از آنجایی که شادی برای همه است گروهی از افراد از ماه آوریل سال ۲۰۰۲ تصمیم گرفتند دربارۀ اینکه شادترین کشورهای جهان کدام هستند، تحقیق کرده و کشورهای مختلف دنیا را از نظر میزان شادی، رتبه‌بندی کردند. بر اساس اطلاعاتی که در دسترس است شادترین کشور جهان، فنلاند و غمگین‌ترینِ آنها افغانستان است. همچنین ایران از بین این کشورها در جایگاه ۱۱۸ در سال ۲۰۲۰ (تقریباً غمگین) قرار گرفته است. در ادامه با اطلاعات بیشتری دربارۀ رتبۀ کشورهای مختلف و ۵ کشور شاد جهان در سال ۲۰۲۰ آشنا خواهیم شد؛ اما در ادامه پیش از ارائۀ اطلاعاتی دربارۀ شادترین کشورهای جهان (۵ کشورِ اول) با معیارهایی آشنا می‌شویم که شادی مردم در کشورهای مختلف با آن سنجیده شده است.

معیارهای شادی

بی‌شک در سنجش میزان شادی مردمِ جهان باید معیارهایی معین در نظر گرفته شوند. در ادامه به برخی از این معیارها می‌پردازیم.

حمایت اجتماعی

منظور از حمایت اجتماعی این است که مردم یک کشور بتوانند با امنیتِ کامل در جامعه نظرات خود را بیان کرده و توسط گروهی دیگر از مردم و به طور کلی اجتماع، حمایت شوند. بی‌شک حمایت نشدن (از نظر روانی) به تمامیِ ما احساس ناامنی و غربت می‌دهد و این احساس غربت ما را از شادی محروم می‌کند. مردم در کشورهای شاد جهان، انتظار این حمایت را داشته و پیشتیبانی می‌شوند.

سلامتی

سلامتی و داشتن زندگی بدون درد و ناراحتی به همه انسان‌ها در سراسر دنیا احساس خوبی می‌دهد. کوچکترین ناراحتی روحی و یا جسمی، همه را به هم می‌ریزد. مردم در کشورهای شاد جهان، دارای سلامت روحی و جسمی خوبی هستند و اگر روزی بیمار شوند مطمئن هستند که با هزینه‌ای که استطاعت پرداختِ آن را دارند درمان خواهند شد.

آزادی

همانطور که همه می‌دانید آزادی در جامعه به معنای اجازه ابراز نظر و ایده، بدون عکس‌العمل شدید مخالفانِ آن ایده است. افرادی که در کشورهای شاد جهان زندگی می‌کنند حق اظهار نظر در خانواده و جامعه (بدون احساس خطر و یا ناامنی) را دارند. ممکن است شما هم این جمله را شنیده باشید که انسان‌ها برای شاد بودن باید خودشان باشند و “خود” بودن، یعنی “آزاد” بودن و “شاد” بودن نتیجه آزادی در بیان ایده‌ها و نظرات‌مان است.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که معیارهایی که در این بخش ذکر شد، “تنها” معیارهای شادی نیستند و موارد دیگری در شاد بودن مردم، مؤثرند.

فنلاند

همانطور که پیش‌تر ذکر شد براساس آمارگیری انجام شده دربارۀ شادترین کشورهای جهان، فنلاند رتبۀ ۱ جهانی را به خود اختصاص داده است. همچنین این کشور در زمینۀ شادی دارای نمرۀ ۷.۸۰۹ از ۱۰ است. اولین موضوعی که باعث شادی هرچه بیشتر این کشور شده است احساس آزادی است. در حقیقت شاد بودن نتیجه آزاد بودن است و از آنجاییکه مردم کشور فنلاند در تصمیم گیری‌های خود احساس آزادی می‌کنند افراد شادی هستند.

دانمارک

دانمارک، دومین کشور شاد جهان است که در زمینۀ شادی دارای نمرۀ ۷.۶۴۶ از ۱۰ است. همانطور که مشاهده می‌کنید نمرۀ شادی فنلاند و دانمارک تا حدود زیادی به هم نزدیک است و تنها موضوعی که باعث نزول رتبۀ این کشور شده است؛ میزان فسادی است که در آن قابل رؤیت است. میزان فساد در دانمارک زیاد نیست اما نسبت به فنلاند بیشتر است.

سوئیس

سومین کشور شاد جهان، سوئیس با نمرۀ ۷.۵۶ از ۱۰ است. سوئیس در قیاس با سال گذشته، پیشرفت بسیار خوبی داشته و حتی از کشورهای نظیر هلند و ایسلند و نروژ نیز شادتر است. یکی از دلایل شادی مردمِ سوئیس، شاد بودن آنها است؛ زیرا مردم در این کشور بسیار سلامت هستند. ناگفته نماند که متوسط درآمد سوئیسی‌ها نیز بسیار بالا و تقریباً ۷۵درصد بیشتر از درآمد در ایالت متحده است. خوب است بدانید که سوئیس یکی از کشورهای امن جهان بوده و همین موضوع، تأثیر زیادی بر احساس رضایت و شادی مردم این کشور دارد.

ایسلند

ایسلند، چهارمین کشور شاد جهان است که بر اساس این تحقیق، نمرۀ ۷.۵۰۴ از ۱۰ به این کشور تعلق گرفته است. موضوع جالبی که دربارۀ ایسلند وجود دارد این است که میزان حمایت و همکاری اجتماعی مردم در این کشور (در قیاس با ۵ کشور دیگر) بسیار بالاتر است؛ البته پایین‌تر بودن رتبۀ مابقی معیارها باعث نزول رتبۀ این کشور در زمینۀ شادی شده است.

نروژ

نروژ نیز یکی دیگر از کشورهای شاد جهان است که دارای رتبه ۵ جهانی و نمرۀ ۷.۴۸۸ از ۱۰ در زمینه شادی است. این کشور دارای معیارهای زیادی برای شاد بودن است که یکی از آنها میزانِ محبت مردم نسبت به یکدیگر است.

غمگین ترین کشورها

پیش‌تر با مطالبی دربارۀ شادترین کشورهای جهان آشنا شدیم و در این بخش قصد داریم به رتبۀ کشورهای غمگین اشاره‌ای کنیم. در این تحقیق، افغانستان با رتبۀ ۱۵۳ و نمره ۲.۵۶۷ از ۱۰ غمگین‌ترین کشور جهان است. سودان جنوبی با رتبۀ ۱۵۲ (نمرۀ ۲.۸۱۷ از ۱۰)، زیمبابوه با رتبۀ ۱۵۱ (نمره ۳.۲۹۹ از ۱۰)، رواندا با رتبۀ ۱۵۰ (نمرۀ ۳.۳۱۲ از ۱۰)، جمهوری آفریقای مرکزی با رتبۀ ۱۴۹ (نمرۀ ۳.۴۷۶ از ۱۰)، تانزانیا با رتبۀ ۱۴۸ (نمره ۳.۴۷۶ از ۱۰)، بوتسوانا با رتبۀ ۱۴۷ (نمرۀ ۳.۴۷۹)، یمن با رتبۀ ۱۴۶ (نمرۀ ۳.۵۲۷ از ۱۰)، مالاوی (در جنوب شرق آفریقا) با رتبۀ ۱۴۵ (نمرۀ ۳.۵۳۸ از ۱۰) و هند با رتبۀ ۱۴۴ (نمرۀ ۳.۵۷۳ از ۱۰) نیز ۱۰ کشور غمگین جهان هستند.

منبع: