شهر ونکوور کانادا در قسمت غرب این کشور و در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. شهر ونکوور شهری ساحلی است  و در حدود ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد. ونکوور سومین شهر پرجمعیت در کانادا محسوب می‌شود. شهر ونکوور از تنوع فرهنگی بسیار بالایی برخوردار است، به صورتی که در حدود ۵۳ درصد ساکنان این شهر زبان مادری غیر از انگلیسی دارند. بر اساس رتبه‌بندی سازمان‌های مختلف، ونکوور کانادا جزء ۵ شهر برتر دنیا از لحاظ کیفیت زندگی است. اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید، دانشگاه شهر ونکوور (دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا) می‌تواند یک گزینه عالی برای شما علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور باشد. در ادامه بیشتر در مورد شهر ونکوور و شرایط زندگی در این شهر صحبت می‌کنیم.

آب و هوای ونکوور کانادا

شهر ونکوور کانادا یکی از گرم‌ترین شهر‌های کانادا در زمستان است. بر خلاف دیگر نقاط کانادا که اغلب زمستان‌های سردی دارند، زمستان‌های ونکوور معتدل‌تر است و به دلیل اینکه در کنار آب‌های اقیانوسی قرار‌ دارد، تابستان‌های خنک‌تری نیز دارد. آب و هوای ونکوور بارانی است و در بیشتر روز‌های سال، میزان بارش باران قابل توجهی دارد و به طور متوسط تنها ۹ روز در سال در ونکوور برف می‌بارد.

از آنجایی که ونکوور زمستان‌ها و تابستان‌های معتدل‌تری نسبت به بقیه کانادا دارد، بیشتر مهاجرانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند سعی دارند به دلیل آب و هوای خوب این شهر، در ونکوور زندگی کنند.

اقتصاد ونکوور کانادا

ونکوور قطب اقتصادی غرب کانادا و یکی از بزرگترین مراکز صنعتی این کشور است. بندر بزرگ ونکوور، متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین بندر کانادا است که در سال ۱۷۲ میلیارد دلار جا به جایی کالا در آن صورت می‌گیرد. این بندر در حدود ۱۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در سال به همراه دارد. همچنین ونکوور یکی از مراکز معدن‌کاری و تولید چوب در کانادا است.

در چند سال اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، ونکوور به یکی از مراکز بزرگ و مهم شرکت‌های تکنولوژی محور تبدیل شده است. همچنین ونکوور در سال میزبان ۱۰ میلیون توریست است و درآمد حاصل از فعالیت‌های گردشگری در این شهر در حدود  ۵ میلیارد دلار در سال است.

شهر ونکوور متراکم‌ترین شهر کانادا است و به همین دلیل قیمت مسکن در این شهر بسیار گران است. در سال گذشته ونکوور دومین شهر گران‌قیمت از نظر مسکن در کل دنیا بوده است. مسئولین شهری در سال‌های گذشته دائماً در تلاش بوده‌اند تا قیمت مسکن را در شهر ونکوور تا حدی پائین آورده و خرید مسکن در این شهر را برای افراد بیشتری امکان‌پذیر کنند.

یکی از دلایل اصلی گران بودن مسکن در ونکوور قوانینی است که به افراد غیر کانادایی اجازه می‌دهد تا هنگام خرید مسکن، این گزینه را داشته باشند که اطلاعات خود را به مسئولان مالیاتی ارائه ندهند. به همین دلیل بازار خرید مسکن در ونکوور همیشه داغ است و به دلیل تقاضای زیاد در این بازار، قیمت مسکن در حدود ۳ برابر متوسط کانادا است.

به دلیل شرایط اقتصادی خوبی که شهر ونکوور دارد بسیاری از افراد در پی کار و زندگی در این شهر هستند و همین امر باعث شده تا پیدا کردن کار در ونکوور سخت‌تر از بقیه شهر‌های کانادا باشد. به طور متوسط دو ماه طول می‌کشد تا فردی که به دنبال کار است، شغل مورد نظر خود را پیدا کند. همچنین میزان درآمد افراد در ونکوور نسبتاً بالا است و از طرفی هزینه زندگی در این شهر هم متناسب با درآمد مردم بیشتر از بسیاری از شهر‌های دیگر کانادا است.

تحصیل در ونکوور کانادا

۵ دانشگاه در شهر ونکوور وجود دارد که بزرگترین آنها دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا و سایمون فریزر هستند. این دو دانشگاه به تنهایی در حدود ۹۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دارند. دانشگاه بریتیش کلمبیا جزء ۲۰ دانشگاه برتر دنیا است و همچنین دانشگاه سایمون فریزر در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. از دیگر دانشگاه‌های دولتی شهر ونکوور می‌توان دانشگاه‌های کاپیلانو، امیلی کار و پلی‌تکنیک کانتلن را نام برد.

همچنین کالج‌ها و دنشگاه‌های خصوصی دیگری هم در این شهر قرار دارند. دانشگاه‌های ونکوور هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین‌الملل می‌پذیرند و شرایط تحصیلات برای این دانشجویان در شهر ونکوور در کل شرایط مناسبی است. دانشگاه‌های ونکوور کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌های متنوعی برای دانشجویان خود در نظر دارند که بسیاری از این بورسیه‌ها از منابع دولتی تأمین می‌شود. متقاضیان می‌بایست برای کسب اطلاعات در مورد شرایط پذیرش و بورسیه‌های دانشگاه‌های ونکوور، به سایت رسمی این دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

حمل و نقل در شهر ونکوور

از حدود ۱۰۰ سال پیش، حمل و نقل عمومی در قالب تراموا در شهر ونکوور وجود داشته است و تا امروز، اصلی‌ترین بخشی که افراد برای جا به جایی در شهر ونکوور از آن استفاده می‌کنند بخش حمل و نقل عمومی است. شهر ونکوور یکی از شهر‌های کانادا است که کمترین تردد ماشین‌های شخصی در مرکز شهر را دارد. به دلیل شلوغی و تراکمی که این شهر دارد، بیشتر افراد ساکن ونکوور ترجیح می‌دهند تا از ماشین‌های شخصی استفاده نکنند.

مسئولیت بخش حمل و نقل عمومی در شهر ونکوور بر عهده سیستم ترانس لینک است. این سیستم از خطوط اتوبوس، مسیر‌های دوچرخه، قایق‌های مسافربری و مترو تشکیل شده است.

مسئولان شهر ونکوور با وضع قوانین سختگیرانه برای استفاده از ماشین‌های شخصی و فراهم کردن گزینه‌های مختلف در بخش حمل و نقل عمومی همیشه سعی داشته‌اند تا مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کنند و همین برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در ۲۰ سال گذشته انجام شده، باعث شده تا مشکل ترافیکی شهر ونکوور تا حد بسیار زیادی حل شود.

تنوع فرهنگی در شهر ونکوور

با افزایش مهاجرت در دهه ۸۰ میلادی، شهر ونکوور تنوع فرهنگی بسیار بالایی پیدا کرده است. در حدود ۵۳ درصد از ساکنین ونکوور مهاجر هستند و زبان مادری غیر انگلیسی دارند. همچنین در حدود ۳۰ درصد از ساکنین این شهر، اصلیت چینی دارند. در دهه ۸۰ میلادی تعداد زیادی مهاجر از هنگ کنک به شهر ونکوور مهاجرت کردند و تا امروز همچنان مهاجران زیادی برای زندگی به این شهر می‌آیند. در حال حاضر ونکوور، بعد از تورنتو، دومین شهری است که بیشترین مهاجر را در سال می‌پذیرد.

ونکوور کانادا شهری مدرن در محاصره طبیعت است و در فاصله کمی از شهر، دریاچه‌ها و جنگل‌های بسیار زیبایی قرار دارد. کیفیت بالای زندگی، اقتصاد قوی و مهاجر‌پذیر بودن ونکوور باعث شده است تا این شهر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی به کانادا تبدیل شود. همانطور که توضیح دادیم، زندگی در ونکوور نسبت به بقیه کانادا پر هزینه‌تر است اما آب و هوای خوب و زیبایی‌های ونکوور این شهر را به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل کرده است.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: