همانطور که می‌دانید یادگیری یک زبان جدید همواره دغدغه بسیاری از افراد بوده است. افراد مختلف به دلایل متعددی مانند سفر، دریافت مدرک، مهاجرت و … زبانی را برای یادگیری انتخاب می‌کنند اما در برخی موارد زبان‌آموزان به زودی خسته و دلسرد می‌شوند. یکی از دلایل مهم دلسردی افراد به زبان موردنظر، تکراری بودن شیوه تدریس اساتید و یا شیوه یادگیری زبان آموزان است. با وجود این اگر قصد تحصیل در کانادا یا تحصیل در ایتالیا را دارید چاره‌ای جز یادگیری زبان نیست. در این راه استفاده از راه‌های جالب و جدید برای یادگیری زبان تا حدود زیادی بر انگیزه زبان آموزان تأثیر گذاشته است و باعث ماندگاری هر چه بیشتر زبان مورد نظر می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی روش جالب یادگیری زبان بپردازیم.

بازیگر تئاتر شوید

یکی از روش‌های جالب برای یادگیری یک زبان جدید این است که با امکاناتی که در دسترس دارید، یک تئاتر اجرا کنید. ژانر تئاتری که برای اجرا انتخاب می‌کنید، بستگی به سلیقه شما دارد اما توصیه ما این است که موضوع تئاتر بامزه و کمدی باشد تا هم برای خودتان و هم اطرافیان جذابیت بیشتری داشته باشد. قدم بعدی، پس از انتخاب موضوع نمایش، این است که تماشاچیان و سایر بازیگران را برای تئاتر انتخاب کنید. بی‌شک تماشاچیان و بازیگران باید بر زبان مورد نظر مسلط یا مانند شما در مراحل یادگیری باشند. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هدف این روش، ایجاد تنوع در یادگیری است پس خیلی سخت نگیرید! دیالوگ‌های تئاتر را که به زبان مورد نظر نوشته شده است، حفظ کنید و با تلفظ و لهجه درست ادا کنید. این روش کمک شایانی به یادگیری لغات استفاده شده در تئاتر می‌کند و به جذابیت هر چه بیشتر زبان مورد نظر می‌افزاید.

این روش ممکن است برای افرادی که در سطح بالایی از یادگیری زبان قرار گرفته‌‌اند، ابتدایی به نظر برسد اما ما در این مرحله پیشنهاد ویژه‌تری برای شما داریم. اجرای نمایشنامه‌های قدیمی یا ادبی زبان مورد نظر می‌تواند تأثیر فراوانی بر پیشرفت هر چه بیشتر شما داشته باشد و شما را با لغات قدیمی و ادبی آن زبان آشنا کند.

آشپز شوید

اصلی‌ترین بخش در این روش جالب یادگیری زبان، این است که شما باید غذایی را که دستورالعمل پخت آن به زبان مورد نظر نوشته شده است، بپزید. در این روش علاوه بر آشنایی با لغات مربوط به غذا و آشپزی با غذاهای مربوط به کشوری دیگر نیز آشنا خواهید شد. پیشنهاد دیگری که به زبان آموزان می‌شود این است که همزمان با پختن غذا مراحل طبخ را برای فردی دیگر (ترجیحاً کسی که زبان مورد نظر را متوجه شود) توضیح دهند. این روش به پیشرفت شما در مکالمه و استفاده از لغات جدید یا تسلط هر چه بیشتر بر این لغات کمک می‌کند.

خواننده شوید

یکی از رایج‌ترین روش‌های یادگیری، گوش دادن به پادکست‌های آموزشی یا موسیقی به زبان مورد نظر است اما ما در این روش به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از گوش دادن به  موسیقی دلخواه‌تان به زبان مورد نظر، آن را حفظ کرده و سعی کنید شبیه به لهجه و تلفظ خواننده آن را بخوانید. درست است که بعضی از ما صدای مناسبی برای خوانندگی نداریم اما این روش برای یادگیری زبان بسیار مؤثر است. بنابراین هنگام گوش دادن به موسیقی موردنظر، سعی کنید که با دقت فراوان، لغات به کار رفته در ترانه را متوجه شوید و در صورت متوجه نشدن برخی بخش‌های آن، متن ترانه را در اینترنت جستجو و حفظ کنید. بعد از حفظ کردن متن ترانه، موسیقی را مجدداً پخش کرده و با خواننده همراهی کنید و در سری بعد سعی کنید بدون پخش موسیقی، مانند خواننده بخوانید. راه دیگری که این روش را مؤثرتر می‌کند این است که صدای خود را ضبط کنید و بعد از گوش دادن به صدای خود، اشتباهاتی که در تلفظ کلمات داشتید، اصلاح کنید.

شاعر شوید

راه بامزه دیگر در یادگیری زبان، این است که سعی کنید متنی آهنگین بنویسید. درست است که همه افراد طبع شعر و یا نویسندگی ندارند اما ما منظورمان این نیست که یک دیوان شعر بنویسید. در این روش می‌توانید با نوشتن دو جمله که آخرین کلمه آنها هم‌وزن باشد، شروع کنید و به دنبال یافتن کلمات دیگری که هم‌وزن آنها هستند، بروید. بعد از یافتن کلمات هم‌وزن، معنای آن را نیز از دیکشنری پیدا کنید و به خاطر بسپرید یا به دفتر لغات‌تان اضافه کنید. این روش جالب یادگیری زبان برای افرادی که علاقه به شعر دارند، بسیار مؤثر است.

روش‌های فوق، راه‌های ابتکاری برای یادگیری زبان هستند که به زبان‌آموزان انگیزه فراوانی برای ادامه یادگیری زبان مربوطه می‌دهند. نکته دیگر، این است که یادگیری یک زبان خارجی، پروسه‌ای طولانی است که هیچ‌وقت نمیتوان انتهایی برای آن در نظر گرفت زیرا قلمرو زبان، دریایی است بیکران که برای لذت بردن از آن نباید دست از تلاش کشید.

منبع: