تحصیل در ایتالیا و رشتۀ پزشکی یکی از گزینه‌های برتر برای علاقه‌مندان به تحصیل در این رشتۀ پول‌ساز در خارج از کشور است. به‌لطف هزینه‌های مقرون‌به‌صرفۀ تحصیل پزشکی در ایتالیا و دانشگاه‌های معتبر و تاریخی این کشور، هر‌ساله دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های پزشکی ایتالیا باهم رقابت می‌کنند. وقتی در ایتالیا در رشتۀ پزشکی تحصیل می‌کنید، نه‌تنها فرصت یادگیری در یکی از مؤسس‌های آموزشی عالی معتبر جهان را به‌دست می‌آورید؛ بلکه از شیوۀ زندگی و پر‌جنب‌و‌جوش ایتالیایی لذت می‌برید. داشتن فهرستی مختصر و مفید از دانشگاه های پزشکی ایتالیا به شما در انتخاب مناسب‌ترین دانشگاه کمک شایانی خواهد کرد؛ ازاین‌رو، در این مقاله قصد داریم دانشگاه های پزشکی ایتالیا را معرفی کنیم.

نکتۀ مهم برای علاقه‌مندان به این رشته آن است که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی، داشتن دیپلم تجربی الزامی نیست و حتی با مدرک رشته‌های مختلف و قبولی در آزمون IMAT می‌توانید وارد دانشگاه شوید. متوسط شهریۀ رشتۀ پزشکی ۱،۲۰۰ یورو در سال اعلام شده است. گفتنی است برای دانشجویان بین‌المللی و به‌‌ویژه دانشجویان ایرانی، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی از‌جمله بورسیۀ استانی ایتالیا نیز وجود دارد که ازجمله مزایایش تحصیل رایگان و کمک‌هزینۀ زندگی است.

بهترین دانشگاه پزشکی ایتالیا

بهترین دانشگاه پزشکی ایتالیا

همان‌طور‌که در مقدمه اشاره کردیم، داشتن فهرستی از دانشگاه های پزشکی ایتالیا و آشنایی با آن‌ها کمک زیادی به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین دانشگاه پزشکی این کشور می‌کند. در‌ادامه، برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه ساپینزا رم

اولین نام در فهرست دانشگاه های پزشکی ایتالیا دانشگاه ساپینزا رم است. سال ۱۳۰۳م، پاپ بونیفیس هشتم این دانشگاه دولتی را تأسیس کرد؛ دانشگاهی که از دانشگاه‌های قدیمی ایتالیا و جهان محسوب می‌شود. در تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه QS، این دانشگاه جایگاه صدوهفتادویکم را در بین دانشگاه‌های برتر دنیا کسب کرده است و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. در حوزۀ دندان‌پزشکی و داروسازی و پزشکی، دانشگاه ساپینزا جزو دانشگاه‌های برتر ایتالیا شناخته می‌شود. دپارتمان‌های دانشکدۀ پزشکی این دانشگاه عبارت‌اند از: دپارتمان دندان‌پزشکی و دپارتمان روان‌شناسی و دپارتمان داروسازی. شایان ذکر است دانشگاه ساپینزا رم در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند؛ ازجمله روان‌شناسی جنسی بالینی، عصب‌شناسی شناختی، پرستاری و داروسازی بیمارستانی.

تحصیل در دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه میلان

دیگر نام در فهرست دانشگاه های پزشکی ایتالیا دانشگاه میلان است. این دانشگاه تحقیق‌محور سال ۱۹۲۴ تأسیس شد و یکی از امتیازهای ویژۀ آن ارائۀ رشتۀ پزشکی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشگاه میلان دانشکده‌های رشتۀ پزشکی و دام‌پزشکی را شامل می‌شود که هر‌کدام از این دپارتمان‌ها تشکیل شده‌اند: دپارتمان علوم بالینی و زیست‌پزشکی، دپارتمان علوم زیست‌پزشکی (برای سلامت)، دپارتمان علوم زیست‌پزشکی، دندان‌پزشکی و جراحی، دپارتمان پزشکی کاربردی و زیست‌فناوری پزشکی (بیوتکنولوژی پزشکی) و دپارتمان دام‌پزشکی، دپارتمان دام‌پزشکی برای سلامت، محصولات حیوانی و امنیت تغذیه. ناگفته نماند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دانشگاه میلان این رشته‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد: بایوتکنولوژی پزشکی و پزشکی مولکولی، پزشکی تجربی، پزشکی سیستمی، پزشکی کاربردی، علوم حیوانی و دام‌پزشکی.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بلونیا (Università di Bologna) یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی ایتالیاست که کارش را از سال ۱۰۸۸م در شهر بولونیا شروع کرد و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان محسوب می‌شود. این دانشگاه با بیش از ۶۵هزار نفر دانشجو، یکی از دانشگاه‌های بزرگ و شناخته‌شدۀ ایتالیاست. دپارتمان‌های دانشکدۀ پزشکی دانشگاه بولونیا ازاین‌قرارند: دپارتمان علوم زیست‌پزشکی و نوروموتور (عصبی‌حرکتی)، دپارتمان پزشکی تجربی و تشخیصی و تخصصی، دپارتمان علوم پزشکی و جراحی و دپارتمان علوم دام‌پزشکی. دانشگاه بولونیا در مقاطع تحصیلی مختلف، به‌ویژه کارشناسی ارشد و دکتری، رشته‌های فراوانی به زبان انگلیسی ارائه می‌کند که درادامه، با آن‌ها آشنا خواهیم شد. گفتنی است اصطلاح LMCUمخفف عبارتLaurea Magistrale A Ciclo Unico و به‌معنای کارشناسی ارشد پیوسته (در دوره‌های پزشکی عمومی و...) و اصطلاح TDM مخفف عبارت Titolo Doppio o Multiplo و به‌معنای دوره‌هایی با دو یا چند مدرک است.

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی دانشگاه بلونیا

رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی پزشکی دانشگاه بلونیا بدین‌شرح‌اند: پزشکی و جراحی (انگلیسی) (LMCU)، تکنیک‌های آزمایشگاهی زیست‌پزشکی، بهداشت دندان، رژیم‌درمانی، روش‌های پیشگیری محیطی و محل کار، بهیاری، روش‌های تصویربرداری و پرتودرمانی، پزشکی و جراحی (LMCU)، مامایی، روش‌های آسیب‌شناسی فیزیولوژی عصبی، پرستاری، روش‌های اصلاح و ترمیم عیوب استخوانی، فیزیوتراپی، تخصص پا (درمان امراض پا)، آموزش تخصصی دانشکدۀ دندان‌پزشکی و گفتاردرمانی (LMCU).

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بلونیا

رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد پزشکی دانشگاه بلونیا عبارت‌اند از: حرفه‌های مربوط به علوم پیشگیری و بیوتکنولوژی پزشکی (TDM) و علوم پرستاری و مامایی.

رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع دکتری دانشگاه بلونیا

رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع دکتری پزشکی دانشگاه بلونیا ازاین‌قرارند: علوم زیست‌پزشکی و عصبی حرکتی (نوروموتور)، علوم پزشکی و خدمات عمومی، علم نانو برای پزشکی و محیط‌زیست.

رنکینگ دانشگاه های پزشکی ایتالیا

دانشگاه پادوا

دیگر دانشگاه حاضر در فهرست دانشگاه های پزشکی ایتالیا دانشگاه پادوا (Università di Padova) است. این دانشگاه دولتی سال ۱۲۲۲م در شهر پادوا بنیان نهاده شد و جزو قدیمی‌ترین و مشهورترین دانشگاه های ایتالیا و اروپا به‌حساب می‌آید. دانشگاه پادوا دویست‌وچهل‌وپنجمین دانشگاه‌ مطرح جهان و ششمین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته می‌شود و یکی از دانشکده‌های پزشکی برتر و پیشرفته را در بین دانشگاه‌های ایتالیا دارد. دپارتمان‌های دانشکدۀ پزشکی دانشگاه پادوا عبارت‌اند از: دپارتمان قلب (علوم مربوط به قفسۀ سینه و رگ‌ها) و سلامت عمومی، دپارتمان جراحی و تومورشناسی و پزشکی گوارش، دپارتمان زیست‌پزشکی و علوم تغذیه تطبیقی، دپارتمان پزشکی، دپارتمان پزشکی مولکولی و دپارتمان علوم زیست‌پزشکی. رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشکدۀ پزشکی دانشگاه پادوا عبارت‌اند از: کارشناسی پیوستۀ پزشکی و جراحی و کارشناسی ارشد زیست‌فناوری پزشکی و کارشناسی ارشد زیست‌فناوری داروشناسی.

دانشگاه‌ ناپل

دانشگاه ناپل نیز ازجمله دانشگاه های پزشکی ایتالیا به‌شمار می‌رود. این دانشگاه به دانشگاه فردریکو دوم ناپل (Università degli Studi di Napoli – Federico II) نیز شهرت دارد و یکی از دانشگاه‌های پیشرفته و مشهور ایتالیاست. سال ۱۲۲۴م، فردریک دوم، امپراتور مقدس روم و سیسیل، دانشگاه دولتی ناپل را تأسیس کرد. دانشگاه ناپل بعد از دانشگاه بولونیا و دانشگاه پادوا، سومین دانشگاه قدیمی ایتالیا و نیز هفتمین دانشگاه قدیمی دنیا شناخته می‌شود. دپارتمان‌های دانشکدۀ پزشکی این دانشگاه عبارت‌اند از: دپارتمان پزشکی و جراحی بالینی، دپارتمان پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی پزشکی، دپارتمان دام‌پزشکی و تولید دام و دپارتمان علوم اعصاب و تولید‌مثل و دندان‌پزشکی. در دانشگاه ناپل، کارشناسی ارشد حرفه‌ای رشتۀ پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود که تحصیل آن شش سال طول می‌‌کشد.

دانشگاه پاویا

یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی ایتالیا دانشگاه پاویا نام دارد. این دانشگاه سال ۱۳۶۱م در شهر پاویا تأسیس شد و هفدهمین دانشگاه قدیمی جهان نیز شناخته می‌شود. شهر پاویا به‌دلیل وجود دانشجویان ایتالیایی و بین‌المللی فراوان، شهری دانشجویی (Citta Universitaria) محسوب می‌شود. جمعیت این شهر درحدود ۷۵‌هزار نفر ‌است که از این تعداد تقریباً ۲۵‌هزار نفر دانشجو هستند. سال ۲۰۱۸، دانشگاه پاویا برترین دانشگاه ایتالیا در زمینۀ پزشکی معرفی شد. دپارتمان‌های دانشکدۀ پزشکی و جراحی (Faculty of Medicine and Surgery) این دانشگاه عبارت‌اند از: دپارتمان پزشکی داخلی، دپارتمان پزشکی مولکولی، دپارتمان بهداشت عمومی و پزشکی قانونی، دپارتمان جراحی بالینی و تشخیصی و کودکان و دپارتمان علوم اعصاب. گفتنی است دانشگاه پاویا رشته‌های پزشکی و جراحی هاروی (Harvey Medicine and Surgery Course) و زیست‌شناسی و ژنتیک مولکولی (Molecular Biology and Genetics) و روان‌شناسی، علوم اعصاب و علوم انسانی (Psychology, Neuroscience and Human Sciences) را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

دانشگاه تورورگاتا

دانشگاه تورورگاتا، یکی از دانشگاه های پزشکی ایتالیا، کارش را از سال ۱۹۸۲ آغاز کرد و امروزه، دومین دانشگاه برتر شهر رم بعد از دانشگاه ساپینزا رم است. براساس رتبه‌بندی وبگاه معتبر‌Qs ، این دانشگاه در حوزۀ پزشکی ردۀ دویست‌ویکم تا دویست‌وپنجاهم را در میان دانشگاه‌های برتر جهان کسب کرده است. دپارتمان‌های دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تورورگاتا بدین‌شرح‌اند: دپارتمان پزشکی، دپارتمان زیست‌پزشکی و پیشگیری، دپارتمان علوم بالینی و پزشکی و دپارتمان پزشکی و جراحی تجربی.

دانشگاه تورین

دانشگاه تورین نیز یکی از دانشگاه های پزشکی ایتالیا به‌شمار می‌رود که درحال‌حاضر، ۱۵۰ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. بر‌اساس رتبه‌بندی وبگاه ‌QS، این دانشگاه دولتی جایگاه چهارصدوهشتادوپنجم را در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا کسب کرده است. دپارتمان‌های دانشکدۀ پزشکی دانشگاه تورین عبارت‌اند از: دپارتمان علوم پزشکی، دپارتمان بیوتکنولوژی مولکولی و علوم سلامت، دپارتمان نوروساینس، دپارتمان سرطان‌شناسی، دپارتمان روان‌شناسی، دپارتمان علوم بهداشت عمومی و پزشکی کودکان و دپارتمان علوم جراحی. گفتنی است در این دانشگاه، رشتۀ علوم زیستی و بالینی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

دانشگاه باری ایتالیا

آخرین نام در فهرست دانشگاه های پزشکی ایتالیا دانشگاه باری (The University of Bari Aldo Moro) است که یکی از ۵۲ دانشگاه دولتی کشور ایتالیا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه سال ۱۹۲۵ تأسیس شد و نامش به‌افتخار آلدو مورو، رئیس حزب دموکرات مسیحی ایتالیا و پنج دوره نخست‌وزیر این کشور، به باری آلدو مورو تغییر یافت. دانشگاه باری رشته‌های گوناگونی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و علاوه‌بر آموزش، روی تحقیقات علمی در سطح دکتری متمرکز است. مراکز تحقیقاتی دانشگاه یادشده بسیار تعاملی هستند و ارتباط تنگاتنگی بین بخش‌های مختلف و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز تحقیقاتی معتبر در سطح ملی و بین‌المللی دارند.

یکی از ویژگی‌های بارز دانشگاه باری آلدو مورو، دانشکدۀ پزشکی آن است که به‌طور ویژه‌ای در کانون توجه علاقه‌مندان به تحصیل در رشتۀ پزشکی قرار دارد. دپارتمان‌های این دانشکده ازاین‌قرارند: دپارتمان پیوند اورژانسی و پیوند اعضا، دپارتمان پزشکی، دپارتمان علوم زیست‌پزشکی و آنکولوژی انسان و دپارتمان علوم پزشکی و علوم اعصاب و ارگان‌های حسی. بر‌اساس جدید‌ترین رتبه‌بندی سازمان‌ها و مؤسسه‌های معتبر، دانشگاه باری ایتالیا در حوزۀ پزشکی رتبۀ مطلوبی در میان دانشگاه‌های معتبر جهان ازآنِ خود کرده است. برای مثال، در رده‌بندیQS که نشریۀ آموزش عالی تایمز لندن و مؤسسۀ Quacquarelli Symonds آن را منتشر می‌کنند‌، دانشگاه یادشده جایگاه هشتصدویکم تا هزارم را در بین دانشگاه‌های مطرح دنیا کسب کرده است.

در دانشگاه باری، امکان تحصیل رشتۀ پزشکی به زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. این دوره شش سال به‌طول می‌انجامد و دانشجویان حین تحصیل از تمام مزایا و امکانات موجود برای تبدیل به پزشکی موفق می‌توانند بهره‌مند شوند. افزون‌بر دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، برخی از دانشگاه‌های خصوصی این کشور نیز دوره‌های دکتری پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند؛ ازجمله دانشگاه کاتولیک del Sacro Cuore و دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل و دانشگاه Humanitas میلان.

منبع: