استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف مشکلات و مخاطرات فراوانی را برای محیط زیست به همراه دارد. بسیاری از این محصولات، زندگی روزمره را برای ما آسان کرده‌اند ولی از طرفی باعث تخریب محیط زیست شده و در بلند مدت مشکلات غیر قابل بازگشتی را به وجود می‌آورند. به همین دلیل در کانادا، بسیاری از فعالان محیط زیست در پی کاهش مصرف محصولات پلاستیکی هستند.

فعالان محیط زیست شهر‌های ادمونتون و کلگری، برای کاهش استفاده از نی پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با یکدیگر در رقابت هستند. تعدادی از فعالان محیط زیست در این شهرها سعی دارند تا رستوران‌ها و کافه‌های شهر خودشان را متقاعد کنند تا از نی‌های پلاستیکی استفاده نکنند.

سازمان‌های فعال در حوزه محیط زیست استان آلبرتا با برگزاری کمپین‌های مختلف و افزایش آگاهی مردم، سعی بر این دارند تا استفاده از ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی را کاهش دهند. اغلب این محصولات و ظروف یکبار مصرف فقط برای چند دقیقه استفاده می‌شوند و سپس دور ریخته می‌شوند اما پلاستیک این ظروف تا چندین سال در طبیعت باقی خواهد ماند و مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد.

نی فلزی

طبق آماری که بدت آمده روزانه ۵۰ میلیون نی پلاستیکی در کانادا مصرف می‌شود که در طول سال حجم بسیار بزرگی از زباله را تشکیل می‌دهد. طبق گفته فعالات محیط زیست، با اینکه نی‌های پلاستیکی درصد کمی از زباله‌های پلاستیکی تولید شده در روز را تشکیل می‌دهند اما کمپین کاهش استفاده از نی پلاستیکی شروع خوبی برای ایجاد آگاهی در مردم است. در رقابتی که بین فعالان محیط زیست دو شهر کلگری و ادمونتون است، هر شهری که تا پایان موعد مقرر، رستوران‌های بیشتری را به عدم استفاده از نی‌های پلاستیکی ترغیب کنند، جایزه‌ای نمادین دریافت می‌کنند.

حجم بسیار زیادی از زباله‌های تجدید‌ناپذیر کشور‌های ثروتمند مثل آمریکا و کانادا و کشور‌های اروپایی، به کشور‌های فقیر‌تر مثل فیلیپین صادر می‌شوند. به دلیل نبودن امکانات در این دسته از کشور‌ها، بیشتر زباله‌های تجدید‌ناپذیر که بخش عمده ‌آنها زباله‌های پلاستیکی است در اقیانوس‌ها رها می‌شود. آلوده شدن اقیانوس‌ها به صورت مستقیم باعث از بین رفتن موجودات آبزی و اکوسیستم اقیانوس‌ها می‌شود. آلودگی اقیانوس‌ها باعث شده است تا صخره‌های مرجانی در استرالیا از بین بروند و بسیاری دیگر از موجودات زنده آسیب جدی ببینند و در مواردی منقرض شوند.

به دلیل گسترش استفاده از محصولات پلاستیکی، بسیاری از متخصصان بر این عقیده هستند که تنها راه جلوگیری از تولید این زباله‌ها مصرف نکردن آنها و کاهش در مبداً است. فعالان محیط زیست و بسیاری دیگر از متخصصان عقیده دارند که اگر مردم از محصولاتی که بسته‌بندی پلاستیکی دارند استفاده نکنند، تولید کنندگان مجبور می‌شوند تا استفاده از پلاستیک را در محصولات خود به حداقل برسانند.

در بسیاری از نقاط دنیا استفاده از پلاستیک یکبار مصرف مانند ظروف پلاستیکی و کیسه‌های پلاستیکی ممنوع است و در صورت استفاده افراد جریمه خواهند شد. راهکار‌های مختلفی برای کاهش زباله‌های پلاستیکی وجود دارد و بهترین این راهکار‌ها افزایش آگاهی مردم از عواقب مصرف پلاستیک و همکاری تولید‌کنندگان درفرآیند تولید محصولات است.

منبع: