مقطع تحصیلی که مد نظر دارید چه تعداد بورسیه را شامل می‌شود تا شانس بیشتری برای دریافت بورسیه داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه بورسیه تحصیلی کانادا مراجعه کنید.

انتخاب استاد راهنما برای تحصیل رایگان در کانادا

یکی از راه‌هایی که افراد می‌توانند به صورت رایگان در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند، فعالیت به عنوان دستیار تحقیق و یا دستیار استاد است. دانشجویانی که به این عناوین با اساتید همکاری دارند اغلب از پرداخت شهریه معاف هستند و در مواردی مبلغی به عنوان حقوق نیز دریافت می‌کنند.

برای مشغول شدن به عنوان دستیار تحقیق و یا دستیار استاد، متقاضیان باید قبل از فرستادن فرم اپلیکیشن، به اساتید مختلف ایمیل بزنند.

دانشجویان با ایمیل زدن به اساتید خود را معرفی کرده و برای همکاری با استاد مورد نظر، ابراز تمایل می‌کنند. در صورتی که استاد با شرایط دانشجو موافقت کند، به دانشجو پوزیشن و یا جایگاه می‌دهد تا دانشجو به عنوان دستیار تحقیق و یا دستیار استاد، تحت نظر استاد مورد نظر تحصیل کند.

برای پیدا کردن استاد متقاضیان باید به اساتید مختلفی ایمیل بزنند تا در آخر یکی از اساتید دانشجو را بپذیرد. همچنین لازم به ذکر است که بیشتر دانشگاه‌های کانادا به متقاضیان توصیه می‌کنند که قبل از فرستادن فرم اپلیکیشن، حتماً به اساتید ایمیل زده و استاد راهنمای خود را پیدا کنند.

برای پیدا کردن استاد و گرفتن جایگاه دستیاری، زمان‌بندی بسیار مهم است. افرادی که دیر به اساتید ایمیل می‌زنند شانس کمتری برای گرفتن جایگاه دارند چون در بیشتر موارد جایگاه خالی اساتید به سرعت پر می‌شود.

پیدا کردن بورسیه مناسب برای کاهش هزینه ها

همانطور که قبلتر توضیح دادیم، یکی از اصلی‌ترین راه‌های تحصیل رایگان در کانادا، استفاده از بورسیه‌های مختلفی است که در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شوند. بورسیه‌ها انواع مختلفی دارند، بعضی از بورسیه‌ها دانشجویان را فقط از پرداخت شهریه معاف می‌کنند و بعضی دیگر از بورسیه‌ها علاوه بر معافیت از پرداخت شهریه، مبلغی را به صورت ماهیانه برای کمک هزینه زندگی به دانشجویان پرداخت می‌کنند.

مهم‌ترین فاکتور برای دریافت بورسیه، داشتن رزومه قوی است. دانشجویانی که رزومه تحصیلی قوی دارند شانس بسیار بیشتری برای دریافت بورسیه دارند.

از عواملی که در گرفتن بورسیه تأثیر دارند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پیشینه تحقیقاتی ( تجربه کار در آزمایشگاه و در کل انجام تحقیقات)
  • نمره معدل
  • تجربه کارآموزی
  • نمره زبان ( آیلتس یا تافل)
  • نمره GRE (برای مقاطع تحصیلات تکمیلی)
  • داشتن مقالات علمی معتبر

از آنجایی که بیشتر بورسیه‌ها در کانادا بورسیه‌های شایسته محور هستند، افرادی که بهترین رزومه تحصیلی را داشته باشند این بورسیه‌ها را دریافت می‌کنند. افرادی که قصد دارند به صورت رایگان در کانادا تحصیل کنند باید از قبل در پی تقویت رزومه تحصیلی خود باشند.

همانطور که توضیح دادیم، تحصیل رایگان در کانادا برای همه افراد و متقاضیان امکان‌پذیر نیست و دانشجویانی که از لحاظ علمی و تحقیقاتی در سطوح بالا هستند شانس بیشتری برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های کانادا دارند.

اما بسیاری از دانشجویانی که با سطح متوسط از دانشگاه‌های کانادا پذیرش گرفته‌اند، پس از یک یا دو ترم تحصیل و کسب نمرات خوب در دانشگاه، موفق به اخذ بورسیه از دانشگاه شده‌اند. پس دانشجویانی که سطح متوسط هستند هم شانس گرفتن بورسیه را دارند ولی این شانس تنها به عملکرد شخصی آنها مرتبط است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.



منبع: